graupner jr mx-16s

Discussie in 'Model elektronica' gestart door swiss, 17 mrt 2018.

  1. swiss

    swiss

    Lid geworden:
    15 jan 2018
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Sint-Pieters-leeuw, Vlaams-Brabant
    Vraagje,

    Bovengenaamd is m'n zender, met een prop op ch5 volgens display.
    Als ik daar echter een servo op aansluit gebeurd er niets...spanning komt er, want als ik battery aansluit en zender aanzet dan hoor ik servo reageren.
    Moet dit mss geprogrammeerd worden in de zender? heb er geen handleiding van.
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Met deze gegevens kan ik heel weinig maar ik heb op het www een Nederlandse en een Engelse versie van het handboek voor je gevonden.
    De Nederlandse versie vindt je HIER. Je kan hem daar ook downloaden.
    De Engelse versie vindt je HIER. Deze kan je ook ook downloaden.
    Ik hoop dat je daar in kunt vinden wat je nodig hebt.
     
  3. swiss

    swiss

    Lid geworden:
    15 jan 2018
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Sint-Pieters-leeuw, Vlaams-Brabant
    Thanks Ernst,

    Ik ga dit afprinten en doorlezen.
    Ben al tevreden als ik de taal ga kunnen veranderen :)
    Het is geen ramp moest het uiteindelijk toch niet werken, want het is 'maar' voor een aangepaste schijnwerper.
     
  4. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Bij deze zender zijn de kanalen 5 t/m 8 standaard nog niet geprogrammeerd. Dit moet je zelf doen. Misschien is het handig om een keer op te geven hoe dit in z'n werk gaat. In de handleiding staat dit uiteraard ook, maar de Nederlandstalige bevat geen plaatjes en de Engels- en Duitstalige worden pas duidelijk als je een keer met de programma's aan het spelen bent geweest:

    - je drukt enter en select gelijktijdig in om in de menu's te komen.
    - met de + toets blader je tot de regel 'Gebereinstellung'.
    - na het drukken van 'enter' zie je 4 regels, waarvan de bovenste aangeeft: E5 frei + 100% + 100%
    - je drukt nogmaals enter en dan wordt 'frei' zwart aangegeven.
    - je draait aan de draaiknop en frei verandert in SW7.
    - je drukt nogmaals enter en de nieuwe instelling is opgeslagen.

    Als je hierna ook nog de kanalen 6 t/m 8 wil instellen houd je select ingedrukt en kies je met de + toets E6. Hier kun je dan het zelfde herhalen, maar dan met bijv. SW5. Eventueel kun je met dit menu ook nog de uitslagen instellen, waarbij je ook nog kunt kiezen tussen symmetrisch en a-symmetrisch.

    Tenslotte: als je na het inschakelen van de zender alleen de select knop kort indrukt krijg je het servomenu. M.b.v. balkjes wordt hier aangegeven wat er gebeurt als je een stuurknuppel of een andere gever bedient. Kanaal 5 reageert nu op SW7.
     
  5. swiss

    swiss

    Lid geworden:
    15 jan 2018
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Sint-Pieters-leeuw, Vlaams-Brabant
    Thanks Corrien,

    Dit is een hele duidelijke uitleg voor een leek zoals ik, ga ik dadelijk uitproberen.
     

Deel Deze Pagina