Graupner Optimist

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Thom Vierhuizen, 12 sep 2017.

  1. Thom Vierhuizen

    Thom Vierhuizen

    Lid geworden:
    29 aug 2017
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Wapenveld
    Hallo allen,

    Bij deze wou ik graag een draadje beginnen over de restauratie ( restauratie is een groot woord ) van de Graupner Optimist die ik een 2-tal weken geleden heb opgehaald.

    Het is een bootje die in 1971 is aangeschaft en datzelfde jaar gebouwd is. Uiteraard heeft ze gedurende de jaren wat te lijden gehad. Zo ontbreekt een groot deel van de tuigage, het dekbeslag en meer.

    (Disclaimer: Ik ben geheel nieuw in (RC)zeilboten en de (RC)techniek eromheen. Hieronder zullen waarschijnlijk veel verkeerde termen en eventuele domme uitspraken staan die met een korrel zout genomen dienen te worden. :oops: )

    Ik ben begonnen met het solderen van een aantal nieuwe verstagingen en de ''dwarsbalk'' op de helft van de hoogte van de mast. Ook de zeereling rondom behoefde wat aandacht. Een aantal solderingen was losgekomen en de reling heeft een paar tikken mogen ontvangen. Dit was makkelijk te verhelpen door het voorzichtig in de juiste vorm te buigen en de losse delen opnieuw te solderen.

    De tuigage aan dek heeft nieuwe stevigere gaffelspanners gekregen ter vervanging van de plastic spanners die er voorheen op zaten.

    De originele Varioprop bediening ( Zender/ontvanger/zeillier/stuurservo ) die erin zaten zijn verwijderd en momenteel vervangen door een 2-kanaals C4-x zender/ontvanger van Graupner en een stuurservo zodat er in ieder geval een testvaart gemaakt kon worden.

    Wat ik ga doen met de oude besturing weet ik nog niet. Stiekem vind ik het leuk om dat weer terug te plaatsen en origineel te houden echter geloof ik dat de frequentie waarop deze oude zenders werkten niet meer gebruikt mag worden?

    Momenteel moeten onder andere de volgende dingen nog aangepast worden:
    [​IMG] [/IMG]