Goedkope troep !!!

Dit verhaaltje moet als een waarschuwing dienen voor alle mensen die brushless ESC's kopen. Ik ben op dit moment in het bezit van 6 kleine ESC's (3 verschillende merken), en het merendeel van deze ESC's kan een crash van je toestel veroorzaken.

Ik ben zelf tot op dit moment 2 grote problemen tegen gekomen:

1/ Storing veroorzaakt door de ESC op 35MHz en 40MHz ontvangers (ik heb geen 2.4GHz, maar verwacht dat op 2.4GHz de storing minder zal zijn). Deze storing wordt vooral veroorzaakt door kostenbesparing op het product (weglaten van essentiele onderdelen).

2/ Onvoldoende BEC regelbereik voor 2S. Er is op kosten bespaard waardoor bij LiPo spanningen van 7V of lager, de ontvanger spanning niet constant gehouden kan worden.

Daarnaast zitten er per type functionele fouten in de ESC.

Het is onmogelijk om te voorspellen of de regelaar die je hebt dit euvel heeft, omdat er verschillen zitten tussen dezelfde regelaars van het zelfde merk. Als je wilt weten of jouw regelaar goed is zul je hem gewoon moeten testen.

Hier een overzicht van mijn regelaars:

TowerPro 12A regelaar (3 stuks)
Alle 3 exemplaren hebben onvoldoende RF ontstoring.
Alle 3 exemplaren registreren een volle 2S pack als een bijna lege 3S pack, en slaan dus af (onderspanning) als je gas geeft. Truck: stel regelaar in op NiMH, maar dan slaat hij pas af op 5.6V (te laag voor 2S).

SuperSimple ESC 10A (2 stuks)
Beide exemplaren hebben onvoldoende RF ontstoring
Een (1) exemplaar heeft onvoldoende BEC.

Turnigy Plush 10A (1 stuks)
Onvoldoende BEC.

Zelf testen:

1/ Storing kun je het beste testen met een gewone bereik test (zendantenne in, loop weg met model terwijl een maatje gas regelt op de zender (regel tussen vol gas en minimum). Jitteren van de zervo's is vaak een eerste teken dat het mis is. Je moet makkelijk 40 meter kunnen halen met ingeschoven antenne.

2/ BEC: hiervoor heb je een voltmeter nodig en een NiCD of NiMH 4.8V pack (of een 5V voeding). Sluit je ontvanger aan de BEC, en sluit het NiCD pack aan i.p.v. de LiPo. Meet met de voltmeter de spanning van het pack (meestal 5.2V als hij vol is) en de spanning op de ontvanger. Het verschil van beide spanningen mag maximaal 0.2V zijn. Een slechte BEC laat 0.6V of meer volt verschil zien (bij de lage stroom die een ontvanger trekt). Motor hoef je voor deze test niet aan te sluiten.

Let dus op .... er is veel kaf onder het koren. Ik ben er erg van geschrokken. Eigenlijk zit er tussen de 6 ESC's die ik heb geen enkele die goed is.

Tja, en daar tegenover staan dan weer veel mensen die met dezelfde spullen hele goede ervaringen hebben......
Die turnigy regelaar werkt bij mij bijvoorbeeld perfect.......
Goedkoop hoeft niet altijd duurkoop te zijn.........Daar is ook al veel over geschreven..........

Ik heb nog geen storing ervaring door een goedkope regelaar op 35Mhz. Wel door de motor (gek maar echt waar). De turnigy regelaren werken bij iedereen op de club erg goed op 35Mhz. 2s lipo verhaal kan best eens kloppen maar de meesten zullen op 3s of hoger vliegen en geen probleem er mee hebben.

Weet je wat nog erger is dan goedkope troep? DURE TROEP! Ook dure merken werken soms voor geen meter. Ik heb al falende kontroniks, castle creations en schulze regelaren gezien. Ik had een CC 80 regelaar die wel enorm stoorde op 35Mhz. Zo erg dat de boel dus wel onbestuurbaar naar beneden kwam. En dat was geen goekope regelaar.......

De 40A en hogere turnigy regelaren met UBEC ingebouwd zijn erg goed getest en storen niet op je ontvangst. Wellicht dat dat lichte 10A versie wat minder goed gefilterd is.

Ik ben erg blij te horen dat er tevreden mensen zijn.

Ik dacht eerst dat de ESC problemen die ik had incidenten waren (vandaar dat ik andere merken ben gaan proberen). Ik ben zelf geschrokken van de kwaliteit die ik gekocht heb.

Ik heb zelf echter een paar keer mijn (toestel-) neus gestoten (letterlijk) en ga dus vanaf nu mijn goedkope ESC's zelf maar modificeren. I

Nieuw krimpkousje erom heen en je ziet er niks van.

Brushless motoren veroorzaken geen storing. Het kan zijn dat ze de storing van de ESC uitstralen (alsof ze een antenne zijn) maar de motor zelf maakt geen storing. Brushed motoren echter wel !!

Laatst bewerkt:
Weet je wat nog erger is dan goedkope troep? DURE TROEP! Ook dure merken werken soms voor geen meter.

Klopt helemaal. Er is alleen een groot verschil: bij de duurdere merken kan je de regelaar gewoon terugsturen naar de fabrikant met een briefje erbij wat er mankeert en je krijgt een nieuwe terug. Heb dit bij Jeti spin55 en spin77 gehad. Service is super. Kan zelfs zo ver met hun gaan dat ze een handvol condensatoren meestuurden van hetzelfde type als op de regelaars en gewoon kosteloos. Shulze heeft een wat moeilijkere service (Matthias Shulze is een lastige met garantie claimen) maar ze zorgen er wel voor dat alles het weer perfekt doet (met updates zelfs).

Je krijgt wat je betaalt. Bij duurdere onderdelen koop je dus ook service in. Voel me daar goed bij ;)

Ik heb al de nodige niet werkende spullen retour Hong Kong gestuurd, en heb tot op heden keurig vervanging thuisgestuurd gekregen. Dus ook op producten die voor braakprijzen over de virtuele toonbank gaan kun je een stukje service verwachten!

Er zit een kern van waarheid in en er zullen vast ook wel extremen zijn.
Van de 12A towerpro klopt inderdaad wat lipo detectie.

Zoals je zei kan je hem omschakelen naar NimH maar is helemaal niet nodig.
Accu aansluiten een paar seconde 30% gas geven (dat ie net aanblijft) daarna lipo weer los en aankoppelen en dan vind ie hem wel. Hij zit echt net op het randje met een lipo die helemaal vol is.

Turnigy regelaars heb ik geen van allen nog last mee gehad. Wat de BEC doet weet ik niet, servo's blijven het naar behoren doen en lipo's leegvliegen is sowiezo al afgeraden dus hoe groot is de kans dat je onder BEC spanning komt.
Supersimple is dat inmiddels ook al naar voren gekomen, heb er wel liggen maar nog niet getest/in gebruik.

En ik heb inderdaad ook wel slecht duur spul gehad dus ben tevreden met goedkoop spul wat het meestal wel naar behoren doet.
Ze kijken niet zo nauw met de toleranties en ja dan zit er wel eens een maandagmorgen modelletje tussen.

Tja wat moeten we hierop zeggen...

Ik heb wel een vraag/opmerking:
Jij schrijft: "(weglaten van essentiele onderdelen)"

Ik neem aan dat je na zo'n ongelovelijk grote post al het nodige onderzoek gedaan hebt naar wat men dan weglaat en dat je dit ons electro technisch gezien kan onderbouwen.

Als niet dan heeft je gehele waarschuwing geen zin omdat het verhaal gewoon niet te onderbouwen is.

Ik speel al een tijdje met goedkope hongkong meuk en het werkt als het barst :)

Laatst bewerkt:
ik heb nu een supersimple van hobbycity in gebruik op een delta. deze is 20A en werkt op 2s lipo icm een 2840kv motortje, alleen nog laten lopen op testbank de maiden moet dit weekend komen. het eerste wat me opviel was dat de regelaar vanaf pas ongeveer 20-25% gas begint te werken. ookal zet ik dan het kanaal in mijn zender op +20 standaard, dat haalt niets uit, wel al op vol gas laten lopen met twee servo's eraan die in het kistje komen maar nog geen problemen. zijn ook maar serrvo's van 4.5 gram die niet veel stroom trekken. maar de echte test zat dit weekend zijn. we zullen zien....

Hmm, ik heb ook storing met een vliegtuig met die supersimple esc 10 ampere...

Maar ik weet niet of het daaraan ligt...

over storing van de regelaar op de ontvanger: Daar heb ik ook wel eens last van gehad.
Ik heb de 'servokabel' van de regelaar naar de ontvanger een paar keer door een ferrietring gehaald en geen storing meer.

Mijn rangecheck was ook meer dan verdubbeld (met draaiende motor).

Let op: Dit werkt bij mij, in mijn geval bij een specifieke electrokist die last van storing had, goed en goedkoop (zo'n ferrietringetje kost bijna niets). Wil niet zeggen dat dit altijd alle storingsproblemen oplost.

Laatst bewerkt:
De supersimple is inderdaad iets minder maar het kost ook zo goed als niets meer. Voor een hoobyist leuk maar voor de meesten niet zo handig. Ik zweer dan ook bij de turnigy plush regelaren want die zijn heel erg goed. Bec is goed en ze lopen met de meeste motoren ook goed.

Wat betreft de motor. JA die kan wel storen. Ik heb 1 motor gehad die op elke regelaar stoorde terwijl andere motoren niet stoorde. Zal niet 100% goed gewikkeld zijn vermoed ik waardoor er wat gekd gebeurde. Was wel lang zoeken ;)

het eerste wat me opviel was dat de regelaar vanaf pas ongeveer 20-25% gas begint te werken.

Heb je wel al een stick range gedaan?

Dus zender aan. Volgas zetten.
Accu op regelaar prikken, waachten tot piep. dan gas dicht en weer wachten op piep-piep.
Dan weet de regelaar het breik van je gashendel en zal hij daar tussen zo veel mogelijk bitjes duwen (trappen)

Laatst bewerkt:
Tja wat moeten we hierop zeggen...

Ik heb wel een vraag/opmerking:
Jij schrijft: "(weglaten van essentiele onderdelen)"

Ik neem aan dat je na zo'n ongelovelijk grote post al het nodige onderzoek gedaan hebt naar wat men dan weglaat en dat je dit ons electro technisch gezien kan onderbouwen.

Als niet dan heeft je gehele waarschuwing geen zin omdat het verhaal gewoon niet te onderbouwen is.

Ik speel al een tijdje met goedkope hongkong meuk en het werkt als het barst :)

RF storing:

Op de SuperSimple ESC en de TowerPro zitten geen RF ontkoppelcondensatoren op de vermogensbrug (de 6 FET's die de motor aansturen). Op de TowerPro zit een hoogwaardige "low ESR" elco, die wel wat demping geeft op RF, maar op de Supersimple ESC zit alleen een goedkoop elcootjes wat de rimpelstromen niet eens aan kan, laat staan dat het voor RF ook maar iets doet. Grote verbetering kun je bereiken door parallel aan de elco een keramische condensator te zetten. B.v. 100nF 50V.

full

Ik wil hiermee niemand aanvallen, veel mensen hebben plezier aan het spul uit Honkong en hebben geen problemen.
Maar doe serieus eens een range test. Kijk eens naar het verschil in range met draaiende motor, en met stilstaande motor.
Als je er tevreden over bent is dit mailtje niet van toepassing op jou apparatuur.

Over de BEC: het kan zijn dat mensen daar niks van merken als ze ontvangers en servo's hebben die op 3.5V of 4V nog goed werken.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat van die condensatoren klopt wel. Je zal dit meer merken naargelang je hogere spanning (meer cellen) of langere stroomdraden gebruikt (tussen esc en lipo).
Aan de andere kant kost een goeie low ESR elco bij conrad 0.5 euro... Beetje solderen en hopla, je $20 turnigy esc is weer (bijna) even goed als een $50 dure esc.

Zaak is dat voor de meeste mensen die lage kwaliteit elco's gewoon voldoende zijn omdat ze de esc / ontvanger niet op maximale stroom/spanning en reikweidte gebruiken. Misschien geeft zo'n goedkope esc idd 10% of 20% minder bereik, maar als je van je 1.5 km bereik toch maar 300m gebruikt met je 100 euro modelletje hoeft dat geen ramp te zijn.

Bovendien is duur spul zeker geen garantie voor goed spul, dat heb ik ook al ondervonden. En je bent er natuurlijk heel blij mee dat je je esc mag ruilen voor een nieuwe als de rest van je vliegtuig aan barrels ligt. Ik zeg altijd, bij de chinezen koop je soms een kat in een zak, maar dan toch aan halve prijs. En ik heb liever een kat aan halve prijs dan aan de volle pot.

In elk geval is het wel zeer nuttig te weten waar je aan toe bent, dus wat mij betreft dank aan volhout voor de prima uitleg en waarschuwing.

Laatst bewerkt:
Ik vraag mij af in hoeverre de gemeldde problemen daadwerkelijk praktijkproblemen zijn.

De kleinere ESC's zijn in principe niet gemaakt voor heel ver weg vliegen. Sure, na een km zullen ze gaan storen, daar waar een 'fullsize' het nog wel doet, maar dat is niet zo heel relevant. 40m kunnen weglopen met ingeschoven antenne, is voor deze regelaars absoluut geen vereiste. De meeste zullen gebruikt worden in een situatie waarin je niet eens 40m ver weg kunt vliegen (indoor). Overigens is dat eigenlijk meer een test van je ontvanger, dan van je regelaar.

Denk er ook aan dat je voldoende op je ontvanger aansluit als je test. 35Mhz indoor ontvangers gebruiken vaak de massa als tegencapaciteit van de antenne. Als je dan alleen de regelaar aansluit en verder niets, heeft de ontvanger niet voldoende tegencapaciteit en zal inderdaad sneller gaan storen.

Ik zie bv. ook de opmerking 'te weinig BEC'.. hoe is dat vastgesteld? Wat denk je dat de vereisten zijn voor een BEC op dit soort regelaartjes?

Ik geloof best dat het beter en netter kan, maar heb een beetje de indruk dat TS praat over theoretische problemen ipv praktische. Dat hij, vanuit een kennis van electronica, naar de regelaars kijkt en dan zegt 'dat kan beter'.

Ik heb zelf 1x12A Himodel regelaar (wat volgens mij dezelfde is als die Turnigy) en 3x6A Himodel (gelijk aan Plush 6A) en die werken allemaal volkomen probleemloos.

Ik heb ook een Castle Creations 10A regelaar. Ook die werkt perfect, maar doet helemaal niets beter dan de 6A Himodel regelaar, echter kost het vier tot vijfvoudige.

Het 2s vs 3s probleem.. volgens mij heb je 'm dan op automatische celldetectie staan. Je kunt hem ook programmeren naar 2s, althans, de versies die ik heb, kunnen dat.

Goedkoop zou ik ze zeker willen noemen, en dat het niet het 'baste van het baste' is zal ik niet ontkennen, maar 'goedkope troep' is hier wat mij betreft ZEKER niet van toepassing. Zeker niet als je kijkt naar hoeveel mensen deze dingen toch probleemloos gebruiken.

Nou ja, heel strikt genomen zijn de genoemde regelaars helemaal niet goedkoop, maar normaal geprijst. De 'merkregelaars' zijn belachelijk veel te duur, ook als je R&D en support meeneemt. Een kwalitatief goede 10A regelaar zal qua materiaal, mits in bulk gefabriceert, een keer een euro of 3 aan materiaal kosten.

Laatst bewerkt door een moderator:
Wat voor een servo's gebruik je?

De gemiddelde BEC van de meeste regelaars is maar 1,5 ampere. Als je dan de regelaar op zijn piek belast kun je erop rekenen dat de BEC niet genmoegf vermogen meer over heeft om je ontvanger en servo's te kunnen bedienen. En halfgas kan bij de goedkopere regelaars al een zwaardere belasting zijn dan volgas. De castle creations regelaars van nu hebben dacht ik bijna allemaal een 3 ampere BEC.

Bij mij gaan bij de grotere modellen nu ten alle tijde een losse BEC of een ontvangeraccu mee, de BEC van de regelaar wordt dan uitgeschakeld of er komt een opto regelaar in. Dit hele gebeuren heeft mij waarschijnlijk al enkele modellen gekost, terwijl ik eigenlijk dit hele verhaal al wist. Soms moet je het aan den lijve ervaren voordat je tot inkeer komt.

Back