Goede Accus offroad

Wat zijn goede, betrouwbare accus met een lange levensduur voor recreatief offroad?

Na het 1 en ander gelezen te hebben op het forum, denk ik toch aan de GP3300 of de GP3700. Maakt het nog uit welke van deze 2?

De accupacks van Vapex zijn die goed? zoja welk kan je dan het beste hebben, 3700, 4300 of 4600?

Of weten jullie nog andere goede?

Zijn er nog voordelen van de accus side by side solderen ipv een stickpack?

zoekfunctie gebruiken, dude, er staan recente posts ivm accu's van tegnwoordig in dit forum (kijk maar eens rond in het auto-gedeelte, klikkie)

kort: GP 3300 of 3700 zij zeer degelijke accu's. Kunnen tegen een stootje.
Vapex ken ik persoonlijk niet maar ik zou je , zeker voor recreatief rijden, ABSOLUUT zeker LiPo-accu's aanraden ipv de NiMH: hoog rendement, goede (meer) power, zeer makkelijk in gebruik en onderhoud en als je ook wat competitie wil rijden en meer dan één pack nodig hebt, komt het zeker goedkoper uit (2 LiPo's vervangen makkelijk zo'n 6 NiMH IMHO)

Side-by-side: kan je makkelijk ontladen op een ontlaadbord, waardoor je cellen gelijkmatig gehouden worden. Met andere woorden, je hebt feedback van elke individuele cel ipv enkel van een volledig pack ... but again: LiPo, dan heb je dat niet nodig.

Ronner,

De vapextech accu's zijn erg goed. Dit zeg niet alleen ik, maar vele mensen om mij heen ook. De accu's raken steeds populairder, omdat ze erg "sterk" zijn. Ze lopen niet zo rap leeg als IB's bijvoorbeeld. Ze zijn dus een stuk onderhouds vrijer.
Wel zou ik gaan voor de 4300 Competition (1 of 2) de 4600's zijn nog niet leverbaar dacht ik.

Aan te raden is om zoals Low E al zegt, ze side bij side te solderen. Zo heb je veel meer "controle" over je accu. Je kan hem met elektronica goed behandelen, goed meten. Maar kunt de accu ook gewoon goed schoonhouden, omdat hij niet in een schrink zit.

Bij onze zuiderburen is het Lipo verhaal goed aangeslagen, bij ons kaaskoppen nog wat minder, en zelf ben ik ook nog geen absolute voorstander van (zeker ook geen tegenstander, maar vind de prijs nog erg hoog). Dit zou ik persoonlijk dan ook afraden.

Succes!!

Groet Robert

over die hoge prijs.
Je zal natuurlijk goedkoper uitkomen als je een twee of drietal eenvoudige NiMH-packs koopt. Een Lipo kost nu eenmaal duurder.
Bedenk wel dat je een NiMh-accu eigenlijk best maar één keer per dag gebruikt. Een Lipo laat je even afkoelen (mocht deze warmer geworden zijn?? Heb het zelf nog maar één keer gemerkt na verkeerde vertanding én helemaal leegtrekken tot 6V) en dan laad je hem gewoon opnieuw.
Wil je dus lekker een namiddagje rondrazen ... nou sorry, maar dan is een LiPo NIET duur. Je komt dan met één Lipo toe, je kan hem telkens herladen. Je zal duurder uitkomen als je meerdere NiMH-accu-packs moet kopen + je hebt dan ook nog een ontlaadbordje nodig om je packs goed te onderhouden ... + je moet aandacht hebben voor je accu-beheer; niet te lang wegleggen ofwel tijdig bijladen als je even een weekje of twee niet meer rijdt, leegtrekken vóór het laden ... een Lipo laad je halfvol en leg je zonder zorgen een paar maanden in de kast + je hebt voldoende aan een eenvoudige Lipo-lader.

Ik heb bijzonder veel achting voor de ervaring en raad van Robert K ... maar blijf bij m'n standpunt dat voor een recreant/beginneling LiPo errug makkelijk is én absoluut relatief goedkoop!

't Is eigenlijk net zoiets als het Brushless-verhaal voor een elektro off-road-rijder. Zelf hou ik er erg van om aan m'n brushed motortjes te werken en ze te poetsen, afdraaien ... maar het is veels makkelijker om nu gewoon een BL-set te kopen: efficient, weinig onderhoud, geen nood aan afdraaibankje, geen regelmatig vervangen van de brushes .
In On-road natuurlijk een ander verhaal. Daar heb je nog al te vaak specifieke Brushed-categoriën.
Je moet dus effe vooruit kijken

Bedankt voor jullie antwoorden.

Lipo is geen optie voor mij helaas, ik heb er geen geschikte lader en regelaar voor.

Robert zijn de 4300 Competition cellen veel beter dan de gp3700 cellen? ze zijn wel 1,5 tot 2,5 euro duurder dan de gp3700, zou dat het het waard zijn voor recreatief gebruik?

De faq over nimh staat niet meer onder '[FAQ] Accu's en laadtechnieken', is deze nog ergens anders te vinden?

Want mag je een nimh accu maar 1 keer per dag opladen?

Je mag de accu's best 2 keer laden op een dag. Maar ga hem niet "vaak" laden. Daar wordt hij niet blij van. Zo ook dat je hem rust geeft! laat hem even liggen voor je hem weer oplaad. Natuurlijk is het het mooiste als je allerlei apparatuur hebt die je accu in top conditie houdt, maar dit kost ook een godsvermogen.

Beter beter, wat is beter. Als ik op de baan rijdt wil ik een hoge spanning hebben. Dan zeg ik de 4300's zijn beter. Maar als je daar niets om geeft, dan zijn de 3700's net zo goed als de 4300's, je mist alleen rijtijd (en laad tijd :wink: )

Succes!

Groet Robert

@ Robert K:
Wow, zeg, die Vapex-accu's lijken inderdaad zeeeeer goed te zijn. Heb even wat rondgekeken op de wereldwijde paardetram en goede recensies gevonden.
Trouwens, ik las:"Opgeladen batterij heeft na 2 jaar nog 80% van de lading" (zie Vapex-site), dat klinkt sterk.

@ Ronner: twee keer kan ook wel hoor, maar dan zeker eerst je accu een tijdje aan de kant leggen en laten afkoelen.
Meer dan twee keer per dag wordt zeker afgeraden.
Op top-niveau wordt een accu zelfs niet meer dan 1 keer per week gebruikt, las ik ergens.
Ik gebruikte m'n Stickpacks voor m'n Swift in de M-autocup ook telkens weer twee keer op één wedstrijddag en ik merk daar niets van ... maar ben dan ook veel eerder recreant dan top-rijder :)

Kijk ook eens rond op deze site voor alle RC's benodigheden > Alcatronic - Home

Daar heb ik voor me 4x4 Nikko Nutty Hawk een 7.2 V 5000 MaH accu besteld. En, hij loopt super!!!! Er zat een standaard zwakke NiCd accu bij en die was in 5 min al leeg...

De Buggy vraagt veel om stroom en, daarom heb ik deze accu besteld.

Nu kan ik rond uit 20 of 30 minuten mee blazen (gaat best rap voor zoeen grote bakbeest)

En, ik laad met de Dickie Power lader die kan Ni-Mh laden (Die zat bij me Dickie Nitro Power wagen). Het doet het wel zijn werk met opladen.

Succes ermee.

Laatst bewerkt:
Back