govlin 700 kse staart op en neer

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door sickrider society, 19 sep 2016.

?

goblin 700 kse staart op en neer

  1. rotorkop

    0 stem(men)
    0,0%
  2. gain

    0 stem(men)
    0,0%
  1. sickrider society

    sickrider society

    Lid geworden:
    25 dec 2011
    Berichten:
    137
    Locatie:
    antwerpen
    hey allemaal, ik heb een probleem met de staart van mijn goblin 700 kse, ik heb er nu 10 vluchten mee gedaan en de staart is perfect bij pitch pumps en maneuvers, hij blijft goed strak bij alles dat ik doe (3d) enkel als ik een grote looping maak en hij komt met volle snelheid naar beneden dan slaat hij met zijn staart op en neer, vrij hard.. bij het afremmen van de looping lijkt het alsof hij harder gaat slaan. ik heb de harde dampeners (c) er inzitten die bij de kit bijgeleverd zaten en 3shims. headspeed heb ik nog niet nagekeken (misschien kan ik het erges berekenen?) alles is standaard van pully's.

    maingain van de cyclic staan ondertussen op 23, het slagen van de staart lijkt beter te zijn dan op 30gain maar mits ik overal veel lees dat de meeste kse 700 rond de 30 zitten durf ik niet meteen lager gaan dan 23.

    Setup:
    kosmik 200 governor 82% flat curve
    msh brain fbl unit
    futaba R6008HS
    scorpion HK 4525-520Kv ultimate (19t pulley)
    MKS HBL850 x 3 cyclic
    HBL880 x 1 X8 tail

    alles is goed ingevet en in ratemode getrimd enzo. alles hoord te zijn zoals het moet zijn mechanisch voor zover ik weet.. moest ik wat informatie vergeten zijn vraag je het maar.
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Even de gedachtegang opsommen.. Weet je meteen waarom ik aan sommige dingen denk, en anderen meteen afstreep.

    Zoals je misschien gemerkt hebt, heeft de gain van de staart alleen invloed op wat de servo kan verstellen. Oftewel, staart links en rechts.
    Dus als jouw staart omlhoog en omlaag gaat, heeft dat dus helemaal geen fluit met de staart gain te maken.
    Die sluit ik dus uit.

    Staart op en neer is normaal een standaard dingetje van een laag toerental op de kop.
    Iig, vroegah, toen we nog een flybar hadden. Alleen is het er nog steeds..
    Alleen hebben we nog een tweede potentiele veroorzaker. Komen we zo op.
    Bij een te laag toerental voor de kop, bladen en toestel gaat de staart op en neer springen.
    Doorgaans is dit een doorgaand iets. Als een laag toerental het probleem is, kun je door je toerental wat te verlagen het probleem oproepen.
    Je meld dat het met name uit een looping gebeurt, vaak heb je dan net de pitch er weer op, dus belasting, toerental zakt wat.
    Dus bij een climb out zakt het toerental ook, dan zou het ook omhoog moeten komen.
    Gebeurt dat, kun je minder stijve dempers proberen. Of toerental omhoog.
    1 van beide. Niet beide.

    Al geloof ik daar niet meteen in. Je kunt het wel extreem snel controleren natuurlijk.
    Dus gewoon doen, eerst de simpele hardware dingen controleren.


    Kom ik bij de laatste verdachte, de elevator gain.
    De stabilisatie unit (ik neem aan dat je geen flybar hebt) heeft ook gains.
    Deze gain kun je doorgaans niet op de zender verstellen. Doorgaans moet dit op de unit zelf.
    De unit heeft altijd een aileron gain, dus voor roll links en rechts. En een elevator gain, dus staart omhoog en omlaag.
    Voel je hem al komen....

    Staat je elevator gain niet goed, kan het zijn dat je daar bij snelle figuren achter komt. Dus bv het laatste kwart van een looping.
    Waarschijnlijk bij volgas rondvliegen komt het ook omhoog, als de gain het probleem is.

    Ik denk dat je het hier moet zoeken.

    Nu ben ik geen kenner van jouw estab (electronische stabilisatie)
    Nooit in handen gehad zelfs.
    Hoe dan ook, iedere estab heeft een elevator en aileron gain, altijd.
    Is alleen even de vraag hoe ze dit in de instellingen verwerkt hebben.


    Verder. Je "durft" niet lager dan x getal gain?
    Dat is gewoon zonde.. Jouw heli is altijd anders dan die van een ander.
    Servo's net een tik anders. Andere productiebatch en zo. Jij bouwt misschien iets strakker dan een ander.
    An sich allemaal geen punt, maar de gain is gewoon een waarde die je aan moet passen aan de hand van wat er gebeurt.
    Niet goed, aanpassen.
    Gain van 1 en hij vliegt perfect: top.
    Gain van 100 en hij is perfect: top.

    In principe, als de servo de maximale servoweg kan halen, is voor de staart een gain van 30 een veilige uitgangswaarde. Maar, ik heb er ook wel eens een gehad die 10 leuk vond. Heb er ook wel s een gehad die richting de 80 zat.
    Heb er ook wel s eentje gehad die 90 nog steeds niet leuk vond. Daar bleek mechanisch een probleem te zijn.

    Maar, nogmaals. Staartgain is voor links rechts.
    Niet voor op en neer. Dat is toerental, of de estab gain.
     
  3. sickrider society

    sickrider society

    Lid geworden:
    25 dec 2011
    Berichten:
    137
    Locatie:
    antwerpen
    hey student
    alvast bedankt voor je uitgebreide reactie!
    ik vlieg ondertussen al 6 jaar en krijg al men heli goed afgesteld maar een staart die op en neer slaat bij het uitkome van een looping heb ik nog niet meegemaakt.. enkel bij een laag toerental zoals je zegt. ik denk ook eerder dat ik het probleem in de elevator gain moet gaan zoeken, nu weet ik alleen niet goed welke van de waardes ik moet aanpassen p,i,d gain? met de staart gain kan het niet te maken hebben zoals je al zegt. en wat ik bedoel met niet lager durven te gaan met de gain is de cyclic gain.. als die te laag staat kan er dan niets fout lopen tijdens het testen omdat deze de Cyclic gain is ? ik bedoel, als die van de staart ni goed staat gaat de staart raar of niet doen wat hij moet doen, maar als die van de cyclic niet goed staat dan gaat heel de heli raar doen(crashen?)of ben ik verkeerd? wat ik nog vergeten te zeggen ben is dat bij het stoppen van pitch pumps( vanuit een maneuver de heli plots stil laten hangen in hover) zie je een wobble in de elevator. maar ik weet niet goed welke waardes ik moet aanpassen aan de elevator gain voor deze eruit te krijgen. (pid) als ik weet wat ik moet aanpassen kan ik kijken of het het op en neer slaan van de staart ook beinvloed.

    sorry als het ingewikkeld is! moeilijk om uit te leggen.. als ik tijd heb ga ik er een filmpje van maken van het slagen van de staart
     
  4. sickrider society

    sickrider society

    Lid geworden:
    25 dec 2011
    Berichten:
    137
    Locatie:
    antwerpen
    blijkbaar had een vriend van mij een kort filmpje van de 10de vlucht.

    je ziet het niet heel goed maar je hoort het wel.
    beter iets als niets.

    link van het filmpje hieronder

     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    "wobble" bij een spontane abrupte stop is een "classic" voor een te hoge elevator gain.
    of iig, iets in de gain staat te hoog.

    Nu moet je daarbij met een paar dingen opletten.
    zoals je zelf al opmerkt, net als bij een staart kun je te hoog, en te laag.
    te laag, en het wordt een dweil.
    te hoog, en hij schiet in een hunt.

    Dat is je wobble.
    Het begin van een hunt over de elevator as.
    net als bij de staart wanneer deze net een tik te hoog staat. hij lost zichzelf op, maar laat zich wel ff zien.

    Over de aileron as zie je dit normaal eigenlijk nooit, die as is korter, en daar bereik je dat punt eigenlijk nooit.
    moet je ook niet willen, gewoon gelijk houden aan de elevator waardes (tenzij je problemen hebt)

    Elevator is altijd de eerste as die kritisch wordt.


    Hoe de brain omgaat met zijn gain weet ik niet.
    jij zegt Pwaarde, I waarde.. Dat zijn 2 onderdelen van gain. iets met de algehele gevoeligheid, en de tijd waarin het weg gewerkt moet zijn. dacht ik, maar dat kunnen anderen veel beter uitleggen.
    Vaak heb je ook wel ergens een algehele gain waarde die je omlaag kunt schroeven.
    Of even de handleiding erbij pakken, kijken wat de 2 waardes nu eigenlijk doen.

    Kan namelijk ook dat 1 van beide waardes heftig uit balans is. Meestal moeten de 2 enigszins in verhouding zijn.
    geen idee wat die verhouding is.
    Zal ook best in de handleiding staan.



    ALS er ergens een stop gain te vinden is....
    dit is een waarde die dus een korte wobble onderdrukt na een korte stop..
    doe daar ZEER voorzichtig mee.
    als de elevator gain al kritisch staat, en je onderdrukt de wobble teveel, kan hij opeens doorschieten in een full size hunt over de elevator as.
    1 keer aan de hand gehad. was niet grappig.

    probeer gerust. maar kleine stappen.
    en eerst de normale gain op de rit krijgen.
    een heel klein "wobbletje" kun je met zo'n stop gain weg proberen te krijgen.
     

Deel Deze Pagina