Graag jullie mening en kennis

Discussie in 'Speedboten' gestart door vissertje, 20 aug 2017.

  1. vissertje

    vissertje

    Lid geworden:
    13 dec 2015
    Berichten:
    50
    Locatie:
    Apeldoorn
    Is koeling via het roer voldoende bij deze setup of moet deze setup ook waterpickups aan de onderkant maken?
     
  2. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Water
    Dat hangt af van je budget , turnigy is goedkoopst dan sss,leopard , Tp is nog een tikje duurder
    Die 150 flycolor zal volstaan en volgens Jan is die ok
    Koeling: via roer is het simpelste uit te voeren en 1 systeem moet volstaan
     
  3. vissertje

    vissertje

    Lid geworden:
    13 dec 2015
    Berichten:
    50
    Locatie:
    Apeldoorn
    Ben alleen benieuw of de koeling in het roer voldoende is met deze setup?
     
  4. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    752
    Locatie:
    Lent
    Dat wordt nu al 3 a 4 keer gezegd.. Hoe vaak wil je het nog horen?

    Roerpickup, dan ESC koelen en daarna motor, aan de zijkant eruit zodat je duidelijk kan zien dat er gekoeld word... Zo varen er 1000en electro boten rond, gaat gewoon goed.
     
  5. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Pascal,
    In post 24 staan twee foto's: http://www.modelbouwforum.nl/threads/graag-jullie-mening-en-kennis.253889/page-2#post-3826343
    Eéntje van buiten en eentje van binnen.
    Hier een foto van de test met de SSS 4074-2200Kv in de Arowana, de blauwe slang gaat naar de uitlaat>
    SSS 4074-2200Kv in Arowana..jpg
    Na de test is de lichtere 3674-2200Kv er weer in gegaan, omdat ik het zwaartepunt met de zwaardere motor maar nét aan goed kreeg, de boot liep ietsje te nat.

    Groeten, Jan.
     
  6. vissertje

    vissertje

    Lid geworden:
    13 dec 2015
    Berichten:
    50
    Locatie:
    Apeldoorn
    Dankje
     
  7. vissertje

    vissertje

    Lid geworden:
    13 dec 2015
    Berichten:
    50
    Locatie:
    Apeldoorn
    Oke sorrie hoor.....

    Meningen verschillen nog wel eens hier Lexo

    Daarom mijn twjjfel
     
  8. Rigger

    Rigger

    Lid geworden:
    30 okt 2009
    Berichten:
    332
    Locatie:
    Sneek
    @Pascal

    De boten bij de lipomasters hebben een gewicht van MINIMAAL 1500 gram. ZONDER ACCU'S. Met de minimale gewichtslimiet voor de lipo's van 800 gram op 6S wordt dat dus een totaal gewicht van MINIMAAL 2300 gram.

    Zou je de pursuit even willen wegen, dan kunnen we een schatting doen wat het totaalgewicht gaat worden.

    @Ben, vermogen verander je niet door een grote motor! Vermogen blijf UxI=P (3,7x6=22,2)x40amp(4000mah verbruik 6minuten)= 888 Watt. De motor kan 1700 Watt aan. Dat is het dubbele wat hier wordt gevraagd, en ook precies wat Lehner altijd aangeeft bij boten, neem altijd een motor die het dubbele vermogen aankan. De 3660 is voor deze boot derhalve prima.
    De boten die bij de MonoBS worden gebruikt zijn allemaal ruim 80cm.

    LBP3660/3.5Y *1480UpM/V*

    Sehr hochwertig verarbeiteter BL-Motor von Leopardhobby.

    • handgewickelt
    • Neodymmagnete
    • 4-poliger Rotor (gewuchtet und armiert)
    • 12-slot Stator
    • Hochwertige Lager
    • Gehärtete Welle
    • 50.000UpM Drehzahlgrenze
    Technische Daten :

    • Gewicht 240g
    • 1480 UpM/V
    • max. Belastung 43A
    • max. Spannung 40V
    • max. Abgabeleistung 1700W
    • Innenwiderstand 0,0231Ω
    • Leerlaufstrom 1,1A
    @jan, ja, de 5050 25C worden gebruikt op 3S in mono/hydroA vanwege de 280gram Naviga limit. en de 5100 80C zijn straks binnenkort ook verkrijgbaar in 3S en 6S, en die zijn zwaarder dan 400gram in 3S en derhalve ook zwaarder dan 800gram in 6S
     
  9. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Pascal,

    Een lijstje van motorkandidaten:
    https://hobbyking.com/en_us/turnigy-xk-4082-1450kv-brushless-inrunner.html
    Met 1450Kv op 6S houdt je onder last zo'n 28000 toeren over, kan wel, maar je wilt snelheid, en dan worden de props snel groot, met de bijbehorende propwalk en torque verschijnselen, niet mijn favoriet.

    https://hobbyking.com/en_us/turnigy-xk-4074-2000kv-brushless-inrunner.html
    In mijn ogen een 5S motor, 33000 toeren onder last, het andere uiterste van de sweet spot.

    SSS motoren, beter dan de Turnigy, vind ik:
    https://www.tfl-hobby.de/Motore--Ha...0-mm/4074/BL-Motor-TFL--4074-1600KV---5D.html
    Of: https://www.tfl-hobby.de/Motore--Ha...mm/4074/BL-Motor-TFL--4074-1750KV---4-5D.html
    Op 6S respectievelijk 32000 en 35000 toeren onder last.

    Nóg meer koppel:
    https://www.tfl-hobby.de/Motore--Ha...TFL-40-mm/4082/BL-Motor-TFL--4082-1500KV.html
    Of: https://www.tfl-hobby.de/Motore--Ha...mm/4082/BL-Motor-TFL--4082-1750KV---3-5D.html

    Bovenstaande motoren kun je allemaal regelen met een Flycolor 150A, ga je nog groter dan kom je in duurdere regelaars.

    Als het niks mag kosten kun je voor de GoolRC motoren gaan:
    Op 5S deze: https://nl.aliexpress.com/item/Orig...60616649.html?spm=a2g0z.search0302.4.2.Bk4XTC
    Op 6S deze: http://www.ebay.com/itm/GoolRC-4082-1600KV-4-Poles-Brushless-Sensorless-Motor-for-RC-Boat-S5Y1/401213286745?_trkparms=aid=222007&algo=SIM.MBE&ao=2&asc=45561&meid=ef687db4ace64bbfbc1236e1f2c5320e&pid=100005&rk=4&rkt=6&sd=222255892954&_trksid=p2047675.c100005.m1851

    Ik heb er geen ervaring mee, anderen varen er in een Pursuit zich het snot ermee voor de ogen, dus helemaal bagger zal het niet zijn...

    Groeten, Jan.
     
  10. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    752
    Locatie:
    Lent
    Dat houdt je altijd... Je zal nooit een eenduidig antwoord krijgen.. Kies gewoon een concept wat jou aan staat en ga bouwen, varen!
     
  11. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Een beetje off topic, maar niet gehinderd door alle verschillende meningen ben ik net even wezen varen in de Looxmagracht met m'n Arowana; 4S HRB 6000mAh 50C, Turnigy 3674-B-2200Kv en een 43 mm stalen (S&B) tweeblad, Flycolor 150 regelaar.
    Door de bootjes in de gracht was het verre van vlak, maar de Arowana (met vloedkamer) stoof er gewoon overheen (gadver, wat gaat dat hard tussen de stenen kademuren), dat ziet er dan zo uit (de foto is wat ouder, maar het vaarbeeld is (nog steeds) hetzelfde:

    Na 6 minuten strepen trekken, Lipo: 45°C, regelaar: 30°C, motor 34°C.

    In mijn, nog op te bouwen JetChopper30, komt een SSS 4074- 2200Kv, ik weet niet of ik die wel maximaal durf te proppen in de gracht...

    Groeten, Jan.
     
  12. vissertje

    vissertje

    Lid geworden:
    13 dec 2015
    Berichten:
    50
    Locatie:
    Apeldoorn
    Zeker niet gehinderd door alle verschillende meningen hoor Jan...

    Vind het zeer leerzaam juist
     
  13. vissertje

    vissertje

    Lid geworden:
    13 dec 2015
    Berichten:
    50
    Locatie:
    Apeldoorn
    Dankje Jan
     
  14. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Filmpje met overjarige Lipo:



    Met de (nieuwe) HRB gaat het een stuk vlotter.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 22 aug 2017
  15. vissertje

    vissertje

    Lid geworden:
    13 dec 2015
    Berichten:
    50
    Locatie:
    Apeldoorn
    Kan de foto van de onderkant niet aanklikken helaas
     
  16. vissertje

    vissertje

    Lid geworden:
    13 dec 2015
    Berichten:
    50
    Locatie:
    Apeldoorn
    1.9 kg

    Dat is alleen de romp zonder hardware en roer en schroef turnfins
     
  17. vissertje

    vissertje

    Lid geworden:
    13 dec 2015
    Berichten:
    50
    Locatie:
    Apeldoorn
    Ben benieuwd naar je berekeningen voor mijn Purcuit
     
  18. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Sakkerju Pascal,

    Waarmee heb je die romp verstevigd, beton?

    Een kale JetChopper30 romp (hetzelfde formaat, polyester romp) weegt 785 gram, een 75 cm Colibri (H&M epoxy romp) weeg ruim 400 gram.
    Mijn Arowana (vinylester romp verstevigd met glasweefsel en epoxy, voorzien van een kantelkamer) is al geen lichtgewicht en weegt vaarklaar 2705 gram.

    Dan zou je dus voor alles wat er nog in de boot moet maar 805 gram over hebben, je lipo weegt al méér...

    Groeten, Jan.
     
  19. vissertje

    vissertje

    Lid geworden:
    13 dec 2015
    Berichten:
    50
    Locatie:
    Apeldoorn
    Iemand bekend met een Goolrc 200amp Esc?
     
  20. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Pascal,

    Een linkje naar de betreffende regelaar scheelt ons/mij een hoop zoekwerk.
    Bedoel je deze:
    https://nl.aliexpress.com/item/Gool...lgo_pvid=a1fb1d5d-d349-4835-905c-066f94f9b326

    Mijn zoon vaart zijn Arowana met een Turnigy 3974-2200Kv motor op 4S met een soortgelijke regelaar, die van hem had er een Mystery sticker op.
    Het probleem met deze regelaars is de nauwkeurigheid die bij het monteren van de vermogens fets is betracht; bij alle regelaars uit dit prijssegment heb ik de waterkoeling los gehaald van de fets en bij allemaal maakte nog geen 30% fysiek contact met het koellichaam...
    Een 200A regelaar wordt daarmee effectief een 60A regelaar en zelfs dat niet, want de niet goed gekoelde fets gaan bij een dergelijk belasting subiet in rook op, weg regelaar.

    Pas als je de moeite neemt om de fets in één vlak te schuren, zodat ze allemaal de waterkoeling raken, dan zal de regelaar functioneren.
    Bij de 200A versie zijn er twee lagen met fets, alleen de bovenste heeft waterkoeling, de warmte van de onderste laag moet dóór de bovenste heen, dus in de praktijk zal het bij 120A wel ophouden.

    Voor iets méér heb je een 150A regelaar die beter gebouwd is:
    https://nl.aliexpress.com/item/Orig...lgo_pvid=80c41e48-f45f-4af4-acbf-530da20b7bcd

    Ik vaar er momenteel mee in m'n Arowana, regelt heel mooi.

    Groeten, Jan.
     

Deel Deze Pagina