Graupner Elektro Junior S: nieuw model

Vandaag mijn Electro Junior afgehaald. Ten opzichte van het vorige type zijn er wel wat veranderingen en waarschijnlijk verbeteringen aangebracht: plaats servo's, motor nu ook voor 3S lipo's,...
Heeft er iemand al ervaring? Zijn er tips?

Groetjes,

Jos

Junior S Graupner

Vandaag mijn Electro Junior afgehaald. Ten opzichte van het vorige type zijn er wel wat veranderingen en waarschijnlijk verbeteringen aangebracht: plaats servo's, motor nu ook voor 3S lipo's,...
Heeft er iemand al ervaring? Zijn er tips?

Groetjes,

Jos

Jos,

Waarschijnlijk heb je de vernieuwde versie met een hoogteroer servo in de staart. Dat geeft een betere gewichtsverdeling. Het zwaartepunt met mijn 2000 mAh 2S accu (105 gr) ligt te ver naar voren. Om toevoegen van gewicht in de staart te voorkomen zou voor mij een lichtere accu de meest logische stap zijn. Verder een prima model met een goede glijhoek. Ook met de std. 2S accu en std motor is een snelle stijgvlucht te bereiken.

Bouw: hoofdligger vulstuk met epoxy erin lijmen is beter als de CA lijm optie. Ook de romphelften tegen elkaar met epoxy geeft een prima resultaat. Gebruik 30 min epoxy of langzamer uithardende epoxy ivm sterkte na uitharding. Servo's met hot melt lijm erin lijmen.
Bedenk ook een betere bevestiging van de cockpit kap. Het magneetje is niet goed genoeg. Tijdens het vliegen gaat hier een elastiekje overheen.
Aanrader: maak vleugelzakken van radiatorfolie o.i.d. De vleugels zijn nogal gevoelig voor beschadigingen.
Meer vragen: dan hoor ik het wel....

groeten, Arno de Bliek
Delta Vlissingen NL.

bedankt Arno, dat zijn al twee goede raadgevingen.

Ik heb inderdaad de versie met twee servo's achteraan.

Nog een vraagje: geeft het geen probleem om met epoxy te lijmen want er wordt enkel secondenlijm aangeraden door Graupner!

groetjes,

Jos

heb bijna de EJS afgebouwd. Zit zeer intilligent in elkaar. Wel vraag ik me af wat er zal gebeuren als een servo het begeeft, ze zitten namelijk vast in de romp. Heb de rompdelen met epoxy gekleefd volgende de raad van "adebliek"

Heb de motor getest met 2 cellen: geeft een trekkracht van 930 tot 750 gram met de originele schroef, op dat moment verbruikt deze motor 26 tot 24 A en geeft een vermogen van 200 Watt dat zakt tot 180 W. Ik denk dat dat ruim voldoende is voor deze zwever van max. 1 kilogram.

Jos

Laatst bewerkt:
EJS vliegt uitstekend met twee cellen. Is geen hotliner maar dat hoeft ook niet! Een goed klimmende electro met een aantrekkelijke look.

Jos

OK, wil er dus echt terug aan beginnen... Heb vroeger (15-18 jaar geleden) wel eens wat gevlogen, maar nu wil ik er dus terug instappen.
Lijkt de Graupner Elektro Junior S een goed "beginnersmodel" te zijn ? (of toch maar beter de MPX EZGlider Pro ?)

Ik zou ook voor een volledig nieuwe setup gaan :
* Spektrum DX6i (met de 6200 ontvanger) bij heliguy (uk) bestellen ?
* de C261 servos die graupner aanbeveelt
* Regelaar 30A (welke is aan te bevelen ?)
* On/Off switch
* Graupner LiPO 2100 7.4v
* Ultramat 15 lader (goeie keuze ?)

Met deze setup zal ik al een eindje op weg zijn, denk ik. Ben ik wat vergeten (buiten wat lijm en zo...) ?
Heb nu wel heel veel vragen... Ik hoop hier wat antwoorden te vinden/krijgen : vooral ivm stekkers : passen de stekkers van de Graupner servos in die ontvanger ? Passen de stekkers van de LiPO ?

Sorry voor de miljoenen vragen...
H

@konijnenvriend

Dat lijkt mij allemaal prima!
Wel zou ik een ULTRAMAT 16 nemen want deze heeft een ingebouwde balancer voor lipo's en dat heb je zeker nodig. Deze lader is te koop voor ongeveer €100.
Als lijm heb je gewone secondenlijm (middel dik) nodig. Er wordt ook aangeraden de twee rompdelen met trage 30 minuten epoxy te kleven omdat je dan wat meer tijd hebt en je nog een beetje kunt aanpassen.

Josv , bedankt al...
Vroeger had merk een ander stekkersysteem. Is dit nu allemaal vereenvoudigd ?
Sorry voor de vragen (heb me laten vertellen dat er geen domme vragen zijn)

Kijk eens bij HobbyCity naar deze lader/balancer: HX8080
Kost iets van 25 euro. Ik gebruik hem nu bijna een jaar en vind het perfekt, je gaat toch geen Ultramat voor 100 euro kopen, dan moet je nog een balancer erbij hebben ook... voor die DX6i heb je ook geen lader nodig.

Overigens, ik weet niet of dat met de nieuwe romp nog kan maar ik heb de servo's er klemvast in zitten, met een beetje prutsen moeten ze er zó uit kunnen.
De AR6200 ontvanger kan je klem zetten in het achterste deel van de cockpit; de antenne zit dan in de breedte. De satellietontvanger heb ik met een tape-je aan de binnenkant van de cockpitkap geplakt, met de antenne in de lengte.

Ik heb een Zippy 3C 1500 A lipo, een vrij lang ding, en geen balansprobleem (oude model romp zonder carbon staaf, twee servo's achter de cockpit). De lipo klemt goed vast tussen de geribbelde cockpit zijkanten.

Hey Bart, bedankt voor de tips. Die 8080 lader vind ik niet direct terug op hun site...
Naar die Zippy's had ik ook al zitten kijken...
Welke combinatie heb jij zitten ? Motor - ESC - Zippy.

Wat bedoel je eigenlijk met : "Overigens, ik weet niet of dat met de nieuwe romp nog kan maar ik heb de servo's er klemvast in zitten, met een beetje prutsen moeten ze er zó uit kunnen"

H

Hey Bart, bedankt voor de tips. Die 8080 lader vind ik niet direct terug op hun site...
Naar die Zippy's had ik ook al zitten kijken...
Welke combinatie heb jij zitten ? Motor - ESC - Zippy.

Wat bedoel je eigenlijk met : "Overigens, ik weet niet of dat met de nieuwe romp nog kan maar ik heb de servo's er klemvast in zitten, met een beetje prutsen moeten ze er zó uit kunnen"

H

Die lader vind je hier:
Hobbycity Online R/C Hobby Store : hexTronik Balancer/Charger Dual Charge Capable $28.34
Ik vloog hem tot dusver met een KDA 22-10S (ook HobbyCity) maar die is vorige week overleden en ik wacht nu op een Turnigy motor. Een TowerPro 20A ESC en een 3S 1500 mA Zippy lipo. Ging prima omhoog.
Over die servo's bedoel ik dat ze klemvast in het schuim zitten, zonder dat er lijm aan te pas is gekomen, en mocht er een kapot gaan dan zal het denk ik best lukken om 'm eruit te halen en een andere erin te schuiven; maar dat hangt natuurlijk af van welke servo's je gebruikt... eerlijk gezegd weet ik het nu niet meer en dat kan ik niet zo goed meer zien :rolleyes:
Ik heb al twee carbon vleugelbuizen verspeeld en nu zit er een ouwe buis van een Arcus in, die is een stuk sterker. Maar ik denk dat de latere generatie Junior S een sterkere buis heeft.

@ bdoets

bij de Ultramat 16 is de balancer ingebouwd. Trouwens deze lader kan overweg met de alle cellen van het nieuwe en het "oude type".

De door u aangehaalde lader is prima, ik heb er ook zo'n twee. Maar als je wat meer wil kun je niet omheen een lader waarbij je bv kunt ontladen, weten hoeveel je bijlaadt en ook Nicad en NiMh kunt laden.

Jos

Laatst bewerkt:
De door u aangehaalde lader is prima, ik heb er ook zo'n twee. Maar als je wat meer wil kun je niet omheen een lader waarbij je bv kunt ontladen, weten hoeveel je bijlaadt en ook Nicad en NiMh kunt laden.
Tja, als je alles wil bijhouden.... dat boeit mij helemaal niet, ik wil gewoon dat m'n lipo's goed vol en gebalanceerd zijn en voor de rest hoef ik niks te weten :)

bdoets schrijft
Tja, als je alles wil bijhouden.... dat boeit mij helemaal niet, ik wil gewoon dat m'n lipo's goed vol en gebalanceerd zijn en voor de rest hoef ik niks te weten.

Daar ben ik in 't geheel niet eens mee. Het kan mij wel iets schelen als ik een lipo van 2200 mAh laad en als ik daar 2000 mA kan bijladen dan heb ik een probleem: ik heb veel te veel van mijn lipo gevraagd. Normaal mag je een lipo tot max 80% (70%??) ontladen en dat spaart lipo's en euro's. Op een wip heb ik mijn €100 teruggewonnen.

Groetjes,

Jos

als ik een lipo van 2200 mAh laad en als ik daar 2000 mA kan bijladen dan heb ik een probleem: ik heb veel te veel van mijn lipo gevraagd.
Whatever makes you happy... ik merk het eerst aan het klimvermogen, en vervolgens kapt de ESC ermee. Tijd om er een andere accu in te stoppen.
Ik ben geen ster in het cijferen met ampères en ohms, ik ben dan ook blij dat er apparatuur is die dat voor me doet.

Ik heb inderdaad de versie met twee servo's achteraan.

Nog een vraagje: geeft het geen probleem om met epoxy te lijmen want er wordt enkel secondenlijm aangeraden door Graupner!

Heeft iemand hier al antwoord op, ik ben namelijk ook ongerust dat ik het ding in de vuilbak mag kieperen als de servo's stuk zouden gaan?

Groetjes,

Dominique

Je kan het materiaal van de Junior prima lijmen met epoxy. Is ook wat makkelijker, geeft je wat respijt om alles op z'n plek te hebben als je de romp dichtmaakt...
Ik heb er twee servo's in die zuigend in de bedoelde uitsparingen pasten, en volgens mij (maar ik heb het niet geprobeerd!) zal ik ze er zo nodig ook uit kunnen krijgen. Ik weet niet eens meer hoe ik ze op hun plek heb gefixeerd, misschien wel niet (gewoon klemmend).
Overigens ligt mijn ontvanger er niet, zoals de manual suggereert, tussen; het is een AR6200 en de ene helft zit in het opstaande deel van de romp geklemd, het andere deel zit met tape tegen de binnenkant van de cockpitkap geplakt. Ook dat maakt het zonodig makkelijker om bij de servo's te komen.

Heb gekleefd met 30 minuten epoyx: geen enkel probleem en voldoende tijd om mooi uit te lijnen. Wel niet te veel gebruiken!

Jos

ik wil graag een Graupner junior s gaan kopen. Hoorde echter dat er voor 2009 een "nieuw" model zou komen met mogelijk dus nog meer modificaties.

Heeft iemand een idee wat deze verdere verbeteringen kunnen zijn?

Back