Graupner Multi Jet Boat

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Roel van Essen, 24 mrt 2017.

  1. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    In het kader van "je moet toch iets te doen hebben" maar weer een scheepje gekocht: de Multi Jet Boat (MJB) van Graupner.
    Voor het eerst in Neurenberg in 2011 gesignaleerd en toen al verliefd geworden op dit kleine scheepje.

    In Neurenberg, in de kleurstelling van het prototype.
    multi jet boat 1.jpg
    Wat gegevens:
    Semi-schaalmodel van een Zweedse reddingsboot.
    Lengte ca. 665 mm
    Breedte ca. 188 mm
    Hoogte ca. 325 mm
    Gewicht ca. 2,1 kg
    Schaal: ca. 1: 25
    Aandrijving: 2 x Graupner mini-jet met als krachtbronnen 2 x speed 600 Race.
    (Standaard-)functies: motoren, roer en keerkleppen.

    De doos, waarop het model in nieuwe kleurstelling met aluminium-look.
    P1440200.JPG

    Business-end, met de jets (Prototype, Neurenberg, 2011).

    MJB2.jpg

    Eerste indruk na het uitpakken:
    Stevige romp met het dek eraan vastgegoten, multiplex delen zijn laser-gesneden, evenals de ABS opbouw-delen. Verschansingsdelen zijn ook ABS, waar ik m'n vraagtekens bij heb, maar da's van later zorg. In de romp zit een (lasergesneden) multiplex spant voor de stijfheid. Ook onder de rand om de dek-opening zit een multiplex balk.
    De jets en de motoren zitten in de doos, dus geen apart aan te schaffen "Antriebset".
    Redelijk wat beslag.

    Bouw-instructie is uiterst summier: een fraai boekje van meer dan 30 pagina's. 22 pagina's veiligheidsvoorschriften in Engels, Duits, Frans en Italiaans/Spaans (in ieder geval een taal met hoog saghettigehalte) en uiteindelijk de laatste 8 pagina's de feitelijke "instructie", die weer verwijst naar de 1:1 bouwtekeningen. Die laatste zijn op zich prima, twee grote lappen A2-papier met zo op het oog duidelijke tekeningen.

    Wél heb ik m'n twijfels bij de motoren. Speed 600 Race (8,4V) zijn op zich prima motoren, maar voor zo'n bootje best zwaar. En het zijn ampere-vreters. Dus worden die waarschijnlijk vervangen door Brushless motoren. Nadeel: dan zijn er twee regelaars nodig. Voordeel: je kunt volstaan met goedkopere vliegregelaars. (Alleen vooruit) Maar goed, dat moeten we nog uitzoeken.
    Verdere benodigdheden: roerservo, keerklepservo.
    Navigatie verlichting en verstralers zijn niet werkend uitgevoerd; Dat ben ik wel van plan.

    Een filmpje van het model:

    Of het zo slim is om het scheepje met volle kracht de wal op te sturen vraag ik me af...
     
    Laatst bewerkt: 24 mrt 2017
  2. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Mooi bootje ik heb hem vorige week ergens op een site zien staan en heb me heel erg ingehouden om hem niet te kopen stond ook nog een sleepboot van graupner bij die was ook leuk om te zien. (Te veel andere dingen die ik nog heb liggen) Ik volg in ieder geval. Het zijn mooie boten om te zien en aan het filmpje te zien vaart het ook goed. Zo'n jet aandrijving lijkt me ook wel gaaf om te maken en mee te varen.

    Hoe groot is hij nu, want waar ik hem zag stond dat ie 1040mm lang was en in jouw beschrijving is ie 665. Dat scheelt nogal.
     
  3. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Echt 66,5 cm. Lekker handzaam.
     
  4. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Dat is dan inderdaad een mooi handzaam formaat. Die kun je nog wat makkelijker vervoeren. Ik ben met de zz bezig en die is bijna een meter en denk dat dat een reden gaat worden dat ie niet veel gaat varen. Vervoerstechnisch niet handig. Dit is ook nog wel ergens neer te zetten in huis.

    Nu alleen niet te lang wachten met updates ;)
     
  5. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    De inhoud van de doos:
    - dek, dekhuis en reddingsboeien
    - Gelaserde delen voor de standaard
    - Gelaserde ABS-delen voor de opbouw
    - ABS verschansing en beslag
    - Twee Jetantriebe No.2349
    - koppelingen
    - Speed 600 motoren, heel goed ingepakt in een blok piepschuim
    - Roerservo
    - Servo voor de keerkleppen
    - delen voor de roerbesturing
    - Draad, dubbelzijdig kleefband, stickers
    - "Bouwbeschrijving" in DE, EN und FR
    - 2 x A2 formaat tekeningen

    Verder heeft men nodig:
    - Uiteraard een zender en ontvanger, minimaal driekanaals (regelaar, keerkleppen en roer)
    - Accu (s)
    - Regelaar

    Wat plaoties:
    3 "vellen" gelaserde ABS-delen
    P1440259.JPG

    v.l.n.r:
    gelaserde houtdelen voor de servo-omkasting
    stickers
    gelaserde raamdelen
    "hoed" van de opbouw

    P1440260.JPG

    detail van de gelaserde raamdelen
    P1440261.JPG

    Wat beslag:
    reddingsboeien, reddingsvlot, mast en kleine zaken zoals navigatieverlichting, schijnwerpers, hoorn e.d.

    P1440262.JPG

    Jetunit met daaraan vast een van de motoren, gelaserde houtdelen voor de servo's, losse motor.
    P1440263.JPG

    2 servo's (zitten dus in de doos!), messing en stalen staf, motoren met jets, klittenband.
    P1440264.JPG

    Romp en dek inéén
    P1440265.JPG

    Alle openingen voor de jets al uitgesneden.
    P1440267.JPG

    Multiplex spant in de romp
    P1440268.JPG

    Eén van de twee tekeningen
    P1440269.JPG

    Al met al ziet het er goed verzorgd uit. Alle kwetsbare onderdelen, zoals de romp, de vellen ABS en de mast keurig in vloeipapier, motoren in een groot vierkant piepschuim blok, kunnen geen kant uit. De zakjes met onderdelen opgeborgen in de romp, kunnen ook niet weg, kortom: netjes.
     
  6. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Een leuk, handzaam en grappig scheepje Roel.
    Komt hij straks mee naar de WSD 2017?

    Groet, Bert
     
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Deze week met het mooie weer varen Roel? Lijkt een Schnellbaukasten! Maar neem de tijd om alles goed te monteren om zo verrassingen te voorkomen. Leuk ding om te zien en ik denk ook wel om mee te varen. In ieder geval met een heel ander vaargedrag dan je Smit Salland of je Thamestug. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
  8. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Schnellbaukasten: ja. Deze week al in het water: Ik denk het niet. Die jets wil ik uiterst zorgvuldig inbouwen, en dat kost tijd.
    Los van het feit dat WSD 2017 best dichtbij is, en er ook nog gewerkt moet worden; tijdens de WSD 2017 hoop ik samen met mijn echtgenote in een camper ergens in Zweden rond te zwerven...
    Kortom: kalm aan met bouwen... D;r zit geen deadline aan vast!
     
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Mooi land dat Zweden Roel. Raad je aan om bij Berg een kijkje aan het Götakanal te nemen. Moet een beetje op de route liggen natuurlijk. Dalslandkanal is ook mooi met 2 viaducten en een aquaduct boven elkaar. Ach, het is overal mooi. Gr. Klaas.
     
  10. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    We gaan 't zien, Klaas. Vrienden van ons hebben in Zuid-Zweden een rundveebedrijf gekocht omdat ze hier in Nederland gek werden van de regeltjes. Daar gaan we even ontwikkelingshulp geven, oftewel: een aantal pakken hagelslag en zakken Engelse drop brengen. Lekker rustig er heen rijden, onderweg van alles bekijken, we zien wel. Voordeel van een camper: je hebt alles bij je: stilstaan, rem erop, koffie...

    Terug naar de Multi Jet Boat:
    na een behoorlijke speurtocht voor geschikte motoren besloten om de Speed 600's er toch in te leggen. De reden: voor een andere (BL) motor moet er zoveel aangepast worden, dat winst aan gewicht van de motor teniet gedaan wordt door een constructie met tussen-assen.
    De Speed 600 zit rechtstreeks op de jet; een eventuele andere motor zou ik los van de jet moeten plaatsen en met een tussen-as met (waarschijnlijk) twee cardans met de jet moeten verbinden. En dat twee maal. Dat werd me te gek: extra constructies in de boot, extra gewicht, kans op overmatige trillingen... Nee.
    Gewichtsbesparing zal dus bestaan uit het gebruiken van een Lipo i.p.v. de aanbevolen NiMh-accu. De eerste Jet is nu in de romp gelijmd.
    Het gat in de spiegel moet wat groter en de instroom-opening in de bodem iets aangepast, maar daarna ging het netjes. Jet eerst vastgezet met een paar puntjes CA-lijm, daarna afgelijmd met 2C lijm. Die ligt nu te drogen.
     
  11. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    De 2e jet zit ook in de romp en ligt te drogen. Iets minder aanpassingen aan de romp nodig dan bij de 1e.
    Je moet wel dunne vingers hebben mocht je de motoren er ooit uit willen halen. Ze zitten met M3 inbusbouten aan de jets vast, maar met de units eenmaal gemonteerd, wordt het een aardige klus om de motoren los te maken...
    Foto's zet ik morgen wel op het forum, als de lijm droog is.
     
    Dennist vindt dit leuk.
  12. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Zoals beloofd, de foto's van de ingebouwde jets.

    De machinekamer: 2 x Speed 600. Door Graupner netjes ontstoord en voorzien van bekabeling. Boven de motoren 3 bowdenkabels: de gele gaat naar de nozzels om te sturen, beide witte gaan richting remkleppen. Pijlen op de motoren geven de correcte draairichting aan; beide jets draaien dezelfde kant uit.
    P1440270.JPG

    De bowdenkabels zitten netjes in het middenspant vast...
    P1440271.JPG

    ...en zitten met 2C-lijm ook in de achterzijde vast.
    Ik vind dit een betere methode dan (zoals bij de Azimuth Atlantic Challenger en de Moonraker) met messing stangen met zo'n rubber harmonicaatje er overheen. Minder kans op water via de stuur-openingen.
    P1440272.JPG
    De remkleppen open...
    P1440275.JPG
    ... en de remkleppen dicht voor achteruit varen. Beide kleppen worden simultaan aangestuurd, dus Graupner heeft niet in de mogelijkheid voorzien om de ene klep open en de andere dicht te zetten. Dan zou er nog een servo ingebouwd moeten worden. Het kán echter wel, maar dan moet je een bowdenkabel verplaatsen en een extra servo in de romp zetten. Het voordeel is dan dat je op-de-plaats zouden kunnen draaien.
    P1440276.JPG

    Het onderwaterschip aan de achterzijde. De zwarte afdekkingen van de inlaatopeningen zijn apart onderdelen, die je na montage van de jets pas moet lijmen. Daarna de messing stangetjes (om takjes e.d. buiten te houden) plaatsen, vastzetten met CA-lijm en vervolgens aflijmen met 2C lijm. Daarna de voorzijde van de inlaatopeningen netjes glad schuren, zodat eventuele lijmresten verwijderd worden en straks het water zonder teveel weerstand in de jets kan.
    P1440277.JPG

    Bijzonderheden bij de inbouw? Ja, ik heb de roer-aansturing vervangen door een eigen bowdenkabel. (die gele). Graupner wilde dit met een messing stang doen; was ik niet kapot van. De koppeling tussen de stuurnozzels heb ik met RVS kwinklinks en M2 messing draadeind gedaan. Iets platter dan de oorspronkelijke manier van aansturen en past beter onder de remkleppen.

    De volgende fase is het fabriceren van twee multiplex bakjes voor de servo's. Een regelaar (vliegregelaar, want hij hoeft alleen vooruit te kunnen) moet nog besteld worden, en dan zou de proefvaart in principe al kunnen plaatsvinden.
    Wel met de dek-opening dichtgetaped, voor alle zekerheid...
     
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  13. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    En na alle lijm de gelegenheid te hebben gegeven een nachtje door-en-door droog te worden, vanochtend de waterdichtheidstest uitgevoerd.
    De romp in een langwerpige bloembak vol water gelegd, en tot dekhoogte onder water gelegd met nogal wat gewicht er in... Na vijf minuten nog steeds geen druppel water binnen! Test geslaagd! :bier:
     
    Dennist vindt dit leuk.
  14. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Dat wordt een leuk bootje Roel ik heb er ook 1 gehad maar dan met 1 jet van Graupner volgens mij , het was een reddingsboot maar ik heb er een politie uitvoering van gemaakt voor demo's in de vaarbak.
    vaart als een tierelier en vol gas in een meter keren.

    P1000759.JPG
     
  15. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    hier nog een paar . volgens mij hete het model Haagt of zoiets , te lang geleden .:confused:

    P1000773.JPG P1000758.JPG P1000767.JPG P1020734.JPG

    P1020735.JPG P1000769.JPG
     
  16. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Dat model heette "Hecht", Erwin.
    Ondertussen keerkleppen en richtingsbuizen aan hun respectievelijke servo's gekoppeld. Da's even nauwkeurig werken om alles exact te krijgen zoals het moet, aar dan heb je ook wat. Nu is het nog even wachten op een regelaar. Tot mijn stomme verwondering is er nauwelijks meer een vliegregelaar (alleen vooruit) te krijgen voor borstelmotoren. Tenminste niet met het vermogen wat ik denk nodig te hebben.
    De techniek gaat harder dan ik dacht...:weetnie:
     
  17. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Wat gaat het verbruiken denk je Roel ?
     
  18. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Hmmm.... Regelaar is binnen en aangesloten. Even de amperemeter tussen accu en regelaar gezet:
    Met de motoren los: 4,5A
    Met de motoren gekoppeld aan de jets: +5A.
    In het water zal het behoorlijk wat meer worden, zeker met vol gas.
    Nou ja,, dat is de consequentie van dit soort scheepjes.

    Voor de regelaar ben ik niet bang, die kan 12V en 50A verstouwen, maar ik zal wel met een "trosje" accu's richting water moeten als ik lang wil varen.
    (Of een heel lang verlengsnoer:hammer:)
     
    Erwin van Leeuwen vindt dit leuk.
  19. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Gisteren de eerste proefvaarten gemaakt. Alleen de romp, met de opbouw ben ik nog niet begonnen. Een plastic tasje stuk geknipt en over de opening waar de opbouw moet komen geplakt.
    Met een 7,2V NiMH kwam ze "redelijk van haar plek". Een acceptabele vaart, maar niet spectaculair. Toen ik merkte dat de accu in begon te kakken, de zaak opengemaakt. Redelaar handwarm, motoren ook, maar de Tamiya-stekker best wel heet.
    Laten afkoelen en toen een 3S Lipo als brandstof gebruikt. Dat verschil was groot. Binnen een seconde "op de step" en snel! Tijdens snelle vaart een kaarsrechte koers. Gas los is binnen een meter stilliggen. Op vol gas de keerkleppen omlaag resulteert in een spectaculaire duik van de boeg. De bemanning zal, als ze zich niet goed vasthouden, naar een nieuw gebitje om moeten kijken.
    Draaicirkel is op volle snelheid een metertje of 5, bij langzame vaart kan het scheepje op een dubbeltje draaien.
    Na een paar minuten op 3S de boot weer opengehaald: motoren en regelaar lauw, stekker bloedheet. Die is dus er uit gehaald en vervangen door een ander type.
    Resumé: ja, het is een stroomvreter maar wel een leuk "gooi-en-smijt-bootje".
    Eens goed nadenken hoe ik de opbouw vast ga zetten, want dat is een "must".
     
  20. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    De opbouw. Graupner heeft daar een (voor mij nieuw) systeem voor wat op zich redelijk bevalt, mits je een aantal zaken goed in de gaten houdt.
    De opbouw bestaat uit platen ABS die gelaserd zijn. Deels gaan de delen "de hoek om", een daar is het ABS schuin uitgelaserd, zodat je 2 x 45 graden hebt, met de buitenzijde nog intact. Na het uitsnijden van de platen moet je die schuine zijden goed "uitbaggeren" want daar zitten behoorlijk wat resten kunststof in. Laat je die zitten, is de hoek waarin de delen moeten staan nooit goed.
    Hier de delen nog plat op tafel:
    P1440368.JPG
    Je kijkt tegen het plafond (midden) aan, met daaraan vast de voorste en achterste ramen van de brug. Die moeten dus een hoek van meer dan 90 graden maken t.o.v. het plafond. Zij linker- en rechter zijkanten bevatten twee kasten aan de achterzijde. Die moeten ook omgebogen worden.
    De beide voorzijden lopen iets naar elkaar toe, omdat de opbouw aan de voorzijde, onder de ramen van de brug versmalt.
    Het is een kwestie van goed vastzetten met tape (ik heb daarvoor het bekende gele Tamiya-tape gebruikt; schilderstape gaf teveel residu i.c.m. met CA-lijm) vervolgens na controle een paar plekken aantippen met een heel klein beetje CA-lijm met versneller, en na droging de verbindingen compleet nalopen met CA-lijm.
    Dat ging redelijk vlot; na drie uur zat de opbouw in elkaar.

    Vooraanzicht:
    P1440370.JPG
    Achteraanzicht:
    P1440372.JPG

    Zijkant:
    P1440373.JPG

    Voorkant op de romp, met de "pet" er even los opgezet. Die pet is overigens van hetzelfde materiaal als de romp, vandaar het kleurverschil.
    P1440374.JPG

    Alle verbindingen worden nog nagelopen met 2C-lijm en in de opbouw komen nog (houten) spantjes om het geheel wat meer "body" te geven.
     
    J.Visser, Bert V, Marc en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina