Ligt op mijn montage tafel de Gracia Maxi van Topmodel. Span : 3520 Kg : 2,150 g/dm : 26,8 servo`s : 6x DES 567M Heb liggen voor de aandrijving, (was verkocht maar niet opgehaald) Kontronic KIR 480-26 regelaar YGE 40 prop RFM 16 x 10 V-MAXX accu LiFe 3S/2000 Ah 9,9V of Lipo 3/S 2200 Ah 11,4V Mijn vraag? Wie heeft e-calc en kan deze setup controleren op juistheid. Al vast dank voor een beantwoording.
Geen e-Calc hier, toch wat info: Met gelijke prop zal LiPo 11,4volt meer stroom trekken dan met LiFe 9,9volt: factor (11,4/9,9)²=1,3 hoger, 30% meer. Opgenomen stroom t.b.v. prop is rechtevenredig met spoed¹, #bladen¹, spanning², Kv³ en diameter⁴. Opgenomen vermogen t.b.v. prop is rechtevenredig met spoed¹, #bladen¹, spanning³, Kv³ en diameter⁴.
Die Kira heeft een Kv van 2600tpm/volt (motoren hebben maar één Kv, niet 2600Kv's). Op 10 volt is het onbelaste toerental 26.000toeren/min, veeeeel te hoog.
Die Kira heeft een Kv van 2600rpm/volt. In combinatie met 10volt geeft dat een onbelast toerental van 26.000rpm. Dat is veeel te hoog.
Ik mag aannemen dat het een Kira 480-26/5.2:1 is, dus met de bijbehorende vertraging. Deze geeft met 3S LiPo en de 16x10 prop een stroom van 30.8 A bij een toerental op de prop van 4560 rpm, 330 Watt ingangsvermogen en een rendement van 85.6%. Dit volgens de betrouwbare en gratis Dirvecalc. Een uitstekende combinatie dus met ook de YGE40. Met 3S LiFe komt het bij de zelfde prop op 20.7 A, en 4032 rpm, 178 W en 85.7%. 4S LiFe zou ook kunnen met 31.8A, 5047 rpm, 350W en 85.6%.
Rick en Ron bedankt voor de aangedragen informatie en zal als basis de 3S LiFe nemen. Ik kan altijd nog opschalen naar LiPo 3S.