Graupner Optimist

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Johan de Vries, 19 mei 2013.

  1. F. Werkhoven

    F. Werkhoven

    Lid geworden:
    1 dec 2007
    Berichten:
    204
    Locatie:
    Fryslān
  2. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Hoi Folkert,
    Vanwaar die stranding tussen de jachten?Van de ketting geslagen?
    Ard
     
  3. Johan de Vries

    Johan de Vries

    Lid geworden:
    17 sep 2011
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Aan de Merwede
  4. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    783
    Locatie:
    Hilversum
    Tof Johan! Altijd leuk om het leven er in te krijgen!

    Wel een vraag die ik heb over de opstelling: maakt de arm voor de zeilbediening voldoende slag voor het aanhalen en vieren van de grootschoot?
     
  5. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Crispijn,

    Ik heb een soortgelijke opstelling in m'n Voyager, de arm is 20 cm lang (de hefboom is dus 10 cm) en met een katrol in de grootschoot haal ik met de 90° van de servo een schootlengte van iets meer dan 22 cm in.

    Afhankelijk van het aangrijpingspunt op de giek is dat voldoende voor het volledig uitvieren, binnenhalen van het grootzeil.

    De fok zit rechtstreeks aan de andere kant van de arm en haalt 14 cm schoot binnen, ook hier weer met de plaats van het aangrijpingspunt op de fokkeboom voldoende schootlengte.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 29 mei 2014
  6. Johan de Vries

    Johan de Vries

    Lid geworden:
    17 sep 2011
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Aan de Merwede
    Graupner Optimist zeilbediening

    http://m.youtube.com/watch?v=RTK1_xNkNSI
    [​IMG]

    Jan en Crispijn, dank voor jullie feedback, doet goed,

    De arm op de Robbe/Futaba HighTorqeu servo met externe voeding heeft een lengte van totaal 18 centimeter (uiterste afstand boorgaatjes/bevestigingspunten) daarmee vergelijkbaar met de Voyager van Jan.

    Pi maal 18 cm gedeeld door 4 (90 graden van een cirkel) levert een afgelegde boog van het uiterste boorgat van 14 centimeter. Dit lijkt mij voldoende voor het voorzeil, maar is zeker onvoldoende voor het grootzeil. Dit wil ik gaan ondervangen door een 'versnelling' met een blokje op de hefboom waarmee een halend part van ongeveer 24 centimeter gerealiseerd kan worden.

    Daarbij denk ik de afstelling zo in te richten: knuppel van de zender neutraal: grootschoot 'ruimschoots'. Knuppel zender naar achteren, zeilen aangehaald zoals bij aan de windse koersen. Knuppel naar voren: zeilen helemaal uitgevierd zoals bij voor de wind.

    Groeten, Johan
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. Sunrise

    Sunrise

    Lid geworden:
    27 apr 2017
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Leiden
    Beste optimisten bezitters,

    Ik ben nieuw op dit forum en en de reden daarvoor is dat ik onlangs in het bezit ben gekomen van een Optimist. Ik heb met veel genoegen jullie verhalen gelezen over het opknappen van deze prachtige boten. Mijn optimist is redelijk compleet en in redelijk goede staat, er missen alleen wat onderdelen en de houten mast is helaas gebroken.
    Daarop wil ik het volgende aan jullie vragen:

    • is er ergens aan een houten mastprofiel te komen?
    • zijn er nog onderdelen van de optimist te verkrijgen?
    Ik moet nog beginnen met opknappen en later zal ik vanzelf meer vragen hebben, het hebben van een oplossing voor de mast lijkt me echter een mooie stimulans om een start te maken.

    Ik hoor het graag,

    groet,
    Ab Jansen
     

Deel Deze Pagina