Graupner Commodore

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Bertho, 20 nov 2011.

  1. Bertho

    Bertho

    Lid geworden:
    10 jun 2009
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Almere
    Sinds kort ben ik in het bezit van een Graupner Commodore, die nog helemaal gebouwd moet worden.
    Gaat om dit model, plaatje even van internet gehaald
    [​IMG]

    Oorspronkelijk horen daar twee monoperm super in, maar die vind ik nogal prijzig.
    In een oud bericht over de Commodore kwam ik tegen Robbe 755/40, maar die lijken me nogal zwaar qua gewicht.
    Zat zelf eventueel een deze te denken: "Igarashi elektromotor SP3657-30 - Universele elektromotoren - Conrad Electronic
    Heeft iemand een suggestie wat ik voor alternatief kan gebruiken?
    Alvast bedankt voor de reactie
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Water
    Hallo,

    die robbe zou ik er niet in steken ,eigenlijk niet geschikt voor zo'n yacht

    die igarashi samen met elke trager (+/- 11000rpm) draaiende 600 is een goedkoper en beter alternatief

    mvg
    Ben
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Die heb ik ook nog gehad.... Héél lang geleden....

    Destijds voer ik die gewoon met twee Mabuchi 540 zonder vertraging en een 6V bromfiets accu (natte lood-zuur accu) en dat ging eigenlijk best goed....
    Weet niet meer precies wat voor schroeven (diameter x spoed), alleen nog dat het tweeblad speedschroeven, vermoedelijk 35 mm. Zaten er op toen ik hem kreeg als afdankertje (of ergens tegen geruild had, weet ik niet meer precies)

    Groet, Bert
     
  4. Bertho

    Bertho

    Lid geworden:
    10 jun 2009
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Almere
    Dat van die schroeven moet ik ook nog even uitzoeken.
    Zo uit mijn hoofd staan er driebladsschroeven op de tekening van 35 mm.
    De spoed weet ik niet, heb daar ook niet zoveel verstand van, ga ik wel even voor naar de winkel van 2-brothers in bussum.

    De motoren worden misschien ook nog wel op 12V en dan met twee gekoppelde 6V 3AH loodaccu.
    Voor de regelaars zat ik aan de NAVY15R te denken.
    Bedankt tot nu voor de reacties
     
  5. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.685
    Locatie:
    Sneek
  6. Bertho

    Bertho

    Lid geworden:
    10 jun 2009
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Almere
    Jan,

    Deze heb ik ook in mijn robbe Neptun zitten op 6V.
    Hier zat ik inderdaad aan te denken voor op 12V

    Ruimte voor de schroeven moet ik even kijken of ik voor 40mm ruimte heb.
     
  7. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Water
    Hallo Bertho,

    het hangt er natuurlijk vanaf welke snelheid/vaareigenschappen je juist verkiest maar als het een beetje sneller moet gaan dan vermoed ik dat de igarashi van Jan toch wat vermogen tekort gaan komen
    2 keer 13 watt vermogen is eigenlijk vrij weinig voor een boot van +/- 70 cm met wat snelheid voort te bewegen

    ik denk dat jouw eerste keuze beter zal bevallen voor deze boot ,wel geen 40 mm schroeven hieraan hangen



    mvg
     
  8. Bertho

    Bertho

    Lid geworden:
    10 jun 2009
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Almere
    Ben,

    De 2e keus zit ook in mijn Neptun, maar is geen speedboot en dat moet de Commodore ook niet worden.
    Maar hij mag wel wat sneller.
    Wordt denk ik toch de 1e keus met dan ieder een eigen accu.
    Moet even kijken qua ruimte, want die is achterin niet zo hoog door het kuip gedeelte.

    Bedankt voor de reactie
     
  9. oase

    oase

    Lid geworden:
    25 mrt 2010
    Berichten:
    596
    Locatie:
    sliedrecht
    ik heb voor die commodore van mij 2 graupner speed 600 motoren klaar liggen om in te bouwen,maar wel met 2 regelaars,wil de motoren wel apart kunnen bedienen

    gr oase
     
  10. Bertho

    Bertho

    Lid geworden:
    10 jun 2009
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Almere
    Oase,

    Twee regelaars heb ik ook op de lijst "nog aan te schaffen" staan.
    Welke Schroeven heb jij daar bij?
     
  11. oase

    oase

    Lid geworden:
    25 mrt 2010
    Berichten:
    596
    Locatie:
    sliedrecht
    moet nog kijken wat voor schroeven,heb nog 2 messing schroeven van 35 mm liggen,kijken of dat iets is

    gr oase
     
  12. Bertho

    Bertho

    Lid geworden:
    10 jun 2009
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Almere
    Dit wordt het

    qua motor worden het de twee Igarashi's zoals ik in 1e instantie bedacht had.
    Wilde net alles bestellen, zijn er geen motorsteunen op dit moment. :confused:

    Volgens de tekening zitten er 40 mm schroeven onder.
    Als de tekening op ware grootte is, wat ik wel aanneem, want de romplengte komt ook overeen.
    Dus de 3-blad 35 mm zouden moeten passen.

    Iedereen bedankt voor alle suggesties en raad.
     
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Motorsteunen zijn vrij eenvoudig te maken uit haakse allu plaat die je op de bodem verlijmd na de zaak goed op de assen gelijnd te hebben.... of een dwarsschot/spant... waarin je in beide gevallen koelsleuven dremelt gelijk de voorzijde van de motor, en de motor met de twee schroefjes vast kan zetten.
    Het spant kan je van vliegtuigtriplex of van styreen maken.
    Spant van triplex even in de G4, watervast. Te lijmen met epoxy of stabelit.
    Zorg er voor dat je wel de motor met dubbele kruiskoppelingen aan de schroefassen koppel. De motoren goed in lijn staan met die assen. In iedergeval minder dan 5 graden uit het lood. Dan verbruikt de cardan geen energie in de ombuiging van de aandrijfkrachten, komen er minder ongewenste krachten op de assen bij trillingen.
    Tussen motor en as zit altijd iets van flex, zeker bij een ABS rompje kan dat voorkomen. Nu zal het alles niet zo krachtig worden... De cardan vangt echter die verschillen keurig op.
     
  14. Bertho

    Bertho

    Lid geworden:
    10 jun 2009
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Almere
    Dat moet te realiseren zijn, zelf motorsteuntjes maken. :)
    Even op zoek naar een stukje aluminium o.i.d. wat makkelijk om te zetten is.
     
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Die hoeksteuntjes of hoe je het ook noemt... schroef je op de fundatie die je uit balsa, triplex of desnoods uit gegoten epoxy hebt gemaakt. Pas alles definief vast zetten op het moment dat je tevreden bent met de uitlijning.

    Zorg ook dat je de cardans binnen hebt! Die hebben nogal wat ruimte nodig.

    Hier een voorbeeld van vergelijkbare...

    [​IMG]

    Wordt met inbus vast gezet. En heb je naar overbrugging van asdiameters... bijvoorbeeld M3.x mm (motoras) naar 4.0 mm (schroefas)... naar keuze te bestellen. In ieder geval overleven dit type Graupners de 100 Watt... da's mooi sterk!

    Overigens... motorsteuenen?... voorbeelden legio!
    Google "Motorträger Modellboote" oeps... gaat het beste met een schrijffout... 'modelboote' hihihi... en dan via de plaatjes oploeren...
    Bremen 9 Fragen + Baubericht - Seite 3 - Behörden und Rettungsschiffe - Das-Modellbauforum.de

    de meest fraaie constructies komen boven water...

    Baubericht Marwede - Rc-Powerboat-Team-Schleiden

    ...wellicht onder als het niet gewerkt heeft... :D
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. smaragd

    smaragd

    Lid geworden:
    28 nov 2016
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Voorschoten
    hallo Bertho,
    ik ben nu bezig met een restauratie commodore en al druk met het uitzoeken van informatie over eventueel vervangen van motoren en snelheidsregelaar.
    wat is het uiteindelijk bij jou geworden... (zie dat het al een ouder draadje is...)
     
  17. Bertho

    Bertho

    Lid geworden:
    10 jun 2009
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Almere
    Laatst bewerkt: 27 apr 2017

Deel Deze Pagina