Goede oude tijden.

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Gert Mulder, 30 jan 2017.

  1. Gert Mulder

    Gert Mulder

    Lid geworden:
    27 feb 2009
    Berichten:
    416
    Locatie:
    Oostenrijk, Zell am See
    Wat en wanneer was jou eerste RC-kist?
    Mijn eerste RC kist was de Cobra van Robbe ik denk ca. 38 jaar geleden (foto niet van mij). Ja de tijd gaat snel!

    Cobra-4-73-kl1[1].jpg
     
    Sander35, Ariel en JHvdK vinden dit leuk.
  2. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    In ong. 1987 de Simprop Dädalus...
    upload_2017-1-31_14-23-1.png
    (ook niet mijn foto)

    Een Graupner D4 (of zoiets) zender met 4 kanalen en werkende op 250-500mAh oplaadbare NiCd penlites en 4 van zulke penlites als ontvangeraccu in zo'n lekker ouderwetse plastic houder.
    Hele dagen plezier mee gehad.

    (Nu zou je dat allemaal niet meer durven te gebruiken)
     
  3. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.081
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle

    De Dadalus heb ik ook gehad, maar dat was mijn 2e zwever. De eerste was een RC-Uhu van tekening gebouwd
    http://picclick.de/Bauplan-Kleiner-UHU-RC-Modellbau-Modellbauplan-Segelflug-181677856783.html
     
    P.L. vindt dit leuk.
  4. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.299
    Locatie:
    REO
    Een (door mijn instructeur) zelf gebouwde zwever met 1 1/2 ccc Enya er bovenop om boven te komen (en zonder motor weer snel beneden). Alleen richting en hoogte met twee lineare Microprop servo's en zo'n zender met oranje front (van Microprop). Voor de stroom een echte deac van vier knoopcellen.

    Dat was dan in 1975. Vliegen op de Kraloërheide.

    Afgelopen week met twee studenten een EasyStar gevlogen met twee Futaba zenders draadloos verbonden. Met 3S 2200 mAh makkelijk 25 minuten kruisen tussen 40 en 120 meter hoogte.
    Wat een verschil.

    Erik
     
  5. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    flymax vindt dit leuk.
  6. J.B

    J.B

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Drenthe
    mijn eerste toestel was de telemaster met een super tigre motor van 7.5 cc. Zal zo,n 47 jaar geleden zijn .
    Er was toen geen club en heb me zelf moeten leren vliegen ,deed dat bij een vriend die zijn vader boer was op een weiland. Heb toen wel een zwever vanaf tekening gebouwd . De Kestrel, maar nooit gevlogen . Zo ook het dubbel dekkertje. Door een verhuizing in 1980 alles weggedaan . En pas in 2013weer begonnen met vliegen en toen ook mijn brevetten gehaald. 20170130_202020.jpg 20170130_202039.jpg 20170130_202318.jpg
     
  7. JHvdK

    JHvdK

    Lid geworden:
    15 okt 2006
    Berichten:
    1.028
    Locatie:
    Haarlem
    Mijn eerste radiografisch bestuurde kisten waren De Graupner Amateur en Taxi, direct gevolgd door een Robbe Delfin zwever. Het was 1971. Daar moest mijn eerste besturing in: de Robbe DP 4/3. De Delfin was al wat bouwen betreft te hoog gegrepen. Heeft nooit gevlogen zover ik me kan herinneren en is achtergebleven in Seedorf.


     
  8. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.081
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Nou dan wordt mijn lijstje nog veeeel langer. De Dadalus was mijn 2e RC zwever maar daarvoor heb ik wel minstens 20 vrije vlucht zwevers gehad waaronder de Robbe Eos, Graupner Beginner, Uhu, Junior en een aantal Aviadelaars
     
  9. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Inderdaad, significant verschil waar ik overheen had gekeken. Het "RC" gedeelte in de vraag.
    Dan blijf ik gewoon bij de Daedalus :)

    (Trouwens, bij nader inzien was die Pilot niet eens de allereerste want ik herinner me dat ik daarvoor een gelijkend toestel had, weliswaar een stukje kleiner.
    Kan er even niet opkomen wat het precies was maar ik ben er vrij zeker van dat dit ook een Graupner was. Vrijwel gelijkend qua model maar dan met een kortere span en Jedelski-vleugel.)
     
  10. Sikorsky

    Sikorsky

    Lid geworden:
    27 apr 2014
    Berichten:
    218
    Locatie:
    Schagen
    Heb ik ook gebouwd in 1984, heb het model recentelijk aan mijn buurjongen van 11 gegegeven om in zijn kamer te hangen, helemaal blij!
     
  11. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Amigo II met een Coxje bovenop en een Sanwa 4 kanaalszender , 1976 denk

    Amigo 2 Kopie.jpg

    Groeten Jef
     
    spedter vindt dit leuk.
  12. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Mijn eerste modelletjes kan ik mij de naam niet meer van herinneren, gekocht van iemand, als 13 jarige aan een gunstig prijsje.
    Mijn eerste fameus bouwsel was de Impuls, wel bij velen gekend.
    Na het 5é jaar na mijn huwelijk terug begonnen met de Polo van Svenson en gelijk een Sunny van hetzelfde merk.
    Na de aankoop van de woning 35 jaar met de hobby opgehouden, tot een van mijn klojos (zoon) met de hobby begon, toen was het vat van de dam en zit ik nu alweer 5 jaar in de hobby.
    Het is altijd een weerkerend microbe lijkt mij.
    Johan.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  13. Chip

    Chip

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    393
    Locatie:
    Schoten, B
    Ergens 1967, een 1.80m Cessna 172 met een K&B35 zonder uitlaat, een CitizenShip 4 kanaals proportionele besturingsset. Niet het ideale beginnerstoestel - sneuvelde al vlug. Daarna Graupner Taxi, Floride, Robbe Maxi... Pivieri zwever van Aviomodelli

    Grtz,


    Jan



    [​IMG]


    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 12 feb 2017
    Theo P vindt dit leuk.
  14. Franky bpld

    Franky bpld

    Lid geworden:
    23 jul 2013
    Berichten:
    16
    Ah, een Piviere, heb deze als eerste toestel gebouwd in 1974. Deze voor de eerste maal opgelaten met een looplijn op de Kesselse hei.
    Eerste vlucht eindigde in het topje van een berk. Heb mijn broer er toen ingejaagd. Deze verteld nu nog steeds dat ik meer bezorgd was voor het toestel dan voor hem. Ik kwam er overigens na 2 crashes achter dat ik een van de 2 tippen een paar graden minder V stelling had gegeven en dat daarom het toestel in grote cirkels vloog. (Leergeld nietwaar?)
    Deze Piviere vliegt overigens nog steeds weliswaar met een romp getrokken van een mal van de gecrashte. Maar de vleugel (gecorrigeerd) , het hoogteroer en de besturing zijn nog origineel (oa lineaire servo's van MPX en rode ontvanger)
     
  15. bastiaandj

    bastiaandj

    Lid geworden:
    1 okt 2004
    Berichten:
    283
    Locatie:
    Nieuwe Tonge
    Bij mij begon het heeeel lang geleden met dit model.

    [​IMG]

    Volgens mij ergens eind jaren 80.
    Gekocht bij Bart Smit.
     
    Berrie vindt dit leuk.
  16. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    Die heb ik ook gebouwd! Man o man, had ik dat maar nooit gedaan..... ;)
     
    bastiaandj vindt dit leuk.
  17. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Simprop Dadalus. mn 1e radiografische Met een vol triplex romp.

    T bestuur van stichting modelvliegkamp heeft er nu nog steeds hoofdpijn van!

    (Ikke was toen 16)
     
  18. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    LOL. dat ding kost je 20-30 jaar nadien nog steeds een berg tijd en geld ...
    Bij mij is het leed niet zo groot. Ik ben pas na m'n dertigste aan deze hobby begonnen. :rolleyes:
     
  19. spedter

    spedter

    Lid geworden:
    13 jun 2009
    Berichten:
    651
    Locatie:
    Haarlemmermeer
    Dit was mijn eerste zwever. (foto gepikt van internet) Ook gekocht bij de Bart Smit!

    [​IMG]

    Samen met mijn vader gebouwd. Ik weet niet of dit standaard was of dat mijn vader dat had bedacht, maar bij het loskoppelen van het rubberlijntje werd het rudder naar links of rechts gezet zodat de gino rondcirkelde.
    Heel veel plezier aan gehad!
     
  20. bastiaandj

    bastiaandj

    Lid geworden:
    1 okt 2004
    Berichten:
    283
    Locatie:
    Nieuwe Tonge
    Destijds verkochten ze nog eens leuke dingen bij Bart Smit
     
    crins, spedter en Berrie vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina