Graupner Mini Viper (was:Goedkope speedkist)

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door jitze, 22 dec 2009.

  1. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Naast dat ik kan genieten van mooie schaalvliegtuigen trekt het speedvliegen me eigenlijk ook wel vanwege de snelheid en adrenaline. Nu ben ik op zoek naar iets goedkoops om eens te proberen of het wat is en te wennen aan de snelheid.
    Het toestel zal waarschijnlijk niet heel oud worden :oops:
    . Wedstrijden hoef ik er ook niet mee te vliegen, het gaat om de snelheid en strakke bochten.

    Een warm/hotliner zou geweldig zijn, maar die zijn bijna allemaal erg duur.
    Van pylonracers weet ik weinig af.
    Daarom heb ik een paar toestelletjes op een rijtje gezet die mogelijk interessant voor me zouden zijn en ben ik benieuwd welke het meest aan te raden is.

    Andere suggesties zijn natuurlijk ook welkom. De randvoorwaarden: geen grote niet-deelbare vleugels. Er komt een Turnigy motortje en regelaar in, een Spektrum AR6200 ontvanger en een Hyperion G3 accu. Met geschikte goedkope servo's heb ik geen ervaring, tips zijn welkom.

    De toestellen:
    - Multiplex Blizzard hotliner - ARF
    - Guppy hotliner - zelf bouwen, veel tijd
    - Speedster pylonracer - zelf bouwen, weinig tijd

    Dat is wat ik voor nu in mijn hoofd heb. Ik moet eerst andere vliegtuigen afmaken, dus verwacht ik dit niet volgende week aan te schaffen (heb overigens voor beide zelfbouwkisten het materiaal al liggen ;) ).
     
    Laatst bewerkt: 31 dec 2009
  2. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    He Jitze,

    Ik heb ooit een Graupner Viper gehad en daar erg veel lol mee gehad.
    Er zat een speed 400 en 8 AR500 cellen in.
    Als je daar een heet turnigy motortje in zet en een lipootje moet ie helemaal als de brandweer gaan.
    Heel goedmoedig (was mijn tweede motorkist).
    Tijdens een midair helaas ter ziele gegaan.

    De tekening en de vleugel (nog heel) heb ik nog liggen, die mag je wel hebben.
    Dus je hoeft alleen nog maar een rompje te bouwen.
     
  3. ketnet

    ketnet

    Lid geworden:
    30 dec 2007
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Brugge (Belgie)
    ben momenteel met zelfde projectje bezig... ook een highspeed zwever 180

    de persoon die eigenlijk alles uitpiept stelt deze motor voor: http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8139
    dergelijke spinner http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6359
    zo krijgt de motor tenminste koeling.
    http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7983
    regelaar moet redelijk zwaar zijn (40 amp) gezien dergelijke setup dat toestel in 2-3 seconden hypersnel en verticaal de lucht intrekt (full carbon en gf)
    dit is mr voorbeeld hé
     
    Laatst bewerkt: 22 dec 2009
  4. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Wouter: zo'n mooi aanbod kan ik bijna niet afslaan! Wanneer kom je weer gastvliegen? :p Als er weer een keer ergens een meeting is komend seizoen kunnen we wel even kijken hoe of wat. En als ik geen geduld heb kom ik met het OV wel een keer richting Vlaardingen.

    @Ketnet: welke zwever gaat het worden?
     
  5. ketnet

    ketnet

    Lid geworden:
    30 dec 2007
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Brugge (Belgie)
    ewel... ik kan vrt ogenblik niet op de naam komen :confused::hammer:
    schaam op mij!!!
     
  6. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Graupner Viper, goede suggestie. Ik vloog hem destijds met een AP29BB, 10 cellen 500AR en iets van 25 a 30A stroom. 1 minuut motorloop, maar dan ook 1 minuut volle fun en adrenaline. Vooral omdat de ontvanger (Simprop nano) wel eens last had van knakpulsjes, omdat het spannend te houden.

    Andere suggestie:
    De Revenge Eco van Jomari:
    [​IMG]

    Revenge Eco

    Kun je met een vlotte aandrijving beginnen, gaat het je niet snel genoeg meer (en dat gebeurd, met welk model dan ook!), kun je motoren monteren tot hij 309km/h loopt!

    Iets minder snel, maar zeker niet langzaam:
    Rapid

    Met een vrij "kleine" aandrijving toch snel..


    Groet,
    Gerben
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
  8. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    @Gerben: bedankt. Die Revenge Eco is toch duidelijk van een ander kaliber dan de MS-Composit Swift terwijl ze wel in dezelfde prijsklasse zitten.

    @GJ: leuk, wist niet dat er een mini-Hawk bestond. Ik wil over een jaar zeker zo'n toestel, als ik eenmaal afgestudeerd ben een een inkomen heb. Vooralsnog is het wat aan de dure kant.
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
  10. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    GJ: als eerste speedtoestel is dit wellicht wat te snel. Wel een leuk toestelletje, oogt ook best snel.
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ach, het is een delta, dus overtrekken kan je het al bijna niet.
    Kom komend vliegseizoen maar eens naar onze club, kan je een keer met een Hawk aan de kabel vliegen, snelheid went hoor!

    GJ
     
  12. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Lijkt me een goed plan!
     
  13. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Tot nog toe al een hoop leuke dingen hier voorbij zien komen in dit topic.

    Op dit moment gaat mijn voorkeur ernaar uit om eerst Wouter zn Viper te reanimeren en daarmee een beetje te leren sturen.
    Daarna lijkt het me geweldig om een Mini-HAWK aan te schaffen.

    Vooralsnog bedankt allemaal. Als er nog aanvullingen zijn hoor ik het graag.
    Ook qua servo's heb ik nog weinig gehoord. GJ raadde de Dymond D60 aan. Deze kosten alsnog redelijk veel. Iemand nog alternatieven?
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    In een Vipertje kan je ook wel hobbycity stoppen.
    Volgens mij heeft een Vipertje 1 rolroertje.

    GJ
     
  15. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Dit plaatje kon ik vinden van de Viper:
    [​IMG]

    lijkt inderdaad op 1 rolroertje. Vreemd. Misschien maar twee van maken?
     
  16. guus4

    guus4

    Lid geworden:
    21 sep 2007
    Berichten:
    263
    Locatie:
    apeldoorn
    Die delta dingentjes zijn leuk, ik heb het ook eens geprobeerd met de MPX funjet.
    Het probleem is als je aan snelheid wilt wennen is dit niks voor je het weet is hij ervandoor en zie je de stand van het vliegtuig niet meer en boem.
    Die leuke GFK mini HAWk bv of andere zijn heel mooi maar 1 stuurfoutje en het is weer de KLIKO.

    Mijn advies is daarom begin met een MPX blizzard met zegt een solex onder de hotliners dit klopt maar doe je er een HC turnigy 3548 in met een 3S 2200 of 4 S 1800 of iets dergelijks in dan pomp je hem boven de 700 watt en dit gaat ook voor menig clublid al erg hard.



    Bij een crash zijn ze ook weer makkelijk te repareren, dus toch nog een langere levensduur dan dat je zelf al aangeeft
    Ik heb al diverse crashes gehad met als klapper
    Laats was ik meer aan het opletten of mijn jongste zoon niet te dicht bij een andere draaiende kist kwam dan dat ik naar mijn blizzard keek deze ging met flinke snelhied de grond in en meerdere breuken maar vliegt nu gewoon weer verder

    Later kun je altijd nog al dat andere moois kopen

    Ben bezig met het bouwen van een HAWK van staufenbiel met kontronik 600 en een NSP snipp met HC spul
     
  17. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Guus, bedankt voor je adviezen. In eerste instantie wil ik dus met de Viper oefenen, dat is geen delta. Ondertussen wordt mn Swift ook nog wat opgevoerd om daar wat ervaring mee op te doen.
    Pas als ik dat echt goed onder de knie heb wil ik een mini-hawk aanschaffen en rustig aan beginnen daarmee.
     
  18. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Nog even over de servo's. Ik heb nog een paar Robbe 16gram BB servo's liggen. Specs staan hier: robbe Modellsport Deutschland

    Is dat wat voor in een hotliner a la mini-hawk?
     
  19. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.567
    Locatie:
    Gelderland
    13 mm is mogelijk te dik. Dymond D60's worden vaak gebruikt.
     
  20. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Ik ben het daar dus 200% mee eens.

    Koop svp een schuim (EPP) kist want die zijn niet zo makkelijk kapot te krijgen.

    Je kunt overwegen of je een Multiplex Blizzard wilt, kan veel langzamer vliegen en mooi zweven of dat je een scheur ijzer wil zoals de Jomari Revenge waarmee je niet heel langzaam kan en eigenlijk ook niet echt zweven.

    Maar in bijde gevallen is het niet een kwestie van proberen, crashen, repareren, frustratie maar meer een geval van proberen, crashen, opnieuw gooien en veel veel veel plezier.

    Daarna kun je altijd nog een crunshy kopen of bouwen en de apperatuur over zetten. :)

    Gelukkig nieuw jaar.

    Jos
     
    Laatst bewerkt: 28 dec 2009

Deel Deze Pagina