Gloeiplug vraag

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door TKO, 8 aug 2017.

  1. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
  2. TKO

    TKO

    Lid geworden:
    19 jul 2010
    Berichten:
    104
    Locatie:
    Haarlem
    Ah nee, dat is een andere die ik nog had liggen. Opgeven doe ik nooit, maar ik ik moet mijn hangar zo wie zo leeg ruimen.
     
  3. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
  4. TKO

    TKO

    Lid geworden:
    19 jul 2010
    Berichten:
    104
    Locatie:
    Haarlem
    Inmiddels is het probleem opgelost. Het lag toch aan de brandstof. De modelbouwwinkel heeft het restant teruggenomen en mij een andere soort meegegeven.
    Heren allemaal bedankt voor jullie bijdragen.
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dus toch....

    Ik snap niet hoe ze het voor elkaar krijgen brandstof te verkopen die niet branden wil, en TOCH een reputatie als "goede brandstof" te houden...
    En dat terwijl sommige andere merken in een oogwenk verguisd worden....
     
  6. TKO

    TKO

    Lid geworden:
    19 jul 2010
    Berichten:
    104
    Locatie:
    Haarlem
    Ik hoorde van de Modelbouwwinkel in Bloemendaal dat de milieuwet de fabrikanten verplicht om bepaalde stoffen uit de brandstof te halen. Als het zo doorgaat stopt Bloemendaal met de verkoop van Nitrobrandstof, want zij moeten van alle klanten die dit kopen naam en adresgegevens noteren en eens per week naar het departement sturen. Dit ivm met terrorismebestrijding.
    Als het zo doorgaat zijn de nitromotoren straks niet meer te koop, laat staan de brandstof
     
  7. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    854
    Locatie:
    Huizen
    Dat is inderdaad best bijzonder.
    Grote invloed is denkt ik hoe de verkoper er mee om gaat. Het lijkt er op dat het in dit geval soepel is opgelost.
    Ik denk dat je in veel gevallen tegen veel onbegrip aanloopt. Zo van dat kan niet aan de brandstof liggen en dan doe je iets niet goed.

    Jan
     
  8. TKO

    TKO

    Lid geworden:
    19 jul 2010
    Berichten:
    104
    Locatie:
    Haarlem
    Inderdaad!
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Lijkt mij een verkoper die een excuus zoekt verhaal oftewel een lulverhaal.
    Bepaalde stoffen uit de brandstof halen?
    Methanol?
    Want er zit niet heel veel anders in.
    Methanol, olie en eventueel nitromethaan.
    En als ik 1 telefoontje pleeg dan heb ik zo 50 liter nitromethaan, 100 liter methanol en een kan wonderolie.

    GJ
     
  10. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Ik weet dat nitromethaan in NL niet meer los verkocht mag worden, maar methanol is geen probleem.
    In Duitsland is het nog wel los te koop.
    Lijkt mij inderdaad een zwak verhaal van die verkoper.
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nitro mag nog wel verkocht worden (al is het niet meer puur, maar 55%, aangelengd met Methanol, je moet dus je mengverhouding helemaal opnieuw uitrekenen).
    Aan het vervoer hangen wel voorwaarden en als je groot inkoopt ov verhandelt heb je een vergunning nodig.... Maar dat is niet zo raar: als je 500 liter benzine in je winkel hebt staan, en in kannetjes van 5 liter verkoopt, mag dat ook niet zonder vergunning, en idem dito mag je dat niet achter in je bestelbusje hebben staan.

    Maar het verhaal "de fabrikanten moeten er bepaalde stoffen uit halen" is regelrechte, klinkklare NONSENS.
    Het verschijnsel "slecht brandende Model Technics" is al minstens 15 jaar, zo niet langer aan de gang.

    Maar troost je: die ASP 1.20 loopt uitstekend op 1:20 benzine mengsmering, met wat aanpassingen, en dan hoef je nooit weer moeilijk te doen: dat koop je bij de pomp op de hoek van de straat.
     
    verfbrander vindt dit leuk.
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    In de winkel mochten we volgens mij 20 liter brandstof hebben staan en de rest moest buiten in de opslag.
    We verkochten toen Tornado (ook niet super) en ModelTechnics en er waren altijd problemen met Modeltechnics,
    Ook nieuwe motoren kreeg ik niet goed lopend.
    Afblijven dus.
    Zelf mengen of bij een leverancier kopen die zelf mengt.

    Een oud collega van me zit bij een team dat doet aan topfuel dragsterracen.
    Die kopen nog gewoon 99.9% pure nitro.
    Je moet wel een vergunning overleggen voor alles wat 30% nitro en meer bevat.
    Ze halen het uit Engeland in 30 liter vaten.

    Maar als de ASP op benzine kan lopen...
    Interessant.
    Denk dat alleen het vermogen lager wordt?

    GJ
     
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Voor 2-takt heb ik hier wel eens 5% wasbenzine toevoegen gelezen (Arjen van Viegen).
    Of dat bij 4-takt ook werkt, en welk percentage dan?
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Je zit ook nog met je smering he.
    Olie die werkt in methanol werkt niet in benzine.
    En of wasbenzine en methanol samengaan, geen idee.
    Als je alleen nitro in je benzine gooit dan gaat het wel goed (dat werd stiekem in de racerij gedaan)
    Maar waarom zou je iets in spul gooien wat goed zou horen te zijn?
    Oude brandstof kan je altijd nog gebruiken om motoren schoon te maken of om een fikkie te stoken.

    GJ
     
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Wat ik begrepen heb, is dat wasbenzine makkelijker ontsteekt, en daarmee ontsteking/verbranding van methanol helpt.
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hoeft niet per se wasbenzine te zijn.
    1 à 2% gewone benzine, of aceton, werken ook om het beter te laten ontsteken. Maar dat helpt niet tegen een brandstof die niet wil ontsteken (dat is nog steeds de functie van de katalytische werking van platina op methanol), het zorgt er alleen voor dat de brandstof beter pakt....

    Vergelijk het een beetje met een lucifer van geïmpregneerd hout die wel of niet uitwaait: de zwavelkop ontsteekt hem (de katalytische werking), het hout brand maar de impregnering (dat beetje benzine of aceton) zorgt dat als de zwavelkop afgaat, het vlammetje daarna niet uitwaait.

    Dergelijke toevoegingen helpen vooral het starten en het afstellen van het stationaire mengsel.

    Ik doe dat al een klein jaar. Het vermogen word inderdaad lager, en qua temperatuur moet je her en der wat kleine concessies doen. Om het écht mooi te laten lopen moet er wat met de Dremel gespeeld worden, maar het is inderdaad zéér interessant.

    Allereerste start (nieuw uit de doos, ongemodificeerd)


    En hoe hij uiteindelijk na wat modificeren loopt
     
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hmm, dat is veelbelovend.
    Maar ik zie wel een CDI en ik denk een hallsensor aan de voorkant?
    En als je er een klein percentage nitro bijgooit, dat al eens geprobeerd?
    Dan zou het vermogen moeten stijgen.
    Ik heb nog een nieuwe OS 110FS, dat zou dan ook moeten kunnen.

    GJ
     
  18. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.504
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Het is allemaal erg onduidelijk wat wel en niet mag. In Nederland zou ik geen winkel/shop weten waar je brandstof per postorder kan laten bezorgen. Toch kan het, gisteren nog 20 liter over de post laten komen. Optifuel met Klotz olie en 20% nitro. Grote webshop gevonden bij onze zuiderburen. Claimen te leveren door heel Europa. De prijs is daarbij ook nog heel concurrerend en voor :)Brutus:) het roept benzine blijft toch wel goedkoper. Maar ja het is een goed alternatief zo lang het nog kan en voor 12 euro een fuel delivery voor max 20 liter is gewoon niet te duur, ik kan er zelf niet voor rijden in ieder geval. Die benzinemotor heb ik wel maar de kist erom is nog niet klaar.

    Groet Aad dB.
     
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Alles mag, zolang de overheid het maar niet weet.
    Ik heb destijds ook een pallet brandstof thuisbezorgd gekregen van een nederlandse leverancier, geen probleem.
    Vuurwerk verkopen in Nederland moet ook volgens strenge regels en als je naar Duitsland rijdt ligt het gewoon in de supermarkt.
    Vuurwerk verzenden uit Polen gaat dan weer wel
    Maar zodra de overheid er achter komt wordt het natuurlijk aangepakt.
    We moeten vooral geen leuke dingen kunnen doen in Nederland.

    GJ
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee... waarom zou ik dat doen? Het verhoogt het brandstofverbruik, EN ik heb op slag wéér geen brandstof die ik op de hoek van de straat kan kopen....

    Yup, er zit een CDI in... so what? Deze Charter heeft weliswaar weinig vermogen, maar hij weegt ook maar gewoon 2100 gram, en doet 65 minuten op één tank.....

     
    femmo vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina