Governor ingesteld maar toerental blijft bij verschillende vliegmodi gelijk

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door bassman, 23 jul 2018.

  1. bassman

    bassman

    Lid geworden:
    24 jun 2003
    Berichten:
    812
    Locatie:
    Hoogeveen
    Ik gebruik nu op mijn trex 500 de governor functie.
    Is met de standaard 60a regelaar

    Idle up 1: 70% vlakke gascurve
    Idle up 2: 93% vlakken gascurve

    Alleen geen merkbaar verschil in toerental bij schakelen
    Waar kan dit aan liggen?
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Hoe reageert een servo indien aangesloten op governor-functie?
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Er staat mij wat van bij, dat de Align ESC in governor mode wat anders omgaat met het ingangssignaal dan de meeste andere ESC's met governor functie.
    Hij bepaalt tijdens de opstartfase zijn "bedrijfsparameters" aan de hand van de op dat moment geldende ingangssignaal, accuspanning en motorbelasting, en het toerental wat daaruit resulteert houd hij de verdere vlucht vast, hij kijkt dan verder niet meer naar het ingangssignaal (behalve "motor uit", dat volgt hij gewoon, en de herstart hangt af van hoeveel tijd er zit tussen uit, en hernieuwd weer inschakelen).

    Op zich is het een prima bruikbare governor functie, maar het is wel eentje met vrij beperkte mogelijkheden, de meeste 3D vliegers zijn er niet zo weg van, maar voor schaalvliegen is hij prima geschikt.
     
  4. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Hallo,
    Bij mijn trex 450 met align regelaar (is wel de 35A versie) reageert de governor wel op throttle signaal hoor. Het is idd wel zo dat hij zijn toerental bepaalt bij opstarten.
    Volgens mij laat hij hem gewoon optoeren, waarbij het toerental bepaald wordt door accuspanning, throttle signaal en belasting. Eens de motor stabiel draait legt hij het toerental vast. Als je dan het throttle signaal verandert, gaat het toerental mee.
    Het is wel zo dat als je halfweg de acculading land en de motor uitzet, en vervolgens terug start, dan gaat hij opnieuw het toerental bepalen. M.a.w. het toerental zal dan lager zijn, want hij geraakt niet meer aan zijn toeren omdat de accuspanning lager is. Dat is een beetje het vervelende aan deze governor.
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ah, OK... dat laatste wist ik, (en ik los dat op door bij volle accu met -2 a -3 graden op te starten, en bij half lege accu met 0 graden). Dat hij normaliter wel het ingangssignaal volgt wist ik niet (ik gebruik dat nooit, vandaar).
    Wat ik wel weet, is dat het ding rekening houdt met "het leegraken van de accu" en dus op 100% in governor mode, minder toeren geeft als bij 100% in ESC mode, zodat hij wat "over heeft" om bij leger rakende accu toch het toerental constant te houden.
     
  6. bassman

    bassman

    Lid geworden:
    24 jun 2003
    Berichten:
    812
    Locatie:
    Hoogeveen
    vreemd dat ik geen verschil merk tussen 75% en 93%
    Heeft de esc dan niet juiste eindpunten van throttle signaal?
    Ik vlieg met frsky en moet dan throttle signaal reversie en dan regelaar op
    ontvangeruitgang 3 aansluiten. Dan kom ik in programmeermodus.
    Dus stick vol throttle en dan accu aansluiten. Dan krijg je toontje voor programmeermodus en dan
    doe ik de stick naar beneden en wacht op toon en ontkoppel accu.
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Kan makkelijk.
    Als de gov 80 % gas als 100% behandeld, zal hij nooit hoger gaan.
    Nu is het ook zo dat een gov percentage niet rechtlijnig omhoog gaat.
    Het kan zijn dat je tussen 50 en 70 % maar 100 toeren wint, en tussen 70 en 75 opeens 2000 toeren.

    Stel, je zou de bladen eraf halen..
    Stick op midden
    Dan de throttlecurve in het midden omlaag of omhoog draaien. Merk je het vanzelf..
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja... het is makkelijk om daar fouten te maken bij het instellen van je regelaar (inleren van de eindpunten). Zeker bij een taranis, waar alles vrij toewijsbaar is.
    Beste is om dat inleren te doen op een vrij en onafhankelijk kanaal waarvan je zeker bent dat het van -100 tot +100 loopt, dan weet je zeker dat de rest van je programmering de boel niet in de weg zit.
    Persoonlijk zou ik, als je toch met die Align governor vliegt (die kun je namelijk niet in de lucht van governor naar normaal modus omschakelen) EN een Taranis hebt, de ESC zelfs gewoon helemaal op een onafhankelijk kanaal zetten (gewoon de schakelaar waarmee je de motor aan/uit zet, en van idle 1 naar 2 schakelt, als een apart kanaal programmeren, onafhankelijk van de pitch stick).
     
  9. bassman

    bassman

    Lid geworden:
    24 jun 2003
    Berichten:
    812
    Locatie:
    Hoogeveen
    Dat is inderdaad ook een mogelijkheid om het op die manier te doen.
    Maar is heb verbinding met de fbl unit d.m.v. sbus. Kan ik dan nog wel op de ontvanger
    een aparte kanaal aanwijzen voor esc?? en fbl unit krijgt dan ook geen stroom.....dus moet je aparte
    ontvangeraccu gebruiken.
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D van die rare moderniteiten heb ik geen verstand (en wil ik ook niet meer krijgen ook :D)
     
    jjdehaan vindt dit leuk.
  11. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.743
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Normaliter zou een S bus ontvanger ook 1 of 2 aparte kanalen hebben
    Fbl controller op sbus en ESC op een apart kanaal dat zou moeten werken
    Theoretisch zou je geen aparte voeding hoeven te gebruiken alleen 1 hoofd accu
    Die voed je fbl controller en ontvanger voor de esc
     

Deel Deze Pagina