Zo....ik heb eindelijk voor een normale prijs een Cirrus 75 gevonden!
Na een beetje snuffelen vond ik dit: GRAUPNER Kits Museum
Er blijkt dus een 3m Cirrus 75 met ribbenvleugel te zijn geweest:
Ref. 4262 - Cirrus 75 (1980) - wingspan 301 cm. / classic construction wing.
En die heb ik
De vleugels zijn identiek aan die van de kruisstaart Cirrus, verder is alles anders.
Meest opvallend is natuurlijk de T-staart.
Verder is de romp van glasvezel en niet van ABS. Een zwak punt van de gewone Cirrus is de bevestiging van de vleugels aan de romp. In de romp zitten plastic buisjes met een messing pijpje; in deze versie zijn dat stevige aluminium pijpen. Je voelt het al gelijk als je hem oppakt, dit is veel stabieler.
Er zitten in de romp 2 Graupner C341 servo's op hoogte en richting, de aansturing is met bowdenkabels die een stalen binnenkabel hebben. Het stabilo wordt zonder hevels aangestuurd; de bowdenkabel loopt in een boog omhoog door de staart.
Verder is er een sleepkoppeling ingebouwd én er zit een hoogstarthaak onder.
Het toestel is constructief in goede staat maar er moet wel wat aan gebeuren.
De aileronservo is aan de bakboord zijde niet aanwezig, de kabel zit nog wel in de vleugel. Aan de stuurboord zijde zit de servo er wel in maar de stuurstang naar de aileron ontbreekt.
Er zit nog een tweede set vleugels bij, zonder rolroeren of remkleppen. Die lijken ook in uitstekende staat.
Bij beide vleugels zitten de vleugelpennen verlijmd, dat is wel jammer. Voorzover ik kan zien zijn de pennen in beide vleugel gebogen op 6 graden; met rolroeren is dat te veel, dus uit die vleugels moeten ze zeker verwijderd worden en bij gebogen. Verder zijn de rolroeren gemaakt zoals op de tekening en dat is erg klein.
Dus...wat ga ik doen:
- die zwarte romp, dat kan niet. Die wordt weer wit.
- zilveren kapje moet weer een doorzichtig exemplaar worden
- rolroeren vergroten en voorzien van nieuwe servo's
- vleugelpennen los en V-stelling corrigeren
- vleugels en stabilo opnieuw in de witte folie
Dat was het wel. Geen schokkende onderneming maar wel heel leuk. Ik verheug me er erg op met deze dame te gaan hellingvliegen, wat ik met mijn andere Cirrussen niet zo goed durf omdat de romp zo kwetsbaar is.

Na een beetje snuffelen vond ik dit: GRAUPNER Kits Museum
Er blijkt dus een 3m Cirrus 75 met ribbenvleugel te zijn geweest:
Ref. 4262 - Cirrus 75 (1980) - wingspan 301 cm. / classic construction wing.
En die heb ik

De vleugels zijn identiek aan die van de kruisstaart Cirrus, verder is alles anders.
Meest opvallend is natuurlijk de T-staart.

Verder is de romp van glasvezel en niet van ABS. Een zwak punt van de gewone Cirrus is de bevestiging van de vleugels aan de romp. In de romp zitten plastic buisjes met een messing pijpje; in deze versie zijn dat stevige aluminium pijpen. Je voelt het al gelijk als je hem oppakt, dit is veel stabieler.

Er zitten in de romp 2 Graupner C341 servo's op hoogte en richting, de aansturing is met bowdenkabels die een stalen binnenkabel hebben. Het stabilo wordt zonder hevels aangestuurd; de bowdenkabel loopt in een boog omhoog door de staart.
Verder is er een sleepkoppeling ingebouwd én er zit een hoogstarthaak onder.

Het toestel is constructief in goede staat maar er moet wel wat aan gebeuren.
De aileronservo is aan de bakboord zijde niet aanwezig, de kabel zit nog wel in de vleugel. Aan de stuurboord zijde zit de servo er wel in maar de stuurstang naar de aileron ontbreekt.
Er zit nog een tweede set vleugels bij, zonder rolroeren of remkleppen. Die lijken ook in uitstekende staat.
Bij beide vleugels zitten de vleugelpennen verlijmd, dat is wel jammer. Voorzover ik kan zien zijn de pennen in beide vleugel gebogen op 6 graden; met rolroeren is dat te veel, dus uit die vleugels moeten ze zeker verwijderd worden en bij gebogen. Verder zijn de rolroeren gemaakt zoals op de tekening en dat is erg klein.
Dus...wat ga ik doen:
- die zwarte romp, dat kan niet. Die wordt weer wit.
- zilveren kapje moet weer een doorzichtig exemplaar worden
- rolroeren vergroten en voorzien van nieuwe servo's
- vleugelpennen los en V-stelling corrigeren
- vleugels en stabilo opnieuw in de witte folie
Dat was het wel. Geen schokkende onderneming maar wel heel leuk. Ik verheug me er erg op met deze dame te gaan hellingvliegen, wat ik met mijn andere Cirrussen niet zo goed durf omdat de romp zo kwetsbaar is.
Laatst bewerkt: