Graupner nostalgie - folder uit 1963

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door max z, 18 dec 2016.

  1. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Ik heb dit al die jaren bewaard. Ik weet nog dat ik 'm gekregen heb bij modelbouwzaak St. Lucas in de Willemstraat in Eindhoven, de bijgekrabbelde prijzen zijn van mijn hand. En natuurlijk ging mijn voorkeur weer uit naar één van de duurste modellen, de Bölkow Junior, die ik toen zeker niet kon betalen. Het heeft toch nog een jaar of tien geduurd voor ik me echt met modelvliegen bezig ging houden.

    Voor de slimmeriken: ik heb de pagina's met bootjes niet gescand.

    Max.
     
  2. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Leuk hoor... mijn originele Kleine Uhu staat er ook nog bij (Graupner heeft die naam vervolgens voor een heleboel modellen gebruikt maar voor zover ik weet was dit de eerste...)
     
  3. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    De voorplaat ziet er strak modern uit, zou zo in 2017 weer kunnen.
    Mooi hè, ook die Silentius 1960, electro vrije vlucht met 2S Rulag lood accu's.
    Die waren gesloten, voor het opladen moest je ze in een houder plaatsen, als de accu vol was en begon te gassen ging die opbollen.
    Een micro switch werd dan bekrachtigd en de lader stopte. Geniaal.
     
  4. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Wel leuk.
    De Piper PA 22 Tri pacer was het eerste bouwkitje dat ik had van Graupner en dateerde van 1963.
    Samen met mijn vriend elk een gekocht, toen nog bij Sientifix in Antwerpen.
    Die van mij is nooit afgewerkt, die van mijn vriend heeft eventjes gevlogen, maar het model was niet zo goed bestuurbaar met de variophon.
    Johan.
     
  5. monsieuravion

    monsieuravion

    Lid geworden:
    29 jun 2016
    Berichten:
    272
    Locatie:
    Eindhoven
    Hoi,

    Kei leuk. Ik heb toen de Klemm voor Sinterklaas gekregen met een Webra 1,5CC dieseltje. Allebei door mijn vader gekocht bij Lucas op de Willemstraat. En ook mijn allereerste RC model de Kadett kwam daar vandaan met een later gekochte Remcon besturing uit Nederland.

    Erik.
     
  6. taranis

    taranis

    Lid geworden:
    25 feb 2014
    Berichten:
    49
    Ik wist niet dat Graupner ook in Cox vliegtuigjes deden.De folder laat een Helldiver zien (links onder). Ik was in '64 op vakantie in LA en kreeg van mijn pa een Helldiver. Het was een zeldzame groene: http://www.oldmodelkits.com/index.php?detail=15066 voor maar $9.95

    Ik heb mijnes uiteindelijk volkomen aan gort gevlogen en er veel plezier mee gehad. Zoek nog steeds een betaalbaar exemplaar.Iemand nog een tip?
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Graupner was bij mijn weten min of meer vanaf begin tot einde importeur voor geheel Europa voor Cox producten.
    Ik kan me niet anders herinneren, dan dat Graupner een aantal aparte pagina's in de catalogus had voor Cox spulletjes, zowel de motoren, als ook de modellen.
     

Deel Deze Pagina