Graupner 47g aansturen met een mx12

He,

Ik heb juist een poging gedaan om mijn mx12 aan te sluiten op mijn Graupner 47g.

De kristallen heb ik vervangen van de ene zender naar de andere.. maar als ik nu de zender aanzet dan begint mijn heli volledig door te slaan
(servos beginnen te flippen, motor slaagt aan en af.. etc..)

Heeft iemand ervaring hoe de mx12 in te stellen voor de 47g modellen?

Alvast bedankt.

Ondertussen op rc-heli-fan.org gevonden dat het probleem lag aan het feit dat ik mijn ontvangst kristal moest vervangen en niet het zend kristal.

Nu ist gewoon een kwestie van instellen.

Gebruiken jullie speciale functies van deze zender of gebruiken jullie gewoon de plane-instellingen?

plane plane instellingen.
Evt nog even prutsen metde servo reverser
Zorg dat je de 1e keer de motoren losgekoppeld heb, of de bladen eraf.

1: rol
2: nick
3: gas
4: heck

Heeft er niemand een lijstje met werkende instellingen voor gebruik van de mx12 met de Graupner 47G. Ik heb deze heli nu ook en wil graag mijn eigen zender gaan gebruiken.

Ik hoor het graag.

Gr. Satstok

ik zit dus met hetzelfde probleem maar dan met een king 2, zou leuk zijn moest iemand ons een handleiding van de mx-12 voor heli mode zou bezorgen.Want het wil me maar niet lukken.

Oja mss dom vraag maar is het handig om je sticks zo in te stellen da je links gas en rol hebt en rechts vooruit/achteruit en dan staart ?

Beste Lawrence,

Ik heb zelf mode twee. Volgens mij zit dan links gas en riching. Op rechts heb ik voor/achteruit en roll. Lijkt mij de meest gebruikte manier. Zo was de zender die bij de Graupner 47G zat ook ingesteld. Ik ga zelf ook nog even rommelen, misschien dat ik er uit ga komen, maar als er iemand is die meer weet dan hou ik mij aanbevolen.

Gr. Satstok

Hee jongens, dat zal waarschijnlijk niet lukken met de MX-12.
Ik heb het zelf ook geprobeerd en daarbij is m'n Belleke spijtig genoeg ter ziele gegaan omdat die plots omhoog schoot, zich vastdraaide in een t-shirt dat erboven op een kapstok hing en bye bye fetje van de vier-in één....
Het probleem is dat bij de MX-12 de functies/kanalen anders liggen en niet te veranderen gaan. Ook niet door van mode te veranderen.
Er blijkt altijd ergens een functie verkeerd te zitten. Bij de MX-16 kan je iedere functie toewijzen aan eender welk kanaal op je ontvanger en daar zou het dus wel mee moeten lukken. Ik had de indruk dat de Bell-zender dezelfde kanalentoewijzing heeft als een futaba (met m'n oude robbe terratop lukte het wel).....maar ik kan verkeerd zijn....
Veel succes ....misschien lukt het jullie toch nog....

Maar de mx-12 wordt toch aangeraden als begin zender voor vliegtuig en zowel voor heli (ook een 3d) heb al mense hem zien gebruiken ervoor dus.... maar in de handleiding staat hoe je het moet programeren, dit doe ik maar het resultaat is toch niet at het moet zijn hoor. Alles staat eigelijk juist behalve dat mijn roll en mijn vooruit en achteruit op de verkeerde plek staan dus als ik vooruit wil moet ik mijn stick naar rechtsbewegen. Als ik deze da ga reversen dan is alles omzeep van da word opeens mijn gas mijn vooruit en achteruit mmar ook linkse roll :s

Iemand met juiste info hoor ik dit heel graag !

Grt
Lawrence

ik zit dus met hetzelfde probleem maar dan met een king 2, zou leuk zijn moest iemand ons een handleiding van de mx-12 voor heli mode zou bezorgen.Want het wil me maar niet lukken.

Oja mss dom vraag maar is het handig om je sticks zo in te stellen da je links gas en rol hebt en rechts vooruit/achteruit en dan staart ?

Ik vlieg met een MX12 throtle links (duwend)
Hierbij mijn instellingen, let wel, op de Esky ontvanger moet je wat servo's om pluggen!!! om het beoogde resultaat te krijgen.
Let wel op het zijn de instelling voor mijn King II en het kan goed zijn dat je een servo anders zou moeten reversen!!
Graupner MX12 instellingen #1 E-Sky King II 29-sept-2007

[THRO]
NOR 0 85%

[THROTTLE HOLD]
POS 0 OFF
SW LEFT

[THRO CUT]
-104

[120 CCPM] REV
AILE 50% R
ELEV 50% R
PIT -60% N

[TRAVEL ADJ]
ELEV RUDD
D100% L100%
U100% R100%

[SUB TRIM]
TH 0 AI 0
EL 0 RU 0
GE 0 PI 0

[REVERSING SW]
THR: N AIL: R
ELE: R RUD: N
GEA: N PIT: N

[D/R & EXP]
RUD POS 0
EXP LIN
D/R 100%

[MX2] THR --> THR
ON
OFFSET 0
0% 0%
SW ALWAYS ON

[REVO MX]
NORMAL
UP 0%
DN 0%

[PITCH]
NORM P-LOW 14
0-100% P-1 40
P-MID 60
P-3 90
P-HIGH 100

[THRO]
NORM P-LOW 0
P-1 30
P-MID 55
P-3 85
P-HIGH 85

Beste Lawrence, de MX-12 is nog altijd een van de beste zenders zeker wat betreft prijs/kwaliteit.
Maar dat heeft hier niets mee te maken.
Ik heb zelf een electroheli (T-Rex 450 SE) die ik vlieg met de MX-12 plus dan nog allerhande vliegtuigen.
Dat werkt allemaal perfekt!
Het probleem is (volgens mij dan toch) de toewijzing van de kanalen...
Een voorbeeld:bij Graupner zit standaard het gas op kanaal 1 op de ontvanger. Bij Futaba is dat kanaal 3.
Zo zitten ook de andere functies: Roll, Nick, enz bij Graupner en Futaba niet op hetzelfde ontvanger kanaal. Bij duurdere/geavanceerdere zenders (ook bij de MX-16) kan je echter iedere functie toewijzen aan een ontvangerkanaal naar keuze..... Bij de MX-12 gaat dat niet.
Bij een gewone ontvanger zou je dan nog gewoon de servostekkertjes in een ander kanaal in je ontvanger kunnen pluggen maar bij de 4 in 1 van je belletje gaat dat niet lukken.
Ik heb toen ook vanalles geprobeerd maar altijd was er wel een functie die verkeerd zat.
Waarschijnlijk zitten er in de 4 in 1 ook mixers en heeft dat er wat mee te maken....
Maar nogmaals, dit is mijn mening en ondervinding. En misschien klopt het niet helemaal wat ik hier zeg....
Der zitten hier op het forum genoeg mensen die hier veel meer over weten en die zullen zich nog wel melden......

Beste Lawrence, de MX-12 is nog altijd een van de beste zenders zeker wat betreft prijs/kwaliteit.
Maar dat heeft hier niets mee te maken.
Ik heb zelf een electroheli (T-Rex 450 SE) die ik vlieg met de MX-12 plus dan nog allerhande vliegtuigen.
Dat werkt allemaal perfekt!
Het probleem is (volgens mij dan toch) de toewijzing van de kanalen...
Een voorbeeld:bij Graupner zit standaard het gas op kanaal 1 op de ontvanger. Bij Futaba is dat kanaal 3.
Zo zitten ook de andere functies: Roll, Nick, enz bij Graupner en Futaba niet op hetzelfde ontvanger kanaal. Bij duurdere/geavanceerdere zenders (ook bij de MX-16) kan je echter iedere functie toewijzen aan een ontvangerkanaal naar keuze..... Bij de MX-12 gaat dat niet.
Bij een gewone ontvanger zou je dan nog gewoon de servostekkertjes in een ander kanaal in je ontvanger kunnen pluggen maar bij de 4 in 1 van je belletje gaat dat niet lukken.
Ik heb toen ook vanalles geprobeerd maar altijd was er wel een functie die verkeerd zat.
Waarschijnlijk zitten er in de 4 in 1 ook mixers en heeft dat er wat mee te maken....
Maar nogmaals, dit is mijn mening en ondervinding. En misschien klopt het niet helemaal wat ik hier zeg....
Der zitten hier op het forum genoeg mensen die hier veel meer over weten en die zullen zich nog wel melden......

Klopt..... als je een 4in one hebt dan heb je een probleem, bij de ontvanger van de King II moet je inderdaad stekkers om steken!

Oke bedankt!
Het is geen 4in1 dus zal ik zo maar nog eens proberen alvast bedankt,als het niet lukt horen jullie het wel.

Grt

Ja ben er bijna!
Heb mijn gas en rud links in orde gekregen nu rechts nog dat zit eigelijk ook bijna goed enkel als ik naar rechts roll rolt hij naar links en omgekeerd, bij vooruit en achteruit net hetzelfde dus ik wil vooruit en gaat achteruit.
Ik dacht van ik reverse deze in mijn zender instellingen maar als ik dit doe is alles terug in de war dan is mijn gas weer vooruit enz.
Ben de persoon die me dit probleem kan oplossen ZEER dankbaar.

Grt

PS Slomo als je een mx-12 voor je t-rex gebruikt maakt het toch niet uit wat ontvanger je gebruikt hé?
Kan je me dan eens doorgeven van in kanaal 1,2,3,4,5,6 steekt?
ik heb nu volgens het instructie boek van de mx-12
1. THR
2. AIL
3. ELEV
4. RUD
5. /
6. PIT

En gebruik mode 2

Laatst bewerkt door een moderator:
Beste Lawrence,

Ik heb het vanavond bij mijn Graupner 47G gefixt. Zit nu net op het forum te kijken en zie dat er meer reacties geweest zijn. Leuk dat er meer mensen zijn te te hulp schieten.

Ik heb wel een 4 in 1 ontvanger er in zitten en moest de servo's omdraaien omdat ze op de rechter stick niet klopte. Nadat ik dat gedaan had moest ik alleen nog de servo's in reverse zetten.

Dat is volgens mij ook nog het laatste wat jij moet doen dan klopt hij bij jou ook.

Bij mij staat het zo.

[REVERSING SW]
THR: R AIL: R
ELE:N RUD:N
GEA:N PIT:N

Let op !!!!!
Bij mij staat onder de ELE de gashendel.
Als je die dus reversed dan krijg je een paar rotorbladen
om je oren. PAS DUS OP !!!

Teminste dat was bij mij het geval.

Zender staat overigens mij mij in mode 1

Linker stick: omhoog en omlaag is gashendel
Linker stick: links en rechts is staart
Rechter stick: omhoog en omlaag is voor en achteruit
rechter stick: links en rechts is Roll

Ik hoop dat het lukt.

Gr. Satstok

Beadankt! Statstok ga ik zometeen eens uitproberen.
En voor de ander mensen die me hielpen ook bedankt!
Als het mij gelukt is ga ik een nieuw topic beginnen met fotos enz hoe je zo'n heli met de mx-12 insteld zijn er mensen die dit goed vinden?

Grtz

Oke heb gedaan wat je hebt gezegt satstok alles staat nu goed buiten mijn vooruit en achternog steeds niet vooruit is nog steeds achteruit en omgekeerd :(
En in de reverse sw ga ik niets meer doen want dan is alles weer fout

Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?

"PS Slomo als je een mx-12 voor je t-rex gebruikt maakt het toch niet uit wat ontvanger je gebruikt hé?
Kan je me dan eens doorgeven van in kanaal 1,2,3,4,5,6 steekt?"

Hoi Lawrence, het maakt inderdaad niet uit welke ontvanger je gebruikt. De zender bepaalt welke functies op welk kanaal van je ontvanger zitten.
Ik gebruik voor m'n T-Rex natuurlijk het ingebouwde "HELI-programma".
(Ik zie dat jij het "PLANE-programma" gebruikt.)

De servo's zitten zoals het in de handleiding van de MX-12 staat, dus:

-kanaal 1= motor (regelaar)
-kanaal 2= rechter roll/pitch servo
-kanaal 3= achterste nick/pitch servo
-kanaal 4= gyro
-kanaal 5= gevoeligheid van gyro (als de gyro daarmee uitgerust is natuurlijk)
-kanaal 6= linker roll/pitch servo

Let wel, de T-Rex heeft een 120° tuimelschijf. Dat wil zeggen dat de tuimelschijf wordt aangestuurd door DRIE servo's. Eentje staat linksvoor, eentje rechtsvoor en eentje achter de tuimelschijf. En dan heb je natuurlijk nog gyro en staartservo.

Maar ik had slecht gelezen zie ik want jij hebt geen Bell maar een King 2 die mij onbekend is. Ik weet dus ook niet of die een tuimelschijfaansturing heeft met drie servo's.
Nu, je kan bij je MX-12 kiezen uit drie types tuimelschijf: eentje met 2servo's die tegenover elkaar staan (180°), eentje met drie servo's die 90° tov elkaar staan in de vorm van een T en dan de 120° zoals hierboven reeds beschreven is....
Veel succes...

Laatst bewerkt:
om te beginnen.. Bedankt!
Slomo ik heb ook een 120° op de king 2 en deze staat ingesteld op heli functie dus ik begrijp echt neit wat er mis is :s(want de king 2 is eigelijk net hetzelfde als de t-rex alleen van minder goede kwaliteit de instellingen en bestuuring is net hetzelfde) enkel mijn vooruit en achteruit krijg ik niet omgewisselt.

Wat een moeilijk zender die mx-12 :D

Maar als ik goed begrijp gebruik jij een voorgeprogameerde instelling op je mx-12 voor je t-rex? Kun je me dat eens uitleggen hoe ik dat selecteer.
En ik moet toch PPM kiezen niet SPCM ? want als i kdat toch doe werkt mijn gyro niet.

Om mijn mogelijke fout te zoeken ga ik al mijn instellingen eens laten zien.

slomo kan jij me dan zeggen welke instellingen jij anders hebt voor je trex

[MODEL SEL]
nr 7 HELI PPM
HB

[MODEL TYPE]
nr 7 HB
>HELICOPTER
DATA RESET

[MODULATION]
NR7 HB
PPM

[STICK MODE]
NR7 HB
>MODE 1
THRO NORMAL

[TRAINER]
NR7 HB
NORMAL

[SWITCH SEL]
>D/R INDIVID
GEAR LEFT SW
FL_M LEFT SW

[SWASH TYPE]
120° CCPM
3 SERVOS

[THRO]
NOR 0 85%

[THROTTLE HOLD]
POS 0 OFF
SW LEFT

[THRO CUT]
-104

[120 CCPM] REV
AILE 60% R
ELEV 60% N
PIT 60% N

[TRAVEL ADJ]
ELEV RUDD
D100% L100%
U100% R100%

[SUB TRIM]
TH 0 AI 0
EL 0 RU 0
GE 0 PI 0

[REVERSING SW]
THR: R AIL: R
ELE: N RUD: N
GEA: N PIT: N

[D/R & EXP]
RUD POS 0
EXP LIN
D/R 100%

[MX2] THR --> THR
ON
OFFSET 0
0% 0%
SW ALWAYS ON

[REVO MX]
NORMAL
UP 0%
DN 0%

[PITCH]
NORM P-LOW 30
0-100% P-1 40
P-MID 60
P-3 90
P-HIGH 100

[THRO]
NORM P-LOW 0
P-1 30
P-MID 55
P-3 85
P-HIGH 85

Lawrence, of je PPM gebruikt of SPCM maakt niet uit. Als je een PPM ontvanger gebruikt moet je zender natuurlijk ook op PPM staan en omgekeerd. Het zijn gewoon 2 verschillende soorten van signaaloverdracht waarbij PPM het meest gebruikte/simpelste is en SPCM geavanceerder is en veel storingen onderdrukt/wegfiltert en zo veel veiliger is dan PPM..
Er staat natuurlijk géén speciaal programma voor een T-Rex in de zender. Ik bedoel gewoon het heli-programma van de zender.
De instellingen in de zender voor jou heli kan totaal afwijken van die van mij omdat dat ondermeer afhankelijk is van de plaatsing van de servo's en aan welke kant het servo-armpje gemonteerd wordt.
Hier toch maar enkele instellingen van mijn zender voor de T-Rex:

-Reversing SW
THR: N
AIL: R
ELE: N
RUD: N
PIT: N

-120° CCPM REV
AILE = R
ELEV = N
PIT = N

De rest van de instellingen: percentage van de uitslagen, travel adjust, subtrim, enz is van geen belang hier en hangt van allerlei factoren af.
Maar als bij jou vooruit en achteruit is verwisseld en al de rest is goed dan moet je volgens mij alleen de functie ELEV omdraaien....
Maar wat doen je servo's? Vooruit moeten de twee servo's links en rechts de tuimelschijf naar beneden trekken en de achterste servo zou dan omhoog moeten duwen...

Back