Graupner Azimut Atlantic Challenger opbouw

• Topicstarter Topicstarter DutchRC
  • Startdatum Startdatum
D

DutchRC

Guest
Howdy peoples!

zowww.. en nog een bouw-draadje dan.. Deze gaat echter wel wat langer duren!
Ik heb onlangs het casco van deze boot overgenomen in België (zowat Frankrijk eigelijk :? )

Zo gaat het er ongeveer uit zien:
maxresdefault.jpg

Ik zal later foto's maken van hoe hij nu is...

Deze boot is een schaalmodel van de 'Virgin Atlantic Challenger', waarmee Richard Branson in 1986 de Atlantische ocean overstak in een (record-)tijd van 80 uur en 31 minuten:
2-Challenger-2.jpg

Onderdelen:

Laatst bewerkt door een moderator:
En.. omdat vandaag de aandrijf-set binnen kwam: aan de slag met dit schip! :D

2014-08-08%2001.jpg

Goed.. en laat ik dat nu verder gaan met een paar 'before' pictures..

De gehele romp:
2014-08-08%2002.jpg

De boeg sectie:
2014-08-08%2003.jpg

Die zit vrijwel vol met purschuim. Niet mooi, maar als het dek op de boot zit, kun je daar niks meer van zien. Het schuim zorgt er in ieder geval voor dat de boot nooit zal zinken..

De midden sectie:
2014-08-08%2004.jpg

Daar zit nog helemaal niets eigelijk. Er liggen nu wat aandrijf spullen en andere troep in.

Het aandrijf-deel:
2014-08-08%2005.jpg

Het lijkt wat vlekkerig / vies.. Dat komt vooral omdat de vorige eigenaar dingen heeft verstevigd met glas & epoxy.. Afgezien van de vastgelijmde servo niet slecht!

Achter-steven:
2014-08-08%2006.jpg

De vorige eigenaar heeft het plastick framepje vervangen door een allu versie.. Niet slecht gedaan! En best stevig.
Zoals je ziet zit de hele jet-bende al in/aan de romp. Ik heb 1 trust-reverser even verwijderd..

Dutch: Wie weet heb je wat aan mijn bouwverslag uit 1994/1995?

Je vind het op de site van de HMBV, onder het kopje "Kits catalogus", dan naar beneden scrollen, dan op "klik hier" voor bouwbeschrijvingen klikken en dan zie je een lijstje met gerecenseerde kits. Waaronder... de AAC.

En mag ik je nu al een tip geven?
Haal dat purschuim uit de boeg. Te zwaar, op den duur gaat het vocht vreten en rotten. (Been there, done that...)
Vervangen door poolnoodles of de dichtgesealde plastic zakjes waarmee mensen hun postpaketten beschermen.

Thanks Roel!
Zonde inderdaad dat er geen poolnoodles zijn gebruikt.. Dit was een eerste boot voor de vorige eigenaar.. Helaas daardoor een aantal vervelende fouten..
Zoals de stuur-servo die vast ge-expoxy's zit :( En als et nou een goede servo was.. nou nee..

Weg met de pur-troep dan dus!

En ik ga je verslag erbij zoeken :)

Die regelaar/motor keuze is niet je van het...
Zeker met jet aandrijving gaan die 3974's het zwaar maken voor de 120A Aquastars , die motoren vragen om de Turnigy 180A regelaars. Net als Roel onder het motto " been there , done that "

Wil je ze toch perse gebruiken raad ik je aan om bij elke regelaar extra Rubicon caps te plaatsen van minimaal 5000 micro farad. Anders is het sowieso snel gebeurd met ze , extra caps zal misschien nog iets schelen.

@Roel:
Hahahaha :D nee.. I understand..
Waar ik vooral info over zou willen is de plaatsing van servo's voor de reversers..
Waar vind ik die HMBV site???

@Savage: okidoki.. Daar is voorlopig dan even niet wat aan te doen. Een kennis van me had onlangs ook deze boot opgetuigd.. Die kwam met 80A ESC's goed weg, maar goed.. Deze heb ik nu liggen.. Wellicht is het dan een goed plan om waterkoeling aan te leggen.

Was dat ook met deze motoren dan ??

Aangezien die 3974's het bij mij zelfs presteren om een 180a met extra caps warm te krijgen ;)

Zelfde motoren inderdaad.. Op hoeveel S draait het bij jou een 180A ESC warm?

Ik vaar op 5s.... Moet wel een beetje snelheid in zitten :mrgreen:

Waterkoeling moet je sowieso verzorgen voor zowel motoren als regelaars , in een gesloten romp loopt de temp heel snel op bij een aandrijving als deze.

Laatst bewerkt door een moderator:
Nog zo'n knapperd uit de Graupner catalogus (2 pagina's verder na de Salina), waar ik eindeloos in gebladerd heb.
Zeer leuk om te zien langskomen, ik volg!

@Roel: super! Hoe dan ook leuk om te lezen & leerzaam..

@Alles: bij mijn boot zit een zelfgemaakte spoiler van hout.. Niet eens slecht gedaan.. Maar ik zit te dubben of ik een spoiler zal maken die zo breed is als de romp, of 1 die zo breed is als de 'cockpit', zoals in het 1/1 origineel??

Update time! :)

de boeg is inmiddels ontdaan van het purschuim (pur schuim is open-cell spul, waar dus water in gaat zitten.. Dat gaat stinken, en het schuim gaat op den duur aan gort)
2014-08-09%2001.jpg

Toen de stuur-servo die er in gelijmd zat! Daar zag ik een beetje tegen op, omdat ik het servo-platformpje liefst wel wilde behouden..
Dus heb ik met de dremel zo precies mogelijk langs de randen van de servo de lijm weggezaagd.. Dat ging verrassend goed :D
2014-08-09%2002.jpg

En, ik heb de 2 ESC's voorzien van stekker-gedoe.. Deans aan de lipo-kant, en 4mm gold aan de motor-kant
2014-08-09%2003.jpg

Deans ??? :nooo:

4mm of groter goudpluggen bij deze motor/regelaar combi gebruiken , Deans zijn leuk tot een ampère of 30~40 . Deze set gaat wel wat meer verbruiken ;)

Hoe kan het dan, dat ik 6 RC auto's heb, met allemaal deans connectors.. En daar nooit een probleem mee heb gehad? De kleinste van die wagens is een 1/8 buggy - 150A ESC). De grootse een 1/5
3 van die wagens kwam af fabriek met deans & 150A ESC's (met een nog veel hogere piek belastbaarheid)

Corectie: in +/- 5 jaar deans gebruik heb ik 1x gehad dan een soldering los ging.. Dus niet de connector die faalde, maar mijn snoldeer-werk..

Hoe dan ook: ik wil de lipo's ook voor andere dingen kunnen gebruiken (o.a. auto's)..

Deans is een poosje een hype geweest..... Daarna de Traxxas stekkers.. En de laatste paar jaar de EC's.

Fabrikanten hollen altijd achter de feiten aan en werken het liefst zo goedkoop mogelijk dus vandaar dat je ze nog weleens op regelaars vind. Veruit de meeste mensen zijn er echter al achter dat het eigenlijk bagger stekkers zijn met een vreselijke verbinding als je ze vergelijkt met gewone 4mm of grotere pluggen.

Probeer maar eens een wedstrijdrijder of serieuze botenvaarder te vinden die die krengen nog gebruikt op aandrijfaccu's ;)

Dat is allemaal prima.. Vrijwel al mijn RC spul heeft deans connectors (een stuk of 20 vliegtuigen.. auto's.. boten).. en veeeeel lipo's.. Dan zit je er op de zelfde manier aan vast, als wanneer je bv veel Futaba ontvangers hebt en iets anders zou willen..

Het los/vast maken van deans.. Dat zou vaak wel wat makkelijker kunnen.. Als ik nu zou beginnen zou ik misschien EC's nemen, al zit je dan wel weer erg HK te kiezen..
Ik heb toevallig wel 4 lipo's met 4mm bullits.. Dat zijn de enige 5S lipo's die ik heb..

Vrijwel alles van Kyosho en HPI gebruikt deans trouwens..

Ik heb tegenwoordig vrijwel alles met 6mm goudstekkers , afgezien van wat hardcase lipo's voor gebruik in de auto's.

Deans heb ik voor het laatst op de brushless 1/8 Summit gehad , daar gingen ze bij 120A piek toch echt vanzelf los en dat lag niet aan het soldeerwerk ;)

Wat ging er los dan?
Anyhow.. de keer dat mijn deans zich ontsoldeerde wat met een HPI Apache C1, die officieel geen 6S aan kan.. Maar ach dat doe je dan toch hè :P En dat bleek prima te werken.. Hij rijdt dan over de 100km/h.. Werkt prima.. (als je goed soldeert)
In m'n Kyosho Infero heb ik pieken van 350A gemeten (volgens specs kan de ESC nog veel hoger aan)..

Anyhow! Ik weet nog niet op hoeveel S ik met de Atlantic ga varen.. Op 3S zou hij al aanmerkelijk harder moeten gaan dan bedoeld door Graupner.. Als me dat niet hard genoeg gaat, kijk ik weer verder..

Update time!

Allereerst heb ik wat klusjes gedaan waar je op foto's niks van ziet:
+ 1 van de jets liep niet mooi soepel, dus heb ik die uit elkaar gehaald, schoongemaakt, goede marine-grease gebruikt, en 1 tussenring weggehaald
+ de spanten op een paar plekken beter vastgezet in de romp
+ ESC's ingesteld

En daarna ben ik verder gegaan met de stuur-inrichting.. De pushrods heb ik vastgelijmd in de bal-caps met epoxy omdat ik niet de juiste maat had. Don't worry, dat zit Zeer goed vast.. Verstellen kan nog steeds aan de servo-kant..

2014-08-11%2001.jpg

2014-08-11%2002.jpg

Er lijkt nogal een hoek in te zitten.. Is ook wel zo, maar het loopt toch goed soepel. ik heb de absoluut kleinst mogelijke servo-slag genomen, en dat lijkt precies overeen te komen met de maximale hoek van de nozzles :)

Inmiddels heb ik ook servo's voor de reversers besteld..
Radio Control Planes, Helicopters, Cars, Boats, FPV and Quadcopters - Hobbyking 
Daar kan ik nu nog even niet mee verder dus..

Back