Graupner Amigo II (verslag)

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Jon van Dijk, 4 jul 2006.

  1. Jon van Dijk

    Jon van Dijk Guest

    Hee allen,

    Ik ben bezig met het bouwen van de Amigo II, ben vorige winter ermee begonnen en nooit afgemaakt. Ik wist alleen neit meer waarom ik ermee gestopt was.

    Nou ik pak de vleugel dus weer vandaag, denk ga lekker lijmen. Nou niet echt dus... wist ineens weer wat het probleem was. De vleugel is verkeerd om inmekeer gezet. Zie foto:

    Klein vrgaaje het is niet een groot verschil en de lengte van beide stukken is exact hetzelfde, gaat dit een probleem opleveren met vliegen?
    Of gewoon doorbouwen omdat de beide stukken toch evenlang en zwaar zijn? hebbn namelijk allebei evenbveel spanten.

    (het is de bedoeling dat dit een verslag wordt :lol: )


    [​IMG]
    De 2 vleugel helfden

    [​IMG]
    Vleugel met stukje van de cockpit en de staart vleugel (weet het vleugel staat verkeerd om :lol: )

    [​IMG]
    Vleugel zoals die hoort te zijn

    [​IMG]
    Vleugel iets te kort aan deze kant

    [​IMG]
    En iets te lang aan deze kant (dus totaal even lang als de goede vleugel)

    [​IMG]
    Het staartvleugeltje van boven

    [​IMG]
    En de staartvleugel van onderen


    vriendelijke groet Jon
     
  2. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    Amigo

    Ik heb er vroeger (in de jaren 70) 2 gebouwd.
    Later stuur ik je eens een foto op.
    Hoe heb je dat voor mekaar gekregen om de twee vleugelhelften te doen schelen?
    Het hangt er natuurlijk van af hoeveel ze verschillen.
    Een paar mm zal geen probleem opleveren.
    Belangrijker is dat de vleugel vlak is en het profiel min of meer gerespecteerd wordt.
    Bou jij maar verder, zo te zien ben je toch goed bezig.
    Als je nog vragen moest hebben, kom naar dicussie (bergfalke mu 13 bouwverslag).
    Het is met Amigo's te bouwen dat men leert zwevers en vliegtuigen bouwen.
    Je moet ergens mee beginnen.
    Veel succes.
     
    Laatst bewerkt: 2 apr 2010
  3. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ha Jon,
    Ik moest 3x kijken voor ik het zag en ik weet het nog steeds niet zeker. Staan de ribben van de ene helft een klein eindje naast de juiste plek? Als dat zo is zou ik me er niet al te druk om maken. Je kunt het niet herstellen, de enige optie is een compleet nieuwe vleugel maken. Ik denk dat je er weinig of niks van merkt en als dat wel zo is kun je altijd nog een nieuwe vleugel bouwen. Maar ik heb wel ernstiger misvormingen gezien waar prima mee te vliegen was.

    PS Dat staartvleugeltje heet "stabilo". Het rechtop staande deel heet "kielvlak".
     
  4. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik heb ook zitten turen naar die foto's... kan het zijn dat je bedoeld "te smal" in plaats van "te kort"? Ik zie dat de voorlijsten niet helemaal aansluiten. Maar als dat het ergste is lijkt het me geen halszaak hoor.

    Ik heb ooit een Amigo gebouwd, zonder cijfer, dat was dus een Amigo 1, pakweg 1960. Geen geld voor RC, die was dus vrij vliegend. Op een dag trok ik 'm wat rauw op met de lijn; de vleugel brak en de romp kwam als een dartpijltje naar beneden. Vleugel gerepareerd en een andere romp gebouwd naar eigen ontwerp... deze ging op een dag zeer succesvol in de thermiek van Bussum richting Laren, waar we hem (op de fiets) uit het zicht verloren, waarschijnlijk ging hij een wolk in...
     
  5. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Er zijn bij jou nogal wat dartpijltjes langs gekomen Bart.....:D
     
  6. JHvdK

    JHvdK

    Lid geworden:
    15 okt 2006
    Berichten:
    1.028
    Locatie:
    Haarlem
    Nou vind ik de AMIGO 2 geen voorbeeld van een eenvoudig te bouwen zwever, tenminste niet als eerste kist.
    Op een gegeven moment kwam een jongetje met zijn vader op de club met onder de arm een gedeeltelijk gebouwde AMIGO. Ze kwamen er samen niet meer uit en kwamen hulp vragen. Op zich heel verstandig natuurlijk maar bij het bekijken van de resultaten tot dan toe bleek de achterlijst vlak op de bouwplank te liggen en de ribben schots en scheef te staan. Het was niet meer te herstellen en de vleugel is afgebouwd met een soort van S-slag in het profiel.
    Het vliegen is ook nog gelukt. Zolang de vleugel niet de vorm heeft van een propellor en het zwp goed ligt vliegt bijna alles schijnbaar.
     
  7. R.c. Paul.

    R.c. Paul.

    Lid geworden:
    14 aug 2008
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    Ootmarsum.
    Hallo Bart,

    ik kom er ook niet precies uit wat de beste man nu verkeerd heeft gedaan met zijn vleugel.. maar volgens mij maakt dat ook niets meer uit want dit draadje komt uit juli 2006.
    Ik denk dat we deze Amigo nooit zullen zien :confused::confused::confused:.

    Waarom ik reageer is het volgende.. ik ben toevallig net vorige week begonnen met een hele oude Amigo te bouwen die ik via Marktplaats op de kop heb getikt. De romp was al gedeeltelijk gebouwd en daarom kon ik gelijk met de vleugels beginnen.
    Nu las ik dat jou Amigo is gebroken bij de vleugel na een ietwat ruwe start :(.
    Wil je mij vertellen waar hij precies brak ?? Ik kan nu nog verstevigingen aanbrengen voordat het misschien te laat is en hij mij ook gaat breken..

    De bedoeling is dat deze zwever voor 13 juni af is zodat hij mee kan naar VGG treffen.

    En als er belangstelling voor de bouw is wil ik eventueel wel een bouwdraadje openen. Hij wordt aangepast omdat de originele neus erg ovaal is en er daarom geen motor en spinner passend in te maken zijn zonder de vorm van de romp teniet te doen. Mijn idee is om een opklapbare motor achter de vleugel in de romp te bouwen, het begin heb ik al gemaakt en het schijnt te werken :D.

    Ik hoor het wel, groeten

    Paul.
     
  8. JHvdK

    JHvdK

    Lid geworden:
    15 okt 2006
    Berichten:
    1.028
    Locatie:
    Haarlem
    Zelf heb ik er ook een paar gemaakt, zowel de II als de III en vlogen voortreffelijk. De II was trouwens wel een leuke kist om te maken maar dat was in 1983. Vloog prima tot ik ging sturen.
    Ik heb wel zin in zo'n draadje. Hier staat nog een III in de doos . Die moet ook van een electromotor worden voorzien. Die moet in een opzetje geplaatst worden omdat de neus zich hiervoor niet leent. Als je een buitenloper gebruikt wordt de prop te groot of hij moet een hoger kV hebben. Een KTW lijkt me ook een prima idee.

    Succes, JH
     
  9. R.c. Paul.

    R.c. Paul.

    Lid geworden:
    14 aug 2008
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    Ootmarsum.
    Hallo Jan Hein,

    ik kan me herinneren dat ik héééél vroeger ook Amigo's heb zien vliegen bij onze club, helaas zijn ze er nu uitgestorven, er vliegt er niet één meer..
    Deze Amigo's vlogen ook allemaal goed toen :p.

    Ik heb een tijd zitten denken wat ik met de motoraandrijving aan moest en mijn zoon kwam met het idee om hem achter de vleugel in de romp te bouwen.
    Ook ik zat eerst te denken om de motor tussen de vleugels te maken dmv een opzetje maar dit geeft volgens mij erg veel weerstand als de motor niet draait, en het ziet er niet uit...
    Daarom leek het voorstel van mijn zoon me een prima idee dus meteen maar een gat in de romp gemaakt en aan het proberen geslagen. Tot dusver lijkt het te lukken en ik denk dat we met dit idee doorgaan.
    Omdat een draadje volgens jou welkom is begin ik hem maar hier, ik geloof dat we van Jon van Dijk toch niets meer horen na 4 jaar. Mocht het toch een probleem zijn begin ik hem wel ergens anders.

    Ik heb snel even een paar foto's gemaakt van de romp met motor. Let wel, dit is nog maar een probeersel, het kan best zijn dat ik het nog anders maak..
    [​IMG]

    [​IMG]

    Probleem lijkt me dat de motor toch redelijk wat gewicht achter het zwaartepunt geeft. Ik hoop dit op te lossen door de servo''s, ontvanger en Lipo('s) zo ver mogelijk voorin in te bouwen. Zo het er nu uitziet passen er 2 Lipo's in de neus en komt het zwaartepunt redelijk uit.
    Ook gaat het zwaartepunt verschuiven als de motor uitgeklapt is maar dat hoop ik op te lossen met een mixer tussen het gas en hoogteroer in te stellen, mocht dat nodig zijn.
    Ik heb bewust gekozen voor een motor met een hoge kv (5000) om de propeller zo klein mogelijk te houden. Er zit nu een 3x3 propje op en dat gaat hard genoeg om hem behoorlijk stijl naar boven te trekken lijkt me..

    De motor gaat in de ''uit'' stand de romp in en rust dan op een aanslag die ik zo afstel dat de propeller net niet de romp raakt. Op het moment dat ik de gashendel overhaal trekt de prop de motor en al eruit en gaat de Amigo omhoog, althans dat hoop ik ....:)..
    Doordat het propje heel erg klein is verwacht ik dat de weerstand de vliegeigenschappen niet teveel gaat beïnvloeden.

    Morgenvroeg ga ik eerst met de vleugel door en zal daar ook een aantal foto's van plaatsen.

    Wordt vervolgd :p


    Groeten Paul.
     
    Laatst bewerkt: 4 apr 2010
  10. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Sorry dat ik wat laat reageer...
    Maar de romp brak pas toen hij op de grond kwam hoor, het begon ermee dat ik zó hard optrok dat de vleugels braken.
    Dus dat is in elk geval geen reden om de romp te versterken, tenzij je ook van plan bent uit te proberen hoe diep je 'm in de grond kan krijgen... :cool:
     
  11. R.c. Paul.

    R.c. Paul.

    Lid geworden:
    14 aug 2008
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    Ootmarsum.
    Hallo Bart,

    hoezo laat ??? nee, hoor :p. En ehhh, ik was juist niet van plan om hem de grond in te boren !!

    Ik bedoel wel degelijk de vleugels en niet de romp. De romp is al meest af en daar kan ik weinig meer aan veranderen.
    Aan de vleugels ben ik net begonnen, de hoofdliggers moet ik nog lijmen.

    [​IMG]

    Mijn bedoeling is om een eventueel zwak punt uit de vleugel te halen en die te verstevigen.
    Daarom nogmaals een beroep op jou Bart, waar is jou vleugel toen gebroken??

    Nu even verder met het bouwverslag..
    Op de foto zijn alleen de zachte balsa-ribben nog maar gelijmd, de linkse 3-4 ribben zijn van een ander (harder) materiaal en moet ik eerst boren voordat ze erin kunnen. De boringen zijn nodig om later de bussen voor de vleugelpennen in te lijmen.
    Ik lijm de normale ribben met houtlijm en waar het echt vast moet zitten gebruik ik PU lijm, ik heb goede ervaringen met deze lijm :).
    Waar je meteen op letten moet bij het begin van de bouw van de vleugel, zijn de opvulstukjes onder de achterlijst. Deze zijn nodig om de achterlijst een beetje te kantelen om het vleugelprofiel mooi doorlopend te krijgen. De achterlijst ligt dus niet vlak op de bouwplank !

    Waar je ook op letten moet is de plaatsing van de eerste 2 ribben, op de foto de meest linkse. Hiervoor moet je een malletje gebruiken omdat deze ribben niet rechtopstaand in de vleugel gelijmd mogen worden, het malletje zie je liggen op de tekst '' Johannes''. Omdat de vleugels aan elkaar komen met een ''V-stelling'' en naadloos moeten aansluiten moeten de eindribben mooi passend gelijmt worden.

    Zo, nu eerst weer verder bouwen !;)

    Groeten Paul.
     
    Laatst bewerkt: 5 apr 2010
  12. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    De vleugelpen brak uit. Als ik me goed herinner (het is een kleine vijftig jaar geleden...) zat er 1 vleugelpen in, van ik schat 4mm; ik weet niet of dat bij latere Amigo's ook zo is. Ik weet ook niet meer hoe de buizen waar die pen in paste in de vleugel zaten, wel dat het begindeel van de vleugel helemaal ingedekt was.
    Zie ik goed op de foto dat de vleugel maar één hoofdligger heeft? Dat zal de mijne dan ook wel gehad hebben, en dat maakt uitbreken van de vleugelpen relatief gemakkelijk. Misschien is het wat om in het deel van de vleugel waar de buis in zit, ook een ligger aan de onderkant te maken. Daar wordt de zaak zeker een stuk sterker van.
    Aan de andere kant, dat één jongeman vijftig jaar geleden een Amigo vleugel aan gort trok zegt nog niet dat die constructie absoluut niet deugt...

    Ik heb die vleugel gerestaureerd met 3mm triplex root ribben, en in plaats van die pen, een vleugeltong in de romp gebouwd zoals in die jaren in de A2 vrij gebruikelijk was. In elk geval vloog dat prima...
     
  13. R.c. Paul.

    R.c. Paul.

    Lid geworden:
    14 aug 2008
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    Ootmarsum.


    Hallo Bart,

    Ik had al zo'n vermoeden dat het de bevestiging van de buisjes zijn waar het mis kan gaan.
    Er zit inderdaad maar één vleugelpen van 4 mm in, deze pen zit ongeveer in het midden van de ribben. Wel zitten er voor en achter deze vleugelpen ook nog houten pennen in om verdraaiing van de vleugel te voorkomen, deze pennen helpen echter niet om de krachten van de vleugel op te vangen..

    [​IMG]

    Het buisje en de bevestiging stellen, mijn inziens.... , ook niet veel voor en dat ga ik zeker verstevigen. Ik ben alleen gisteren wel verder gegaan met de bouw en heb nog niets veranderd aan de constructie, eens even denken wat ik nog kan veranderen...:confused:.
    Dat er nu nog geen onderligger in zit is juist. Deze mag pas geplaatst en gelijmd worden als de vleugel van de bouwplaat is. Omdat de Amigo een enigszins hol profiel aan de onderkant heeft mag je de ligger er niet eerder in lijmen dan dat je de vleugel omdraait.

    Ik heb de ribben nu ook in het buitenste deel van de vleugel gelijmd en kan deze week de beide vleugeldelen aan elkaar lijmen. Daar is nog wel een foefje mee maar dat zal ik uitleggen als ik zover ben. De vleugel tot nu toe :

    [​IMG]

    Dit vleugeldeel moet ook eerst van de bouwplank af voordat je de onderligger erin kunt lijmen.
    Dan ben ik ook nog van plan om er kleine remkleppen in te bouwen. Onze ervaringen met de Spirit rechtvaardigen dit. De Spirit (ook een 2 mtr zwever) is echt veel beter te landen met kleppen. Bijgaand voordeel is dat je ook veel eerder uit een thermiekbel bent.
    Deze zullen volgens de ''Jan- Hein'' methode gemaakt worden, maar daarover later meer......

    Bart, bedankt voor je toelichting, hier kan ik wat mee.

    Vanavond weer verder bouwen :p!

    Groeten Paul.
     
    Laatst bewerkt: 6 apr 2010
  14. Buizerd

    Buizerd

    Lid geworden:
    1 jul 2009
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Rotterdam
    De liggers en de pennen van de Amigo Hi-Fly, Superfly etc zijn meer dan sterk genoeg.
    Wat slechte bouwers vaak laten liggen is dat de ruimte tussen de vurenhout-hoofdliggers
    en de messing-buizen niet opgevuld zijn met vurenhout.
    De gebroken vleugels die ik heb gezien hebben hebben allen die vurehouten opvulling niet.
    Gewoon netjes bouwen, dan heb je stevige vleugels.

    Buizerd
     
  15. JHvdK

    JHvdK

    Lid geworden:
    15 okt 2006
    Berichten:
    1.028
    Locatie:
    Haarlem
    Dit is uitstekend !!

    Ik heb nog wel een kleine aanvulling: De boven- en onderligger ter hoogte van de messingbuis en een of twee ribben verder aan weerszijden verbinden met langwerpige stukjes 1 mm triplex. Lijmen met 2-componentenlijm. Niet vergeten om de messingbuis enigszins op te schuren.
    Misschien ten overvloede, maar de boel goed bij elkaar klemmen.

    De liggertjes van de AMIGO zijn voor normaal gebruik sterk genoeg. Er lagen nog een stelletje AMIGO vleugels op de kast. Daar heb ik in de beginperiode van de electrovliegerij een rompje bij gemaakt. Gewoon rechttoe rechtaan. De allereerste vlucht een handstart gemaakt. Geen probleem. Tijdens de handstart de motor aangezet en steeg rustig verder. De AMIGO kwam in een thermiekbel terecht en schoot toen zo hard omhoog dat de vleugels eraf braken. Nog nooit zoiets gezien.....

    Paul, Nog even naar het motortje gekeken met bijbehorend propje, maar ik weet niet of dat zo voldoende is om op te stijgen. Misschien hebben andere mensen daar een betere kijk op.

    Succes, JH
     
  16. R.c. Paul.

    R.c. Paul.

    Lid geworden:
    14 aug 2008
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    Ootmarsum.
    Buizerd,

    Ik schaar mezelf niet onder het clubje ''slechte bouwers'' dus ik had die ruimtes sowieso opgevuld ;). Maar je tip is desalniettemin welkom, dank je!

    Jan Hein,

    goede tip van je met die plaatjes, ga ik doen :)!
    De buisjes heb ik geschuurd, dus dat zit ook goed..
    Dat de vleugels braken tijdens een bel wordt ik niet echt vrolijk van helaas. In de buurt van het grasland waar wij vaak vliegen zijn ook veel bouwlanden. Door de donkere kleur kunnen hier soms ongelooflijke thermiekbellen ontstaan. We hebben bellen meegemaakt waarbij onze zwevers sneller omhoog schoten dan met de motor aan. Toch maar goed lijmen de hele handel lijkt me....

    En de motor.. ik heb een vergelijkbaar motortje op een vliegend vleugeltje zitten met een 3x3 propje. Dit motortje is maar 3000 kv en dat ding gaat als een idioot tekeer :D:D:D, dus deze met 5000 kv moet wel lukken hoop ik..
    Hij hoeft trouwens ook niet verticaal.... En mocht het niet voldoende lijken dan heb ik nog wel wat anders liggen, wordt alleen de prop groter, dat is dan weer jammer..

    Vandaag weinig gebouwd maar veel gevlogen, was ook lekker :cool:!

    Tot de volgende keer,

    Paul
     
    Laatst bewerkt: 9 apr 2010
  17. JHvdK

    JHvdK

    Lid geworden:
    15 okt 2006
    Berichten:
    1.028
    Locatie:
    Haarlem
    Dat zijn van die zeldzame bellen. Daar kan haast geen ligger tegenop. Op die bewuste dag waren er wel meer kisten in de problemen. De verleiding is wel groot om er een dikkere ligger in te zetten, maar dat zal niet veel helpen. Dan ben je misschien je kist kwijt...........

    Ik weet het ook niet zo goed. Als je een motortje met een hoog kV erop zet maakt ie een hoop herrie, maar dat deden de oude COX motortjes ook....
    De idee is om er een 50 tot 75 grams buitenlopertje op een gestroomlijnd pylonnetje te zetten met een 8x4 klapprop. Omgekeerd gemonteerd met een duw klapprop kan ook.
    Ik heb nog tijd om na te denken.

    Groeten, JH
     
  18. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Heb je de electro database van PH-AJH al bekeken?
    Kan je zien waar vergelijkbare toestellen mee uitgerust zijn.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  19. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    Amigo's uit de jaren 70.

    Een paar foto's uit de jaren 70.
    Ik heb indertijd twee amigo's gebouwd, waarvan 1 met papier bespannen.
    Het zijn prima toestellen om te leren bouwen, en ze vliegen uitstekend.
    De penetratie was iets minder, daarom vloog ik er steeds mee bij weinig wind.
    Je kon hem tijdens de landing bij wijze van spreken met de hand uit de lucht plukken, als je me begrijpt.
    Belangrijk is wel dat je grote aandacht besteedt Philips-entry van het profiel.


    [​IMG] [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.892
    Locatie:
    Regio Utrecht
    De Amigo heeft inderdaad weinig doortrek. Het inzetbereik in de standaard opzet is dan beperkt tot dagen met (heel) weinig wind. Dit is een gevolg van de grote instelhoek waarmee de kist is uitgerust. Bij de Amigo is dat zo'n 3 graden. Mede daardoor vliegt de kist met een lage grondsnelheid.
    De vliegeigenschappen kan je op dit punt aanpassen / verbeteren door de instelhoek te verkleinen (voorste rand van het stabilo omhoog brengen) en het zwaartepunt naar achteren te verleggen. De instelhoek kan terug gebracht worden tot 0-1 graad. De kist zal dan niet alleen vlotter vliegen maar ook beter reageren op stuurimpulsen. Het blijft raar dat fabrikanten nog steeds zwevers blijven uitrusten met een te grote instelhoek. Een bekend voorbeeld is de Spirit Elite van GP die in de standaard opzet beroerd vliegt en pas tot leven komt na verkleinen van de instelhoek.
    Zie ook de DVD "performance tuning for sailplanes" van Radio Carbon Art.
    Daarin wordt dieper ingegaan op dit (vaak vergeten ) onderwerp.
    Succes en veel plezier met deze mooie kist. Maarten
     

Deel Deze Pagina