Graupner 2155-V2

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door piet, 19 feb 2018.

  1. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    zaandijk
    ik ben van plan om dit jaar de Graupner 2155-V2 te gaan bouwen maar heb daar wat vragen over, misschien is er iemand wie deze boot al heeft gebouwd.
    wil de boot uitrusten met twee brushless motoren: vraag is dan ook hoeveel kv?
    en verder de voorstuwingseenheden zijn deze voorzien van kogellagers of glijlagers?
    graupner-rc-boot-bouwpakket-665-mm.jpg
    groetjes Piet
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.105
    Locatie:
    Oostvoorne
  3. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Roel hier.
    Ja, is dezelfde. En ja, ik heb haar omgebouwd naar brushless. En op 4S Lipo's vaart ze prima en strak.
    Met de Gopro op het achterdek, vanaf langzame vaart tot volle kracht:

    Achterste verschansing heb ik demontabel gemaakt voor betere filmpjes.
    De jets zijn voorzien van glijlagers. Die vereisen wat onderhoud, maar dat is goed te doen.

    Een paar opmerkingen:
    Puffin is ook bezig haar te bouwen. Die heeft bij Hobby King twee motoren kunnen scoren die wat mee KV's draaien dan die van mij.
    Én: (belangrijker) die dezelfde pasgaten hebben als de Speed 600's die er standaard bij horen.
    Ik heb haar eerst met de speed 600's gebouwd. Dom. Prima geschikt als zakverwarmers op kouwe dagen.
    Grote stroomvreters. Loeizwaar. Daar kwam ik pas na een paar testvaarten achter, dus daarna een (moeizame) ombouw naar BL.
    Door het kleine luik op het achterdek. Puffin (Maarten) is dit dus bespaard gebleven.
    Kortom: stuur Maarten een PBtje om uit te zoeken welke motoren hij gebruikt. Hij heeft er echter nog niet mee gevaren, dus de resultaten bij hem weet ik niet.

    Verdere adviezen:
    zorg dat je elke keerklep voorziet van een eigen servo.
    Dan kun je de keerkleppen ook gebruiken tijdens het draaien met langzame vaart.
    De ruimte is ervoor en door BL te gebruiken in plaats van Speed 600 heb je veel gewicht bespaard.
    Een servo extra kan dan makkelijk.
    3S of 4S: ligt aan je motoren. Bij mij komt de boot met 4S goed tot z'n recht, wellicht bij motoren met een hoger KV kun je op 3S lekker varen.
    Bij vragen: laat maar horen, mijn bemanning (Stadler & Waldorf) is klaar om vragen te beantwoorden.
    mosselen.jpg

    Volle kracht op 4S:
    mjb1.jpg

    op volle kracht een haakse bocht:
    mjb3.jpg

    En vanuit volle kracht de remkleppen ineens omlaag:
    mjb4.jpg

    Hoe dan ook: het is een bijzonder leuk scheepje om over het water te jagen. Mits goed gebouwd ook droog.
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dat maakt niet uit Piet. Voorbeeldje: halve Kv en dubbele spanning geven dezelfde resultaten.
    Bovendien hebben motoren maar één Kv. Sommige Lehner motoren hebben twee Kv'S, bijvoorbeeld de Series 30

    Kv zegt niets over vermogen of stroom dat motor aan kan, zegt niets over de grootte. Zowel een 100watt motortje als een 1000kilowatt motor, denk 1:1 trein, kunnen dezelfde Kv hebben.
    Accuspanning en gewenst (onbelast) toerental bepalen samen de Kv motorconstante.

    Motor Kv (in tpm/volt) betreft willen, motorvermogen (in watt) en -stroom (in ampèer) betreft kunnen ...
    1. Kv en spanning samen bepalen op welk toerental de motor onbelast zou willen draaien.
      rpm_onbelast = spanning × Kv.
    2. Dat toerental en prop-grootte samen bepalen het benodigde koppel, en daarmee de stroom die zal gaan lopen.
      stroom = koppel × Kv
    3. De max.motorstroom specificatie, en in mindere mate max.vermogen, bepalen of de motor zo snel als onder 1 kan draaien zonder in vlammen op te gaan.
    4. Uit stroom en looptijd volgens accu-capaciteit.
      capaciteit (Ah) = stroom (A) × tijd (hour)
    In het kort:
    Brandstofmotoren proberen een vast koppel te handhaven, elektromotoren een vast toerental.
    Elektromotoren willen hun baasje graag plezieren, ook al zou het tot een vurige dood leiden..
     
    Laatst bewerkt: 20 feb 2018
  5. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    zaandijk
    Ron, bedankt
    Roel, bedankt,ik heb Puffin een PB'je gestuurd en wacht zijn antwoord af.
    groetjes Piet
     

Deel Deze Pagina