Graupner c12021 servo op 6 volt

Discussie in 'Model elektronica' gestart door mreijm, 2 feb 2003.

  1. mreijm

    mreijm Guest

    Hoi

    Ik heb een mooie Graupner Jumbo servo met nummer C12021 staan hier die ik wil gaan gebruiken als roerservo voor mijn (redelijk grote) zeilboot.
    Echter de 'boordspanning' die ik gebruik (voornamelijk voor de sailwinches) is 6 volt.

    Nu staat er expliciet op de Graupner servo en alle documentjes die ik ervan heb kunnen vinden dat het een 4,8 volt servo is. Heeft iemand een idee of het toch mogelijk is deze servo veilig op 6 volt te laten werken ?

    Zo niet dan moet ik maar gaan knutselen aan een aparte stroomvoorziening voor die winches...

    Groeten, Martijn
     
  2. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    De graupner ontvangers zijn zowel op 4,8 als op 6 volt te gebruiken. Hierdoor ga ik ervan uit dat 6 volt op een servo geen enkel probleem moet zijn.

    De servo zal wel sneller en iets krachtiger worden, maar ja.. Dat is mooi meegenomen toch? :)
     
  3. mreijm

    mreijm Guest

    Bij de meeste Graupner servo's staat in de documentatie de trekkracht bij 4,8 en bij 6 volt opgegeven... Echter bij deze servo niet vandaar dat ik het vraag... ik durf het op zich wel te proberen, maar gezien de achterlijk hoge prijs van de onderdelen van het ding (ik moet de tandwieltjes vervangen...) wil ik niet nog meer schade eraan veroorzaken.
     

Deel Deze Pagina