Graupner Optimist 1970 t/m 1983

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Jarvin, 2 sep 2012.

  1. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Een 5R kan ook. B6, origineel, met voeding, levering vanuit Nederland en incl. verzenden zit onder de 50 euro.
     
  2. Jarvin

    Jarvin

    Lid geworden:
    30 jan 2012
    Berichten:
    582
    Locatie:
    Arnhem
    @F. Werkhoven: ik was al van plan contact met u op te nemen maar nu u het doet is het nog beter :D. Ik heb het hele verslag van u doorgelezen en het zag er erg mooi uit! Vooral hoe u al die kleuren hout hebt kunnen maken en het bewerken ervan. Er missen inderdaad een aantal dingen (denk ik). Er zijn van die plekjes die donker zijn dat daar ooit wel wat geweest is en sommige dingen zijn niet symetrisch. Ik las dat u tekeningen had van deze Optimist, als u deze wilt kopiëren en sturen zou dat heel erg fijn zijn. De kosten worden dan natuurlijk vergoed. Als u dit zou willen doen hoor ik dat wel via een PB want het zou erg leuk zijn!!!

    over de oplader: ik heb toevallig ook 2 Robbes 5R en de Robbe 5
    [​IMG]
    Dus ik begrijp dat ik hiermee gewoon alles kan opladen? dus Nimh en eneloop :p dat zou fantastische zijn!

    Verder heb ik nog gekeken of er extra gewicht in moet. Dit hoeft gelukkig niet hij ligt precies goed en helemaal waterdicht:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  3. F. Werkhoven

    F. Werkhoven

    Lid geworden:
    1 dec 2007
    Berichten:
    204
    Locatie:
    Fryslān
    Ik zag dat rexonamen mijn naam al liet vallen (bedankt daarvoor), kleine moeite om dan ook zelf maar een reactie te plaatsen. De titel had mijn interesse ook al gewekt, het blijft een mooi bootje om te zien.

    Bedankt voor de complimenten. Wat is er dan niet symetrisch?

    Ik heb inderdaad de tekeningen, ik kan van de onderdelen die je nu nog mist,
    wel een kopie maken, dat is voor mij wat minder moeite en voor jouw wat goedkoper. Stuur je maar een PB waarvan je een afduk nodig denkt te hebben.

    Mvg, Folkert
     
  4. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Eneloop is NiMh, alleen een speciaal soort NiMh cel. Dus als je met een lader NiMh kan laden, kun je automatisch Eneloop cellen opladen.

    Je zegt trouwens dat de boot zonder extra gewicht al goed ligt. Maar je hebt er nu nog geen accu's in, toch? Dat zou betekenen dat je de accu's licht moet houden.
     
  5. Jarvin

    Jarvin

    Lid geworden:
    30 jan 2012
    Berichten:
    582
    Locatie:
    Arnhem
    @F. Werkhoven: ik zal eens kijken wat het precies was. Vooral details en de verstaging zit bijvoorbeeld vast met doodgewone haakjes. De tekeningen zouden heel fijn zijn, daarvoor stuur ik binnenkort even een PB.

    @Indoorvlieger: Oké, ik vind wel dat ze het voltage laag houden dan maar je moet natuurlijk zelf een pakket maken... :)

    Het is inderdaad zonder accu's. Nihm accu's zijn niet zo zwaar als loodaccu's dus dan zit ik wel goed volgens mij. Nu nog kijken of deze laders Nihm kunnen laden. Ik heb wel van loodaccu's en Nicadaccu's gelezen dat deze er aan konden maar Nihm...

    Als het geladen kan worden en ik weet op hoeveel Volt hij laad dan ga ik dus de dingen bestellen die ik eerder al heb laten zien:
    Conrad energy NiMH Sub-C racingpack 7.2 V / 2000 mAh Stekkersysteem Tamiya-stekker in de Conrad online shop
    Eneloop accupack penlite 4,8 V, ZLF 2000 mAh (l x b x h) 58 x 14.5 x 50.5 mm in de Conrad online shop
     
  6. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Reken op ca 350 gram extra gewicht bij je huidige accu-keuze. Je kan testen of je boot met dat gewicht dieper gaat liggen

    Denk je ook aan een passende stekker voor je Eneloop pakketje? En misschien handig om er een ander type stekker aan te zetten, om te voorkomen dat je per ongeluk 7.2 volt op je ontvanger zet. De rode "BEC" connector is een goede optie, neem wel die met de dikkere kabel.


    Gr, Henk
     
  7. Jarvin

    Jarvin

    Lid geworden:
    30 jan 2012
    Berichten:
    582
    Locatie:
    Arnhem
  8. rexonamen

    rexonamen

    Lid geworden:
    24 nov 2006
    Berichten:
    682
    Locatie:
    in een huis
    Jarvin ,wat accu betreft waarom nu moeilijk doen 2 losse accu`s ,neem gewoon een 6v pakket vanaf 1800 ++, of meer en je hoeft niet te knutselen ,+ je kunt evt een schakelaar met stekker buiten op maken kun je ook laden ,zonder eruit te halen en je ontvanger mag ook op 6v dus simpel ,zou op deze winch om er nog lang plezier van te hebben (willen wel eens doorbranden bij vastzitten v/d schoot) 6v doen geen 7,2 v en een zekering van 3amp slow ,zo vaar ik ook met deze boten en winche`s. en wat betreft laders daar zit je wel goed mee , je kan natuurlijk ook 2x 6v pakketen nemen ,kunje een heeeeeeeeele tijd varen ,1x in de boot 1x a/d lader .

    gr Rexonamen
     
  9. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
  10. rexonamen

    rexonamen

    Lid geworden:
    24 nov 2006
    Berichten:
    682
    Locatie:
    in een huis
    indoorvlieger , hoop dat dit alleen in bootjes doet ,en niet vliegtuigen zoals je avatar voorzegt , want voor redelijk continu gebruik is dit Niet goed ,slechte stekker verbindingen komen vaak voor doordat je ze geregeld los maakt , zou niet gebruiken liever een dikkere , heb hier zeer slechte ervaring mee , en voor de prijs heb ook wel betere .

    gr Rexonamen
     
  11. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Wees gerust, ik gebruik ze alleen voor toepassingen met lage stromen, als ontvangeraccu of in een Micro Magic. Daar voldoen ze prima. Omdat ik meestal Eneloops gebruik, en de zelfontlading bijna te verwaarlozen is, laad ik ze eens in de paar keer varen pas weer op. De dingen waar ik mee vlieg zitten rond de 30 gram vliegklaar en hebben maximaal een 1S 300 mAh lipo met eigen stekkersysteem.

    Bij de boot van Jarvin komt alleen een ontvanger en servo op die accu, dus zal het verbruik nog minder zijn dan bij een MM, waar de zeilservo ook gevoed moet worden.
     
  12. rexonamen

    rexonamen

    Lid geworden:
    24 nov 2006
    Berichten:
    682
    Locatie:
    in een huis
    Oke , maar hij heeft aan 1 batterij genoeg 6volt om de ontv- serv0- winch te laten werken ,scheelt in de aanschaf , en kan hiermee veel beter mee werken ,nooit verkeert aan te sluiten , makkelijker te plaatsen ivm balans v/d boot , ik denk dat je niet zo`n winch in gebruik hebt , ik kan je zeggen ze willen wel een beetje amp gebruiken ,zijn beresterk , en heb er zelf zo`n 8stuks in diverse boten zitten . doe nu gewoon voor zo`n jonge simpel , 1 stekker a/d batt met verloop naar de ontv en winch ,

    gr Rexonamen
     
  13. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Volgens iemand anders met ervaring met de winch heeft deze aan 6 volt niet genoeg om een beetje vlot te werken, maar ik lees nu dat jij weer andere ervaring hebt. Met 1 accu kan ook, alleen moet er dan wel een extra stekker aan de accu komen, of een Y-kabel, want ik begrijp dat die winch zijn eigen voeding moet hebben, en niet via de ontvanger gevoed kan worden.

    Vaartijd maak ik me niet druk om, zelfs met 1 pakket zul je uren kunnen varen. Meestal is de accu van de kapitein op de wal eerder leeg dan die van de boot, althans met zeilen. Of die winch moet inderdaad flink wat ampjes vragen, maar dan lijkt het me juist handiger om met 2 accu's te werken, dan heeft je ontvanger geen last van de spanningsdip als de winch harder moet werken, toch?
     
  14. rexonamen

    rexonamen

    Lid geworden:
    24 nov 2006
    Berichten:
    682
    Locatie:
    in een huis
    gelijk of geen , 6volt heeft deze genoeg aan ,met 7,2 heeft de elektronica te veel te verduren ,(doorbranden fet bij vastzitten schoot) en deze werkt ook nog op 3,6v als het moet hoor en voor speed hoef je deze niet te gebruiken O stand is ook 0 stand spanning , het zijn langzaamlopers en heel mooi voor het schaal efect een Optimist is een statig schip geen (race) dame , een MM is iets heel anders , moet allemaal snel gaan , ik denk dat Folkert hier ook met me eens is , maar wedstrijden zul je met deze oude dame niet makkelijk winnen ,wel een heel mooi zeil gedrag ,.

    gr Rexonamen
     
  15. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Duidelijk, blijkbaar verschillen de ervaringen met de rode winch, unusual RC gaf aan dat 7.2 wel nodig was voor een beetje goede werking, maar dat is dus niet absoluut noodzakelijk. Bij de latere zwarte versie heb ik zelf ook met 6 volt gewerkt en ik had daar nooit problemen met de snelheid van de winch, maar heb met de rode versie geen ervaring. Dan zou een 6 volt accu met flinke capaciteit (meer dan 3000 mAh) waarschijnlijk de beste optie zijn. En dan die met een Y-kabel op winch en kabel naar ontvanger aansluiten.

    En mocht er toch voor 2 kleinere pakketten worden gekozen, een 4.8 volt Eneloop pack en een 6 volt Sub-C pack, 3000 mAh of zo.
     
  16. rexonamen

    rexonamen

    Lid geworden:
    24 nov 2006
    Berichten:
    682
    Locatie:
    in een huis
    het eenigste verschil in zwarte of rode is de elektronica (fets spanning regelaar voor l/r draaien)en de rode heeft een gesloten gearbox incl motor , en kunnen allebeide op 6v functioneren ,
    Zijn super voor schaal modellen en perfect af te regelen ,dit waren in mijn ogen/gebruik de besten .

    maar nu voor jarvin normaal on TOPIC

    gr Herman
     
  17. Jarvin

    Jarvin

    Lid geworden:
    30 jan 2012
    Berichten:
    582
    Locatie:
    Arnhem
  18. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
  19. Jarvin

    Jarvin

    Lid geworden:
    30 jan 2012
    Berichten:
    582
    Locatie:
    Arnhem
    nog niet eens aan gedacht en nog goedkoper ook! Dat gaat hem worden!

    Even sparen en bestellen want ik ben momenteel echt platzak.
     
  20. F. Werkhoven

    F. Werkhoven

    Lid geworden:
    1 dec 2007
    Berichten:
    204
    Locatie:
    Fryslān
    Dat was in 1967 en 1968 wel anders, winnaar van de american One Ton Cup.:D

    Wat zijn je plannen met deze boot Jarvin? Daarmee doel ik op, hoever je wild gaan met het restaureren of hou je het bij het plaatsen van de ontbrekende onderdelen.

    [​IMG]

    Over de diepgang zou ik me niet te veel zorgen maken het kan zijn dat de vorige eigenaar de waterlijn wat lager heeft gemaakt. Meestal zit er ook nog een elektromotor met schroef as en schroef in gemaakt die heb ik bij jou nog niet zien zitten dus dat gewicht heb je dan niet aan boord.

    Waar zit je roerservo? vroeg ik mij nog af.

    Mvg, Folkert
     

Deel Deze Pagina