graag even wat hulp ivm afstellen van een motor

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door pinty, 9 feb 2011.

  1. pinty

    pinty

    Lid geworden:
    15 jul 2005
    Berichten:
    1.786
    Locatie:
    Leidschendam
    Tja....het kan zelfs de meest ervaren mensen overkomen:rolleyes:

    Ik heb nu even een probleempje met mijn lrp 3.5, waar ik niet zo gauw uitkom.
    Ik heb al heel veel motoren met succes afgesteld, maar dit keer lukt het me niet. Kan de beste overkomen.......

    Het motortje loopt goed bovenin, maar als ik terug ga naar stationair, dan zakt het toerental flink in, alsof hij teveel brandstof krijg. Na 2-3 seconden loopt het toerental flink op, alsof hij te weinig krijgt en na 20-30 seconden loopt het toeren tal weer terug totdat hij afslaat.

    Als ik kort gas geef in de verschillende toerentallen, klopt het met het idee van teveel of te weinig brandstof.
    Het stationaire toerental staat al vrij hoog, tegen het wegrijden aan.
    Misschien heeft het te maken met de lage temperatuur (onder nul) waar ik in gereden heb, maar ik weet het niet zeker.
    Ik gebruik een r3 gloeiplug en 16% nitro.
     
  2. clio

    clio

    Lid geworden:
    2 jan 2008
    Berichten:
    42
    Heb je niet je gasschuif in stationair stand te ver open staan waardoor je dit compenseert door een veel te rijke Lsn stand?
     
  3. pinty

    pinty

    Lid geworden:
    15 jul 2005
    Berichten:
    1.786
    Locatie:
    Leidschendam
    die staat juist ver open, omdat hij anders afslaat. Zou ik de stationaire sproeiernaald (wat een woord om snel te typen) iets armer zetten, dan slaat hij na 2-3 seconden af, doordat hij dan te weinig brandstof krijgt. (toeren lopen ineens op)
     
  4. clio

    clio

    Lid geworden:
    2 jan 2008
    Berichten:
    42
    Heb je al eens je sproeiernaalden er helemaal uit gedraaid om te kijken of de o-ringen die erom heen zitten nog wel heel zijn? Ik heb eens een motor gehad waarbij ze compleet vergaan waren en die was ook niet af te stellen.
     
  5. pinty

    pinty

    Lid geworden:
    15 jul 2005
    Berichten:
    1.786
    Locatie:
    Leidschendam
    Niet naar gekeken, ook niet aan gedacht. Althans....ook nog niet eerder meegemaakt.
     
  6. clio

    clio

    Lid geworden:
    2 jan 2008
    Berichten:
    42
    En anders misschien de motor naar de fabrieksinstelling terug zetten en vanuit daar opnieuw beginnen. Hoeveel liter heeft je motortje gelopen? Al een nieuwe gloeiplug geprobeert?

    Toch altijd lastig om een motor via internet af te stellen hahaha
     
  7. pinty

    pinty

    Lid geworden:
    15 jul 2005
    Berichten:
    1.786
    Locatie:
    Leidschendam
    zoals ik al schreef: het is niet mijn eerste motor die ik afstel, dus ik ben zeker geen leek op dit gebied.
    Het motortje heeft altijd goed gelopen, en ja, er zit een nieuwe plug in (eerste stap bij een slechte loper)

    Ik ken alleen het fenomeen niet (of kan het me niet herinneren) van eerst bijna verzuipen, dan te arm en daarna weer bijna verzuipen. Zonder dat ik aan de gashendel zit.
    Misschien zie ik iets totaal over het hoofd.....vandaar dat ik hier een topic erover open.
     
    Laatst bewerkt: 9 feb 2011
  8. snellehenk

    snellehenk

    Lid geworden:
    10 okt 2007
    Berichten:
    3.445
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ik zit dit even te lezen en er schieten mij een paar dingen te binnen;
    - R3 plug; ik zou ook een R4 proberen
    - 16% nitro, deze motor loopt beter en is beter af te stellen op 25% nitro
    - Heb je gecontroleerd of je tank goed luchtdicht is? Rijk/arm/rijk lopen heeft vaak te maken met een lekke tank.
    - Check ook even of je ergens anders valse lucht kan trekken.
     
  9. pinty

    pinty

    Lid geworden:
    15 jul 2005
    Berichten:
    1.786
    Locatie:
    Leidschendam
    Hij heeft het altijd goed gedaan op 16%. Dat van die valse lucht zal ik ook eens naar kijken.

    Als de plug niet de juiste warmtegraad heeft, dan loopt hij toch ook niet lekker hoog in de toeren?
     
  10. snellehenk

    snellehenk

    Lid geworden:
    10 okt 2007
    Berichten:
    3.445
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ik denk ook niet dat de plug veel uit maakt, maar R3 is met koud weer waarschijnlijk wel goed...met warmer weer zou ik wel naar R4 gaan. Denk ook niet dat dit een wereld van verschil gaat maken.

    De brandstof wel...volgens mij moet je bij 16% nitro een shimring onder de kop toevoegen (of juist weghalen, weet ik niet zeker) om een juiste ontbranding te krijgen.

    Valse lucht zal funest zijn, ik heb dat meegemaakt met een lekke tank en daar wordt je helemaal niet vrolijk van...je twijfelt aan alles totdat je ontdekt wat het is.

    Overigens bij de laatste meeting in de kou was bij mij mijn Go motor ook niet af te stellen, dan weer rijk, dan weer arm, afslaan...die motoren vinden het niet leuk in de kou. Moet wel zeggen dat mijn Go motor echt versleten was en ik vanwege de kou juist met die motor ben gaan rijden.
     
  11. pinty

    pinty

    Lid geworden:
    15 jul 2005
    Berichten:
    1.786
    Locatie:
    Leidschendam
    Ik loop het motortje wel even helemaal na, en dan kijk ik de 27-ste wel even weer, of hij loopt.
    Anders heb ik altijd nog mijn 1/10.
     
  12. Aleq

    Aleq

    Lid geworden:
    5 okt 2009
    Berichten:
    422
    Het klinkt als valse lucht..
     
  13. roland1973

    roland1973

    Lid geworden:
    12 mei 2008
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Helmond
    In de aanloop naar de 27ste kan je nog veel testen en proberen, de meeste stellen hier een vraag omdat ze er haast mee hebben. Het wisselen naar 25% kan net het verschil maken, het echte nieuwe is van de motor af en nu wordt het afstellen met 16% misschien wat moeilijker. Je zou zeggen dat de lsn te rijk staat maar je hebt genoeg ervaring om dit uitgesloten te hebben. Een lekke tank zou ik zeker ook niet uitsluiten kan heel vervelend zijn om te vinden, dat wordt ff een bakkie water klaarmaken.

    Ben benieuwt wat het probleem is maar tegen die tijd dat het de 27ste ben ik het denk ik wel al lang weer vergeten, succes ermee.
     
  14. pinty

    pinty

    Lid geworden:
    15 jul 2005
    Berichten:
    1.786
    Locatie:
    Leidschendam
    Gisteravond even heel kort ermee bezig geweest. De tank lekt, al is het maar heel erg weinig. En dan nog alleen met veel druk op de tank. De carb heb ik geen lekkage kunnen vinden.

    Ik denk eigenlijk, dat ik het probleem heb gevonden.
    Ik had het slangetje van de uitlaat naar de tank omgelegd, omdat mijn kap niet lekker paste door de slang.
    Deze heb ik helemaal rond laten lopen, om de carb heen. Wat wil nu het geval. Als het gas open staat, is er niks aan de hand. Maar als ik het gas dicht druk, verbuigt de slang iets, waardoor er een knik in komt :hammer: ....

    Waarschijnlijk kon dit het probleem wel eens zijn. Morgen maar eens testen.
    btw: er zit een r4 plug in...
     
  15. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Hou toch ook rekening met de 16% ;)

    Een 3,5cc (of groter) is standaard opgebouwd voor gebruik met 25% , ga je lager klopt je compressie verhouding/ontstekings tijdstip niet meer en krijg je een veel kleiner gebied waarin de motor goed wil lopen. Weersinvloeden en verminderde compressie door slijtage maken het gebied nog kleiner.

    Wil je een 3,5cc (of groter) goed laten lopen op 16% moet je er een shim van 0,1mm tussenuit halen om de compressie te verhogen.

    Een R4 is aan de koude kant met dit weer , een R3 is wat heter en zal daardoor ook voor een wat stabielere stationair zorgen.

    Het knikje zou kunnen maar dan moet het eigenlijk wel een dusdanige knik wezen dat de slang helemaal dicht zit , een klein doorgangetje in de slang is eigenlijk al voldoende om druk in de tank te houden.
     
  16. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Mocht dat het toch niet zijn, lijkt het erop dat ie onderin veels te rijk staat, gecombineerd met een veels te ver ingedraaide stationairschroef (om afslaan te voorkomen).
    Probeer dan maar eens een stuk armer onderin (hele slag misschien wel) vervolgens zal hij veels te hoog stationair gaan lopen en dan het stationaire toerental omlaag draaien. Wellicht moet ie bovenin wel wat rijker.

    Ik heb het al vaker uitgelegd, maar het begint op het moment dat mensen aan het einde van het rechte stuk hun motor horen "najengelen", althans dat denken ze, dan wordt die al snel onderin rijker gezet en vervolgens draait ie te laag stationair, wat ook wordt aangepast. resultaat, nog meer "najengelen" op het rechte stuk en het proces begint opnieuw....
    Waarom die "najengelt" op het rechte stuk, nou, omdat de motor net van een tijdje volgas helemaal netjes is "leeggespoelt" zeg maar en dan draait ie eventjes veels te hoog stationair maar zakt snel in door de te rijke onderin afstelling....
     
  17. pinty

    pinty

    Lid geworden:
    15 jul 2005
    Berichten:
    1.786
    Locatie:
    Leidschendam

    :rolleyes:
     
  18. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Dat ie goed bovenin loopt, kan komen door een hele rijke onderin afstelling, ligt er maar net aan hoelang jij volgas geeft.

    Maar doe er je voordeel mee, of niet.
    Maakt mij niet uit.
     
  19. pinty

    pinty

    Lid geworden:
    15 jul 2005
    Berichten:
    1.786
    Locatie:
    Leidschendam
    waar het mij om gaat, is, dat hij in het stationaire gedeelte steeds van toeren verandert. Het is niet dat hij rustig loopt en dan in toeren omhoog gaat, maar dat hij eerst bijna verzuipt, dan te weinig krijgt en dan weer verzuipt.
     
  20. J.Eichhorn

    J.Eichhorn

    Lid geworden:
    25 feb 2009
    Berichten:
    184
    Ik ben het met m7h eens dat hij onderin te rijk staat.. Als hij start haal dan je slang van je uitlaat er af en kijk of hij lang doorloopt of niet.. Valt hij meteen uit dan staat hij zeker niet te rijk en heb je ook geen last van valse lucht op de motor zelf.
    Loopt hij wel door dan staat hij waarschijnlijk te rijk. Zet dan de motor onderin wat krapper en draai het stationair wat terug. Vergeet de motor niet bovenin wat rijker te zetten. Want alles wat je onderin verranderd heeft invloed op je temperateur en de stand van je hoofdnaald.

    PS: probeer als je weer in die kou rijd (onder de 5 graden) eens een stuk sok (elastische deel) rond de koelkop te doen. Dit houd de motor veel beter om temperatuur.
     

Deel Deze Pagina