Graupner Mini Viper (was:Goedkope speedkist)

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door jitze, 22 dec 2009.

  1. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    @probaco: ik hoor net dat we morgenmiddag in Papendrecht een demo gaan vliegen op de voetbalvelden langs de industrieweg. Is dus ook nog een alternatief voor je.
     
  2. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Ik heb uiteindelijk maar een 7x4 vaste prop erop gezet, we zien wel of het vliegt en hoe het vliegt.
    Ik laat hem waarschijnlijk door iemand anders invliegen die wat bekender is met dit soort modellen.

    Morgen weten we hopelijk meer!
     
  3. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Niet ergens nog een 6x6 liggen oid?
    Zo'n rap kistje vraagt eigenlijk wel om een 'vierkante' prop
     
  4. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    De Mini Viper heeft vandaag gevlogen en is gelukkig nog steeds heel. Trekkracht was er genoeg, snelheid niet wat ik wilde, maar dat is logisch met een 7x4 prop ipv 7x6 bijvoorbeeld.
    Nu eerst nakijken of de motor nergens aanloopt of de draden doorslijt, dan binnenkort meer experimenteren met propellors.
     
  5. MarcelB

    MarcelB

    Lid geworden:
    9 sep 2002
    Berichten:
    385
    Locatie:
    Eelde
    Hé leuk, nog een Mini Viper bouwer/piloot.
    De mijne (originele bouwdoos) heb ik +/- 7 jaar geleden op een electromeeting in recklinghausen gekocht.
    2 jaar geleden heeft mijn pa (mijn favoriete bouwer met meer tijd...) het kistje gebouwd.
    I.p.v. folie hebben we 25gr glasmat met G4 gebruikt en gespoten in 2 kleuren metalic van Motip.
    Als motor zit er een 2835 2200kv in met een 6x4 (als wen/oefen prop) en een 1450 30C 3S pakket.
    De eerste poging was erg onrustig, el-cheapo micro servo op hoogte roer blijkt veel te traag, die is nu vervangen door hitec 82mg.
    Tevens had ik het idee dat het ontbreken van downthrust het mogelijk is om bijna een looping te maken door volgas te geven...
    Binnenkort een nieuwe poging met een betere hoogteroer servo en +/- 2 graad downthrust.
     
  6. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Leuk dat je er ook een hebt!

    Ik ga morgen voor een nieuwe poging. NU met 8x6 klapprop. Ben benieuwd hoe hij nu vliegt. Vorige week zoefde hij mooi door de lucht maar de echte snelheid ontbrak toen nog. Nu hopelijk niet :cool:
     
  7. MarcelB

    MarcelB

    Lid geworden:
    9 sep 2002
    Berichten:
    385
    Locatie:
    Eelde
    Heb jij ook downthrust ingebouwd?
     
  8. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Jitze,

    Zet meteen die 2200kv motor er maar in. Dan nog heb een relatief te lage kv voor redelijk hoge snelheden. Eventueel zou je hoge pitch props wat kunnen aftoppen, bijvoorbeeld een 7x7 of 7x9 aftoppen naar 6" diameter.

    In een Gilette vloog ik een 2W20 op 3S met een 4.7x6 (afgetopte 5.5x6 APC geloof ik) en dat ging heel aardig. Beetje veel een Mini Viper wellicht, maar je krijgt wel een goed idee van benodigde toerental en spoed.

    Groet,
    Gerben
     
  9. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    vandaag weer 2x de Mini Viper laten vliegen.

    Eerste vlucht 4 minuten gevlogen. Het viel direct na de landing al op dat het motortje nogal stonk. Die was dan ook bloedheet geworden. De tweede vlucht gaf hij het na 1,5 minuut op. ik dacht dat de magneten los zouden zitten, maar dat is het niet. op 2 plaatsen zijn de windingen zwartgeblakerd.

    Het 2200kv motortje kan helaas maar 1 kant op gemonteerd worden. Ik heb hem net uit elkaar gehaald om te proberen de as om te draaien maar die zit echt muurvast. Iemand tips hiervoor?
     
  10. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Jitze,

    Ik heb nog een Mega 16/15/3 met slechte lagers, voor de rest is motortje wel ok. Is denk ik wel heel leuk motortje voor je Mini Viper. Moet je zelf verzinnen hoe je er nieuwe lagers inkrijgt. Als je hem komt afhalen, mag je hem zo meenemen. ( en ja dit aanbodt geldt alleen voor Jitze en alleen deze week).

    Groet,
    Gerben
     
  11. probaco

    probaco

    Lid geworden:
    22 nov 2009
    Berichten:
    706
    Locatie:
    Hendrik Ido Ambacht
    Is dit een kwestie geweest van onvoldoende koeling omdat hij volledig is ingebouwd, of kon het motortje jouw vliegkunsten niet aan.

    Vraagje:
    Indien het aan de koeling ligt..... hoe kan je 'm voldoende koeling geven zonder het kistje aerodynamisch te "verzieken". Hoor het graag hoe dit eventueel opgelost kan worden voor eventuele toekomstige projecten.
     
  12. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Gerben,
    dat is een mooi aanbod!
    Het de 16/15/3 weegt wel erg veel in verhouding met mn huidige motortje, ruim 1,5x zoveel. En nu had ik al problemen met het zwaartepunt.
    Wat een leuke optie kan zijn: een tweede romp bouwen met kortere neus en daar de Mega motor op monteren. (na eerst die motor te repareren natuurlijk)

    Koeling is niet het enige probleem. De motor werd zwaar buiten spec gebruikt, en dan loopt het rendement sterk terug. Stel: ik joeg er 200Watt doorheen met een rendement van 80%. Dan ligt er voorin een 40W kacheltje opgesloten in de romp.


    Wat mij 2 logische stappen lijken:
    - Huidige rompje aanpassen voor de 2200kv motor. De motor komt dan los voorop te zitten en heeft dus veel koeling.

    - Ondertussen proberen de Mega motor van nieuwe lagers te voorzien. Als dat lukt: een tweede rompje bouwen met veel kortere neus voor de Mega motor.
     
  13. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Mega 16/15/3 weegt 76gr, maar een paar gram meer dan de Speed 400 waar de Mini Viper ooit voor ontworpen was.
    Ik heb de Mini Viper nog met een AP29BB (voorloper v/d Speed 480) gevlogen, die toch echt aanzienlijk zwaarder was, met 10cellen 500mAh N500AR. De Mega 16/15/3 moet dus zeker kunnen voor wat het gewicht betreft.

    Ik denk dat je met veel te lichte motortje in de weer bent nu....

    Groet,
    Gerben
     
  14. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    sja, wat is te licht. Vanwege een dik spant in de romp had ik nu al moeite om het zwaartepunt goed te krijgen.
    Wellicht kan ik dat spant uitfrezen en de accu verder naar achteren krijgen. Zal wel passen en meten zijn ivm de aileronservo.
    k zal er later deze week even naar kijken.
     
  15. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Waar ligt je hoogteroerservo en ontvanger?

    Als ik me niet vergis lag de aileronservo plat op de vleugel, zou zelfs wel eens achter de aileronhevel horen ipv ervoor, dat weet ik zo niet meer. Eronder heb je dan enige ruimte voor een accu.

    Groet,
    Gerben
     
  16. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    De hoogteroerservo ligt een stuk naar achteren, net voor het begin van de dorsal fin.
    vanuit de uitstroomopening voor de lucht kan ik de servohevel vastzetten.
    de ontvanger ligt hier net voor.

    De accu had ik nu staand in de romp zitten. Met hier en daar wat wegfrezen hoop ik dat hij liggend onder de aileronservo past.

    Later deze week meer.
     
  17. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Vanavond de Mega 16/15/3 opgehaald, nogmaals bedankt daarvoor Gerben!

    Als de operatie voor het vervangen van de lagers slaagt gaat de Mini Viper straks lekker snel zijn!
     
  18. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Tada:
    [​IMG]

    Hij ligt dus uit elkaar. Binnenkant is helemaal oranje van de roest maar dat geeft niet.

    Edit: lagers zojuist besteld. Nu nog het toestel aanpassen en dan ben ik ready for fun :D
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nou, ziet er nog niet zo verkeerd uit.
    Deze motor zat in mijn pylonracertje die het knollenveld indook en daar 3 maanden gelegen heeft.
    De regelaar deed het nog gewoon.
    Motor even schoonweken met WD40 en als de nieuwe lagers er in zitten heb je een prima ding.
    Je MiniViper moet echt bloedsnel zijn dan.


    GJ
     
  20. snauwaertj

    snauwaertj

    Lid geworden:
    29 jan 2008
    Berichten:
    403
    :) Al je hem daar misschien nog wat langer had laten liggen was er misschien wel een plantje uitgegroeid met nieuwe kleine mega'tjes aan.
    :rolling:
     

Deel Deze Pagina