Graupner MC26 programeren

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Broeckx Ronny, 23 mrt 2018.

  1. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Onlangs heb ik een MC26 van Graupner aangeschaft .
    De zender heeft een heel arsenaal aan instellingen waardoor deze bruikbaar is voor zowat alle toepassingen .
    Ik heb om de zender aan te leren een test bordje gemaakt met zes servo's en een sxm schakelunit .
    Zo heb ik al heel wat programeermogelijkheden van de zender ontdekt .
    Ik heb nog wel één opstelling waar ik niet uitgeraak .
    Een sleper heeft twee schroeven die tegelijk draaien op aparte regelaars .
    Na het verzetten van een schakelaar kan ik de regelaars apart bedienen waardoor de sleper ter plaatse draait .
    Nu had ik graag via de bediening van het roer , als de regelaars tegelijk draaien , een sturing gehad die reageert op de stand van het roer .Zoals als het roer naar links uitslaat de rechter motor sneller draait en de linker trager en dit procentsgewijs .
    Er zijn heel wat mixers voorgeprogrameert maar deze krijg je niet als je de zender op boot hebt staan .
    Het is mogelijk met deze zender maar ik raak er niet uit .
    Is er iemand die mij hier een aanwijzing of oplossing voor kent?
    Groetjes
    Ronny
     
  2. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Hoi Ronny,

    Dit is in elk geval met twee normale mixen te doen.
    Met deze twee normale mixen, is in beide gevallen het kanaal van je roer "de master" en een kanaal van je regelaars 'de slave'.
    Bij de ene mix zet je de mix-waarde op negatief (-100) en bij de ander positief (+100). (een lagere mix-waarde kan natuurlijk ook, bijvoorbeeld rond de 50%)
    Zorg er wel voor, dat je mix voor het koppelen van je regelaars via èèn stick uit staat !

    Zelf maak ik ook nog gebruik van een "Logic Switch", welke ik aanmaak via de gasstick(s).
    Zodra de gasstick meer dan 30% of meer naar voren staat, dan schakelt deze die "roer" mix uit.
    Daar je dan alweer voldoende roer-effect hebt en hierdoor ook weer meer vermogen naar voren.

    Mocht je er niet uitkomen, ik kan je altijd nog op weg helpen tijdens de WSD !
     
  3. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Hey Marten , dat brengt me al goed op weg .
    Aan die master en slave had ik nog niet gedacht .
    Ik zal het eens proberen de komende dagen en zoals je zegt , op de WSD zien we mekaar , bedankt.
    Groetjes
    Ronny
     

Deel Deze Pagina