Graupner Cirrus 75 opknapverslagen

PH_AJH

In Memoriam
Forum veteraan
Zo....ik heb eindelijk voor een normale prijs een Cirrus 75 gevonden!

100217_Cirrus75001.jpg

Na een beetje snuffelen vond ik dit: GRAUPNER Kits Museum
Er blijkt dus een 3m Cirrus 75 met ribbenvleugel te zijn geweest:
Ref. 4262 - Cirrus 75 (1980) - wingspan 301 cm. / classic construction wing.
En die heb ik :-)

100217_Cirrus75003.jpg

100217_Cirrus75006.jpg

De vleugels zijn identiek aan die van de kruisstaart Cirrus, verder is alles anders.
Meest opvallend is natuurlijk de T-staart.

100217_Cirrus75002.jpg

Verder is de romp van glasvezel en niet van ABS. Een zwak punt van de gewone Cirrus is de bevestiging van de vleugels aan de romp. In de romp zitten plastic buisjes met een messing pijpje; in deze versie zijn dat stevige aluminium pijpen. Je voelt het al gelijk als je hem oppakt, dit is veel stabieler.

100217_Cirrus75005.jpg

Er zitten in de romp 2 Graupner C341 servo's op hoogte en richting, de aansturing is met bowdenkabels die een stalen binnenkabel hebben. Het stabilo wordt zonder hevels aangestuurd; de bowdenkabel loopt in een boog omhoog door de staart.
Verder is er een sleepkoppeling ingebouwd én er zit een hoogstarthaak onder.

100217_Cirrus75004.jpg

Het toestel is constructief in goede staat maar er moet wel wat aan gebeuren.
De aileronservo is aan de bakboord zijde niet aanwezig, de kabel zit nog wel in de vleugel. Aan de stuurboord zijde zit de servo er wel in maar de stuurstang naar de aileron ontbreekt.
Er zit nog een tweede set vleugels bij, zonder rolroeren of remkleppen. Die lijken ook in uitstekende staat.

Bij beide vleugels zitten de vleugelpennen verlijmd, dat is wel jammer. Voorzover ik kan zien zijn de pennen in beide vleugel gebogen op 6 graden; met rolroeren is dat te veel, dus uit die vleugels moeten ze zeker verwijderd worden en bij gebogen. Verder zijn de rolroeren gemaakt zoals op de tekening en dat is erg klein.

Dus...wat ga ik doen:
- die zwarte romp, dat kan niet. Die wordt weer wit.
- zilveren kapje moet weer een doorzichtig exemplaar worden
- rolroeren vergroten en voorzien van nieuwe servo's
- vleugelpennen los en V-stelling corrigeren
- vleugels en stabilo opnieuw in de witte folie

Dat was het wel. Geen schokkende onderneming maar wel heel leuk. Ik verheug me er erg op met deze dame te gaan hellingvliegen, wat ik met mijn andere Cirrussen niet zo goed durf omdat de romp zo kwetsbaar is.

Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd Arjan, ik behoor tot de sukkels die deze aanbieding precies te laat ontdekten... maar in jouw handen heeft dit toestel ongetwijfeld de mooiste toekomst!
Zou je wel meteen die rolroeren gaan vergroten? Ze zijn niet breed, maar wel redelijk lang...
Ik denk dat het niet nodig is om de pennen eruit te halen om de V-stelling te corrigeren. Vleugel vastklemmen, tussen kussens of schuimplastic... passende buis om de uitstekende pen heen... en zachies terugbuigen. Is wel iets minder werk dan de pen uitbouwen! (Okee, de root ribs zullen dan niet meer helemaal op de romp aansluiten maar dat is met een balsa rib een wat schuurwerk weer mooi te krijgen)
Wat me verbaast is, dat je bij je voorgenomen restauratiewerkzaamheden de kleur van stabilo en rolroeren niet noemt... vind ik persoonlijk nog erger dan die zwarte romp... maar misschien was dat voor jou al zó vanzelfsprekend dat dat zou veranderen, omdat je de rolroeren al wil vergroten...?
Succes, ik volg het draadje weer kwijlend.

Dus...wat ga ik doen:
......
- vleugels en stabilo opnieuw in de witte folie

:cool:
Natuurlijk wordt alles weer wit Bart!
Dat vergroten van die rolroeren, ja dat weet ik redelijk zeker. Ik heb ze in mijn andere Cirrus al twee ribben langer gemaakt dan volgens de tekening de bedoeling is, en die reageert redelijk maar zeker niet overdreven. Als ik op de LVS wil vliegen kan ik wel wat autoriteit op de ailerons gebruiken. En alles in de folie zetten, vliegen en besluiten dat ze toch wat groter hadden gemoeten....dat is pas echt vervelend. Met grote rolroeren kun je de uitslagen verkleinen als je dat wilt, te kleine rolroeren is...nou ja, daar doe je niks aan.

Oh en net even gewogen, met alles erop en eraan weegt ze nu 1750 gram. Dat valt me mee.

Ik was helaas voor de 3de keer weer net te laat voor een cirrus, maar ik weet zeker dat hij in goede handen is bij jou.

succes

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!!

Als ik het dus goed begrijp zijn er twee soorten Cirrus 75. Een met een spanwijdte van 300 cm met ribbenvleugel (in een groene bouwdoos) en een met een spanwijdte van 280 cm met een vleugel van piepschuim (in een blauwe bouwdoos).

Klopt dit? Hoop dat ik nu geen verwarring ga scheppen. :)

Ruud

Ik was helaas voor de 3de keer weer net te laat voor een cirrus,
Nou ik was ook een beetje verbaasd dat er na twee dagen nog niemand gereageerd had. Toen ik hem zag hoefde ik niet lang na te denken.
Maar op MP etc komen ze ook nog wel eens langs, soms zelfs nog voor veel minder geld. Dus goed wakker blijven Rick :-)
En ik beloof dat ik er nu mee stop Cirrussen te kopen.....(dit moest ik van mijn echtgenote :cool: )

Maar op MP etc komen ze ook nog wel eens langs, soms zelfs nog voor veel minder geld. Dus goed wakker blijven Rick :-)

Soms zelfs ook voor veeeeelll meer, getuige de ebay link ;)

Mooie kist Arjan, je vloot begint aardig te groeien :)
Vlieg je de Harvard ook nog ?

Grtz,
Menno

Laatst bewerkt:
Mooie cirrus Arjan. Was natuurlijk voor jou bestemd....... jij hebt iets met Cirrussen en zwarte rompen toch?

Succes!

ik zag de advertentie nog geen 10 min na plaatsing en had al wel het idee dat hij er niet lang zou staan, ik vind trouwens die zwarte romp wel iets hebben, weer eens wat anders dan het eeuwige wit.

Succes met het opknappen en als je weer eens gaat hangvliegen bij onze oosterburen (moeten we weer eens doen): neem hem mee!

Hee Arjan, het is half februari... moet je die kerstverlichting niet eens uit de tuin halen? :rolleyes:

Ik zag hem ook staan en vond het ook wat lang duren voordat je reageerde. Gelukkig reageerde je, want ik werd al hebberig :-)
Mooie kist! Welk profiel heeft de Cirrus trouwens? Ben een beetje met profielen aan het klooien voor mijn Alpha bouwdoos.

@Jorn, ik dacht E205 maar zeker weet ik het niet.
@Bart, dat is de verlichting van de buurman.

Nu weer ter zake :-)

Bart zijn opmerking over de rolroeren heeft mijn plannen toch wat aan het wiebelen gebracht. Ik ga het eens anders aan pakken.

In eerste instantie maak ik hem enkel vliegklaar, ben nu bezig de stekkertjes aan de servo's om te solderen.
Dan kan ik hem vliegen met de vleugels van mijn aileron Cirrus (grote rolroeren, weinig V-stelling). In de rode vleugels bouw ik gewoon servo's in en ga eens proberen hoe het vliegt. Dan heb ik wat vergelijk.

Daarna ga ik de rode vleugels in ieder geval opnieuw bespannen en tegelijk een setje van die rode Graupner opklap-spoilers inbouwen. Die heb ik van Jorn gekregen dus dat komt mooi uit. Voor het vliegen op de Langevelderslag is wat extra "Landehilfe" erg welkom. Afhankelijk van hoe het vloog ga ik die rolroeren wel of niet vergroten en de v-stelling wel of niet aanpassen.

En daarna de romp aanpakken maar ik wil eigenlijk eerst eens vliegen :-)

Zo...alles werkt. Vanmiddag zou het even beter weer moeten worden maar ik had nog een paar uurtjes over dus de folie van het stabilo er af getrokken. Daar bleek aan de onderzijde een dikke laag rode verf te zitten. Gelukkig bleek het bij verhitting met het folieboutje helemaal zacht te worden en kon ik het er zo vanaf krabben.

100225_75001.jpg

Daarna nieuwe folie erop, alles afgesteld en uitgewogen en naar de wei vertrokken.

100225_75002.jpg

Vloog direct goed. Ziet er in de lucht mooi uit. Het zal wel vloeken in de kerk zijn maar...ik geloof dat ik zeze nog net een stukje mooier vind dan de kruisstaart Cirrus :oops:

Hoi Bart,
Heb ik nog niet kunnen proberen. Ik zit nog te wachten op een servo. Die komt als het goed is morgen.
Er is wel een probleempje, in één vleugel zit geen snoer. Of eigenlijk, drie heeeele dunne draadjes. Ik ben er nog niet helemaal over uit of ik daar een servo aan wil knopen. Maar als ik dat niet wil dan moet de vleugel toch echt open om een nieuw draad door te trekken, die dunne draadjes zitten door een buitenkabeltje getrokken en daar kan geen normaal servosnoer doorheen.

Hoe kan je het toestel nou hebben gevlogen zonder de aileronservo's te proberen? :confused:
Maar als ik dat niet wil dan moet de vleugel toch echt open om een nieuw draad door te trekken, die dunne draadjes zitten door een buitenkabeltje getrokken en daar kan geen normaal servosnoer doorheen.
Zit dat buitenkabeltje niet gelijmd? Misschien kan je een getwiste servokabel in het begin van die buitenkabel vastlijmen, en 'm er dan uittrekken?
Tja het is een long shot om op afstand zo'n suggestie te doen maar je weet maar nooit...

Back