Goedkope snellader NIMH

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Voetbalzot, 10 aug 2016.

  1. Voetbalzot

    Voetbalzot

    Lid geworden:
    10 aug 2016
    Berichten:
    19
    Locatie:
    In mijn zetel
    Ok geen goed idee dus. Zacht uitgedrukt. Dan toch maar naar de winkel.
    Roelof is een nimh niet beter op 1c op te laden als ik bovenstaande uitleg van Ron goed gelezen heb?
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    1C kan prima maar als je geen automatische afslag hebt gaat dat je zeker een keer een accu (en een werkplek) kosten want blijf je er niet bij om bij een warm wordende accu de lading te stoppen is het snel gebeurd.

    Overigens accu's die niet echt prestaties hoeven te leveren kunnen ook makkelijk op 0.1C geladen worden, een automatische stop is niet nodig omdat de overtallige energie veilig verstookt wordt.
     
  3. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Als je met 1C laadt, dan moet de lader elektronica aan boord hebben die kan bepalen dat de accu vol is en het laadproces onderbreekt. Laadt je met 1C zonder die afschakeling dan wordt de accu overladen, gaat via het overdrukventiel gas afblazen en blaast daarmee meteen zijn laatste adem uit...
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Met eerder genoemde stekkeradapter en een 317 of 7805 een 0,1C stroombron maken.
     
    Laatst bewerkt: 15 aug 2016
  5. rcflip

    rcflip

    Lid geworden:
    5 jul 2015
    Berichten:
    47
    Locatie:
    westbroek
    of met een lm 317 laden kun je de spanning ook veranderen:thumbsup: voor andere packs
    edit :
    oh sorry
    zie net dat ron dat al zegt:D
     
  6. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Een LM317 kan, een 7805 dropt te veel de spanning.
     
  7. Voetbalzot

    Voetbalzot

    Lid geworden:
    10 aug 2016
    Berichten:
    19
    Locatie:
    In mijn zetel
    Oei in mijnen tijd noemde dat transistoren of zoiets. Ver van mijn bed ondertussen en alhoewel ik hier nog ergens een soldeerbout liggen heb begin ik daar niet meer aan

    Nu mijn grootste probleem meteen 200ma lader is dat je bijna verplicht bent om die 's nachts ook te laden. En ik ben net iemand die heel voorzichtig omgaat met elektronica en dat doe ik dus liever niet omwille van de brandveiligheid. Misschien kan 't wel geen kwaad die 200ma lader maar kan ik denk dat ik best dus eerst een extra accu koop en dan een snellader.

    Mbt de extra accu :klopt mijn redenering als ik een 7.2v ipv meegeleverde 8.4v met dezelfde 3300ma neem dat ik op de lagere spanning Iets langer kan rijden?
     
  8. rcflip

    rcflip

    Lid geworden:
    5 jul 2015
    Berichten:
    47
    Locatie:
    westbroek
    https://www.conrad.nl/nl/spanningsr...regelaar-130312.html?sc.queryFromSuggest=true

    is dan kant en klaar of:
    https://www.conrad.nl/nl/universele-spanningsomvormer-printplaat-bouwpakket-zonder-spanningsregelaar-uitgangsspanning-bereik-12-32-v-bouwpakket-zonder-spanningsregelaar-115967.html?sc.ref=Product Details
    als bouw pakket met de noodzakelijke
    https://www.conrad.nl/nl/15a-instelbare-spanningsregelaar-lm317t-176001.html?sc.ref=Product Details

    maar moet je wel ac adapter hebben dan. je kan denk ik ook de diodes eruit solderen voor een dc adapter. maar ik weet niet of dat goed gaat aangezien diodes spaning verlies hebben (niet constand maar ze hebben het wel)
    ik denk trouwens dat het wel goed gaat
     
  9. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Nee-nee, dat gaat niet werken. Google maar op "LM317 constant current" en je zult zien dat die anders geschakelt wordt:

    [​IMG]

    Dit is hoe je een stroombron maakt en dus daarmee een NiMh/NiCad accu kunt laden.
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  10. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Je koopt wel een auto van tegen de 300 (tenminste als je hem RTR nieuw hebt gekocht - anders neem ik deze opmerking bij voorbaat terug), maar knibbelt op 15 euro voor de lader? (Wie is hier nu de Nederlander :D)

    De door Roelof aangegeven B6AC is een prima basislader, waar je veel plezier van kunt hebben. Ding is zijn geld dubbel en dwars waard. Op het display zie je wat er gebeurt en als je ooit overstapt naar Lipo, zie je meteen hoeveel je in een Lipo terugstopt na het rijden. En dat zorgt dat je je accu's heel kunt houden. Daarmee verdien je die 15 euro dan zeker en vast ruimschoots terug.
     
  11. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Als je meteen een goede lader koopt met een gemiddelde accu geeft dat je op den duur meer plezier dan beginnen met een dure accu en een matige lader.
     
  12. Voetbalzot

    Voetbalzot

    Lid geworden:
    10 aug 2016
    Berichten:
    19
    Locatie:
    In mijn zetel
    Helikoper, de auto was 310€ idd nieuw gekocht, door mijn zoon van 7 met z'n spaarcenten van Nieuwjaar en verjaardag enz. Verder heb ik helemaal niets tegen Nederlanders heb(anders zat ik hier niet). Behalve een karbijn en 2 baseball knuppels natuurlijk :)
    Maar Belgen kunnen ook prijsbewust zijn hoor, niet alleen Nederlanders.Trouwens die Imax B6 waar je naar wijst, ik las hier op dit forum om daar niet aan te beginnen, die zouden problemen hebben(kwaliteit). Ik ben aan t kijken op 2dehands momenteel en wacht een opportuniteit af. In ons geval hebben we eerst een 2de batterij nodig denk ik. En dat gaat weer een Nimh batterij worden, Lipo lijkt niet direct nodig en lijkt allemaal wat ingewikkeld...
     
  13. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Maar als je op 200mA laadt, en je hebt er ruim een nacht voor nodig om hem te laden, moet je met 2 accu's het dubbele rekenen..... 2 dagen wachten om 2 accu's leeg te rijden.... (en als je een 5000mAh accu neemt ben je alleen daarmee al 2 dagen aan het laden)

    Zoals opgemerkt maak je hiermee een verkeerde keuze. Koop dan dat ding van de Conrad, is ook gewoon op basis van een B6 en voor die 45 euro (gratis verzenden) dicht bij je budget.
     
  14. Snijkamp

    Snijkamp

    Lid geworden:
    3 aug 2016
    Berichten:
    70
    Locatie:
    Hengelo
    Of tik een 2ehands B6 op het forum op de kop zoals ik :yes:
    Zijn er genoeg die deze instap-laders ontgroeien en er voor een zacht prijsje vanaf willen..

    Win win!

    Van een mede forum lid en ook nog eens 'the real deal' en geen chinacopypaste

    Laadt als een trein en geeft idd de info duidelijk door via het scherm:worship:

    Kostte mij €20:friends:

    Lipo's, nicd, nimh, pb... You name it!
     
  15. Voetbalzot

    Voetbalzot

    Lid geworden:
    10 aug 2016
    Berichten:
    19
    Locatie:
    In mijn zetel
    Iedereen bedankt voor de hulp en nuttige informatie, t heeft al veel geholpen en niet enkel in dit topic.
    Ondertussen heb ik een nieuwe IMAX 80W bested, voor 16€ inclusief verzendkosten maar zonder adapter wel, die vind ik hier wel ergens.(circa 15v dc en 4 a 5A)
     
  16. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Die adapters kan je voor een paar dollar al op Ebay vinden
     
  17. Voetbalzot

    Voetbalzot

    Lid geworden:
    10 aug 2016
    Berichten:
    19
    Locatie:
    In mijn zetel
    k moet enkel zien dat ik de juiste polariteit heb, ik dacht positive tip maar ben niet zeker? Kan iemand eens kijken op zn lader wat erbij staat eventueel? + in het midden en - buitenkant?
     
  18. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Zie manual die te downloaden is bij SkyRC....
     
  19. Voetbalzot

    Voetbalzot

    Lid geworden:
    10 aug 2016
    Berichten:
    19
    Locatie:
    In mijn zetel
    k zal eens kijken op hun website Skyrc. Ondertussen heb ik een adapter 12V 4.7A gevonden al, k had liever iets hoger voltage gehad, maar eigfenlijk zijn de nilh accupacks maximal 8.4V die we gebruiken.
     
  20. Voetbalzot

    Voetbalzot

    Lid geworden:
    10 aug 2016
    Berichten:
    19
    Locatie:
    In mijn zetel
    upload_2016-8-17_11-27-59.png
    + in de kern
    tenminste als dit de v2 versie is
     

Deel Deze Pagina