gratis 3d cad tekenprogramma?

Discussie in 'Modelbouwsoftware' gestart door BlackBird, 23 mei 2014.

  1. BlackBird

    BlackBird Guest

    Hallo,

    Weet iemand een goede gratis 3d cad programma buiten sketchup om? Of is dat onmogelijk?

    Black Bird
     
  2. Kris Panis

    Kris Panis

    Lid geworden:
    19 mei 2006
    Berichten:
    79
    Locatie:
    Antwerpen
    Gratis wordt moeilijk denk ik.
    Heb vorige week gehoord dat Rhinoceros rond de €400 kost, wat heel schappelijk is in het land van software. Natuurlijk veel geld particulier maar je hebt dan wel een goed pakket.

    Veel succes,
    Kris
     
  3. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.416
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Autodesk 123D, kijk ff bij 123dapp.com

    Groeten
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 jan 2016
  4. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Als je een Mac hebt, is Rhinoceros (voorlopig nog) gratis. Enig verzoek is dat je deelneemt aan het desbetreffende forum voor feedback.
     
  5. lisand

    lisand

    Lid geworden:
    9 jun 2009
    Berichten:
    159
    Locatie:
    amsterdam
    '' DESIGN SPARK ''https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0CC4QtwIwAA&url=http%3A%2F%2Fwww.rs-online.com%2Fdesignspark%2Felectronics%2Feng%2Fpage%2Fmechanical&ei=jV6AU47kEMSDOM6EgOAJ&usg=AFQjCNHNZVEJdEtI9peKVd1HikyyqNMxiw&bvm=bv.67720277,d.ZWU
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  7. Marinus1978

    Marinus1978

    Lid geworden:
    27 mrt 2014
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Papenburg (D)
    Dassault Systems DraftSight. Is geloof ik gratis. In ieder geval de versie die ik heb wel :)
     
  8. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
  9. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Is een 2D pakket, 3D mogelijkheden zijn heel beperkt.
     
  10. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Als je al vertrouwd bent met Autocad, zoals ik, dan is Nanocad een echt plezier om mee te werken.
     
  11. New-bie

    New-bie

    Lid geworden:
    4 okt 2011
    Berichten:
    85
    Waarom niet over naar profili ,het teken pakket voor de modelbouwer en voor klein bedrag aan te passen naar wat je wilt, wings ,fuselage enz.
    Zoek met google onder profili.

    Groeten cees
     
  12. mackbreaker

    mackbreaker

    Lid geworden:
    2 aug 2012
    Berichten:
    165
    Locatie:
    weert
    Je kunt ook autodesk inventor downloaden.
    Dit is in theory niet gratis, maar er is wel makkelijk aan te komen met volledige licencie.
    Als je een aanmeld naam maakt op de site van autodesk kan je kiezen voor student versie.
    Dan hoef je alleen een school aan te klikken en dan ben je klaar.
    Het maakt niet uit welke, dit word ook niet nageken of nagevraagd op de school zelf.
    Een aantal jaar geleden wel maar tegenwoordig niet meer, volgens een leraar bij mij op school doet autodesk dit express zodat steeds meer mensen makkelijk aan inventor kunnen komen en zo uiteindelijk bij een bedrijf waar ze werken of gaan werken ook autodesk aan raden en dan een licentie gekocht word.

    De versie is volledig en de licentie is 3jaar geldig, ik heb tot nu toe elke versie sinds 2011 gedownload en nooit een probleem gehad met licentie of andere rare dingen.
    Het enige nadeel is dat er bij 2d tekeningen bovenaan het blad studend version staat.
    Hoop dat je hier iets aan hebt.
     
  13. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Een educational versie van de Autodesk software paketten moet je nog steeds registreren. Je moet een kopie van het bewijs van inschrijving in de onderwijsinstelling die je opgeeft doormailen. Pas dan wordt de educational licentie officieel toegekend. Een educational versie mag niet voor commerciële doeleinden gebruikt worden.

    Een educational versie is trouwens niet gratis. Alle andere manieren van Autodesk software installeren zijn illegaal.

    Het is trouwens niet zo heel slim om hier zomaar neer te schrijven dat je illegaal werkt. Een gigant als AutoDesk spoort wel degelijk actief illegale versies op. Alleen ligt de prioriteit niet bij de privé-gebruiker, maar bij bedrijven.
     
  14. mackbreaker

    mackbreaker

    Lid geworden:
    2 aug 2012
    Berichten:
    165
    Locatie:
    weert
    Ik Heb zelf geen illegale versie.
    Ik zit zelf nog op school dus heb gewoon een licentie van de school.

    voor zover ik weet hoef je geen kopie van de inschrijving door te sturen maar het kan zijn dat dat veranderd is.

    In ieder geval, het is ook een oplossing, zolang je het voor jezelf gebruikt en niet voor commerciële doeleinden of in een bedrijf zal je er geen lastigheid mee krijgen.
    zoals je zelf al zegt zullen ze er alleen maar streng op controleren bij bedrijven.
     
  15. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Ik heb zelf een aantal jaar bij een Autodesk dealer in België gewerkt. Voor educational versies moest je je altijd al registreren.

    Je school heeft dat voor jou gedaan. Het is echter geen 'gratis' versie zoals de TS dat bedoelt.
     
  16. mackbreaker

    mackbreaker

    Lid geworden:
    2 aug 2012
    Berichten:
    165
    Locatie:
    weert
    klopt, ik dacht dat er geen registratie via de school zelf nodig was aangezien er total geen vertraging zat in het registreren op de site.
    ik kon direct alles downloaden en hoefde niet te wachten op een activatie of iets dergelijks.
    Ik heb het vorig jaar ook eens gevraagd op school en zei zijden dat ze eerst wel moesten activeren en aangeven dat het een leerling was van de school, maar dat dat de laatste 2jaar niet meer hoefde en dat iedereen gewoon een aanmeldnaam kon maken zonder dat de school er iets van moest activeren.

    Het kan dat dat nu wel moet of dat je zelf een kopie van je inschrijving moet doorsturen.
    Als je een tekenprogramma veel gaat gebruiken lijkt het me zowiso verstandig om dat met licentie te doen of een gratis versie te gebruiken.
    Maar om het en keer uit te proberen zou het zo ook kunnen als dat het nog steeds zo werkt als een aantal jaar geleden.
     
  17. Frits1956

    Frits1956

    Lid geworden:
    6 okt 2013
    Berichten:
    6
    Ik heb een cursus inventor gevolgd (voor ik meen €50) en daarbij een licentie gekregen. De cursus werd georganiseerd vanuit de NVM en gegeven in Eindhoven.
    Bij belangstelling wil ik wel voor je informeren of er weer een dergelijke cursus komt.
    Groet, Frits
     

Deel Deze Pagina