Graupner IFS/XPS systeem HOPT niet

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Arnout Janssen, 6 feb 2008.

  1. pietervisser

    pietervisser

    Lid geworden:
    10 apr 2005
    Berichten:
    1.614
    Locatie:
    Veldhoven
    xps heeft v3.0 nu ook officieel aangekondigd.
    daar moet je betalen voor de upgrade die je schijnbaar dus niet zelf kan doen.
    ben benieuwd hoe graupner het gaat doen want daar stond vermeld een gratis upgrade

    Xtreme Power Systems
    While our competitors have been bashing each other over various issues, we have been quietly improving our already superior product to bring you the follow new features found in the v3.0 upgrade:

    New full-time frequency hopping modes.

    Simultaneous servo channel output.

    Telemetry support.

    Multiple receiver and satellite receiver support.

    Receiver low voltage warning.

    More than double the response speed, reducing overall latency.

    Faster connecting.

    More programming options.

    100% backwards compatible with the existing product line


    The v3.0 upgrade requires that you send in your existing system(s) to us to perform the upgrade. No in-field upgrade is possible due to the nature of this upgrade (which includes a firmware upgrade to the RF module as well as our control CPU). The v3.0 upgrade will be available to existing customers beginning October 31st, 2008.

    The upgrade price is $29.95 + shipping. You can upgrade as many pieces (transmitter modules and receivers) as you like for the same price. Each shipment to us must be accompanied by the firmware upgrade order (placed through our website's online store - just as you would purchase any other product). Any units sent to us without the upgrade order paperwork will be returned! The v3.0 firmware will not be shipping with new products sold until after October 31st. However, orders placed after October 1st, 2008 qualify for a free upgrade. International upgrades are welcome.
     
    Laatst bewerkt: 6 okt 2008
  2. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.088
    Als ik de posting van PieterVisser goed begrijp zit er nu ook diversity in, alleen noemen ze het 'zusatzempfanger':

    "Zusatzempfänger

    Bis zu 64 Zusatzempfänger (Best.-Nr. 2360 im Bus-System für maximale Sicherheitsanforderungen einsetzbar. Eine Empfänger-Redundanz ist jetzt möglich, indem bis zu 64 abgesetzt angeordnete Erweiterungsempfänger eingesetzt werden.

    Bsp.: Mit zwei zusätzlichen Empfängern in den Randbögen der Tragflächen und einem im Seitenleitwerk ist praktisch immer Sichtkontakt zu mind. einem Empfänger in jeder Fluglage möglich."


    Dus max. 64 ontvangers op één bus. Daar kunnen Spektrum, ACT en Weatronic een puntje aan zuigen. Graupner overklast ze allemaal.
     
  3. hezik

    hezik Guest

    Het zou mij niets verbazen als je de upgrade zelf uit zou kunnen voeren, mits je de beschikking hebt over minimaal al 1 geupgrade systeem.

    Het zal hoogstwaarschijnlijk neerkomen op een dump maken van een geupgrade systeem (mits dat neit afgeschermd is) en dan die dump in een 'oud' systeem programmeren. Dat zal via ICP kunnen (in circuit programming)..

    je moet alleen wel over de juiste apparatuur beschikken dan.

    @br@m: het erge is dat, als er 64 op 1 bus komen, er ook idioten daadwerkelijk met dat soort aantallen ontvangers zullen gaan vliegen.. ik zag hier op het forum al een kist voorbij komen met, als ik het mij goed herrinner, 6 ontvangers erin.. hoe onzinnig ver kun je gaan..
     
  4. pietervisser

    pietervisser

    Lid geworden:
    10 apr 2005
    Berichten:
    1.614
    Locatie:
    Veldhoven
    volgens XPS
    Multiple receiver and satellite receiver support.
     
  5. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.088
    Uit de tekst op de XPS site krijg ik toch sterk de indruk dat er een hardware upgrade bijhoort. Er staat dat de firmware wordt geupdate, maar ook dat de control CPU oid wordt vervangen. Ik heb het gevoel dat ze daarmee een IC bedoelen en niet een programma.
     
  6. Arnout Janssen

    Arnout Janssen PH-SAM

    Lid geworden:
    30 dec 2003
    Berichten:
    536
    Locatie:
    Venlo
    Heel in het kort; 2.4 Ghz ontvangers met diversity hebben 2 korte antennes die onder een hoek van negentig graden ten opzichte van elkaar in, of bij een CFK romp, buiten het model worden geplaatst, dit ter voorkoming van afscherming van de antenne. Buiten dat IFS nog steeds gebruik blijft maken van een vast geplaatste antenne welk aan de ontvangerbehuizing is bevestigd, (niet te plaatsen in smalle F3B/J modellen) maken de andere systemen waaronder FASST en Spektrum wel gebruik van deze twee antennes.
    ACT en natuurlijk Weatronic maken zelfs gebruik van twee zendsystemen (ook twee zendantennes) met twee ontvangers, uiteraard met diversity in een behuizing. Zij zien wel degelijk het nut in van diversity om deze beruchte en fatale afscherming te voorkomen, met name Weatronic met ingebouwde autogiro en GPS zal worden ingezet in voornamelijk de grotere en duurdere modellen.
     
  7. hezik

    hezik Guest

    Het programma zit in een IC he.... als je op grote schaal dit soort updates moet doen, is het handiger om gewoon de bestaande IC's te vervangen door IC's met nieuwe software, en dan op een andere productielijn alle IC's te programmeren.

    Maar goed, ik weet het ook niet, het kan best dat er ook aan de hardware gesleuteld moet worden, alhoewel ik mij niet kan voorstellen waarom.. de hardware hoeft alleen maar 2.4Ghz te kunnen zenden/ontvangen, al het andere wordt in software opgelost.. daarom dat ik eerder ook al zei dat ik verwachtte dat problemen wel eens in de toekomst opgelost konden worden met een software-update.. en zie daar..
     
  8. Arnout Janssen

    Arnout Janssen PH-SAM

    Lid geworden:
    30 dec 2003
    Berichten:
    536
    Locatie:
    Venlo
    HF techniker:
    Rein technisch gesehen ist diese Lösung mit Abstand das Schlechteste was man in diesem Frequenzbereich überhaupt machen kann. Wie der Konstrukteur auf sowas kommt ist mir schleierhaft. Einzig und alleine ein Diversity gibt eine einigermassen stabile Funkverbindung. Das habe ich schon immer geschrieben und das steht auch so im Sonderheft von MODELL.
    Für ein Boot oder ein Auto mag das gehen, für ein Flugzeug ist das schon fast grobfahrlässig.
    Wenn wenigstens ein Stecker dran wäre wo man eine Antenne mittesl Kabel anschliessen und optimal platzieren kann. Im MODELL wird das ganz diplomatisch angeblich so dar:

    IFS Empfänger sind an ihrer markanten gekapselten Antenne zu erkennen. Graupner stellt dar, dass wegen der nahezu kugelförmigen Abstrahlunscharakteristik das System ohne Mehrfachantennen auskommt.

    Graupner stellt also dar. Ist das etwa die sagenhafte "sperical gain antenna " welche immer erwähnt wurde und bisher von niemandem entdeckt wurde?
    So ein Schwachsinn !
    Für wie blöd halten die ihre Kunden eigentlich?
     
  9. pietervisser

    pietervisser

    Lid geworden:
    10 apr 2005
    Berichten:
    1.614
    Locatie:
    Veldhoven
    op een website had ik gelezen dat ook zij met een ontvanger komen met 2 draadantenne's (kan het alleen even niet meer vinden)

    edit: weer even zitten zoeken en schijnbaar kan diversity niet zomaar vanwege de xbee module die ze gebruiken.
    voor de satteliet ontvangers moet je een firmware upgrade doen die alleen door de leverancier gedaan wordt.

    the MaxStream module's firmware has to be updated. We made changes to it that are unfortunately neccessary for the telemetry to function at high speed.Any system that is going to support the telemetry system must be upgraded. This upgrade is for our custom MaxStream firmware. The satellite receivers are part of the telemetry system.

    hier kan je van alles vinden over xps http://www.rcgroups.com/xtreme-power-systems-483/
     
    Laatst bewerkt: 8 okt 2008
  10. hezik

    hezik Guest

    Kennelijk iemand die er geen verstand van heeft. Ja strikt genomen, is diversity een leuke extra veiligheid, maar het het voordeel van 2.4Ghz noemen, is gewoon nonsense.

    Wat ook bewezen wordt door de grote hoeveelheid gebruikers die al vliegend gebruik maken van 2.4Ghz zonder diversity. Dat feit alleen al, bewijst dat de uitspraak dat '2.4Ghz zonder diversity niet veilig is' gewoon onzin is.

    Het is echt een nonsenseuitspraak van die man. Een systeem is zo sterk als de zwakste schakel, redundantie wordt pas nuttig als ALLE systemen redundant zijn.
     
  11. Arnout Janssen

    Arnout Janssen PH-SAM

    Lid geworden:
    30 dec 2003
    Berichten:
    536
    Locatie:
    Venlo
    Tjonge jonge zeg, ga mij nu eens echt uitleggen welke 2.4 Ghz sets er op de markt zijn zonder een Diversity ontvanger, buiten Graupners IFS wel te verstaan.
     
  12. hezik

    hezik Guest

    Hoezo buiten Graupner IFS? Er zijn genoeg mensen die probleemloos gebruik maken van Graupner IFS, ik zie dan ook niet in waarom dat nu uitgesloten zou moeten worden?
     
  13. Arnout Janssen

    Arnout Janssen PH-SAM

    Lid geworden:
    30 dec 2003
    Berichten:
    536
    Locatie:
    Venlo
    Geweldige uitleg en argumentatie.
    Voor mij ook: einde oefening
    .
     
  14. hezik

    hezik Guest

    Tsja.. er is een systeem zonder diversity en dat gebruiken mensen succesvol.

    Als dat voor jou geen uitleg en argumentatie genoeg is, weet ik het ook niet.

    Wat jij wil slaat nergens op.. je zegt in feite:
    'goed werkend zonder diversity kan niet, noem mij de systemen die dat doen, maar oh ja, dat systeem zonder diversity wat wel goed werkt, mag je niet meetellen'.

    Het 'probleem', voor zover uberhaupt aanwezig, betrof het hoppen.

    Agree to disagree dan maar?

    Bedenk mij net: er zijn miljoenen draadlose 2.4Ghz routers verkocht zonder diversity, sterker nog, ik internet er nu via eentje, op een laptop, mijn positie is dus niet vast bepaald in huis. Toch werkt het systeem vlekkeloos. Nog een voorbeeld van een 2.4Ghz systeem waarin geen diversity is toegepast, wat toch prima werkt.

    Let wel: ik zeg niet dat diversity volledig waardeloos is, maar jij presenteert het als 'het belangrijkste aan 2.4Ghz' en dat is gewoon kul, hoe je het ook wend of keert.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 okt 2008
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Arnout, waar komt hf-techniker's citaat vandaan? Uit een grotere discussie zo te zien. Heb je een link?
     
  16. H. de Winter

    H. de Winter

    Lid geworden:
    23 sep 2007
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Deventer
    Yup,

    mijn diversity-loze (of het moet via 1 antennetje kunnen ;-)), corona systeem werkt ook tadeloos :)

     
  17. Ella de Wildt

    Ella de Wildt

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    1.752
    Locatie:
    City of Oss
    Een systeem is zo sterk als de zwarkste schakel wordt gezegd....

    Mag dan wel even gezegd worden dat het Graupner systeem een zwakke broeder is onder de 2.4GHz producten voor modelbesturing.

    En dat het succesvol toegepast wordt zal best. Je kunt in een 2CV ook heel fijn rijden, maar ik verkies dan toch een auto met wat moderne veiligheidsmaatregelen als alleen wat waai-boom-blik om je heen.

    Moraal:

    Als alle Graupner fans even hun oogkleppen afzetten, emotionele afwegingen in de kast zetten, en het systeem links laten liggen,
    dan zal de Fa. Graupner binnen no-time gedwongen worden om dit fiasco "van de weg te halen"
    Helaas zijn rechtuit-redenaties als "het werkt toch?" alleen maar koren op de molen van de oogklepmannen.
    Wordt eens wakker heren!
     
    Laatst bewerkt: 8 okt 2008
  18. hezik

    hezik Guest

    Ik bekijk het andersom, robke. Ik ben overigens geen IFS gebruiker, ik vlieg nog op 35Mhz, als ik 2.4 zou kopen nu, zou dat danwel futaba zijn, of bv. een corona module voor mijn FF9. Gewoon omdat ik tevreden ben over futaba, niet omdat ik denk dat dat het beste systeem is.

    De werkelijkheid is precies andersom. Diversity is gewoon niet nodig, het is een leuke extra feature. Net zoals je met jouw oude eend ook van A naar B kunt komen. Dat die geen electrische ramen heeft, is geen ramp. Als dan iemand hier post dat het belangrijkste van een auto de electrische ramen zijn, zal ik ook zeggen dat dat nonsense is.

    Laat je niet gekmaken door fabrikanten met op zich leuke features die in principe niet meer dan een leuke extra zijn.

    Overigens vraag ik mij af waar je het idee vandaan haalt dat IFS een fiasco is. Dat is het namelijk niet. Er is discussie over of het hopt of niet, maar uit de praktijkervaring van mensen die het systeem daadwerkelijk gebruiken, blijkt dat het gewoon prima werkt.

    Ik heb in het verleden hier een poll gestart waar mensen het in aan konden geven als ze storing hadden met een 2.4Ghz systeem. Hoewel zeker niet perfect zo'n poll, kwam er wel duidelijk naar voren dat IFS niet beter of slechter presteert dan om het even welk ander systeem.

    Ook van Corrien begrijp ik dat de IFS systemen niet meer of minder voor reparatie langskomen dan welk ander systeem dan ook.

    Met andere woorden: jij noemt het een fiasco en beschuldigt bezitters van emotionele overwegingen.. ik vraag mij af of je op dat punt niet de hand in eigen boezem moet steken.. want in de praktijk is het geen fiasco en functioneert het prima. Het is alleen de vraag of Graupner wel alle beloftes nakomt, maar dat is een tweede.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 okt 2008
  19. Ella de Wildt

    Ella de Wildt

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    1.752
    Locatie:
    City of Oss
    Ik heb het niet over Diversity, ik bedoel het complete product.
    Het is flauwekul om te stellen dat elektrische ramen veiligheids funties zijn.
    Maar hoe zit dat met airbags? ESP? ABS? zet dat even tegenover de "opfrotzone" van de 2CV.
    Wel appels met appels vergelijken.

    Een ASIC chip in de Futaba zenders is meer als "een leuke feature" Het is het hart van het systeem.
    Elke B-L kan met een paar "of the shelf" modules een leuke zendertje bouwen, met alle gevolgen van dien.

    Onbegrijpelijk dat de mensen van Graupner met open ogen dit product binnen gehaald hebben.
    En een 2e keer gaan wisselen is natuurlijk not done.
     
    Laatst bewerkt: 8 okt 2008
  20. hezik

    hezik Guest

    Ik had mijn post wat uitgebreid, zodat het niet alleen over diversity gaat. Het futaba systeem vind ik zelf technisch ook mooier, maar dat wil nog niet zeggen dat het grauper systeem gelijk 'een fiasco' genoemd kan/mag worden.
     

Deel Deze Pagina