Goede precisie kolomboormachine / tafelboormachine, ervaringen gezocht!

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Mijnheer Rob, 6 apr 2013.

  1. Mijnheer Rob

    Mijnheer Rob

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Aarle-Rixtel
    Hoi,

    Ik ben op zoek naar een goede tafelboormachine voor het fijnere werk (pak 'm beet tot 6mm ofzo).

    Volgende eisen/wensen:

    - snelspankop (precisie snelspankop heeft voorkeur op spantangen)
    - traploze toerenregeling (is een wens, maar beperkt aanbod dusdanig dat ik die wel wil laten vallen)
    - spil met weinig speling (rondloop binnen 0.1-0.15mm zou mooi zijn)
    - boren van 1mm (liefst nog wat kleiner) moeten opgespannen kunnen worden.

    Ik heb al flink gezocht maar het blijkt zo simpel nog niet te zijn. Ik heb een kolomboormachine, krachtige machine met 13mm kop, wat ik ie in staal ook prima trekt, maar speling is om te huilen.

    Heb hier dit oude topic gevonden en zo links en rechts wat losse posts. Kom daarin toch vaak weer op de Proxxon machines uit.




    Bosch PBD40, vanaf zo'n 300 euro. Beetje een "hippe" machine, niet goedkoop ook. Wel electronische regeling tot 2500RPM (niet echt hoog), reviews gelezen met slingering kop binnen 0.07mm, netjes. Met 700W ruim voldoende voor het fijne werk.
    [​IMG]


    Proxxon TBM220, rond 170 euro, met spantang (snelspankop 0.5-6mm los verkrijgbaar) en geen traploze toerenregeling, 3 standen 1800, 4700 en 8500 RPM


    Proxxon TBH, net boven 300 euro,
    geen traploze regeling, 3 standen 1.080, 3.100 en 6.400 RPM
    Ondanks dat dit een precisie machine is voor het fijnere werk, niet aangegeven wat minimale boor is die kop op kan nemen.

    Gezocht naar plaatje waar beide Proxxon machines op staan, dat geeft meteen het verschil weer, Links de TBH, rechts de TBM220
    [​IMG]




    Wie heeft er goede ervaringen met bovenstaande of andere machines, al dan niet hieronder vermeld?


    MF70
    Kruistafel op de Proxxon tafelboormachines is ook een mooi extra, evenals de PM40 en evt. dividing head. Maar als je die richting in gaat is een MF70 misschien ook een optie (had ik er niet bij gezet, is eigenlijk een frees, maar voldoet eigenlijk ook aam de wensen als je er een boorkop op zet (nog niet uitgezocht of dat kan).
    Echter hier gelezen dat vermogen nogal te wensen over laat. Daarbij ook nog wat minder geschikt om effe snel een gaatje te boren, je moet verticale beweging met een spindel doen, langzamer en minder "gevoel".
     
    Laatst bewerkt: 7 apr 2013
  2. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Kijk eens bij buitelaar. Zwaardere machines. Stuk stabieler ook en mogelijk minder speling door n wat minder hobbygericht ontwerp.
     
  3. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Ik heb een TBM 220. Die heeft zowel spantangen als een boorkop. Maar ik gebruik uitsluitend de boorkop, ook voor kleine boortjes (0,7 mm). Ook net nog even 0,5 mm geprobeerd, en dat ging ook!!!

    Verder een heerlijke machine. Behoorlijk stil, zodat ik hem gewoon in m'n hobbykamer in m'n appartement kan gebruiken. Ik heb er ook nog een KT70 kruistafeltje op zitten, bevalt ook goed en is voor zover ik kan voelen evenals de kolom machine spelingsvrij.

    Ik heb een behoorlijk Proxxon arsenaal, en van nog geen enkele machine spijt gehad.

    Groet,

    Ad Bakker
     
  4. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Ik bestrijd dat hobbygericht synoniem aan minder speling is, Anko. De Proxxon machines blinken over het algemeen uit in goede spelingsvrij apparatuur. Niet te vergelijken met dump merken als Einhell (wat een toepasselijke naam) en Ferm.
    Door hun afmeting zijn ze juist uitermate geschikt voor modelbouw en dus hobbygericht. Ik ben bijvoorbeeld nog nergens zo'n ideaal tafelcirkelzaag tegen gekomen als de FET. Kleine zaagdiameter, en een geleider met een fijnafstelling in honderdsten.
    Maar de keerzijde van de medaille is wel de prijs. Je betaalt 2 tot 3 keer zoveel als voor de bouwmarkt merken, maar je hebt er wel 10 keer zoveel plezier van.

    Groet,

    Ad
     
  5. Mijnheer Rob

    Mijnheer Rob

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Aarle-Rixtel
    Goedemorgen Anko,
    Buitelaar machines zijn voor sommige toepassingen prima, maar zeker niet de betere, laat staan de precisie machine die ik zoek. Ik baseer dat op wat ik tot nu toe van Buitelaar gezien heb. Budget, slechte (goedkope) materialen, veel speling etc. Als iemand een specifieke machine bij Buitelaar kent die wel voldoet hoor ik het graag. Ik zie deze machines in range die Ad ook noemt (Einhell, Ferm). Heb dit niet van internet, zelf 4 of 5 machines van Buitelaar in huis en wel eens uit elkaar moeten halen omdat er iets stuk was.



    Goedemorgen Ad,

    Bedankt voor je reactie, dit soort ervaringen vind ik zeer bruikbaar. Heb ook even zitten dubben om de TBM gewoon te bestellen, heb echter wat toepassingen die ik niet onder de machine krijg omdat werkstuk net te groot is (lukt wel met de TBH). Plaats is bij mij minder kritisch.

    Proxxon lijkt goede prijs/nauwkeurigheid/kwaliteit verhouding te hebben. Mooi te horen dat ie zo stil is en de spankop inderdaad 0.5mm aankan.
     
  6. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Yep de enige goede einhell is de rode firguurzaag machine! met druk knopjes en draainkop voor toeren, en laser en led en blaas pijpje.....

    Annyway ontopic: Proxxon , nooit spijt van gehad...
    Mijn mf70 word veelvuldig als kolomboor "misbruikt"
     
  7. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Waar ik op doelde met minder hobbygericht is dat je met een buitelaar(=chinees) machine ook door hardere materialen komt en t wat meer vermogen heeft dan de (vaak iets kleinere) proxxons.
     
  8. Mijnheer Rob

    Mijnheer Rob

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Aarle-Rixtel
    Thanks Emil! De MF70, tot welke diameter ge(mis)bruik jij 'm als boormachine?

    @Anko, inderdaad vaak wat meer vermogen, maar precisie weegt in dit geval het zwaarst. Als het beide is zou mooi zijn, maar dat red ik met de Buitelaar spullen niet. Ik wist overigens niet dat het chinees was, dacht dat ze ook veel oost-Europa spul hadden.
     
  9. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    3,5mm Zit nu een boorkopje op, ipv de spantang set. Kan max 3mm in volgens smij en heb een boortje 3,5 met een 3mm shaft.
     
  10. Mijnheer Rob

    Mijnheer Rob

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Aarle-Rixtel
    OK! En qua vermogen is dat geen enkel probleem?
     
  11. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Nee hoor...Je moet wel rekenign houdne met het juiste toerental, maar das met gewoon boren ook zo, dus dat veranderd niet.. Rustig aan het wieltje draaien en het gaat prachtig..

    Word hier veel voor printplaat, kunststof algemeen en alu en messing gebruikt
     

Deel Deze Pagina