Graupner IFS/XPS systeem HOPT niet

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Arnout Janssen, 6 feb 2008.

  1. Ella de Wildt

    Ella de Wildt

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    1.752
    Locatie:
    City of Oss
    Maar wel de zwakke broeder?
     
  2. hezik

    hezik Guest

    Ik zou zeggen 'de minder uitgebreide broeder', alhoewel dat, gezien de nieuwe features, ook niet helemaal waar zal zijn.

    Misschien dat gewoon 'de andere broeder' nog beter zou zijn. Zwak impliceert fouten en bij mijn weten zijn die er niet, afgezien van de discussie of het al dan niet hopt.
     
  3. Ella de Wildt

    Ella de Wildt

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    1.752
    Locatie:
    City of Oss
    Duidelijk een geval van oogkleppen, neem me niet kwalijk hoor.

    Proberen om iets wat krom is recht te l*llen

    Om nog eens terug te komen op dat fiasco. Ik heb zelf de zwakte van een IFS systeem gezien tijdens vliegen.
    Bovendien heeft iemand mij een verhaal geschreven, over hoe hij bijna tegen zijn hoofd werd gevlogen werd door een stuurloze IFS kist.
    Als ik vanuit een technisch oogpunt naar de verschillende systemen kijk (en ja, ik heb een elektronica achtegrond), dan is voor mij IFS de zwakke broeder, de 2CV onder de systemen. Het rijdt, maar dat is dan ook alles.
    Dat een firma als Graupner geen rectificatie geeft over de specs, is een teken aan de wand van een falende marketing. En een waarschijnlijk radeloze technische afdeling.
     
    Laatst bewerkt: 8 okt 2008
  4. pietervisser

    pietervisser

    Lid geworden:
    10 apr 2005
    Berichten:
    1.614
    Locatie:
    Veldhoven
    net op het xps forum gezet door Jim Drew, even afwachten hoe graupner het gaat doen... (corrien heb je al wat gehoord??)

    V3.0 Firmware Upgrade Information

    After a year of development and now months of tweaking and testing, we are finally releasing the v3.0 firmware upgrade.

    This upgrade provides many new features for XPS customers.

    As many of you may know, the European frequency rules were set to change on August 1st, 2008. The new rules require that all devices with a power exceeding 1mw per megahertz of bandwidth used must hop across the 2.4GHz band. After considerable work, we have achieved that feat using the existing FCC/ETSI certified hardware. A recent test in a German ETSI lab confirmed our conformity with the new rules.

    As a bi-product of creating this support, our customers world-wide can now also use full time frequency hopping if they choose to.

    We have dramatically improved the response speed of the system, by more than doubling the data rate as well as outputting the servo channels simultaneously. Heli cyclics have absolutely no CCPM interations due to servo channel outputs. It really is the best it can get for heli pilots now.

    The upgrade will NOT be available until October 31st. We realize that the job ahead of us of upgrading tens of thousands of systems is going to be immense, so we are building upgrade stations to be able to manage quick turn around times.

    You will "order" the upgrade, just as you did when purchasing the product originally from our website. Once the order has been processed, you will need to send in your equipment with a copy of the order (printed).

    We are not upgrading any systems until the 31st.
    The v3.0 upgrade requires all of your components to be upgraded if you want to use the new full-time frequency hopping
     
    Laatst bewerkt: 8 okt 2008
  5. Lt.Lowenfast

    Lt.Lowenfast

    Lid geworden:
    9 mrt 2006
    Berichten:
    639
    Locatie:
    Breda,de Parel van het Zuiden
    Nieuwsbrief Graupner

    Beste mensen,
    Ik lees net de Graupner nieuwsbrief, ze hebben nu een continu hoppend systeem ontwikkeld of laten ontwikkelen.
    Nog meer lezers van dit hopelijk goede nieuws?
    En wat denken jullie ervan?

    Greetz,
    Frank
     
  6. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Ja, die is leuk! ;)

    (zie de 20 berichten hierboven...)
     
  7. pietervisser

    pietervisser

    Lid geworden:
    10 apr 2005
    Berichten:
    1.614
    Locatie:
    Veldhoven
    misschien even in de posts boven je bericht kijken??
     
  8. hezik

    hezik Guest

    Andersom. Jij lult iets fout, wat goed is. Het graupner systeem werkt gewoon, wat de gebruikers die het gebruiken bewijzen. Dat het misschien minder mooi is, technisch gesproken, doet daar niets aan af. Zeker daar dat 'technisch minder mooi' geen objectief oordeel is.
     
  9. pietervisser

    pietervisser

    Lid geworden:
    10 apr 2005
    Berichten:
    1.614
    Locatie:
    Veldhoven
    weer wat nieuwe info van xps...

    we have to use special equipment that we are making just to perform these upgrades. It's not just a simple PIC upgrade. The RF module has several flashes that are performed prior to the PIC upgrade. It takes several minutes per item to perform the upgrade, which is why we are building upgrade stations that our employees can use to sit all day and do upgrades. Of course all of this must stay in-house to protect our intellectual property.

    The satellite receivers are bound at the same time as the main receiver/transmitter is bound. In fact, a receiver can be either a master or a slave, and multiple slaves can also be bound together. This allows us to have multiple receivers besides having the satellite receivers.

    The satellite receivers are connected to the main receiver through the telemetry port. You daisy-chain them together using a Y-cable. We are experimenting with some new antenna technology that allows us to extend the length of the antenna, ending in a "T" configuration. This would be easy to snake up inside of a vertical fin or down a wing.
     
  10. hezik

    hezik Guest

    Het is dus wel louter een software update, alleen zit de software over verschillende chips verdeeld.

    het 'flashen' is niets anders dan software in een chip programmeren. Kennelijk zitten er in het RF moduul verscheidene chips waar andere software in moet.

    tenminste, als bovenstaande tekst helemaal klopt..
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 okt 2008
  11. Joeri G.

    Joeri G.

    Lid geworden:
    25 dec 2005
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Paal (België)
    Ik lees hier "technisch minder mooi" en "zwakke broeder" over IFS.
    Spreken jullie dan nog over het systeem voor V3? Waar zitten er nog grote verschillen naar betrouwbaarheid toe in vergelijking met andere 2.4GHz systemen?

    Als ik als leek de features van IFS V3 bekijk lijkt me dat toch niet mis:
    • New full-time frequency hopping modes.
    • Simultaneous servo channel output.
    • Telemetry support.
    • Multiple receiver and satellite receiver support.
    • Receiver low voltage warning.
    • More than double the response speed, reducing overall latency.
    • Faster connecting.
    • More programming options.
    • 100% backwards compatible with the existing product line.
    Op het einde van deze pagina kan je nog een vergelijkingstabel vinden met andere 2.4 systemen.
     
  12. pietervisser

    pietervisser

    Lid geworden:
    10 apr 2005
    Berichten:
    1.614
    Locatie:
    Veldhoven
    nou vorige week mijn spullen opgestuurd voor de ifs update naar graupner.
    nu maar afwachten wanneer ik ze weer terug krijg en dan kunnen we weer eens gaan kijken hoe dit werkt...
     
  13. Hallo Pieter
    Er staat toch duidelijk dat het van af 26 November mogelijk is de spullen op te sturen voor het upgrade.
    Ik denk dat je nu extra moet wachten voor dat je de spullen terug hebt.
    Ik wacht nog even kan ik nog lekker vliegen met het spul.
    groeten jan
     
  14. pietervisser

    pietervisser

    Lid geworden:
    10 apr 2005
    Berichten:
    1.614
    Locatie:
    Veldhoven
    ja klopt (oeps foutje in lezen, ik dacht vanaf 26 oktober) maar je kan het nu al opsturen voor de update.
    aangezien ik toch de komende weekenden moet werken nu maar vast opgestuurd.
    Kan maar vast daar liggen....
     
  15. 3w_flyer

    3w_flyer Guest

    Pieter,

    stuur je dit dan rechtstreeks naar Graupner in Duitsland of naar Jan (corrien) ?

    indien duitsland, heb je het adres daarvan aub ?

    thanks,

    Peter
     
  16. pietervisser

    pietervisser

    Lid geworden:
    10 apr 2005
    Berichten:
    1.614
    Locatie:
    Veldhoven
  17. Hallo Peter
    Je kunt het ook via je leverancier doen. (Ik dus via Quartel delft )
    Graupner betaald dan de transport kosten
    groeten jan
     
  18. pietervisser

    pietervisser

    Lid geworden:
    10 apr 2005
    Berichten:
    1.614
    Locatie:
    Veldhoven
    tja had mijn set al in duitsland gekocht voor het hier leverbaar was. vandaar dat ik het rechtstreeks gestuurd heb. Ik heb alleen nog wel een xdp die ik rechtstreeks van xps heb gekocht aangezien ook deze niet leverbaar was in europa. die zal ik dus helaas naar amerika moeten sturen (geen graupner label)
     
  19. 3w_flyer

    3w_flyer Guest

    idem hier, aangekocht op de beurs in Sinsheim
     
  20. Ella de Wildt

    Ella de Wildt

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    1.752
    Locatie:
    City of Oss
    Als ik dit hele verhaal lees, dan ben ik blij dat ik een set heb waarbij de hardware zelf al aan frequency hopping doen. En niet achteraf door upgraden van firmware aan diverse SMD chips "in cirquit".
    Is die EU wet zo plotseling uit de lucht komen vallen op 1 augustus?

    Vanuit een electronica oogpunt bekeken vindt ik het leuk dat ze (gedwongen) nu deze weg inslaan, maar ik vraag mij tegelijk af waarom deze keuze niet bij het ontwerp gemaakt is?
    Nu moet een kostbare (voor de fabrikant), moeilijke (voor de technicus), en tijdrovende (voor de gebruiker en technicus) upgrade gedaan worden. Waarbij volgens zeggen van de fabrikant "meerdere chips betrokken zijn, ook chips in het RF gedeelte".
    Eng hoor, heel eng.

    Persoonlijk zou ik gaan voor iets wat ook wel bekend staat als een "forklift upgrade"
    M.a.w. koop een nieuwe...

    Ik hoop echt voor de schare diep gelovige aanhangers van dit systeem, dat de heren hun huiswerk beter gedaan hebben als voorheen. We zullen zien.
    Hetzelfde hoop ik voor de toeschouwers die binnen het vliegbereik zijn van vliegtuigen die met deze sets aan boord rondboren.
    Hals und Beinbruch! (en hopelijk niet veel meer)
     
    Laatst bewerkt: 6 nov 2008

Deel Deze Pagina