Graupner Parat afneembare dekbevestiging

Discussie in 'Werkschepen' gestart door mardo, 24 okt 2016.

  1. mardo

    mardo

    Lid geworden:
    2 jan 2009
    Berichten:
    71
    Locatie:
    Amersfoort
    Hoi,

    Ik heb een vraag waar jullie wellicht bij kunnen helpen. Ik heb een Parat overgenomen die deels gebouwd is. Alle elektronica/voith/accu's is netjes ingebouwd en het systeem is zo gemaakt dat de ontvanger in het dekhuis komt te zitten.

    Ik wil nu verder gaan met bouwen en volgens de handleiding moet nu het dek (en de dekrand) worden verlijmd. Maar dat wil ik niet, ik wel er later altijd nog bij kunnen (verwisselen accu's, servokabels etc).

    Wat zouden jullie doen? Ik denk eraan om het dek vast te zetten met kit (zo heb ik het ook met de bijboot Stepke van mijn Berlin gedaan) en vervolgens het nog vast te zetten met tape. De dekrand komt hier dan weer overheen (zodat je de tape niet ziet) en deze rand zet ik bv vast op een paar plekjes met lijm.

    Ik heb eerder boten gebouwd (Paula3, Berlin+Stepke, Graupner Bremen) en wel wat ervaring, maar hiervoor hoop ik dat jullie wellicht tips hebben.
    IMG_7408.JPG IMG_7409.JPG IMG_7410.JPG

    Ik hoor het graag,
    Vast bedankt!
     
  2. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Als je tegen de romp aan de binnenzijde een plastic balkje van 1cm X1cm kan kleven rondom en daarop een dun rubber stripje kleeft , dan kan je het dek hierop schroeven .
    Hierdoor kan je het volledige dek steeds volledig afnemen en is het waterdicht afgesloten door het rubber .
    Groetjes
    Ronny
     
  3. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    De oplossing van Ronny lijkt me op zich prima, met een opmerking:
    De krachten die op de VSP's staan, zijn vrij groot, zeker als je de uitslagen van de servo's zo instelt dat de VSP's op hun eindpunten staan. Dan kan de romp behoorlijk vervormen. Het dek en de dekrand vormt een doosconstructie die die vervorming enigszins kan tegengaan. Die moet je dus goed verbinden. En: bij varen in "ruig water" kwam er bij mij altijd wat water tussen dekrand en romp naar binnen. Die zul je echt goed moeten afdichten, met name ter hoogte van de brug.

    Verder (ik spreek uit ervaring) is het platform waar de VSP-servo's op staan niet echt stevig. Na 5 jaar intensief met mijn Parat varen, kwam dit los van de romp. Ik heb het vervangen door een constructie van aluminium die met extra hulpspanten stijf in de romp staat. Scheelt veel stevigheid.
    Ondertussen is mijn Parat (herdoopt tot Parrot nadat de bovenbouw van een plank affl*kkerde en vernield werd) al weer 12 jaar oud en vaart nog steeds prima.

    Je hebt een mooie aankoop gedaan!
     
    Josessers vindt dit leuk.
  4. mardo

    mardo

    Lid geworden:
    2 jan 2009
    Berichten:
    71
    Locatie:
    Amersfoort
    Ronny en Roel dank voor jullie tips! Ik ga, ter hoogte van het dekhuis een randversteviging maken. Roel, ik had al eerder gelezen dat je ophanging van de VSPservo's versterkt had. Voorlopig laat ik de mijne even zo (zit ook mooi in de lak), maar als ik het een keer kan zien bij een vaarevent dan kijk ik er graag even naar bij jou.

    Ik ben erg blij met mijn aankoop, ik wilde al jaren een Parat ivm de VSPs en het is gelukt, moest er wel even een stukje voor rijden (Duitsland)...

    Er zit nog een soort rubberstrip bij geleverd, deze komt uit de autoindustrie en had de vorige eigenaar speciaal gekocht om een afdichting te maken tussen het dek en romp. Ik zal hier ook nog eens naar kijken.
     
  5. mardo

    mardo

    Lid geworden:
    2 jan 2009
    Berichten:
    71
    Locatie:
    Amersfoort
    Ik heb het inmiddels gemaakt, ik heb eerst vierkante latten in de romp gelijmd, en hier is later de dekopbouw op vastgeschroefd. Om het waterdicht te maken heb ik de zwarte rubberachtige band gebruikt die de verkoper had meegeleverd. Deze blijft ook nog flexibel. Ik heb hem nu een paar keer getest en het blijft mooi droog.
    De hele romp is nu klaar, na de zomer ga ik dan verder met de opbouw (ik ben niet zo'n zomerbouwer, dan ben ik liever buiten:beer:.
    Hierbij nog foto;s
    Ik vind overigens de boot niet echt goed varen, vooral vooruit is de kracht van de VSP's erg matig, hebben jullie hier nog tips voor? IMG_8598.JPG IMG_8599.JPG
     
  6. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    De meest efficiënte scheepsaandrijving is nog steeds met gewone schroeven of afgeleiden daarvan, zoals hydrojets.
    VSP's maken een schip uiterst wendbaar, maar niet sterker of sneller.
    Per motor-pk brengen VSP's minder vermogen in het water.
    Mijn Parrot vaart het best met de linker VSP naar rechtsvoor gestuurd, en de rechter VSP naar linksvoor. Ik heb daar nooit een bevredigende verklaring voor gehad, maar op z'n Jan-boerenfluitjes geredeneerd zou het zo kunnen zijn dat de stuwkracht van beide VSP'n dan onder de romp tegen elkaar duwt en de romp iets omhoog lift. Minder weerstand = meer snelheid.
     
  7. Teamdurango

    Teamdurango

    Lid geworden:
    6 nov 2014
    Berichten:
    18
    Ik sta op punt een Parat te kopen, omdat het een mooie boot is, maar ik lees zo het een en ander over de aandrijving en ga ik toch twijfelen, boot is al wat jaren oud en weet niet wat er mee is gebeurd, wat is jullie tip, waar moet ik op letten, heb nu Hunter,titoneri en aziz en varen heerlijk, kun je dit vergelijken ??
    Hoor graag positife maar ook de nadelen van de boot.

    Bvd Dank
     
  8. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Positief: de VSP-aandrijving. MITS... deze goed stevig in de boot zit. Het houten frame wat Graupner aangeeft is op termijn te slap gebleken. Ik heb het in mijn "Parrot" vervangen door een frame van aluminium, stevig in de romp verankerd.
    ("Parrot" is de nieuwe naam nadat de opbouw van de kast af fl*kkerde en redelijk totall loss was)
    Met de VSP kun je hele rare capriolen uithalen en dat is leuk. Met name als achtersleper (actief roer van een gesleept schip) kun je het verschil maken.
    Je verliest wel kracht; de VSP is niet de meest efficiënte aandrijving.
    Een sleepwedstrijd tegen een schip met schroeven en dezelfde motoren verlies je met glans.
    Ook positief: momenteel zijn er ik weet niet hoeveel methodes om de (uitgebreide) verlichting van de Parat aan te sturen.
    Vijftien jaar geleden, toen dit model uitkwam, was dat allemaal wat minder. Of je moest een Multi switch module op je FC-16 kopen, wat ook redelijk aan de prijs was.

    Je hebt écht een computerzender nodig met een stuk of 8 kanalen. Computerzender? Ja. De uitslagen die de servo's maken die de VSP's aansturen, mogen maar heel klein zijn. Anders gaan je VSP's 'klapperen' (besturing loopt tegen het VSP-huis aan) en dat vinden ze op den duur niet leuk. Die uitslagen zul je softwarematig in je zender tot op de millimeter nauwkeurig moeten afstellen.

    Negatief: bevestiging van het dek aan de romp en verschansing aan het dek. Dit valt over elkaar heen en moet verlijmd worden. Maar... door de werking van de VSP's gaat de romp wringen en komt ereen spleet tussen romp en dek waardoor makkelijk water naar binnen kan komen. Bij een revisie heb ik het dek en de verschansing aan de romp geschroefd. Dit houd beter.
    Negatief: het hijsmechanisme voor de blusmonitor in de mast. Zelfs met een goede zeilwinch heb ik dat nooit 'lekker lopend' gekregen. Uiteindelijk het hijsmechanisme geskipt. En na de val van de opbouw de blusmonitoren helemaal verwijderd.

    Voor de rest... Een uitdagend model om te bouwen en een blikvanger op het water.
    https://www.youtube.com/watch?v=0Vg0KlIbVvg
    Onderzeebootschippers zijn als de dood zo bang voor die 2 x 5 'scheermesjes'... :)
    https://www.youtube.com/watch?v=1in0GJZbm5Q
    O ja... als ijsbreker doet ze het ook prima. Wel slecht voor de verf.
     
  9. Teamdurango

    Teamdurango

    Lid geworden:
    6 nov 2014
    Berichten:
    18
    Super bedankt voor je reactie, ik ga er morgen na kijken en kan altijd nog nee zeggen, model vind ik erg mooi,en vooral leuk als achter sleper, maar dat verhaal van een zender en het fijn afstemmen vind ik wel een ding, en over het bovendek ga ik even bekijken.
    Bedankt zover en laat het weten.
     
  10. Teamdurango

    Teamdurango

    Lid geworden:
    6 nov 2014
    Berichten:
    18
    Ben vandaag wezen kijken, maar was toch niet overtuigd, zeker wat de aandrijving betreft, en boot was prachtig om te zien en gezien te worden, maar wil toch graag kracht sleper hebben, dus eerst maar eens de andere boten aandacht geven an proberen af te maken.
    Nogmaals bedankt voor je tip.

    Mvg Martin
     
  11. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Martin, heb je een link naar een advertentie of zo?
     
  12. Teamdurango

    Teamdurango

    Lid geworden:
    6 nov 2014
    Berichten:
    18
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Nu we het toch over de Parat hebben. Hier komt de echte voorbij op het Kieler kanaal. Gr. Klaas

     
    henk-kort vindt dit leuk.
  14. Teamdurango

    Teamdurango

    Lid geworden:
    6 nov 2014
    Berichten:
    18
    Om te zien mooi ding klaas, zowel in het echt als model
    Gr Martin
     
  15. Teamdurango

    Teamdurango

    Lid geworden:
    6 nov 2014
    Berichten:
    18
    Hallo Roel, heb jij de boot nu vandaag opgehaald of was je te laat ???

    Hij is nu verkocht
     
  16. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Te laat...
     
  17. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Roel, ik weet niet of jij of iemand anders hier op zoek is naar een Parat, maar mocht dat zo zijn, dan weet ik dat iemand in onze vereniging er een te koop heeft staan (zie foto).
    Voor zover ik weet is de reden van verkoop, dat hij er maar niet aan toekomt om hem verder af te bouwen.
    Wat hij er voor vraagt weet ik niet en wil ik ook verder helemaal niets mee te maken hebben, maar bij serieuze interesse kan ik de geïnteresseerde via PB aan een E-mail adres van betreffende verkoper helpen.

    Groet, Bert

    [​IMG]
     
    k-k vindt dit leuk.
  18. Mon Cheri

    Mon Cheri

    Lid geworden:
    9 dec 2017
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Belgie, 2230 Ramsel
    Ik heb er eentje staan(een Parat) die eventueel in de verkoop mag...
     
  19. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    hier is wel intresse mocht de prijs ok zijn...
     

Deel Deze Pagina