Graupner Optimist

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Johan de Vries, 19 mei 2013.

  1. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Hoi Johan,
    Ten eerste mijn complimenten voor je restauratiewerk.
    De ophanging van de kiel is knullig.Die kielbout had door een stevige vrang gestoken moeten en die liefst weer aan een paar stevige spanten.

    Wat een kneiter van een roer heb je gemaakt!
    Ik vaar zelf met een houten boot van 1.70 meter met een roer van13×6.5 cm,eveneens ondersteund door een kleine scheg en toch gaat ze soepel overstag.
    Mijn zeillier is een Hitec 785 B die met 6 volt aan ca 68 dm2 moet trekken en daar zelfs bij Windkracht 4-5 geen problemen mee heeft.De schoten zijn verbonden aan een doorgaande lijn in de boot op spanning gehouden door een drukveer van een kledinghanger.Klinkt simpel,maar het werkt wel.Wel de schoten pas vieren als ze onder spanning komen.
    Succes verder en we blijven graag op de hoogte van je vorderingen!
    Groetjes,
    Ard
     
  2. Johan de Vries

    Johan de Vries

    Lid geworden:
    17 sep 2011
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Aan de Merwede
    Dag Ard, dank voor je compliment, altijd waardevol!

    Het originele kunststof roerblad mat 100 bij 60 mm en was gebroken, dit roerblad meet 160 bij 60 mm, met een afgeronde voorvoet en in vleugelprofiel. Inderdaad fors, als ik het zo lees. Het roer 'staat' erg mooi, wilde het naar 'moderne maatstaven' diep laten steken, maar het is te verkleinen, mocht dat de zeileigenschappen verbeteren.
     
  3. Johan de Vries

    Johan de Vries

    Lid geworden:
    17 sep 2011
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Aan de Merwede
    Graupner Optimist restauratie

    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. Johan de Vries

    Johan de Vries

    Lid geworden:
    17 sep 2011
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Aan de Merwede
    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG][/QUOTE]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Knap werk Johan, je restauratie is zeker geslaagd :thumbsup:
     
  6. Johan de Vries

    Johan de Vries

    Lid geworden:
    17 sep 2011
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Aan de Merwede
    Ja, het begint er steeds meer op te lijken. Inmiddels is er een grootzeil waar ik een proefvaart mee aandurf, het voorzeil, de genua, is nog een proeflap om ervaring mee op te doen, net als bij het grootzeil, drie probeersels.

    En dan volgt nog het binnenwerk, zeilwinch, roerservo, schootvoering en zo, er zal vast nog beslag aan dek gemonteerd gaan worden. En zo wordt het steeds mooier!

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    783
    Locatie:
    Hilversum
    Ziet er mooi uit Johan! Ik ben alvast vooruit aan het denken voor mijn project en ik heb straks een flink aantal stagspanners nodig, hoe groot zijn de spanners die jij hebt gebruikt en weet je waar die te krijgen zijn? Ik heb al eens wat besteld maar dat is allemaal (veel) te groot voor mijn schip.

    Veel succes met bouwen!

    Crispijn
     
  8. Johan de Vries

    Johan de Vries

    Lid geworden:
    17 sep 2011
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Aan de Merwede
    Spanners

    Hallo Krispijn,

    Een aantal Graupner spanners heb ik van een MF forumlid gekregen, ben daar heel gelukkig mee omdat zij in de handel nauwelijks te vinden waren.

    Bij een modelbouwwinkel (laat vanwege vermeende reclame de naam even achterwege) kocht ik spanners van 25 mm (oog tot oog).

    Je zult er meer nodig hebben, maar ik wil je deze drie spanners van Aeronaut wel gratis toezenden, links op de foto, ik heb ze niet nodig en ben zelf ook geholpen.

    Ze zijn ook in iets grotere afmetingen afmetingen verkrijgbaar, leerde mij een bezoek aan de betreffende winkel.

    Vriendelijke groet,

    Johan

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
  10. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    783
    Locatie:
    Hilversum
    Hoi Johan,

    Hartelijk dank voor je vriendelijke aanbod de spanners toe te sturen. Op mijn scheepje heb ik straks een kleine 20 stagen en ik zou graag alle spanners in dezelfde lijn willen hebben, zo blijft er een eenheid over het hele schip. Het dwingt mij (helaas) te kiezen voor goed verkrijgbare spanners of om zelf iets te maken. Gezien de betaalbare optie die Harm aandraagt en daarbij de mate van detaillering (de gaffel in plaats van alleen een oog) gaat mijn voorkeur op dit moment daar naar uit.

    Dit allemaal dromend over de toekomst... zo ver ben ik nog lang niet helaas. Binnenkort een update in mijn bouwverslag.

    Crispijn
     
  11. Johan de Vries

    Johan de Vries

    Lid geworden:
    17 sep 2011
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Aan de Merwede
    Dag Crispijn,

    Inderdaad, de spanners met gaffel zien er goed uit en begrijp waarom je voor deze optie gaat. De Eenhoorn wordt prachtig en ik volg de bouw met belangstelling stap voor stap.

    Vriendelijke groet,

    Johan
     
  12. Johan de Vries

    Johan de Vries

    Lid geworden:
    17 sep 2011
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Aan de Merwede
    Voorzeil gefabriceerd

    [​IMG] [​IMG]

    Vandaag het voorzeil gefabriceerd. Hier ben ik afgeweken van de originele opzet: de fok blijft op een boom maar op het voordek is er een beslag gekomen, de boom draait niet op het boegbeslag maar een paar centimeter daarachter.

    Hier zijn een paar redenen voor: het Graupner boegbeslag oogt van metaal maar is van kunststof. En zit vast met vier kleine schroefjes. Ik vraag mij af of dit (nog) sterk genoeg is. Door het extra messing boegbeslag wordt het voorstag door het voorlijk van de fok/genua ontlast.

    Andere reden: vermoedelijk zal het voorzeil effectiever zijn op ruimere koersen omdat het voorste deel zich naar loef beweegt en minder afgedekt wordt door het grootzeil. Wat het effect op aan de windse koersen zal zijn, ik ben benieuwd.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. Jan-Willem R

    Jan-Willem R

    Lid geworden:
    27 mrt 2008
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Vianen
    Een paar mooie foto's van het resultaat Johan! Je Ik ben erg benieuwd hoe dit straks gaat varen. Zijn de zeilen alleen gestikt of ook voorzien van lijm?

    Nog een vraagje: op de tweede foto kan ik de schootlijn van de fok zo 123 niet terug vinden. Loopt deze straks het dek in, of de kajuit in richting je zeilsysteem?

    Succes met de afbouw,

    Jan-Willem
     
  14. Johan de Vries

    Johan de Vries

    Lid geworden:
    17 sep 2011
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Aan de Merwede
    Goedenavond Jan-Willem,

    Dank voor je compliment, de zeilen zijn alleen gestikt. Eerdere proefstukken gebruikte ik dubbelzijdige tape om te verlijmen, maar bij het stikken daarna kleefde de machinenaald aan het garen en ontstonden er kluwens.

    Wat de schootvoering betreft, deze is nog niet aangebracht, ook niet van het grootzeil. De takel van de halshoek van het voorzeil is nu nog belegd op de klamp op het voordek, deze wil ik nog naar de kuip leiden als een min of meer realistische trimlijn 'voor de bemanning'.

    Johan[​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Mooi werk Johan, heb het zelfde ondervonden, dubbelzijdig plakband kleeft aan de naald.
     
  16. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    783
    Locatie:
    Hilversum
    Hoi Johan! Het begint er al bijna af uit te zien! Leuk! Gebruik je nu een veter voor de visuele schoot?

    Het aangrijpingspunt van de fok zit erg dicht bij het draaipunt op de fokkeboom. Ben je niet bang dat je hier kracht te kort komt straks?

    Veel succes met de laatste loodjes!
     
  17. Johan de Vries

    Johan de Vries

    Lid geworden:
    17 sep 2011
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Aan de Merwede
    Afstand draaipunt tot aangrijpingspunt fokkeschoot


    Hoi Crispijn,

    De fokkeboom is 36 centimeter lang, het draaipunt van de fokkenboom bevindt zich op 10 centimeter achter de halshoek van de fok: dat is het witte koord dat loopt van de fokkeboom naar het blokje op de strip op het voordek en dan naar achteren (komt te lopen naar de kuip).

    Het witte koord (2,5 mm dikte) dat op de foto's zichtbaar is, is dus te omschrijven als een halstalie. De schoot, nog niet aangebracht, gaat aangrijpen op 24 centimeter achter het draaipunt. Een aanzienlijke 'hefboom' lijkt mij.

    Door de fokkeboom niet op het voorste uiteinde te laten draaien zoals 'in het echt' zal op ruime koersen de halshoek van het voorzeil naar loef draaien en daarmee uit de luwte van het grootzeil komen en effectiever worden.

    Ook ontlast op deze wijze het voorzeil tijdens het zeilen het originele maar plastiek boegbeslag waarop het voorstag is gemonteerd. Het voorzeil neemt zo een deel van de krachten van het voorzeil over.

    Groet, Johan
     
  18. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    783
    Locatie:
    Hilversum
    Helder Johan! Ik dacht even dat je draaipunt je punt je aangrijppunt was geworden. Het is soms nog even schakelen van 1:1 naar model :)
     
  19. Johan de Vries

    Johan de Vries

    Lid geworden:
    17 sep 2011
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Aan de Merwede
    Graupner Optimist besturing en zeilbediening

    [​IMG]
    De elektronica samengebouwd op een grondplaat, zoals deze in de Graupner Optimist ingebouwd gaat worden. Op de voorgrond de servo voor de bediening van het roer. Daarvoor de twee batterijhouders, te weten een set voor de voeding van de ontvanger en de roerservo, en een set voor de servo die de zeilen gaat bedienen, door middel van de servo met hevel, in het midden van de foto. Links op de voorgrond de tweekanaals ontvanger, de ingebouwde schakelaars zijn voor het in- en uitschakelen van de voeding.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. Johan de Vries

    Johan de Vries

    Lid geworden:
    17 sep 2011
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Aan de Merwede
    Zeil en roerbediening ingebouwd

    De foto's spreken voor zich,
    wat nu volgen gaat is de loop
    van de schootvoering bepalen.

    [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina