Gpro gyro align 600N governor geen kaas van gegeten!

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door vliegenderobby, 29 nov 2018.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Bovenstaand verhaal is dus de reden dat ik het absoluut verdom om spullen in mijn heli te hangen waar een laptop, een app of zelfs maar een progrcard bij komt kijken.
    De voordelen zijn me de frustratie niet waard....
    Mijn GV-1's werken gewoon goed en doen het binnen tien minuten na inbouw, en zijn met een tandestokertje op het veld na te stellen....
     
  2. vliegenderobby

    vliegenderobby

    Lid geworden:
    12 jan 2013
    Berichten:
    129
    Locatie:
    wassenaar
    Ha Brutus, je hebt voor de volle 50% gelijk :) Ik word soms ook heeeelemaal gek van die gyros tegenwoordig. Maar uiteindelijk leer je ze kennen, net als een soort raar huisdier. En dat is de reden dat vele dan bij de zelfde gyro blijven, want die kennen ze dan! Maar ik heb er nu een heleboel gehad, en moet steeds opnieuw beginnen lijkt wel:hammer: In principe vind ik het onwijs fijn om zo minutieus alles af te kunnen stellen. Alleen governor is echt een ander iets vaak. Niet een governor op de esc zoals de talons, dat gaat meestal wel goed. Maar deze nitro governor van Align is echt een hel haha. Maar toch, omdat dit forum ook een soort vraagbaak is met antwoorden. Ik heb het apparaat aan de praat gekregen:banana: Althans, nu nog zonder blades, maar alles was veilig en lijkt te doen wat een governor moet doen. Ik weet alleen niet of die hele kleine schichtige throttle bewegingen normaal zijn bij een nitro? Misschien kan iemand dat nog zeggen! Misschien hoort het zo dat hij constant corrigeert, ook bij keurig toerental, dus zonder rare plotselingen belastingen!
    De gouden tips voor deze wazige gyro in combi met de Nitro governor:
    -gebruik je geen governor,... dan is deze Gpro plug en play, zelfs de satelites binden via de gyro lukt,.. iets wat bij vbar altijd weer spannend is, zeker bij 2 satelites.
    -gebruik je nitro. Doe dan NIKS via de usb naar de laptop, maar alles via de bluetooth en naar de app
    -zet je throttlecurve in de flightmodes niet zoals in de manual op een lineare lijn, maar juist een lage flatline. Ook geen v-curve, gewoon flat.
    -doe via je governor settings in je zender de waardes die de blade RPM gaat krijgen. In de app zie je het mooi veranderen
    -de gewraakte foutmelding over de max en min value voor throttle is mij helaas niet gelukt. Ik denk dat ik dit probleem heb verholpen door die flat throttle lijn, ipv de lineare,. Want dan slaat hij bij volledig negatieve pitch gewoon uit! Jaja, liever niet dus inverted in de lucht zoiets!
    -gebruik op zn minst een 8 kanaals zender, want je moet ze allemaal inschakelen, anders kom je niet prettig in het volgende tabblad. In je zender kan je dan wel INH instellen. Dat heb ik gedaan bij mijn rudder modus, want die deed heel raar in combi met de gyro settings! en niemand gaat tijdens de vlucht je headinglock ineens veranderen. tenminste ik niet.

    Dus,.. de eerste dag zonder storm en regen kan ik kijken of het inderdaad in een vlucht net zo goed werkt als op de grond :)

    ps: als iemand nog de gouden tip over die irritante foutmelding in het Governor menu heeft, dan hou ik me aanbevolen! (first complete MIN and MAX throttle values to continue)
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja... met een nitro zit daar altijd wat beweging in, en zeker zonder rotorbladen, want dan "overcorrigeert" hij constant omdat de motor véél vinniger reageert dan wanneer hij die hee hoofdrotor mee moet zeulen. Daar merk je als het goed is heel weinig van.

    Is overigens voor alle governors zo: ze moeten constant corrigeren omdat je de motor vertelt wat hij moet gaan doen, in plaats van dat het ding lekker zijn eigen gang kan gaan, dus hij gaat wat "aan de teugels rukken"...
    Alleen in de lucht, omdat het dan allemaal veel rustiger reageert, zal de servo veel rustiger staan, en alleen bewegen als het nodig is.
    Het maakt daarbij ook wel heel iets uit hoe je motor afgesteld is... hoe beter dat mengsel staat, hoe beter de motor de gasklep volgt, en hoe minder die governor hoeft in te grijpen.
     
  4. vliegenderobby

    vliegenderobby

    Lid geworden:
    12 jan 2013
    Berichten:
    129
    Locatie:
    wassenaar
    oh brutus, goede info, en goed nieuws dit, thx:) Dan ben ik klaar voor de actie een dezer dagen!
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    kijk, geweldig dat het toch is gelukt!
     
  7. vliegenderobby

    vliegenderobby

    Lid geworden:
    12 jan 2013
    Berichten:
    129
    Locatie:
    wassenaar
    jaa ben zeer happy thx! En ook wel spannend, want ofschoon ik al heel lang heli vlieg is governor iets nieuws voor me, en ook nitro bij helis ook pas sinds dit jaar. Ik vlieg wel al 30 jaar nitro met vliegtuigen, maar helis gek genoeg nog nooit! Wel erg gaaf hoor, zo n rokend monster! Maar merkte wel meteen dat bij nitro helis het toch wel erg lastig 3d vliegen, ook ondanks de v curve. Vandaar mn governor acties :) We zullen zien, denk vrijdag eerste vliegactie ondernemen! Heb een 55 size motor, zou de blade rpm van 1700 stand 1 en 1900 stand 2 toch wel enigszins oke zijn? Doe ik later wel hoger. Neem aan dat het normaal rond de 2000-2200 ligt, of is dat al gauw te gortig met nitro?
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Alles kan, maar ik denk dat je met 1700 tot 1900 goed zit: bij 1900 RPM headspeed zit je motor op een haartje boven de 16000 toeren, en zit er nog een beetje ruimte in.
    2000 is gewoon de max, daar is je motor het krachtigst, hoger dan dat en je begint vermogen te verliezen.
    Daarentegen zijn bij 2000 toeren de rotorverliezen ook hoger dan bij 1900, en dus zal het optimum voor wat vliegprestaties betreft ongeveer tussen die twee in liggen. Waar precies is moeilijk te zeggen, want het karakter verandert wat: hoge headspeeds (2000 of hoger) lenen zich beter voor korte abrupte acties waarbij de motor tussen de bewegingen door tijd krijgt op adem te komen, de iets lagere (zeg, 1800~1900) beter voor figuren die langdurig veel vermogen vragen.
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik heb hem op idle up 1 op 1900 rpm staan. Iets eronder zelfs.
    Idle 2 is tegen 2000 rpm.

    Is maar 100 toeren, maar scheelt een hoop.
    En eigenlijk vlieg ik altijd in idle 1. Ik vlieg niet zo heel extreem.
    Maar wel door!

    Boven de 2000 kan, maar dan gaat hij zuipen.
    En vind ik dat het niet veel oplevert. Dus ben ik net onder de 2000 blijven zitten voor mijn heli.
    Niet helemaal “by design”, ik stelde een waarde in, die zat er net onder, en vllog lekker.
    Dus laten staan. Exact 2000 hoeft ook weer niet ;-)
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zoals ik al zei, je zit dan boven het toerental van piekvermogen. Je kunt dus voor de heel scherpe manouvres gebruik maken van de kinetische energie in de rotor, maar daarna zakt het toerental toch wel in.
     
  11. vliegenderobby

    vliegenderobby

    Lid geworden:
    12 jan 2013
    Berichten:
    129
    Locatie:
    wassenaar
    jee wederom goeie tips, ja dan hou ik hem eerst even op de 1700-1900. Ik dacht zelf dat 16000 toeren niet heel erg over de top is, maar wel goed dat ik dit nu weet dat dit toch wel soort van max is. Wil niet teveel vragen van het motortje. Bovendien door die governor word ik al een soort van lui, en als ik dan ook nog eens mega veel rpm heb, dan is het allemaal nog erger. Ergens is het wel fijn dat ik altijd heb gevlogen zonder governor, want het leert je wel beter met toerental, en toerentaldrop mee om te gaan:) Vlieg deze (governor) heli trouwens op 15% nitro, en mn andere op 30%. Ook dat maakt wel uit.
     
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    1900 rpm is echt niet teveel hoor..
    Ik heb altijd met dat toerental gevlogen. Doet het tufje gewoon zoals het moet.

    Kun je met je vliegstijl met minder toeren af, kun je dat doen natuurlijk :D
     
  13. vliegenderobby

    vliegenderobby

    Lid geworden:
    12 jan 2013
    Berichten:
    129
    Locatie:
    wassenaar
    Oke top dank je, nou ik speel het even op veilig, eerst even vrijdag checken of hij geen gekke dingen doet tijdens de vlucht. Heb er heel veel zin in haha, maar ook wel weer spannend. Als ik bij tictocs of iets geen toeren hoor dalen, dan ben ik goed bezig geweest. Kan ook de governor gain instellen, daar ga ik eerst maar eens mee experimenteren voordat ik heel wild ga vliegen :) Heb 4 liter nitro, dus kan genoeg rommelen eraan!
     
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    waar je wel ff erg in moet houden, is dat je met de gov aan, iets andere dingen moet doen om de motor af te stellen.
    Omdat je niet meer op de curve vliegt, weet je dus niet meer hoe de gasklep staat.

    hoofdnaald: Volgas climbout recht omhoog.
    rookspoor moet constant blijven.

    verhouding middennaald-hoofdnaald: Bovenin die climbout moet je op een gegeven moment stoppen met klimmen.DAT punt moet de rook nog steeds redelijk identiek blijven.
    zie je daar dat de rook opeens verdwijnt = midden te arm
    zie je daar opeens een grote "puf" rook, midden te rijk.
    Dat is ook maar een tel dat je het ziet, daarna neemt de hooverafstelling het weer over (wat een beetje een mengsel is van midden en hoofd)

    In principe, als die 2 kloppen, moet de rest ook kloppen.

    Enigste die dan overblijft is de mengselschroef, maar dat werkt hetzelfde als bij vliegtuigen of zonder gov.


    Stel, de motor is nog nieuw..
    dan moet af en toe de verhouding midden en hoofd ff nagekeken worden.
    het verloopt dan een beetje.
    maar dat is bij vliegtuigen niet anders :D
     
  15. vliegenderobby

    vliegenderobby

    Lid geworden:
    12 jan 2013
    Berichten:
    129
    Locatie:
    wassenaar
    oalala, wat een goede tip weer! Dank je wel, ik had hier geen rekening mee gehouden:worship::thumbsup: Zeker weten dat ik dit in de gaten ga houden!
     
  16. vliegenderobby

    vliegenderobby

    Lid geworden:
    12 jan 2013
    Berichten:
    129
    Locatie:
    wassenaar
    nou zeg, nu pas gelegenheid gehad om de governor te testen. Maar sjeeeee wat werkt dat goed:banana:Echt een topheli nu, het was al dat gezeur wel waard! Ik vind de 1900 toeren wel heel stuk fijner dan de 1700 overigens. 1700 is leuk om beetje rond te vliegen, maar 1900 kan alle actie goed aan. Rest alleen nog klein dingetje. De holdswitch werkt alleen als de governor uit is,... tijdens de governor werkt de hold niet. Dat kan bij een crash net even lastig zijn, want dan moet ik zowel de governor uitzetten als de hold. Doen jullie dat met een koppeling binnen de zender ofzo? Dat de hold meteen ook de governor uitschakeld? Zie niet 1,2,3 hoe dat in zn werk zou gaan. Vind het ook geen heel groot probleem zo hoor, maar ja,als het anders kan, dan graag haha
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Geen idee wat voor zender je hebt, maar soms kun je de hold eenzijdig aan de governor aan/uit koppelen (hold zet wel de governor uit, maar governor aan/uit doet niks met hold). Ofwel, de holdfunctie word een "override" voor "governor aan"...
     
  18. vliegenderobby

    vliegenderobby

    Lid geworden:
    12 jan 2013
    Berichten:
    129
    Locatie:
    wassenaar
    hmm ja heb een spektrum dx8e. Volgens mij lukt het niet in dit geval, aangezien de gear channels aan mn gyro instelling zijn verbonden. Dus stand 0 is governor uit. Dan de koppeling en override met de holdswitch lijkt me dan lastig. Maar ik ga morgen wel even beetje eraan rommelen. Misschien kan ik in de zender instellen dat hold gelijk staat met stand 0 in de gear. Maar lijkt me sterk, je weet echter nooit :)
    In een Vbar en neuron kan het wel makkelijker, want dan werk je in banks, denk dat het daar wel redelijk eenvoudig is.
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb totaal geen verstand van die Spektrum dingen maar ik meende dat de dx8 "vrijwel alles" kon....
    Ik heb zo het vermoeden dat als je een willekeurige schakelaar zodanig programmeert dat hij hoe dan ook die gearswitch naar nul drukt (vrije mixer?) dat het probleem dan getackled is. Maar nogmaals, dat weet ik dus niet....
     
  20. vliegenderobby

    vliegenderobby

    Lid geworden:
    12 jan 2013
    Berichten:
    129
    Locatie:
    wassenaar
    ha ja hij kan alles :) Nu ik nog:hammer: Maar ik heb even geprobeerd, en inderdaad is dat de manier van mixen wat ik van plan was, maar het lukt nog niet helemaal. Denk wel dat het moet kunnen, want in de mix kan je niet alleen een switch toewijzen, maar ook de stand van die switch. Hieronder mn poging. Dus switch h (de throttle hold die dan automatisch ook switch D op stand 0 zet). Echter in de monitor doet het niet wat ik hoopte dat het deed. Ben er ook niet een kei in deze zaken, maar ja, ergns moet het kunnen!


    20181224_202451_resized.jpg
     

Deel Deze Pagina