Graupner Optimist

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Johan de Vries, 19 mei 2013.

  1. Johan de Vries

    Johan de Vries

    Lid geworden:
    17 sep 2011
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Aan de Merwede
    Wederom vaarklaar maken van een Graupner Optimist. Of mag het ook een restauratie zijn? Kreeg deze Optimist in handen in bijna complete maar wanorderlijke staat, op het eerste gezicht net maar bij nader inzien met beschadigingen aan roer, kajuitopbouw, kuipranden, romp en zeilen. De zeereling bevond zich overigens in de romp ... Na eerst alle losse onderdelen verwijderd te hebben en de totale verstaging of wat daar van over was verwijderd te hebben alsmede het gebroken roerblad bleef er een goede basis over om toe te gaan werken naar een weer toonbaar en vaarbaar model. Aardig detail: de nog aanwezige Microprop proportionele zeillier bleek het nog te doen, nadat ik er Futaba stekkers op had gezet. Blij ben ik met de transparante standaard en de gave houten mast! Dat er nieuwe zeilen gaan komen staat vast!

    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. F. Werkhoven

    F. Werkhoven

    Lid geworden:
    1 dec 2007
    Berichten:
    204
    Locatie:
    Fryslān
    Hallo Johan,

    Wat heb je een mooi bootje op de kop weten te tikken............zag haar laatst al staan op MP, leuk dat je de nieuwe eigenaar bent en een topic hebt geopend.
    Ben alvast benieuwd, naar wat jij er allemaal mee gaat doen.

    Mvg Folkert.
     
  3. Johan de Vries

    Johan de Vries

    Lid geworden:
    17 sep 2011
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Aan de Merwede
    Hallo Folkert,

    Dank voor jouw kijk op zaken, schept vertrouwen voor het herstel van deze Optimist. Om tot de volgende stappen te komen heb ik al de nodige foto's van jouw Optimisten geraadpleegd, in het bijzonder om verbeteringen aan te brengen waar mogelijk. Met name de constructie van de kajuitopbouw en het kajuitdak. Inmiddels heb ik er al wel een nieuwe kuipvloer ingelegd, de oorspronkelijke was gebarsten en stond open. In jouw Optimisten zie ik een mooi frame dat de mast zijdelings steunt, heb ontdekt dat deze constructie waardevol is, om te voorkomen dat anders de doorbuigende mast op kajuitdakhoogte aanleunt tegen een laagje fineer en een dunne lat en wat plastic. Wanneer je nog andere tips voor mij hebt, graag!

    Groet, Johan
     
  4. F. Werkhoven

    F. Werkhoven

    Lid geworden:
    1 dec 2007
    Berichten:
    204
    Locatie:
    Fryslān
    Hallo Johan,

    Tips...........verbinding tussen romp en kiel is een zwak punt. Als het kan verstevigen doormiddel van een extra draadeind. Als de verbinding tussen dek en romp nog goed is, deze mooi laten zitten. De ABS romp kan door de leeftijd soms aardig breekbaar zijn, dus wees voorzichtig met het verwijderen van onderdelen die aan de romp zijn verlijmd.

    Ik moet zelf ook weer hoog nodig ééns bezig met die Optimisten van mij, ben al wat verder, maar het gaat niet snel. Zal binnenkort de foto's maar weer ééns updaten.....

    Mvg, Folkert
     
  5. Johan de Vries

    Johan de Vries

    Lid geworden:
    17 sep 2011
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Aan de Merwede
    De kiel is een 'zwaargewicht' heb ik al ontdekt die vanwege dat gewicht flink zou kunnen gaan werken op het ABS van de romp! Romp-dekverbinding is heel mooi afgewerkt bij deze Optimist, inderdaad: niets aan doen. De kuipranden vind ik wel heel dun, 1 mm dik fineer, in de vitrine is dat mooi, maar op het water ... Is dat origineel of heeft de bouwer van mijn model gewicht willen besparen?
     
  6. F. Werkhoven

    F. Werkhoven

    Lid geworden:
    1 dec 2007
    Berichten:
    204
    Locatie:
    Fryslān
    Dat is origineel, het is inderdaad dun en ook lekker kwetsbaar.

    [​IMG]

    Hier nog een link van Optimisten van de buren.
    1-Tonner "Optimist" - Originalunterlagen?

    Staan ook mooie tussen.......
     
  7. Johan de Vries

    Johan de Vries

    Lid geworden:
    17 sep 2011
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Aan de Merwede
    Nieuw roer Graupner Optimist

    Het samenstellen en opbouwen van een nieuw roer, aangezien het originele roer beschadigd was. Het oorspronkelijke roer, in gebroken staat half aanwezig, bestond uit een hol ABS exemplaar uit twee helften op elkaar gelijmd met een koperen pijpje waardoor de roerkoning wordt gestoken, en gefixeerd met een splitpen dwars door het koperen pijpje en de stalen roerkoning heen.

    Het nieuwe roer gaat opgebouwd worden uit hout, met een houten in dubbel vleugelprofiel geschuurde kern met aan de voorzijde met tweecomponentenlijm gefixeerde koperen pijpje. Op deze houten kern worden met het profiel meebuigende triplex plaatdelen van 1,5 mm dikte. Aan de voorzijde een latje als vulmateriaal, deze wordt later rond geschuurd, aansluitende aan de scheg van de romp.

    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. Johan de Vries

    Johan de Vries

    Lid geworden:
    17 sep 2011
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Aan de Merwede
    Roerblad versus Futaba S3003 servo Graupner Optimist

    Het nieuwe nog ruwe roerblad onder de romp. Aan de bovenzijde zo vlak mogelijk langs de romp, aan de voorzijde zo vlak mogelijk langs de scheg, om wervelingen te voorkomen en de roereffectivitit zo groot mogelijk te laten zijn. Vraag mij wel af of de Futaba S 3003 servo sterk genoeg is voor dit roerblad zonder balansdeel van 16 bij 7 centimeter.

    [​IMG]

    Ook de beschadiging aan de romp is gerepareerd na wat expirimenteren met diverse lijmen op proefstukken: hardplastic lijm, secondelijm, tweecomponentenlijm ... Het is uiteindelijk de laatste geworden om het gat in de achtersteven te dichten met een stukje rond PVC op maat gemaakt in de ABS romp. Rest natuurlijk nog het glad schuren en verwijderen van lijmresten, alvorens de romp af te lakken.

    [​IMG] [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. Johan de Vries

    Johan de Vries

    Lid geworden:
    17 sep 2011
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Aan de Merwede
    Herstellen houtwerk Graupner Optimist

    Op het eerste gezicht lijkt de staat van kuip en kajuitopbouw redelijk, maar nadere beschouwing valt er wel wat op aan te merken. Om te beginnen de kuipranden van fineer: alle splinters en spaanders op zijn plek gelijmd blijven het een kwetsbare randen en absoluut niet strak. Het kajuitschot met de kajuitingang staat rond, het 'schuifluik' heeft uitstekende randen waardoor het optisch gesproken nooit in de schuifluikgarage zou kunnen schuiven. En een stuk losgebarste fineer op de stuurboord kajuitbank en een gebroken kuiprand aan de achterzijde.

    Vandaag begonnen met dubbelzijdig bekleden van de kuipranden met teakfineer. Dit werkt af en geeft meer verband. Aan de opstande kanten van de achter - en voorzijde van de kajuit wordt aan de binnenzijde een plaatje triplex gelijmd die de zaak vlak trekken. Vervolgens begonnen met fineren met teak van kajuitbanken, 'schuifluik' en kajuitschot. Het is nog niet klaar maar het begin is er.

    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. Johan de Vries

    Johan de Vries

    Lid geworden:
    17 sep 2011
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Aan de Merwede
    Zalingen Graupner Optimist gesoldeerd, opbouw versterkt

    In de rommeldoos de zalingen opgesnort en ontdaan van resten oude verstaging en oxidatie. Daarna de zalingen aan het op de mast gemonteerde restant gesoldeerd. Opvallend is dat op heel veel foto's van Graupner Optimisten de zalingen gepeild naar achteren zijn opgesteld met de uiteinden naar voren, gelijkend op wat genoemd wordt 'diamantverstaging', zoals bijvoorbeeld op een 3/4 getuigde Draak. Maar aangezien deze One-Tonner masttopgetuigd is heeft 'diamantverstaging' geen pas. Ook bij mijn Optimist leken de zalingen naar voren gericht te zijn, ooit. Daarom alles in het werk gesteld om de zalingen recht neer te zetten. Iets achterwaarts had nog mooier geweest om maar dat zat er niet, dan zou ander belag op de mast nodig zijn. Met het bereikte resultaat ben ik tevreden.

    [​IMG]

    Het kunststof kajuitdak valt tussen het fineer van de kajuitopbouw aan de buitnzijde en oorpronkelijk een houten latje aan de binnenzijde van de kajuitopbouw. In plaats van de latjes lijm ik 2,5 mm dik miltiplex in het modl van de kajuitopbouw aan de binnenzijde. Hiermee wordt de afwerking verbeterd maar belangrijker het geheel verstevigd: de bedoeling is dt er een frame komt dat de mast op kajuitdakhoogte ondersteund en het kajuitdak en het kwetsbare fineerrandje ontlast.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Ziet er netjes uit. Misschien nog een dun stukje glasmat over de reparatie van de romp, om het wat meer te wapenen? Misschien niet nodig, een goede 2C lijm zou het ook moeten houden, maar meer als extra verzekering.

    De 3003 is een goede servo, maar inderdaad niet extreem sterk, zit rond de 3 kg-cm koppel op 4.8 volt, op 6 volt iets hoger. Je kan het eerst proberen, maar stuurloos ronddobberen omdat je servo is doorgebrand is geen fijn vooruitzicht. Op deze pagina kun je servo's op specificatie bekijken, ook sorteren op bepaalde eigenschappen: Futaba Servos - Page 3

    Werkt ook voor andere merken, gewoon in "Google Custom Search" vakje wat typen.
     
  12. rexonamen

    rexonamen

    Lid geworden:
    24 nov 2006
    Berichten:
    681
    Locatie:
    in een huis
    Indoorvlieger , met een standaard servo voor de toerzeiler ;) , kun je jaren mee vooruit in een boot (vochtvrij) ja vliegen daar kan ik mee in komen :schrik: , dat zijn andere omstandigheden ,hele dag aan je knuppels trekken ,wij botenmannen hebben ook niet de last dat we elk jaar een nieuwe set nodig zijn , bij mij is een die al ruim 25j z`n werk doet :pim: , we hebben ook het voordeel :sleepy: dat boten niet zomaar uit de lucht vallen.



    Johan de :) optimist:) mooi , en :?: orgineel ,
     
  13. Johan de Vries

    Johan de Vries

    Lid geworden:
    17 sep 2011
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Aan de Merwede
    Inderdaad wil ik de Graupner Optimist zo origineel mogelijk houden en herstellen met behoud van Graupner onderdelen. Gisteren heb ik nog een Graupner wantspanner kunnen kopen, de laatste uit voorraad, naar verluid zou Graupner failliet zijn, ben nog naar drie spanners op zoek.

    Wat de Futaba S 3003 betreft: klinkt vertrouwenwekkend.
     
  14. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland

    Zou best kunnen dat het in een vliegtuig anders werkt, kan ik niets zinnigs over zeggen, want in tegenstelling tot wat mijn forumnaam sommigen doet denken, ben ik vrij weinig met vliegtuigen bezig, en ben dus niet de hele dag "aan mijn knuppels aan het trekken" of zo. Verder weegt het enige vliegtuig wat ik heb, totaal net zoveel als deze complete servo, en de heli's die ik heb zelfs minder, dus praten we over een hele andere schaal, de servo's die daarin zitten wegen een paar gram. ;)

    Dus mijn advies was absoluut niet bedoeld vanuit een "vliegerstandpunt" of wat dat ook mag zijn, of omdat ik andere ervaringen met deze servo's zou hebben in vliegend materieel. Ik doe ook jaren met mijn servo's, die in mijn Dolly en Paul Denker zijn ook zeker 25 jaar oud, en voldoen nog prima. De zender van de Dolly is de Robbe Starion, nog op 30 MHz, ook niet bepaald een setje van vorig jaar...

    Boten vallen inderdaad over het algemeen niet uit de lucht, tenzij je struikelt op weg naar de waterkant. Ze kunnen wel zinken natuurlijk, bij elke tak van de RC hobby zit een ongeluk in een klein hoekje, je neemt je voorzorgsmaatregelen, en hoopt dat die afdoende zullen zijn. Wat dat betreft zit er weinig verschil tussen varen, rijden, of vliegen, dus ik snap het niet waarom er soms zo in hokjes wordt gedacht, van "we" en "jullie" met de bijbehorende vooroordelen. :confused:


    Kortom, als de ervaring leert dat een 3 kg servo voor een dergelijk niet-balansroer sterk genoeg is, dan is er uiteraard geen reden om een andere aan te schaffen. De s3003 is een prima servo, en zal, als hij niet te zwaar wordt belast, beslist jaren mee kunnen gaan.
     
  15. Johan de Vries

    Johan de Vries

    Lid geworden:
    17 sep 2011
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Aan de Merwede
    En toen had ik ineens een zeiltje ...

    Aangezien ik alleen nog maar zeilen heb gemaakt voor statische modellen heb ik om op te oefenen een tweedehands surfplankzeil gekocht om wat te oefenen. Voor vijf euro was ik de gelukkige koper van een leuk paars-donkerblauw-lichtblauw-wit zeil waar ik met een beetje knagend zeilersgeweten de schaar in zette :confused: ... En toen had ik ineens na een middagje passen, meten, plakken en knippen een 'nieuw' grootzeil op mijn Optimist ... :D

    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]
    [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Dat ziet er zeker niet gek uit. Nog even een verstevigingshoekje bij het uiteinde van de giek, dan zijn we er wel, denk ik. :D
     
  17. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
  18. Johan de Vries

    Johan de Vries

    Lid geworden:
    17 sep 2011
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Aan de Merwede
    Ronding voorlijk

    Dank jullie wel voor de complimenten!

    Van het eerste probeersel heb ik al veel geleerd,
    om te beginnen het werken met een naaimachine:

    Draad inscheren, onderspoel winden,
    verschillende steken, het naaien op zich,
    'k begin het al aardig door te krijgen :)

    Maar ook dat het niet werkt
    door dubbelzijdig plakband te gebruiken
    en dan de naaimachine eroverheen:
    de bovenzijde is dan prachtig,
    maar de onderzijde ... Allemaal klitten. :confused:

    Nu dus aan een tweede grootzeil begonnen,
    zonder dubbelzijdig plakband en met al het aangeleerde.

    Daar komt wel een ronding in het voorlijk in,
    vanwege het probeersel was dat achterwege gebleven,
    aan de mast bleef het eerste zeil toch min of meer rechte lap.

    Foto's volgen nog, Johan
     
    Laatst bewerkt: 11 jun 2013
  19. Johan de Vries

    Johan de Vries

    Lid geworden:
    17 sep 2011
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Aan de Merwede
    Graupner Optimist grootzeil

    Drie grootzeilen verder begin ik tevreden te worden met het resultaat.
    Het eerste grootzeil was er ineens maar met leerfouten,
    het tweede grootzeil kwam er met leerpunten,
    het derde krijgt van mij een voldoende.

    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Je afwerking ziet er al goed uit ;), de vorm kan je maar beoordelen als je gaat zeilen .
     

Deel Deze Pagina