Goedkope snellader NIMH

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Voetbalzot, 10 aug 2016.

  1. Voetbalzot

    Voetbalzot

    Lid geworden:
    10 aug 2016
    Berichten:
    19
    Locatie:
    In mijn zetel
    Hallo, ik heb een paar weken geleden een auto voor mijn zoontje gekocht(ECX Ruckus 4wd brushless) maar de batterij 3300mah moet zeer lang opladen met de 200mA lader.
    Graag jullie advies:
    1. Snellader Nimh kopen, welke zo goedkoop mogelijk?
    2. Snellader multi kopen(lipo =nimh) met oog op toekomst maar mss gaan we nooit lipo's gebruiken
    3. snellader set met reserve accu kopen om zo wat langer te kunnen rijden?
    Mijn zoon is 7, maar hij kan goed rijden(mss omdat hij al van z'n 3 jaar met een quadje rondrijdt, wie weet).
    Nog een vraag:is dit echt een monstertruck type? Wat is dan een basher, en een buggy?
    groetjes,
    Wim
     
    Laatst bewerkt: 11 aug 2016
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Een B6AC kan je voor rond de 50 euro vinden en is een prima investering. Als je marktplaats afstruind naar een 2e hands vind je vele Graupners Ultramat 14 en diverse soorten B6 laders voor een 30 euro.

    Een basher is geen model, Bashing is een uitdrukking voor ergens in het wild rijden ipv een speciaal daarvoor aangegeven terrein/circuit.
     
  3. Voetbalzot

    Voetbalzot

    Lid geworden:
    10 aug 2016
    Berichten:
    19
    Locatie:
    In mijn zetel
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    De SkyRC kan alleen maar NiMH aan, geen LiPo. Bovendien is het laadvermogen slechts een marginale 20watt. Daardoor is de geclaimde laadstroom van 3A maar tot 5cellen beschikbaar (3A×5×1.2V ≈ 20W). Meer cellen in serie en de haalbare laadstroom zal zakken.
    Geadverteerde maximale stroom en maximale spanning zullen vrijwel nooit tegelijk gehaald worden, het is of het één of het ander. En dat zeggen de fabrikanten/winkels er niet bij. Daarom is laadvermogen ook belangrijk bij keuze.
    Een B6 heeft een laadvermogen van 50watt en kan LiPo, LiFe, NimH en Pb (lood) aan.
     
    Laatst bewerkt: 10 aug 2016
    Voetbalzot vindt dit leuk.
  5. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
  6. Voetbalzot

    Voetbalzot

    Lid geworden:
    10 aug 2016
    Berichten:
    19
    Locatie:
    In mijn zetel
    http://www.zwaluwmodelbouw.com/lade...-50-nimh-lipo-lader-ac-50w-team-corally-48503

    En deze in vergelijking met de IMax B6? Het voordeel van de Corally Neo is dat ik die op 5km van thuis kan kopen. Ik denk dat die ook nog goedkoper is dan de IMAX B6?
    Indien er geen EC3 connector bij zit, dan soldeer ik die van de standaardlader wel even.
    Wel slim om voor een combinatie lader te gaan die en lipo en nimh kan, en toch nog <40€
     
  7. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Een lader kan geen 200Ah zijn maar zal wel 200mA bedoeld worden.
    Dan klopt het verhaal dat het lang duurt wel.
    200Ah kan alleen kloppen als je het over een vrachtwagen accu hebt die een grote diesel moet starten.;)
     
  8. Voetbalzot

    Voetbalzot

    Lid geworden:
    10 aug 2016
    Berichten:
    19
    Locatie:
    In mijn zetel
    Uiteraard, foutje en jij bent de eerste die het merkt cdrom flyer. Bedankt
     
  9. Voetbalzot

    Voetbalzot

    Lid geworden:
    10 aug 2016
    Berichten:
    19
    Locatie:
    In mijn zetel
    Aangepast
     
  10. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.835
    Locatie:
    Nootdorp
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Verdiep je even goed in het zeer belangrijke verschil tussen enerzijds Ah (ampère gedurende een hour, capaciteit, lading) en en anderzijds A (ampère, stroom). Als je dat niet goed in de vingers krijgt, kan dat gevaarlijke situaties opleveren voor je spullen al dan niet in innige samenwerkig met je 1:1 auto, garage of zelfs huis.
    wikipedia...Ampère (A, stroom, aantal elektronen per seconde, 'liters per seconde')
    versus
    wikipedia...Ampère·hour (Ah, lading, capaciteit, stroom gedurende een hour, inhoud van accu/'benzinetank', 'liter', 'aantal elektronen')

    De vochtige analogie is handig voor snel uitleggen van stroom, spanning, capaciteit, lading enz Uitleg van stroom, spanning, weerstand, capaciteit aan de hand van waterleiding voorbeelden in deze discussie
    electricity <> water analogy
     
  12. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Op zich geen geld maar toch weer beperkt.
    - een stroom in 3 standen instelbaar,
    - geen 12v optie mocht je vanuit je auto willen laden
    - geen overzichtelijk display waarmee je meer zicht hebt op wat de accu doet
    - Alleen NiMh en LiPo, geen PB, LiFe, LiHv, NiCad en NiZn

    Tja.... 5 euro meer...
    http://link.marktplaats.nl/a1057440514
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/..._Professional_Balance_Charger_Discharger.html

    Misschien eerst even het product beter bekijken?

    [​IMG]
     
  13. Voetbalzot

    Voetbalzot

    Lid geworden:
    10 aug 2016
    Berichten:
    19
    Locatie:
    In mijn zetel
    upload_2016-8-12_13-38-21.png
    Meer dan 56€, dat is VEEL te duur. Mss niet voor de lader op zich, maar mijn zoontje is 7j en steekt veel tijd in z'n tennissport(5x per week). Maw, dit is eerder een sporadisch tijdverdrijf ipv een serieuze hobby. Maar dat kan nog veranderen in de toekomst. Bovendien heb ik zopas 2 geschikte locaties zandvlaktes gevonden, de fun gaat nu pas beginnen...
    Ik ga nog even afwachten.
     
    Laatst bewerkt: 12 aug 2016
  14. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    16 euro meer dan die Corrally..... Ik denk dat die Corrally niet de beste keuze is maar als die 16 euro (of 10 euro als je de B6AC van mijn marktplaats link pakt) wat uitmaakt dan prima.

    Die B6AC is echt meer een lader dan die Corrally en is bruikbaar op 220 en (!!!) 12v wat handig is als je wat langer wilt crossen dan 1 accu'tje.
     
  15. rcflip

    rcflip

    Lid geworden:
    5 jul 2015
    Berichten:
    47
    Locatie:
    westbroek
    https://www.conrad.nl/nl/ripmax-acc...i-poly-nicd-nimh-li-ion-life-lood-517055.html

    of je kan deze overwegen
    is alleen wel beperkt dat ie tot 4.5 a kan zetten en dat doet de imax b6 tot 5a
    en dat is met de kleine accus wel stom
    want dan zou ik accus tot 4500mah kiezen anders haalt ie de 1c laadtijd niet meer omdat je hem niet hoger kanzetten

    maar met 6s haalt ie dat toch nooit maar wel met 2s

    ps heb het over lipos met de cellen

    correct me if im wrong
     
  16. Voetbalzot

    Voetbalzot

    Lid geworden:
    10 aug 2016
    Berichten:
    19
    Locatie:
    In mijn zetel
    Hum, ik heb eens rondgekeken thuis en heb deze gevonden en hermaakt met EC3 stekker. Natuurlijk kan ik niet controleren maar met de multimeter mat ik na 1uurtje laden 9.8 volt op de 3300mah accupack(7cells).
    Is dit normaal, en betekent dit dat de batterij vol is?
    20160815_133242_001_edited.jpg
     
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    'Verplicht' leesvoer voor NiMH gebruikers. Goed voor levensduur van accu's en levensduur van je portemonnaie, en voor veiligheid.
    • Modelbouw FAQ's
      → [FAQ] Accu's en laadtechnieken
      → De Nikkel-Metaalhydride accu
      en ook
      → Delta Peak laders/snelladers voor NiCd en NiMH (maar niet gebruiken bij zender/ontvanger, die gewoon veilig laden met 0,1C, rvs)
    • PK-Racing - akku laden info
     
  18. Voetbalzot

    Voetbalzot

    Lid geworden:
    10 aug 2016
    Berichten:
    19
    Locatie:
    In mijn zetel
    He Ron. Dit heb ik allemaal al meermaals gelezen hoor, en bovendien heb ik Elektronica gestudeerd, maar dat is meer dan 20 jaar geleden ;-)
    Ik ben niet zeker maar ik denk dat het normaal is dat de spanning op 9.8volt ipv 8.4v staat onmiddellijk na opladen met de 12v dc lader.
    De batterij had de dag ervoor al een uur of 10 aan een 200ma lader gehangen, en ik ben vergeten te kijken hoeveel voltage ik toen had.
     
  19. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dan kan ik de oude heren Norton en Thévenin aanroepen, en schrijven dat NiMH accu's met een stroombron geladen moeten worden. Bovenstaande stekkeradapter is een spanningsbron.
     
  20. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Dat is geen lader maar een voeding...... kan je zonder extra componenten geen accu's mee laden.

    Omdat het geen afslag heeft is het het verstandigst om op 1/10e van de capaciteit te laden.

    Hier een idee hoe je hem kunt gebruiken:

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina