Graupner Jodel Robin 2200

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door P.L., 15 feb 2017.

  1. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Beste,

    Ik sta aan de vooravond om een Graupner Jodel Robin met een span van 2200mm te bouwen / te ARF-en maar heb een paar vraagjes waar jullie expertise en input welkom zou zijn.
    Het doel van deze vlieger zal uiteindelijk zijn om voor het merendeel van de tijd rond te dolen zonder iets aan de lijn maar de resterende tijd zou ik er toch wel een zwever mee omhoog willen kunnen slepen.
    Uitgangspunt is dat deze met gemak een 5-6 kilo (klassieke) zwever moet kunnen gaan slepen en elke kilo extra capaciteit is mooi meegenomen.
    Maar het is in beginsel zeker niet het doel om de echte grote 'zware jongens' van bijv. 15 kilo weg te krijgen.

    Nu is er legio te vinden op o.a. dit forum maar zoals zo vaak is de informatiestroom zo breed dat zodra ik een beslissing denk te kunnen nemen 10 andere mogelijkheden de revue passeren.
    Dus ik heb nog een paar vraagstukken (en in de loop van de opbouw vast nog wel meer).
    De bekende kinderziektes en verbeterpunten aan deze Graupner ARF heb ik al gevonden en zal ik grotendeels al meenemen in de bouw.
    De manual is typisch Graupner, een hoop woorden maar weinig info.
    De bouw zal niet zo zeer een probleem opleveren maar zo wordt er in de manual nog gesproken over de klassieke MC-24 zender en dat er standaard servo's gebruikt kunnen worden.
    Dit gaat bij stap 1 eigenlijk al mis daar in beide stabilo's bijv. ruimte voor een 13mm servo is voorzien (dus elk hoogteroer krijgt zijn eigen servo).
    Ik heb nog een paar analoge Derkum 340 servo's liggen waarmee ik goede ervaringen heb welke hierin zouden kunnen passen. Deze zouden goed moeten zijn voor 4,6kg/cm aan moment.
    De roervlakken zijn elk pakweg iets van 30 cm bij 5 cm.

    Nu is mijn vraag; Ik kan ook kiezen voor Graupner 13mm servo's met 6 kg/cm maar hoe nauw luistert dit eigenlijk? Ga ik die 1,5kg/cm echt missen?
    Ik kan mij voorstellen 'hoe sterker hoe beter' in het geval een sleeplijn op een roervlak drukt als de zwever te laag volgt.
    Maar ik wil ook niet aan over-engineering doen om het zo maar te stellen.

    Volgend vraagje;
    Het vlieggewicht van de Robin zal zo rond de 8-8,5 kg uitkomen maar wat is eigenlijk de stelregel voor een sleper? Eigen gewicht + X-deel van het gewicht van de zwever is benodigde trust van de aandrijving?
    Mijn eerste gedacht is om deze op 12S te gaan vliegen en hoofdzakelijk omdat ik al 2 gelijke 6S accu's in gebruik heb.
    Maar als 10S al genoeg kan zijn ben ik ook niet te beroerd om 5S accu's aan te schaffen.
    Oorspronkelijk is dit model bedacht voor de OS Max GT33cc benzine of een MVVS 40cc benzinemotor.
    Max. propmaat zal zoals ik het nu in kan schatten zal 21" zijn.
    Mijn voorkeur gaat uit naar een 3 blads Biela maar dit eigenlijk puur voor het zicht.
    Uiteraard kan ik hier iets meer precies in zijn zodra ik bij de bouw zover ben dat ik weet hoeveel gewicht ik nu eigenlijk echt nodig heb in de neus. Ik ben ook een beetje allergisch voor lood in een elektrokist.
    Wat ik wil voorkomen is dat de uiteindelijk aandrijving met gemak een 15kg zwever omhoog krijgt maar 'los' bij wijze van spreken enkel met 30% gas te vliegen is.
    Uiteraard wel zuinig vliegen maar optimaal lijkt dit mij niet.

    Ander keuze waar ik voor sta;
    Ik ben wellicht te voorzichtig wat betreft stroomvoorziening maar ik overweeg te kiezen voor een Jeti Max Bec2 gekoppeld aan 2 LiIon accu's. Deze zou in staat moeten zijn om 12A duurstroom en 20A piekstroom op te kunnen vangen.
    Puur vanwege de schakeling middels een magneet zou ik liever een Emcotec DPSI MICRO DUALBAT willen toepassen maar daar zie ik stom genoeg dat deze maar 4A duurstroom kan verwerken (wat mij weer aan de magere kant lijkt).
    In het model komen zoveel mogelijk analoge servo's maar vooralsnog kom ik nu uit op 3-4 stuks van de 9 zijnde 10kg digitale servo's en 3-4 stuks 10 kg analoge.
    Hoe dan ook, een voorziening zoals een Jeti Max Bec is 1 optie (en lijkt me een hele veilige keuze) maar een andere mogelijkheid zou ook kunnen zijn om het niet ingewikkelder te maken dan noodzakelijk en bijv. een CC Talon 120HV te gebruiken met 9A BEC.
    Dit scheelt uiteindelijk iets van 350-400 gram aan totaalgewicht.
    Ik lees echter niet zo heel veel over deze regelaar (hoofdzakelijk worden ze gebruikt in heli's).
    Wat zijn jullie ervaringen met stroomnood bij het slepen? Of pakken jullie normaliter gewoon een lipo en een losse BEC onder het motto van KISS?

    Afijn, genoeg vragen voor vandaag :D
     
  2. J.B

    J.B

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Drenthe
    hallo ,
    Ik heb de Wott 4 Xtreme van Ripmax. o.a.als sleep kist. Vliegklaar ong. 8.5K.G. zwaar.
    Vlieg deze op 12 S met de volgende componenten
    alle servo,s Master Digital van Pichler. 5 stuks DS6020 en 3 stuks DS8020
    Stroom voorzienig ontvanger Hitec Super Servo S-Bec 3-14 lipo 10 A continu.
    sleep koppeling
    Antispark adapter
    serie adapter

    Motor van Scorpion en Regelaar van Dymond
    prop Fiala 19 x 10 E
    En sls lipo's
    En mocht de stroomvoorziening wegvallen zit er nog een Scorpion Backup Guard in

    Zie ook de plaatjes en het filmpje



    Misschien dat je hier iets aan hebt.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 15 feb 2017
  3. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Hallo Joop,

    Merci voor jouw informatie, zitten zeer zeker een paar goede dingen bij.
    Ik had in gedachte deze aandrijving te kiezen:
    http://www.modellhobby.de/DYMOND-GT...rticle&ProdNr=03121773C&t=38682&c=3258&p=3258
    Lijkt mij dat deze op 12S nog een 20 of 21" 3-blads rond kan krijgen.
    Maar dat weet ik allemaal pas met meer zekerheid te bepalen zodra ik kan balanceren.
    Denk niet dat het een groot probleem gaat zijn gezien de door Graupner voorgestelde MVVS 40cc incl. ontsteking ook al 1650gram weegt.

    Wat betreft de servo's voor het hoogteroer, 1 servo van ~10 kg voor het hoogteroer of 2 van 4,6kg is nagenoeg gelijk dus ik gebruik de servo's die ik al heb.
    Naast de 2 340's van Derkum voor op hoogte heb ik ook een hele trits 5100-ers van Derkum waar ik ook wel tevreden over ben en kan toepassen op alle andere roeren.

    Die backup card had ik al eens gezien en lijkt me zeker een nuttige aanvulling, echter heeft de GR-24 van Graupner maar 2 goede batterij aansluitingen.
    Ik zou qua stroomvoorziening beter de GR-32 kunnen pakken wegens 6 batterij aansluitingen maar die versie is er nog niet met vario (en ik heb trouwens nog een GR-24 Pro met gyro en vario liggen).
    Uiteindelijk kan ik de hele boel wel voorzien met backups welke 20A etc. aankunnen maar de ontvanger zelf is dan weer de bottleneck. Bij 10A houdt deze ook wel op met bestaan.

    Hoeveel motorlooptijd weet jij trouwens gemiddeld te behalen met jouw aandrijving?
     
  4. J.B

    J.B

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Drenthe
    Nog even voor de duidelijkheid ik heb ook 2 servo's op het hoogteroer.
    Vliegtijd niet slepend ongeveer 10 minuten .
    En als je niet te lang en hoog sleept 《300 meter 3 slepen .
     
  5. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Natuurlijk zal het nooit hoger zijn dan 299,99 mtr :thumbsup:

    Maar ik heb nog eens onder de 13mm servo's gekeken en 6kg was wel een beetje het maximale.
    Als ik het zo inschat is dit model bedacht in de pre-2.4Ghz tijd en derhalve ook in het tijdperk dat de 13mm servo's nog maar een kg of 2,5 - 3 deden.
    Kan me nog herinneren dat ik op de schuurdeur-ailerons en flaps van een grote Telemaster 2,3kg/cm MS-11 servo's had (zwaarder waren er niet echt).
    Uiteindelijk al mijn spaargeld opzij gelegd om voor het hoogteroer een rode Multiplex Rhino met metal gear en maar liefs 5kg/cm te kunnen kopen voor het toen astronomische bedrag van 100 gulden :D

    Ik heb uiteindelijk toch maar de Jeti Max BEC2 besteld en ga eens op het gemakje aan de samenbouw beginnen, over een week of 3 ben ik waarschijnlijk wel zover dat ik een motor kan uitzoeken / dat enkel nog de motor gemonteerd moet worden.
     
    J.B vindt dit leuk.
  6. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Op zoek naar aanwijzingen om de gaten in de handleiding van Graupner op te vullen kwam ik op deze pagina terecht.
    Geeft me sowieso wat houvast.
    http://www.mbg-radolfzell.de/documents/2016_jodel.htm

    In de handleiding staat bijv. dat voor de flapscharnieren aan de onderzijde van de vleugels markeringen zijn aangebracht. Mooi plaatje erbij van een deel van vleugel en 4 van zulke scharnieren.
    Zitten ook 8 scharnieren in de verpakking. Moet helemaal goed komen!

    Oh wacht.....
    Onderaan de vleugel zitten 3 markeringen (3 voorgeboorde gaatjes mooi verdeeld over de breedte van de flap). o_O
    Dus het is dus voorbereid voor 3 scharnieren?!
    2 reserve zeker of een overblijfsel van de 2500mm versie.

    Net als met de schroefjes, een hele ijzerwarenhandel meegeleverd (weliswaar van beruchte Aziatische kwaliteit) maar je moet je technisch inzicht en het betere gokwerk toepassen om te bepalen welk schroefje voor wat bedacht is.

    Meegeleverde rudderhorns moet je ook maar zelf een plekje voor uitzoeken.

    Staat nergens beschreven. :weetnie:

    Het is niet meer de Graupner van weleer....
     

Deel Deze Pagina