gratis 3D te printen axiale single stage jet-drives project

Discussie in 'Speedboten' gestart door Unusual RC, 24 okt 2017.

  1. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.743
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Er is weinig activiteit in het jet-drive gedeelte sinds het topic gesloten is.
    Er wordt totaal niet gemodereerd op dat forum helaas, en zoals hier dat je zelf je eigen topic mag modereren is niet mogelijk.

    Helaas door werkdrukte niet veel verder gekomen.
    Zo ziet de 35mm er op dit moment uit. Het betreft alleen nog het aanzuigkanaal:
    35mm_JD_inlet.JPG
    De verschillen met de gratis te downloaden variant:
    • Compacter/korter
    • Alleen een as-doorgang in het kanaal. de FJD heeft de rubber afdichting in het inlaatkanaal waardoor er een groot gat ontstaat. In dit ontwerp komt de rubber afdichting aan de buitenkant, met gelijk erachter de kogellager die tussen rubber en lager een smeernippel gaat krijgen
    • Trechtervormig inlaat kanaal; omdat de snelheid van het model altijd lager ligt dan de snelheid van de waterstroom vlak voor de impeller, is de watertoevoer beperkend. Vandaar een steeds nauwer wordend ontwerp. Het oorspronkelijke ontwerp heeft een nagenoeg even grote inlaat kanaal doorsnede over de gehele lengte.
    • draad-eind bevestiging van het statorhuis i.p.v. met speciaal voor kunststof zelftappende schroeven. Op dit moment is het ontwerp uitgerust met moeren die ingeklemd worden in de flens. Ik ga binnenkort ook speciaal voor 3D printen ontwikkelde metalen draadinserts testen. Je wilt niet dat er een uitbreekt als de jet geheel in het model is ingebouwd.
    • Stator zal niet de vier vanen krijgen, maar meer zoals jij het ook gedaan hebt: meerdere kortere vanen onder een kleine hoek.
    • korter statorhuis
    • kortere stuurnozzle met "balgewricht" afdichting

    Tot nu toe hebben we de 45mm impeller in brons en in nylon (SLS 3D print) laten printen. Helaas is de laatste nog niet op duur getest. Wel schijnt hij het goed te doen (statische test). Gebruiker Kayaker op RCGroups is momenteel een model aan het bouwen met deze maat jet en nylon impeller.

    Op zich is het nylon vrij sterk en niet erg flexibel. Maar het is geen brons natuurlijk.
    Wat is de wanddikte van je bladen? Dat zal bepalend zijn. Als je wilt kan ik wat berekeningen erop los laten.

    Enkel of dual zou niets hoeven uit te maken voor de krachten op de impeller zelf. Praktisch zou de tweede impeller ook minder te voortduren krijgen. Immers is de flow veel constanter en rotzooi zal blijven steken in de eerste trap in de regel.
     
    Klaas Schouten en Lex Verkuijl vinden dit leuk.
  2. Klaas Schouten

    Klaas Schouten

    Lid geworden:
    22 okt 2017
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Geldermalsen
    @Unusual RC je jet-ontwerp ziet er top uit!

    Begrijp ik het goed dat je echt alles in/uit 3D wilt printen? Voor met name de draadeind bevestiging lijkt me dat aardige een uitdaging. Is het wellicht een idee om hier een standaard draadeind voor te gebruiken. Mocht het draadeind slijten, dan is die weer makkelijk te vervangen. Zelf gebruik ik hiervoor RVS m3 draadeind uit de bouwmarkt.

    ->Trechtervormig inlaat kanaal is slim bedacht;
    ->kortere stuurnozzle met "balgewricht" afdichting. daar ga ik toch ook over nadenken. Ik hoop deze zomer de eerste proefvaarten maken. Ik denk dat een balgewricht voor de volgende winter op het lijstje zet. (is afhankelijk van de proefvaarten).

    Mijn bladen zijn in de punt 2.2 mm dik en lopen in het midden op naar 2.5 mm.

    Toen ik een 3D print aan het schuren was, brak deze vrij snel bij de schacht af. Het blad zelf was/is best sterk.
    Maar schrok daar toch wel van, vandaar dat ik op brons ben uitgekomen.
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  3. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.743
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Dank je.
    Maar vandaag toch weer alleen de inlaatvorm behouden. De rest gaat allemaal weer op de schop.
    Zo blijf je bezig, voortschrijdend inzicht ;)

    Wat betreft de draadeinden. Die wil ik zeker van metaal (RVS) hebben. Voor de 35mm jet M2 of M2.5.
    Voor de inserts bedoel ik deze! Voor hout (MDF) en zelfs schuim goede ervaringen mee. Maar nog niet met 3D print.
    Daarom wil ik ze eerst testen. Anders is de optie hierboven met gewoon moertjes erin geklemd wel veilig. De RiverJet van ProBoat heeft het ook zo opgelost min of meer.

    Meer goed afgekeken van de 1 op 1 schaal varianten ;)
    Die hebben het praktisch allemaal. Evenals sommige modeljets zoals de Swash en de Mickie Beez.

    Ik zal daar ook een flinke ontwerpklus aan hebben denk ik.
    Daarbij wil ik de schaal 1 op 1 modellen zo dicht mogelijk benaderen.
    Een voordeel van jet aandrijving is dat de stuuruitslag van de nozzle relatief klein is m.b.t. de bocht die te maken is.
    Vector besturing is veel effectiever dan een roer! Dus de uitslag kan heel beperkt blijven.

    Gevoelsmatig is dat vrij dun in Nylon.
    Je moet impellers op dit moment nog niet met FDM 3D printers (filament type) maken. Dat krijgt niet de sterkte van een product wat met spuitgiet techniek is vervaardigd. Ongeveer maximaal 50% daarvan.
    SLS printers (laser met poeder) zijn nog erg kostbaar voor thuis, maar uitbesteden vaak goedkoper dan FDM!
    En met deze techniek is 70% van de uiteindelijke sterkte van bijvoorbeeld Nylon te halen. Hiermee zijn voor de 45mm drive de impellers geprint.
    Dat ga ik ook doen.

    Ik kan het voor je uitrekenen, maar gevoelsmatig een impeller van 3mm dikke bladen printen moet wellicht kunnen en niet teveel vervormen.
    Wel een stuk goedkoper dan brons 3D printen.

    Als ik eenmaal de juiste impeller gevonden heb, ga ik hem wel laten printen in brons.
    Maar tot die tijd zijn het mooie test impellers.

    Kun je mij de spoed, buitendiameter (53mm?), hubdiameter en asdiameter geven?
    Dan maak ik de impeller na om hem met FEA te kunnen berekenen, net als mijn versie hierboven.
    En welk model is het? Hoeveel bladen?
     
  4. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    Hoe gaat het? zijn er nog updates van mensen die de jets hebben geprint en er mee varen?
     
  5. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.743
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Op dit moment zijn er een tweetal die in de US de 35mm versies hebben geprint.
    Vervolgens hebben ze met een 4 assige CNC freesbank de impellers iets aangepast en uit aluminium gefreesd.

    Vervolgens zijn ze met diverse motoren op 3S en 4S lipo's statische testen gaan doen in een proefopstelling.
    Helaas meten ze alleen de hoeveel ampère, en niet toerental en stuwkracht.

    Maar het geeft tenminste een indicatie wat we mogen verwachten.

    Zelf heb ik alle hardware zoals motor, esc en lipo's al binnen.
    Ben nog steeds op zoek naar een zender systeem wat alle interessante meetinfo realtime kan doorsturen naar de zender + dataloggen:
    • ampère (150A maximaal)
    • voltage (per cel)
    • rpm
    • snelheid (GPS)
    Bij FrSky ben ik ws. het voordeligst uit.
    Helaas wel een stikzender, want geen stuurwiel/pistoolzender heb ik gevonden die bovenstaand allemaal kan.

    Ben druk bezig met het uiteindelijke aangepaste ontwerp van de 35mm drive (kortere inlaat, bouten/draadeind i.p.v. schroeven, en meer schaal naar en hamilton 212 drive met keerflap. Helaas hardware problemen, welke de oplossing nabij zijn. Daardoor een week niets kunnen doen.

    Ik heb via mijn werk beschikking over een aantal FDM printers, en een paar resin printers.
    Ook een lasersnijder voor hout is aanwezig. Nu nog ergens een blik tijd op de kop tikken...
     
    haje74 vindt dit leuk.
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    • Motor- en/of regelaar- temperatuur?
    Geen GPS, niet real-time / remote logging, later uitlezen op laptop, maar interessante prijs
    close out sale: Hyperion watt-meter II (optical tach, servo tester, local&remote logging) - RCG

    Of had ik dit al eerder vermeld???
     
    Laatst bewerkt: 25 jan 2018
    Unusual RC vindt dit leuk.
  7. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.743
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Temperatuursensoren behoren ook tot de optie, maar daar gaat het mij niet primair om.

    Inderdaad had je dat meetsysteem al onder mijn aandacht gebracht. Ik heb mij ingelezen en het is zeker een interessant en betaalbaar systeem!

    Zeker in combinatie met een redelijk betaalbaar telemetrie pistool zendertje, welke uitgerekend de ampere niet kunnen uitlezen (de meeste kunnen dat niet). Op een auto ook niet heel interessant natuurlijk.

    Het blijft een alternatief Ron. Maar maakt het uitzoekwerk wel lastiger, vanwege niet real-time.

    Ben er ook nog niet helemaal uit. Blijft lastige materie.
     
  8. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.743
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Even een update.

    Helaas is door drukte op het werk mijn project stil komen te liggen. Ik kom niet meer aan het ontwerpproces van mijn romp en aangepaste jet-drive toe.

    Echter binnen enkele weken is de gele Proboat Recoil testboot van het filmpje met de 45mm jet-drive in mijn bezit om het testwerk voort te zetten.

    Het is de bedoeling dat ik deze jet met verschillende diameters impellers en exit nozzles ga testen in combinatie met een 4092 inrunner op 4S en 6S.

    Hierbij zal ik diverse metingen verrichten, waaronder stroomverbruik, toerental en snelheid real-time en met data logging.

    Mijn keuze is gevallen op een FrSky Tanaris QX7 zender met alle telemetrie opties. Tevens zal ik een Swordfish 220A Esc. gebruiken met data-logging, daar de stroomsterkte sensor "slechts" tot 150A kan meten ;)
     
    Klaas Schouten en haje74 vinden dit leuk.
  9. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    Geweldig! Ik ben erg benieuwd naar je testresultaten maar heb de tijd dus doe rustig aan. Is al dat telemetrie-spul eigenlijk zwaar? Ik bedoel; heeft het veel invloed op de performance van de testboot?
     
  10. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.743
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Zover ik vanuit de gegevens op kan maken wegen de telemetrie onderdelen tientallen grammen. Kortom op het totaalgewicht verwaarloosbaar.

    Ben nog druk bezig die telemetrie onderdelen te bestellen. Bij één adres lijkt vooralsnog nog onmogelijk. En ook hoe samen alles zou moeten werken...
     
    haje74 vindt dit leuk.
  11. Klaas Schouten

    Klaas Schouten

    Lid geworden:
    22 okt 2017
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Geldermalsen
    ik ben benieuwd hoe de toerental-telemetrie dit systeem werkt. Werkt dat ongeveer hetzelfde als bij de traxxas telemetrie? Met een magneet en sensor?

    maar geweldig dat er verder getest gaat worden!
     
  12. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.743
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Nee, de sensor moet met twee draden aan twee van de drie uitgaande draden van de Esc gesoldeerd worden.
    Omdat de Esc het toerental al meet, heb je zodoende het echte uitgaande toerental!

    Kortom, geen gedoe met magneten of fotocellen.
     
  13. Klaas Schouten

    Klaas Schouten

    Lid geworden:
    22 okt 2017
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Geldermalsen
    ah, oke. Bofkont :)
    Dat scheelt dan idd een heel gedoe met magneten etc

    ik ben benieuwd naar de (eerste) testresultaten.
     
    haje74 en Unusual RC vinden dit leuk.
  14. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.743
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Het is hier al weer een tijdje stil.
    Maar ik heb niet stil gezeten.
    De Recoil is uit Amerika aangekomen en ik heb de binnenkant al helemaal gestript.
    Er zat een accusteun in van kunststof verlijmd met expoy, en die moet eruit om plaats te maken voor nieuwe lipo's. Ook een ontvanger steun moest eruit.
    Dankzij de Proxxon (Duitse Dremel) is het gelukt na flink wat zaag, frees en schuurwerk.

    Ook de FrSky Tanaris QX7 met alle telemetrie die ik wens binnen gekregen.
    Daarvan moest alles overgezet worden op de firmware die toegestaan is in de EU. Bizar genoeg checkt de internationale versie nl. niet of het gekozen kanaal (2.4Ghz band) al vrij is. Ongelofelijk als je er over nadenkt.

    Dat is na veel uitzoekwerk gelukt.
    Nu ben ik de Swordfish 220A plus Esc. aan het programmeren en instellen.
    Ook moet ik die aan de motorkabels solderen. Nadeel is dat de Swordfish geen softwarematige richting omdraai optie heeft. Dus ik moet dit checken voor het solderen.
    Met behulp van de ouderwetse "krokodillen klemmen" is dat gelukt.

    Ik kan solderen, daarna de telemetrie gaan testen....
     

    Bijgevoegde bestanden:

    gerjanmonohull74 vindt dit leuk.
  15. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Mooie setup! Blijft de Recoil "zelfrichtend"?
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  16. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.743
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Er heeft een grote buitenloper ingezeten, van de video in het begin.
    Nu een inrunner. Geen idee of hij weer vanzelf zich richt. Dat is gebaseerd op een buitenloper plus vliegwiel.
    Mij gaat het primair om de romp. Die is vrij stabiel.

    Persoonlijk had ik hier de 35mm jet ingedaan. En niet de 45mm jet. Nu lijkt het net alsof er een raket in gestopt is.
    6S gaat nauwelijks passen, een hele uitdaging.
     
  17. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Met een jet heb je sowieso minder neiging tot omslaan, geen torque van de prop, en geen propwalk. Ik ken die romp ook, vaart op zich goed stabiel.

    Ben benieuwd naar de resultaten.
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  18. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.743
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Hier een filmpje van een RCgroups forumlid die de standaard jet van de Proboat Rover Jet vervangen heeft door onze 35mm versie.:



    Enige modificatie is een aluminium CNC versie van de impeller.
    Dit is op 3S.
    Een vriend van de eigenaar heeft Een standaard Proboat RJ. En die houdt onze versie op 3S bij als hij er een 4S pakket in stopt.
    Klinkt veelbelovend!
     
  19. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Ik heb een standaard Recoil en dat is een perfecte boot voor ruw water. Golven springen als een dolfijn! Ben benieuwd hoe dat met een jet gaat (en hoe hard.... de stock setup gaat tot een kleine 55kmh)

    Prachtig project!
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  20. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.743
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Helaas is de ombouw naar jet drive niet door mij gedaan. De 35mm of wellicht 30mm versie zou beter bij het formaat en de aandrijving die er fabriek af in zat passen.
    De boot is op 3S standaard al behoorlijk snel. Ik ga beginnen op 4S en daarna 6S.
    Het is puur een testplatform voor de 45mm jet, en helaas geen vergelijk met de propeller aangedreven versie.
    Dat is wel iets wat leuk is om in de toekomst eens te testen.

    Tot nu toe zijn alle model/RC jet aandrijvingen "langzamer" dan hun equivalent met propeller aandrijving. Hoe dit komt laat zich raden: op deze schaal is efficiency lastiger te bereiken dan bij de schaal 1 op 1 exemplaren.
    Wat wel opvallend is, is de zog. "Hole shot": de acceleratie vanuit stilstand. Waar een propeller moet zoeken naar grip, heeft een jet direct volledige tractie. De acceleratie is gewoon bizar. Check dit filmpje van onze 45mm jet in een KEHRER lizard:



    Ook deze met CNC gefreeste impeller, voor de rest zo als wij hem ontworpen hebben. Nog geen aanpassingen.
    Overigens is het "verbruik" nog te hoog. Ondanks waterkoeling wordt de motor loeiheet! De zoektocht naar de juiste stator wateruitlaat diameter en impeller spoed is nog niet voltooid.
     
    Laatst bewerkt: 18 jun 2018

Deel Deze Pagina