Graupner Optimist

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Thom Vierhuizen, 12 sep 2017.

  1. Thom Vierhuizen

    Thom Vierhuizen

    Lid geworden:
    29 aug 2017
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Wapenveld
    Hallo allen,

    Bij deze wou ik graag een draadje beginnen over de restauratie ( restauratie is een groot woord ) van de Graupner Optimist die ik een 2-tal weken geleden heb opgehaald.

    Het is een bootje die in 1971 is aangeschaft en datzelfde jaar gebouwd is. Uiteraard heeft ze gedurende de jaren wat te lijden gehad. Zo ontbreekt een groot deel van de tuigage, het dekbeslag en meer.

    (Disclaimer: Ik ben geheel nieuw in (RC)zeilboten en de (RC)techniek eromheen. Hieronder zullen waarschijnlijk veel verkeerde termen en eventuele domme uitspraken staan die met een korrel zout genomen dienen te worden. :oops: )

    Ik ben begonnen met het solderen van een aantal nieuwe verstagingen en de ''dwarsbalk'' op de helft van de hoogte van de mast. Ook de zeereling rondom behoefde wat aandacht. Een aantal solderingen was losgekomen en de reling heeft een paar tikken mogen ontvangen. Dit was makkelijk te verhelpen door het voorzichtig in de juiste vorm te buigen en de losse delen opnieuw te solderen.

    De tuigage aan dek heeft nieuwe stevigere gaffelspanners gekregen ter vervanging van de plastic spanners die er voorheen op zaten.

    De originele Varioprop bediening ( Zender/ontvanger/zeillier/stuurservo ) die erin zaten zijn verwijderd en momenteel vervangen door een 2-kanaals C4-x zender/ontvanger van Graupner en een stuurservo zodat er in ieder geval een testvaart gemaakt kon worden.

    Wat ik ga doen met de oude besturing weet ik nog niet. Stiekem vind ik het leuk om dat weer terug te plaatsen en origineel te houden echter geloof ik dat de frequentie waarop deze oude zenders werkten niet meer gebruikt mag worden?

    Momenteel moeten onder andere de volgende dingen nog aangepast worden:
    [​IMG] [/IMG]

    - Versteviging bovenaan de kajuit voor de mast.
    - (Verf)schade's onder de waterlijn herstellen.
    - Neerhouders maken voor het grootzeil en de fok.
    - Zeillier aanschaffen en monteren.
    - Cosmetische dingetjes.
    - Mast repareren, deze is ooit gebroken en niet goed gerepareerd.

    Een aantal foto's, ik zal gedurende deze week wat meer detailfoto's plaatsen.

     
  2. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Prachtig model met mooie klassieke lijnen!
     
  3. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Mooie boot Thom. Mooie antieke zender ook, met zelfs de oude PTT goedkeuringssticker er nog op. Ik weet niet op welke frequentieband die zend, maar waarschijnlijk in op 40 MHz band, en dat is nog steeds toegestaan voor zover mij bekend. Als ie nog ouder is kan het nog de 27 MHz band zijn, en dat is ook nog steeds toegestaan, maar niet aan te raden wegens de ethervervuiling die op die band aanwezig is. Kijk even naar het nummer of de frequentie die op het zenderkristal (of eventueel dat van de ontvanger) staat voor de zekerheid.

    Max
     

Deel Deze Pagina