Goede DLG voor een beginner?

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Rofid, 7 sep 2016.

  1. Rofid

    Rofid

    Lid geworden:
    7 sep 2016
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Bleiswijk
    Hoi,

    Ik heb iets meer dan een jaar geleden een hobbyking mini dlg gekocht, superleuk ding! Het was mijn eerste rc vliegtuigje. Alleen ik had er heel weinig ruimte voor in de buurt om er mee te vliegen, wat voor veel stress en daarbij veel chrashes zorgde. Op een gegeven moment brak het hoogteroer af, toen ben ik er mee gestopt. Een paar maanden geleden ben ik verhuist en nu heb ik alle ruimte. Ik heb een veld van 300-400 meter met geen enkele obstructie, dus genoeg ruimte voor modelvliegen! Ik had toen een elektrovliegtuigje gekocht om het vliegen een beetje te leren, dat ging prima! Toen besloten om weer mijn dlg uit de kast te halen. Heb het helemaal opgelapt en heb er nu al een paar uur mee gevlogen.

    Ik heb ook in het begin hier en daar gechrasht, maar niet heel erg, mijn cockpit was alleen kapot gegaan, maar dat was makkelijk te repareren. Alleen door een paar harde chrashes vorig jaar waren er in mijn staartbalk een paar barsten ontstaan, die redelijk groot waren. Maar er kon nog prima mee gevlogen worden, maar door het starten van de kist zijn die barsten groter geworden. En nu kan ik er niet meer mee vliegen omdat alles los zit. Alle barsten zitten vooraan, en nu is mijn vleugel ook half los van de romp. Dus ik kan er niets meer mee.
    De mini dlg heeft een spanwijdte van 950mm.e

    Nu zoek ik dus voor een nieuwe DLG, want ik vind DLG wel het leukste aspect van modelvliegen. Mijn budget zit rond de 150-200 euro. Ik heb al wat research gedaan, en ik ben toen op de longshot 3 (http://www.horejsi.cz/Pages/DetailProdukt.aspx?objcislo=1509) en de elf mini (http://www.hyperflight.co.uk/products.asp?code=ELF&name=elf-mini-dlg). Beiden zien er wel goed uit, maar de ene is 1500mm en de ander 1000mm. Ik heb al gelezen dat de 1500mm veel beter presteert, wel logisch. Maar het is ook wat lastiger om te gooien/besturen. Ik kan nu prima DLG vliegen zonder te chrashen, heb dat de afgelopen paar vlieguren ook neit gedaan, dus ik weet niet zeker welke het beste is. Ik heb in ieder geval ruimte genoeg voor de 1500mm, maar ik wil ook niet dat het te lastig is en opeens chrasht en dat ik het niet meer kan repareren. Is die longshot goed te repareren?

    Of hebben jullie misschien andere ideeën voor modellen die goed zouden kunnen zijn voor een half-beginner? ;)

    Groetjes, Daniel
     
  2. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Ik weet niet waar je vandaan hebt dat een 1.5 moeilijker zou zijn dan een 1 m?

    Een 1 meter is kleiner en vliegt sneller. Zeker dat kistje van hobbyking, die tegen of over de 200 g zal zijn, bijna evenveel als een lichte 1.5 meter.

    Ik zou aanraden te gaan kijken op een wedstrijd. Dit om de mogelijkheden te zien van een grote dlg, en eens te kijken hoe dat vliegt.

    Je budget is aan de lage kant, maar zou er zelf echt een 1.5 voor kopen.

    Kijk eens tweede Hands.

    Volgende wedstrijd in België is in enghien, deze zondag.

    In NL weet ik niet, misschien dat iemand anders dat weet.

    Succes, en pas op, een maal een 'echte' dlg gevlogen, voor altijd verknocht.
     
  3. Rofid

    Rofid

    Lid geworden:
    7 sep 2016
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Bleiswijk
    Dat had ik ergens gelezen. Ik zou graag willen komen kijken! Maar het is een beetje ver voor mij, dus dat wordt hem niet :(.
    Zijn er anders andere modellen die je in nederland kan kopen voor dezelfde prijs? Want het is blijkbaar uitverkocht, en tsjechië is ook wel een beetje ver voor een vliegtuig...
    Duitsland kan waarschijnlijk ook wel, die zijn toch ook goed met de vliegtuigbouw?
     
  4. Niels1275

    Niels1275

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    1.085
    Locatie:
    Limmen (NH)
    De strike 2 van bieze is een mooi maar wellicht buiten budget

    Is dit niets
    DLG 120mm
    In redelijke, maar goed vliegende, staat verkerende 2 kanaals DLG van 120mm wing-span.

    De romp heeft hier en daar wat schade gehad, maar is gerepareerd en sterk. De grote vleugel is onbeschadigd.

    Er zitten geen ailerons op. Dat is ook de reden voor de verkoop. Inmiddels vlieg ik zelf met DLG's waar wel ailerons op zitten. Ik was van plan om ze er op te maken, maar heb daar geen tijd/fut voor.



    Een accu en ontvanger moet je zelf toevoegen maar goed werkende servo's zitten er al in.

    Prijs: 120 euro.

    Vanwege het formaat en de kwetsbaarheid is deze alleen af te halen.

    Groetjes,
    André
    http://www.modelbouwforum.nl/index.php?posts/3732061/
     
  5. Rofid

    Rofid

    Lid geworden:
    7 sep 2016
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Bleiswijk
    Hmmm ik heb liever ook wel wat met ailerons, dat stuurt wat lekkerder toch?
    En is het een goede deal? Ik heb niet zoveel ervaring met DLG's haha.
     
  6. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Post een zoeker voor een tweedehands, of tweede keus.
    Kun je voor tussen de 250 en 450 een échte dlg kopen.

    Is boven je budget, maar als je een beetje leert gooien, is de lanceersnelheid al snel meer dan 100 km/h. Daar kan niet ieder goedkoop kistje tegen, en was mijn probleem toen ik begon met een versus van hk.

    30 m hoog ging goed, 40 werd flutteren en toen ging het niet meer hoger, maar stuk.
     
  7. Rofid

    Rofid

    Lid geworden:
    7 sep 2016
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Bleiswijk
    Dat zou goed kunnen ja, maar ik voel me nog niet ervaren genoeg om zoveel geld uit te geven aan een DLG. Misschien in een later stadium, maar nu is mijn vliegen nog niet 100% perfect.
     
  8. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Helder. Probeer toch een 1.5 binnen budget te vinden!

    Succes, en bij vragen, schroom niet. Daar is zo'n Forum voor.
     
  9. Rofid

    Rofid

    Lid geworden:
    7 sep 2016
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Bleiswijk
    Ik zal mijn best doen! Volgens mij is mijn beste optie een 2de hands, dan is het niet helemaal perfect, maar dat is volgens mij het beste.
    Alleen zijn er niet zoveel DLG's 2dehands te vinden...
     
  10. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    642
    Locatie:
    Almelo
  11. Rofid

    Rofid

    Lid geworden:
    7 sep 2016
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Bleiswijk
    Hmmm ziet er prima uit, maar wederom iets te duur :(
     
  12. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
  13. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    hier en daar
    Dag Daniel,
    Goed idee om verder te gaan met DLG!

    Voor het budget wat je aangeeft is zelfbouw een goede optie.
    Een MIMI is natuurlijk een prima 1m kist en goed zelf te bouwen.
    Binnen de 1M klasse kun je wellicht ook ergens een gebruikte/kapotte 1.5m vleugel vandaan halen (met ailerons) en die verzagen tot 1m spanwijdte.
    Zo bouwde ik mijn XX-mini van XX-Lite vleugels.

    Voor 1.5m zelfbouw is het blog van Loet een aanrader (Tantalus)
    http://home.hccnet.nl/l.wakkerman/pos_vleugelbouw/index.htm

    Succes met je zoektocht!
     
  14. Rofid

    Rofid

    Lid geworden:
    7 sep 2016
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Bleiswijk
    Ik ben niet zo handig haha, en het ziet er allemaal redelijk ingewikkeld uit.
    Dus ik denk dat ik met zelfbouw nog wel even ga wachten... Of valt het wel mee?
     
  15. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    hier en daar
    MIMI valt mee,,,vind ik.
    Kopen is natuurlijk sneller en geeft wellicht wat meer vertrouwen in kwaliteit.
     
  16. macedh

    macedh

    Lid geworden:
    22 sep 2013
    Berichten:
    280
    Locatie:
    Rijswijk
    Ik denk dat je met een Long Shot heel goed kunt beginnen. Leer je zelf beetje bouwen, en het vliegt heel aardig. Het was na de Libelle (schuim) mn tweede dlg en heb daarmee leren vliegen.
     
  17. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.616
    Locatie:
    belgium
    Ik heb onlangs een goede DLG gekocht na HK mini en de beste weg daar naartoe is contact opnemen hier op forum met mensen zoals je nu aan het doen bent , dan rondvragen wie wat te koop heeft en waar je ze kan vinden . Meestal brengen mensen wat mee ( op aanvraag) als ze wedstrijden gaan vliegen . Deze raad zul je nog krijgen , ga eens naar een wedstrijd kijken en daar krijg je dan ook nog advies etc . Zo heb ik een dlg mogen overnemen van Jeroen Kole .Toen had die 3 modellen mee om te verkopen , dus 1 aan mij verkocht en nog een andere ook weg en toen had hij er nog 1 over ? Misschien eens vragen ?
     
    l shems vindt dit leuk.
  18. Rofid

    Rofid

    Lid geworden:
    7 sep 2016
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Bleiswijk
    Ik ga denk ik de longshot 3 kopen, want de 4 is redelijk buiten budget. De 3 is dat ook wel, maar het valt nog wel mee.
    Is het mogelijk om een longshot 3 te bouwen als je 0 ervaring hebt met vliegtuigen bouwen of met epoxy werken etc?
     
  19. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Als ze vragen of je kan Skiën zeg je toch ook ja als je dan mee mag op de wintetsport. Als de halve wereld het kan, kun jij het ook.
     
  20. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045

Deel Deze Pagina