Graag jullie mening en kennis

Discussie in 'Speedboten' gestart door vissertje, 20 aug 2017.

  1. vissertje

    vissertje

    Lid geworden:
    13 dec 2015
    Berichten:
    50
    Locatie:
    Apeldoorn
  2. vissertje

    vissertje

    Lid geworden:
    13 dec 2015
    Berichten:
    50
    Locatie:
    Apeldoorn
    Dankje dat waardeer ik
     
  3. vissertje

    vissertje

    Lid geworden:
    13 dec 2015
    Berichten:
    50
    Locatie:
    Apeldoorn
    Nog mensen die mij verder kunnen helpen

    I.v.m koeling

    Pick-up of via roer of combinatie hier van ?

    Gescheiden koeling? Of op een kanaal?

    Nog meer setup ideeën

    Allen tips zijn welkom
     
  4. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.690
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Vissertje,

    Bij een normale set-up heb je voldoende aan één inlaat en één uitlaat voor je koelwater; inlaat - regelaar - motorkoeling - uitlaat.
    Als dat niet voldoende is deugt je set-up of je afstelling niet.
    In onze Arowana's (hetzelfde onderwaterschip als een Pursuit) heb ik de waterkoeling door middel van een drukloos systeem, zowel de inlaat als de uitlaat zitten in de bodem, vlak voor de spiegel, de uitlaat wijst naar achteren en genereert daardoor zuiging, waardoor er altijd flow in het koelsysteem is:

    Als aandrijving heb ik er een Turnigy 3674-B-2200Kv in zitten met een 120A regelaar op 4S, props tussen de 42 en 48mm (de 48 mm is een messing prop met smalle bladen), snelheid rond de 70 km/h.
    Mijn zoon vaart met een HK 3974-2200Kv op 4S, soortgelijke set-up.
    Beide boten hebben een 2 mm wire drive met een 4 mm kogelgelagerd eindstuk, loopt super soepel en stil.
    Roerblad is een mes, zoals Willem al aangaf.

    @Willem, bedoel je deze lipo's?
    https://roaringtop.eu/epages/69baf1...1ef-b627-427124798415/Products/IS-25C-5000-4S
    Als de 4S al op 700 gram zitten hoe kom je dan met 6S uit qua gewicht?

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 21 aug 2017
  5. vissertje

    vissertje

    Lid geworden:
    13 dec 2015
    Berichten:
    50
    Locatie:
    Apeldoorn
    Ik heb nu het roer en turnfins wat bij de boot geleverd zijn

    Zijn deze niet goed genoeg?

    Dus geen 6s setup?
     
  6. vissertje

    vissertje

    Lid geworden:
    13 dec 2015
    Berichten:
    50
    Locatie:
    Apeldoorn
    Dus een Leopart 4072 1600kv 6s geen optie?
     
  7. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.690
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Pascal,

    Je vraagt om meer set-up ideeën; of je een 4S, 5S, of 6S set-up kiest hangt af van wat voor motorKv je kiest.
    2200Kv op 4S is 32560 toeren onbelast, op 5S kom je op een Kv van 1760 en op 6S een Kv van 1466.
    Onder last kom je dan, afhankelijk van de propgrootte op rond de 30.000 toeren onder last.

    In de praktijk trekt een set-up met een hoger Voltage minder stroom dan een lager Voltage; zoals Willem al aangaf, houdt je met de set-up die hij opnoemt méér stroom over na 6 minuten vol gas dan met een 4S set-up, die is na 6 minuten bijna leeggetrokken.
    Het is een keuze.

    Het bijgeleverde roer en turnfin kun je gewoon gebruiken, zo slecht zijn die nu ook weer niet...

    Een 1600Kv op 6S levert rond de 31000 toeren onder last op, moet kunnen.

    Je mikt op een toerental onder last tussen de 28000 en 32000 toeren, daarbinnen passen verschillende configuraties wat motor Kv en Voltage betreft.

    Groeten, Jan.
     
  8. vissertje

    vissertje

    Lid geworden:
    13 dec 2015
    Berichten:
    50
    Locatie:
    Apeldoorn
    Bedankt voor de heldere uitleg
     
  9. Rigger

    Rigger

    Lid geworden:
    30 okt 2009
    Berichten:
    332
    Locatie:
    Sneek
    Pascal, de 4074 is echt te groot. Dat slokt alleen maar amperes en maakt je akku's kapot.

    De setup die ik je heb gegeven, daar kan je dit van verwachten> zie links Mono BS .

     
  10. vissertje

    vissertje

    Lid geworden:
    13 dec 2015
    Berichten:
    50
    Locatie:
    Apeldoorn
    Dit ziet er goed uit

    Zeker snel genoeg

    Omdat ik ander lid hoorde dat dit een te kleine moter is voor mijn Pursuit ging ik twijfelen

    Zie veel filmpjes op YouTube met een 4070 2200kv op 4s
    Vandaar ook mijn twijfel
     
  11. vissertje

    vissertje

    Lid geworden:
    13 dec 2015
    Berichten:
    50
    Locatie:
    Apeldoorn
    Waar moet ik de water pickupps plaatsen op de bodem bij de spiegel?

    Kam ik daar gewoon aluminium buisjes voor gebruiken en afschuimen?

    Hoe ver mogen ze uitsteken van de bodem?
     
  12. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.690
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Pascal,

    1) Op de foto's van de Arowana zie je de plaats in de romp (rechts van de hartlijn, zo laag mogelijk en zo ver mogelijk naar de spiegel toe) en de situatie in de boot, waarbij de inlaat de grootste bocht maakt en naar beneden gebogen is om de inlaat in de bodem te maken.
    2) Ik gebruik 4 mm dunwandige aluminium buis.
    3) Niet. Uitstekende delen onder de romp werken als een emmer achter je boot, het remt ontzettend.
    Ik heb de buisjes na het uitharden van de epoxy (glasweefsel aan de binnenzijde er over) met een snijschijfje in de Dremel zo vlak mogelijk afgesneden (doe dit in korte sessies, anders wordt de epoxy te heet en gaat de hechting achteruit, te heet en de boel valt uit elkaar) en de rest met een fijne vijl en een blokje met korrel 120 vlak geschuurd met de romp, géén uitstekende delen.

    De truc is, om in de romp de grote lengtes uit te voeren in dezelfde buis; grote lengtes siliconenslang hebben zoveel weerstand dat de flow in je koeling ervan tot stilstand kan komen als je niet vol gas vaart...
    Ook moet je alle buizen en slangen laag in de romp houden, extra opvoer hoogte geeft weerstand (die weg is zodra het systeem met water gevuld is, dan werkt de zuiging van de uitlaat).
    Op de foto zie je de uitlaat van de koelmantel met een kort stukje (blauwe) siliconenslang aan de uitlaat buis op de bodem, die loopt helemaal door naar achteren, waar 'ie door de bodem naar buiten gaat.
    http://www.modelbouwforum.nl/attachments/turnigy-3674-2200kv-in-arowana-jpg.242399/

    Groeten, Jan.
     
  13. Rigger

    Rigger

    Lid geworden:
    30 okt 2009
    Berichten:
    332
    Locatie:
    Sneek
    Pascal, men denkt vaak dat een grotere motor beter is, maar zoals je ziet, is de 3660 met 6S op een 40mm prop snel zat. Plus het feit, dat je dus hiermee 6 minuten volgas kan varen. Zonder overhitting, zonder kapotte akku's.
     
  14. vissertje

    vissertje

    Lid geworden:
    13 dec 2015
    Berichten:
    50
    Locatie:
    Apeldoorn
    Bedank dan heb je bij deze mijn twijfel weg genomen
     
  15. vissertje

    vissertje

    Lid geworden:
    13 dec 2015
    Berichten:
    50
    Locatie:
    Apeldoorn
    Duidelijk En helder

    Heb je ook foto's van de onderkant ?

    Kan deze niet aan klikken

    M.v.g

    Pascal
     
  16. vissertje

    vissertje

    Lid geworden:
    13 dec 2015
    Berichten:
    50
    Locatie:
    Apeldoorn
    Ik hoor bij jullie niks over koeling via het roer (pick-up in roer)

    Heeft dit een rede?
     
  17. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Water
    Zelf met zo een pursuit varend kan ik je verzekeren dat een 3660 gewoonweg te weinig vermogen heeft
    Hier worden appels met peren vergeleken.
    Gestepte competitierompen(carbon?) met een pursuit vergelijken.....tja als dat verschil niet wilt erkennen....
    Een 3674 is echt het minimum zoals ook Jan aangeeft haal je dan rond de 70 en in boot van 82cm gaat dat snel vervelen....
    Pursuit was een zeer populair rompje, ik daag u uit ook maar een paar bouwverslagen te vinden waar ze "upgraden" met een 3660
    Of denkt u dat ze dit als rtr verkopen met een deftige motor ?
    Dat gelooft u toch niet zelf?
    Het is mijn geld niet maar als je geen competitie gaat varen waar ze verplicht zijn op een bepaald voltage te varen , max lipo gewicht te respecteren doe uzelf dan een plezier en ga dan niet voor een 3660....anders verschijnt hier dan binnenkort weer de vraag welke motor te kiezen omdat het niet snel genoeg gaat.
    Mocht ik opnieuw bouwen gaat er een 4074 in ,dan haal je snelheden waar je niet van in slaap valt zonder de motor op zijn limieten te laten lopen en de boel gloeiend heet te laten worden.
    Gr

    Ps en als je naar 6s gaat kan je eventueel voor 4000,of 4500mah lipos gaan om wat gewicht uit te sparen, al heeft zo'n pursuit geen problemen met een 6s 5000mah pack
    In Amerika gebruikten ze deze romp in competitie met een 4082 en 2x 5000 mah 4s packs
     
    Laatst bewerkt: 22 aug 2017
  18. vissertje

    vissertje

    Lid geworden:
    13 dec 2015
    Berichten:
    50
    Locatie:
    Apeldoorn
    Bedankt voor jou info

    Maar welke setup zou jij gaan

    Moter 4072 /4082 2200kv/1600kv

    Op 4s of 6s

    En welke schroef zou jij mij aanraden?

    En is deze setup te varen zonder oververhitting?

    Wil graag de juiste beslissing nemen

    Snap jou argumenten ook met gewicht

    Mijn Pursuit is nu al zwaarder door met glasvezel en larbon de romp te hebben verstevigd

    Graag ook jou visie hierop

    Jullie maken mijn keuze wel heel moeilijk nu

    Alvast bedankt

    Gr Pascal
     
  19. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Water
    4074 formaat volstaat,ik zou op 6s varen 1600kv 4500mah min 35c
    42mm 1.4 p prop
    Later als je alles hebt getest en afgesteld kan je er dan nog wel een
    maatje groter aanhangen
    Als jezelf al aangeeft dat je de boot verzwaard hebt gaat je dat vermogen wel nodig hebben, je kan dit gewoon niet vergelijken met gestepte carbon of Aramide competitierompjes waar ze elke gram gewicht uit weggenomen hebben en ze zich moeten houden aan een maximum lipo capaciteit,dan haal je wel deftige snelheden met high end motoren( lehner/neu/tenshock...)
    Je moet ook eens een rechte lat op de bodem leggen om te zien of de bodem mooi recht is,geen putten of bulten dus....ik haal die er altijd uit
     
  20. vissertje

    vissertje

    Lid geworden:
    13 dec 2015
    Berichten:
    50
    Locatie:
    Apeldoorn
    Heb je nog voorkeur of idéen

    Welke merk moter dacht zelf aan Leopart of Turnigy

    Regelaar turnigy marine 180amp ? Of flycoller 150Amp

    Bedankt voor de fijne uitleg
     

Deel Deze Pagina