Gpro gyro align 600N governor geen kaas van gegeten!

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door vliegenderobby, 29 nov 2018.

  1. vliegenderobby

    vliegenderobby

    Lid geworden:
    12 jan 2013
    Berichten:
    129
    Locatie:
    wassenaar
    Hoi allemnaal,
    ik ben al de hele dag aan het worstelen met mijn align 600n en zijn gyro gpro! Er zit governor op, en ik wil daar dolgraag mee vliegen. Dus braaf gear ratio gedaan enzo, governor ingesteld,... maar er gebeurd niks. Krijg allerlei meldingen! Zoals deze hieronder! gppro_gov3.jpg
    maar ik heb alles op 100% gezet met de travel adjust in mijn Spektrum dx6i. Dan zou het moeten lukken volgens alle fora,..!
    gppo_parameter.jpg
    Zou het probleem dan bij GER (tail gain) liggen,..geen idee hoe dit aan te passen. en/ of aux2 (spare). Dat kan niet op de dx6i.
    En het groene bolletje gaat niet branden bij governor als je de gear draait. Tevens kan ik de gearratio niet instellen op 8.5,.. maar alleen 5. En ik kan ook geen gewenst rpm instellen van bijvoorbeeld 2000 rpm! Hoe dan ook 1000 vragen nog over na een dag rommelen,.. en ik begin met 1 vraag
    gppro_gov3.jpg gppro_gov2.jpg Afbeelding.png gppro_gov1.jpg gppo_parameter.jpg
     
  2. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    heb je wel een rpm sensor gemonteerd ?
     
  3. vliegenderobby

    vliegenderobby

    Lid geworden:
    12 jan 2013
    Berichten:
    129
    Locatie:
    wassenaar
    ja hoor die zit er braaf in, dank je. ik heb nu het idee dat het met een ontbrekend kanaal op mijn zender te maken heeft. volgens mij raakt deze rare gyro van align in de war van endpoints die niet ingesteld kunnen worden. dan kan wel met de gewoonlijke zoals ele, ail, etc, maar deze Gpro gyro vereist 8 dit soort instellingen. vandaag maar de gok genomen en een dx8e besteld. wie weet maakt het uit ! wat ook opmerkelijk is dat je de gear ratio van 8.5 niet kan instellen via de laptop! alleen 8 of 9 kan! maar via de bluetooth app,... kan je wel 8.5 doen. soms is align heel irritant met gyros maaaar we komen er wel !
    dat governer lampje blijft hopelijk rood doordat de instellingen niet juist zijn,... en niet omdat die sensor stuk is,... of nog erger, dat magneetje verkeerd zit in de fan.
    zitten die magneetjes standaard er al in trouwens bij een 600N pro van Align? hoop het, dan zal dat wel goed zitten!
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    het lijkt erop dat hij zijn lage throttle waarde niet heeft gezien. als ik de melding goed interpreteer.

    Qua gear ratio's en zo.
    Ongeveer goed zetten. Je zal toch echt even moeten meten wat het werkelijke toerental is als hij draait.

    Let op, de gov waarde loopt logaritmisch omhoog.
    Dus 5 punten omhoog kan bijna niet uitmaken, de volgende 5 punten kunnen opeens 2500 toeren geven.
    Dus let op met omhoog zetten.

    Magneten, bij mij zaten ze er niet in.
    Die horen in de fan te zitten. Zitten er waarschijnlijk niet.
    Zitten in theorie wel ergens in het pakket. Denk ik.
    Let hier goed op, de magneten moeten niet hetzelfde geplaatst worden, 1 moet noordkant omhoog, andere moet noordkant omlaag.
    De sensor gaat op de ene af, de tweede is voor evenwicht.

    Qua aansturing, dat wisselt een beetje.
    Een gov heeft een waarde nodig. Sommige govs (meestal electro) pakken daar de throttle curve voor.
    Bij brandstof wordt er vaak gebruikt gemaakt van een extra kanaal, puur en alleen om motortoerental aan te geven.
    Bij vbar kan er in “banks” worden gewerkt. Dan zet je de tail gain en gov instelling vast met de computer, en het originele tail gain kanaal wordt dan gebruikt om de “bank” te wisselen.
    Dus puur in de pc instellen, de zender schakelt programma op de stabilisatie.

    Kan zijn dat hij daarom een beetje moppert, hij ziet geen motortoerental

    Net wat je wilt, en hoe je stabilisatie het wil.
    Dat rode lampje wordt waarschijnlijk groen als het magneetje met de goede kant omhoog passeert.

    Tippie: controleer 500x of de gov ook uitschakelt als je de motor uit gooit.. anders moet je een tnakje leeg vliegen
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Je wilde waarschijnlijk exponentieel schrijven i.p.v. logaritmisch. Het sturen wordt gevoeliger naarmate de knuppeluitslag groter wordt. Stuurt fel(ler)
    in de buurt van uiterste stand.

    Exponentieel, de groene curve.
    [​IMG]


    Logaritmisch, zowel de rode als de groene curve. Het sturen wordt gevoeliger naarmate de knuppeluitslag kleiner wordt. Stuurt fel(ler) rond middenstand.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 1 dec 2018
  6. vliegenderobby

    vliegenderobby

    Lid geworden:
    12 jan 2013
    Berichten:
    129
    Locatie:
    wassenaar
    dank je wel, ja goede tip om het even te checken voordat ik ga vliegen. Ik doe dat zonder blades altijd. Ik neem in mijn geval aan dat de magneten er wel in zitten, want de sensor is ook keurig aangebracht. dacht wellicht dat deze heli standaard al met governor kwam,.. Hoop dan maar de rest ook in orde. Ondanks de heli zo goed als nieuw is, weet ik dus niet wat ermee gebeurd is. De gyro, de Gpro is echt geheel onbekend voor mij. En vooralsnog niet in kunnen stellen dat ik geen foutwaardes krijg, zowel de hoger als lage throttle staan echt goed, zoals de manual zegt, dus travel adjust tot de 100% krijgen. Maar ja, blijf toch haken hier helaas. Ik dacht ook dat het bolletje groen zou worden als het magneetje langskomt. Maar hopelijk wordt hij niet groen omdat de instellingen nog niet oke zijn.In ergste geval wissel ik mijn vbar op mn 550 electrisch met de Gpro van de nitro 600. Want op de 550 doe ik de governor via de esc talon 90. En de Vbar vind ik tot dusver een heeeeeel stuk prettiger dan deze draak van een Gyro. Maar we geven niet op, ga nog 3 dagen rommelen eraan, dan pas de grote wisseltruuk. Zo snel laten we ons niet kisten in de deze hobby :)
    Misschien is er nog iemand die de Gpro ook heeft met zn nitro!
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Ron, logaritmisch kan twee kanten op.
    Is maar net wat de 0 lijn is.
    En geloof me: 75 of 76 % kan makkelijk 100 toeren schelen, terwijl 65 naar 66 geen meetbaar verschil geeft.
    Zo’n verschil red je niet met exponentieel...

    @vliegenderobby ;
    Magneet is erg simpel te checken.
    De fan op de motor, daar zitten ze.
    Pak een magneet. Ergens moet die magneet grijpen.
    Ergens wegduwen.
    Als beide niet gebeurt, moet je zelf aan de gang.

    Les 2: vertrouw nooit een chinees.
    Ze zeggen vanalles. Kan makkelijk dat het hele ding uit elkaar moet vanwege diverse bouwfouten.
    Ga daar ook van uit.

    Kan trouwens ook zijn dat de sensor domweg te hoog hangt. Daar hoort 1mm of minder tussen te zitten

    Test eerst de magneten in de fan.. en vertrouw het niet op voorhand
     
  8. vliegenderobby

    vliegenderobby

    Lid geworden:
    12 jan 2013
    Berichten:
    129
    Locatie:
    wassenaar
    Hoi, wederom bedankt! Dat testen met een magneetje is een goeie. Ik ga vandaag even kijken of er uberhaupt iets zit. Ik heb nog een setje liggen voor mn andere nitro, dus ik was ook van plan die sensor er even aan te hangen, en dan te kijken met die losse magneetjes of er iets zou gebeuren. Hoop zo dat er een magneetje zit al haha! maar je hebt gelijk, vertrouw niks! Zeker niet met mn helis, en zeker niet met 600 nitros. Dus ik vlieg geen mm voordat alles helemaal naar wens staat. Blijf overigens het nog steeds een rare gyro vinden, en ook een gyro die niet zo gek vaak wordt gebruikt. Maar ja, nu eerst maar een magneet vinden hier in huis :) Houdt me erg bezig deze heli haha
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    tip: eerst vliegen zonder governor.
    eerst het toestel leren kennen.
    dus even een vliegdag vliegen. motor in laten lopen. heli finetunen.

    als die motor een paar tankjes heeft gehad, kun je de gov aanzetten.
    waarom zo?
    stel, de hele vliegt hypergevoelig, en de gov gaat niet uit.
    dan moet je dus 15 minuten vliegen met een heli die constant op de rand van neerstorten zit.
    niet prettig.
    en de motor heeft meteen bij de eerste vlucht een hete stop..
    stel de motor moet afgesteld worden, staat misschien een tik te arm in de lucht.. moet hij nog 15 minuten vliegen..
     
  10. vliegenderobby

    vliegenderobby

    Lid geworden:
    12 jan 2013
    Berichten:
    129
    Locatie:
    wassenaar
    ja thanks, ben ik ook van plan. Vandaag mn dx8e aangekomen, en meteen vind de gyro dat heel prettig. Ik kan nu alle kanalen bezetten die de gyro vereist. Krijg geen foutmeldingen zoals ik kreeg bij de dx6i,..Toch blijft het een hele toestand om die endpoints goed te krijgen, ik krijg dit onderstaande niet goed helaas wat ik ook doe! Het lijkt wel of ik de enige in de wereld ben met deze Gpro gyro en die de governor gebruikt. Terwijl deze gyro speciaal voor nitro is gemaakt. Deze governor kan alleen bij nitros! Wat wel mooi was, dat er gelukkig inderdaad een magneetje in de fan zit, en de rpm sensor werkt! Morgen even starten zonder blades om te kijken of toch niet ineens een één of andere governor aangaat. Lijkt me niet dat ik hier een fout in gemaakt heb, maar beter even voorzichtig. Ik zet de nitro mode helemaal uit, dus niet zoals de afbeelding hieronder. Dan daarna eerst maar eens wat vluchtjes. En dan wat tankjes die governor in orde krijgen. Want nitro zonder governor is echt helemaal niks aan heb ik vandaag alweer gemerkt met mn andere 600N. Heb alleen een hard hoofd in het feit dat die THR MIN en MAX setting not completed is!
    gppro_gov3.jpg
     
  11. bones7

    bones7

    Lid geworden:
    13 feb 2016
    Berichten:
    240
    Locatie:
    Kranenburg
    Je hoeft hem alleen te vertellen , wat je gas minimaal en maximaal waarden zijn.
    Normaal zit je throttle niet op een stik, daarom werkt dit waarschijnelijk niet.
    In je zender kun je dat wel zo instellen , dat je gas tijdelijk op de stik wilt hebben om de min en max waarde te kunnen configureren. Of je doet het via de flightmode schakelaar.... doe je dus op stand 1 nul gas instellen en op stand 2 100% gas.
     
  12. vliegenderobby

    vliegenderobby

    Lid geworden:
    12 jan 2013
    Berichten:
    129
    Locatie:
    wassenaar
    olala dat is het vast, kikke dank je. Morgen ga ik hiermee aan de slag!
     
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Het grapje wil, dat je doorgaans op internet alleen de problemen vaak tegenkomt
    Eigenlijk is het dan erg positief dat je weinig vind :D
     
  14. vliegenderobby

    vliegenderobby

    Lid geworden:
    12 jan 2013
    Berichten:
    129
    Locatie:
    wassenaar
    haha, maar dan ben ik gewoon heel dom denk ik, dat is de enige verklaring! toch, hier is nog iemand ermee aan het rommelen zie ik net: https://rc.runryder.com/t795191p1/
    Morgen wordt alles duidelijk, voel het:banana:
     
  15. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    welnee.
    je vraagt tenminste, daarom is het niet "dom"

    die electronica boeren hebben allemaal een andere gedachte, andere filosofie erin zitten.
    zelfde als met zenders. ieder merk heeft een eigen manier om dezelfde dingen in te stellen.
    dat moet je doorkrijgen. het ene merk wil graag dat je vanaf punt A begint en alle letters afwerkt.
    een andere fabrikant wil graag dat je bij punt D begint, en dan via z terug naar A gaat.

    Als je een paar merken hebt gezien, weet je wel een beetje waar ze naar zoeken.
    met zenders hetzelfde.
    als dit je eerste stabilisatie is, zul je echt wel een hoop vragen hebben:D
    en zeker bij deze, deze doet wat minder automatisch zo te zien.. wat minder uitgebreid instelmenu en zo.
    bij de mikado vstab loop je eigenlijk met een setup menu overal doorheen, en dan klopt het ook.
    bij de beast ook.
     
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    o ja.
    Controleer OOK de correctierichtingen...
    niet alleen de richting van de swash op je sticks.. maar ook hoe hij reageert als de heli beweegt.
    hij moet de swash recht proberen te houden..

    doet hij dat niet, staat de correctie verkeerdom, en heb je een zeer spannende vlucht.
     
  17. vliegenderobby

    vliegenderobby

    Lid geworden:
    12 jan 2013
    Berichten:
    129
    Locatie:
    wassenaar
    hoi wederom bedankt! en nee hoor het is zeker niet de eerste heli met een gyro die ik heb. Ga niet zo maar een 600 nitro vliegen hoor:banana:! Maar ik gebruik normaal een vbar en een neuron, en allebei is het meer dan duidelijk wat ik moet doen. Deze maakt me compleet gek!!! Heb net zonder governor buiten gevlogen, en hij vliegt als een beest in idle up, alles doet hij goed, tictocs, funnels, helemaal klaar voor de governor zou je zeggen!
    Maar die gyro zit ik nu al dagen aan te rommelen en kom geen steek verder! Bijvoorbeeld:
    als ik de instellingen wijzig via de bluetooth en app, dan kan in de gyro settings in de zender inderdaad de blade rpm zien veranderen. Stel ik zet die op 2000 rpm,.. dan lijkt alles in orde eventjes. Maar ga ik dit checken in de laptopversie en de usb kabel, dan zijn al deze instellingen niet overgekomen, en staat de blade rpm gewoon op 200 bijvoorbeeld! Daar krijg ik dus al een punthoofd van. En ik ik krijg die foutmelding niet weg, wat ik doe met dat laagste en hoogste throttle punt! heb ook zoals jullie zeiden de throttle niet gedaan via de stick, maar via een switch. Keurig op 100%. krijg een groen bolletje in de gyro,.. maar nee hoor, eenmaal in de governortab, krijg ik toch echt die foutmelding!
    Ik heb inmiddels geen idee meer wat ik zou moeten doen, en verlang heel erg naar mn vbar als ik dit soort dingen zie! Maar ja,.. het moet toch werken. Zonder governor doet ie alles goed:hammer::hammer:
    Als er een helpende hand is richting wassenaar, dan rij ik graag naar je toe hoor!
     
  18. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    stomme vraag misschien...
    bij de vbar moet je ook wel eens even via de subtrim en endpoints rommelen om de endpoints in het scherm overeen te laten komen.
    moet die throttle min waarde misschien niet lager zijn dan je nu als gas dicht hebt staan?
    of juist op 10% gas of zoiets?
     
  19. vliegenderobby

    vliegenderobby

    Lid geworden:
    12 jan 2013
    Berichten:
    129
    Locatie:
    wassenaar
    Nou geen stomme vraag, want ook dat heb ik geprobeerd. En heb juist niet de 0 gedaan een paar keer om wat te testen, maar ook dat werkt niet. Op zich werken de rpm's nu wel, althans via de app. Op de laptop hereknd hij deze settings niet. Dus weet ook niet of het nu gesaved wordt of niet, heb het vermoeden van niet helaas! Screenshot_20181206-093419_Gpro.jpg Screenshot_20181206-093425_Gpro.jpg Screenshot_20181206-093413_Gpro.jpg
    Dit is het scherm met de ellende :) Nuzie je de throttle nog op 90% staan, want hier reageert hij nog op de stick. Toen ik de throttle met een switch deed, dan -100% low,.. en +100--% high dan krijg ik nog altijd die foutmelding. Misschien moet ik nogmaals een hele nieuwe instelling doen, en alles deleten, want zit ik in een bug of iets dergelijks!
    20181206_091739_resized_1.jpg
     
  20. vliegenderobby

    vliegenderobby

    Lid geworden:
    12 jan 2013
    Berichten:
    129
    Locatie:
    wassenaar
    jajaja, alles is bijna gelukt. De settings zijn in de gyro met betrekking tot de rpm blade waardes tijdens die governoracties. 3 standen. Wat heel erg uitmaakt is alles te doen via de app,.. en niet de laptop. Via de laptop kan je eenvoudig weg sommige dingen niet invoeren! idioot maar waar, zelfde programma, zelfde update!
    Rest nu die verduvelde max en min value van de throttle! Ik krijg dat niet voor elkaar, echt wel heel erg frustrerend, net nu ik zo dichtbij ben! Iemand nog suggesties? En zou het uberhaupt uitmaken,.. morgen even zonder bladers uitproberen wat er gebeurd eenmaal motor aan. Maar heb liever die endpoints oke, maar ja Screenshot_20181206-093419_Gpro.jpg Screenshot_20181206-093425_Gpro.jpg Screenshot_20181206-093413_Gpro.jpg
     

Deel Deze Pagina