Graafmachine rubber of ijzeren rupsbanden

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door drik, 14 dec 2016.

  1. drik

    drik

    Lid geworden:
    14 dec 2016
    Berichten:
    9
    Locatie:
    aljezur
    Hoi,
    Zag dat hier behalve kennis van schaalmodellen ook veel knowhow is van het "echte" werk.
    Ben van plan een Yanmar vio 70 (7 Ton en een beetje) aan te schaffen en vraag me af, wat zijn de voor en nadelen van rubber t.o.v. ijzeren rupsbanden.
    Gebruik zou zijn tuin en berg tot 30 graden steil, op asfalt kom ik niet.
    Bvd
    Groet Dirk
     
  2. ejb61

    ejb61

    Lid geworden:
    13 jan 2009
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Maassluis
  3. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Heb zelf een 7 tonner met stalen rupsbanden en heb een beetje spijt dat ik er geen een heb met rubberen,

    Als nadeel vind ik dat er veel meer modder en troep tussen de kettingen achter blijft en veel moeilijker schoon te maken is . Mijn kettingen maken zich altijd zelf schoon als ik op m'n steentjes weg rijdt :confused:.
    Een ander nadeel is dat de stalen kettingen zoveel grip hebben dat ze ook diezelfde steentjes weg flink kapot rijden , elke keer als ik over m'n weg ermee rij moet ik met een trilplaat alles weer egaliseren en de bovenste laag aantrillen.
    De keren dat ik een graafmachine met rubberen ketting liet komen zag m'n weg er veel mooier uit.
    Maar na 3 uurtjes dat tie werkte brak een van de rubberen ketting. .... dus ja , wat is wijsheid.

    Cor
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Rubber is normaal iets wat gebruikt wordt als hij wat vaker over bestrating komt.
    beschadigt de stenen niet.
    Wel opletten met schranken.
    rubber geeft ook een hoop grip, je kan vrij makkelijk je rups eraf draaien als je gewoon dom aan de hendel trekt.
    is je kettingspanner en de sprocket nog 100% zul je dit niet zo vlot merken.

    Rubber is ook, net als een autoband, opgebouwd uit koordlagen. evt met een skeletje van ijzer.
    scheur je de rubber rups, scheur je hem vaak binnen een week compleet af (nieuwe nodig)
    dus, kom je nog wel eens scherpe dingen tegen (bijvoorbeeld de scherpe randjes achterkant trottoirband) moet je daar echt aandacht aan besteden tijdens rijden.


    Ijzer wordt doorgaans gebruikt wanneer de kraan niet teveel op verharding komt.
    Sterker. doorgaans is alles wat je tegenkomt minder sterk dan de rups.
    geeft door de kammen op de rups veel grip offroad. Rubber heeft meestal een compleet ander profiel, geeft minder tractie offroad.
    Ijzer loopt er niet snel af. en problemen kun je meestal duidelijk zien.

    je moet alleen opletten dat wanneer je over bestrating rijd, je niet moet sturen, rechtuit rijden.
    ga je schranken, duw je alles op een hoop, en beschadig je de bestrating.
    dus oude autobanden eronder, kunststof rijplaten, verzin wat leuks.

    en ijzer is verschrikkelijk glad bij transport. meerdere malen gehad dat een 21 tons rupskraan zijwaarts de oprijplanken weer af kwam bij nat weer en bagger omstandigheden.
    zo ook op glad beton/graniet etc. het is en blijft ijzer..
    dus ik weet niet wat voor berg je in de achtertuin hebt?

    Schoonmaken van rupsen is een trucje.
    1 zijde van de kraan optillen zodat 1 rups van de grond komt. en draaien maar..
    schoonsteken ertussen. rommel eruit draaien. Desnoods bagger laten drogen, komt het er ook vlot tussenuit.
    dat laatste restje wat in de ijzeren platen zit, moet je dan even voor lief nemen.. 100% wordt het nooit.
    Scheelt invegen op de bestrating ;-)

    Persoonlijk:
    Rubber is geen volwaardige tegenhanger voor ijzer..
    het werkt, waar het moet werken. ijzer werkt beter.
    maar kom je regelmatig op de verharding, kun je niet zonder.
     
  5. drik

    drik

    Lid geworden:
    14 dec 2016
    Berichten:
    9
    Locatie:
    aljezur
  6. ejb61

    ejb61

    Lid geworden:
    13 jan 2009
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Maassluis
    Dit had je niet erbij gezegd.:confused:
    Dan zou ik maar voor staal inderdaad gaan, met rubber over rotsachtige materiaal zou ik niet aanraden.
    Dat doe je met rubber niet zolang.
     
    Laatst bewerkt: 15 dec 2016
  7. drik

    drik

    Lid geworden:
    14 dec 2016
    Berichten:
    9
    Locatie:
    aljezur
    Tsja, de bergen hier zijn nu allemaal eenmaal rotsachtig ;) maar idd mss beetje summiere info:D
    Heb een Yanmar vio 70 zien staan met ijzer en ik had in m'n hoofd dat ik rubber moest hebben, dankzij alle reacties hier ben ik er uit, ga de beste man bellen!

    Nogmaals DANK!!
     
  8. drik

    drik

    Lid geworden:
    14 dec 2016
    Berichten:
    9
    Locatie:
    aljezur
    Heb een account aangemaakt op bouwmachineforum maar is nog niet actief...
    Stel hier dan alvast maar dezelfde vragen die ik daar wou doen...

    Is de Yanmar vio 70 een goede keuze (voor een 7,8 Ton kraan)
    Wat zijn de zwakke punten en waar moet ik nog meer op letten als ik ga kijken?

    Motorisch kan ik redelijk inschatten, olielekkage en speling kijk ik naar.
    Op z'n bak en schuiver en de rupsen van de grond om te zien of er lekkage optreed? of is dit onzin?

    Alle tips welkom.

    Dirk

    Edit, heb wat meer info, ding heeft 10.000 uur gedraaid en is 7,2 Ton...
     
    Laatst bewerkt: 15 dec 2016
  9. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ Drik: dat klinkt interessant , ik wist niet dat dit bestaat , daar ga ik me eens in verdiepen.

    10.000 uur , dat zijn er nogal wat. Ik heb begrepen dat na een 8000 uur een hydroliekpomp flink begint te slijten. Als zo'n machine veel gebruikt is met een hydraulische hamer , dan zit er veel speling op de assen. Maar ja , alles naar z'n waarde natuurlijk.

    Olie lekkage ; ach een nieuwe slang ertussen of een nieuwe koppeling zijn niet de kosten , maar motorisch en de hydraulische motor , dat zijn de dure zaken.

    Als je hem alleen gebruikt voor wat "huis tuin en keukenwerk" dan maakt het niet zoveel uit , het kost alleen wat meer tijd om iets netjes af te werken.
    Als ik aan het planeren ben met de mijne gaat dat erg traag omdat er veel speling op elke as zit , maar toen ik een keer op een vrijwel nieuwe 7 tonner zat was dat een zaligheid om mee te werken , geen speling niets.

    Cor
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.931
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Volgens mij valt dat nog wel aardig mee hoor.... Tenzij het zo ontzettend veel uitmaakt dat die hydrauliekpomp door een diesel aangedreven wordt, dat weet ik dan weer niet.

    Bootje waar ik nu op vaar, heeft twee stuurwerk-pompen, die elk in de buurt van de 30.000 uur zitten, en een powerpack voor algemeen gebruik wat ergens tegen de 60.000 uur zit, zonder noemenswaard onderhoud. Vooral die laatste staat met zéér grote regelmaat de hele dag op 200 bar zijn werk te doen.

    Mits goed onderhouden (en daar zit natuurlijk het grote vraagteken) moet de diesel ook vrij probleemloos 20 of 30 K uren kunnen overleven. Maar als men slordig geweest is met verstuivers vervangen, olie en filters wisselen, of het koelwater nooit ververst heeft, dan kun je je lol nog op....
     

Deel Deze Pagina