Graupner Sendmodule HoTT voor Mx-16s

Hallo,
Daar ik me wat aan het oriënteren ben op het gebied van 2,4Ghz, kwam ik op dit nieuwe product van Graupner. Een zendmodule waarmee je een 35Mhz Mx-16s zender om kan bouwen naar een HoTT 2,4Ghz systeem.
Ik heb hier nog maar weinig informatie of gebruikers berichten over kunnen vinden op internet. Zijn er hier mensen die deze module al ingebouwd hebben? En is het echt zo makkelijk als de oude module verwijderen nieuw stekkertje vastklikken en de antenne vastdraaien?

Groeten Rick

Het heeft even geduurd maar ik heb mijn MX-16S omgebouwd met zo'n module.

En ja...het is echt zo simpel.

Je schroeft de achterkant van je zender en draait het bovenste printplaatje met de HF-module er af. Daarop zit een 3-polig stekkertje (rood-zwart-geel) wat je los soldeert. Vervolgens maak je de antenne los en trekt de 5-polige stekker die van de HF-module komt los van de printplaat die achter het display zit. Tot zover de uitbouw.
Inbouwen van de nieuwe module: 3-polige stekkertje er op solderen, 2,4GHZ antenne er op schroeven, dunne antennedraadje op de module klikken....klaar.

Bij de module (die 79 euro kost) zit ook een nieuw frontje voor je zender.

120530_MX-16_module005.jpg

Als je de zender daarna aan zet blijf je de kanaalkeuze van het 35MHz systeem wel zien maar dat doet dus niks meer. Achterop de zender zit nu een knopje wat je in kunt drukken om een ontvanger te binden en dat gaat heel makkelijk (alles aanzetten, knopje op de zender en de ontvanger allebei indrukken en vast houden tot de LED groen wordt. Knopjes loslaten en het werkt.
Wel moet je er aan denken om in de Grundeinstellungen van het modelgeheugen de modulatie op PPM te zetten, op (S)PCM werkt het niet. Duurde even voor ik dat door had, staat niet in de handleiding maar vannacht om 2.00u ontdekte ik het na anderhalf uur worstelen vanzelf :-)

120530_MX-16_module002.jpg

Ik heb de Smart-box er maar op gezet want op mijn "echte" MX-16 HoTT is dat meer sier dan noodzaak. Bij een omgebouwde 35MHz zender heb je hem nodig om de telemetrie uit te kunnen lezen. Op de HoTT module zit een aansluiting om hem in te doen. Met dezelfde aansluiting kun je de firmware van de module updaten en dat werkte ook probleemloos.

120530_MX-16_module003.jpg

120530_MX-16_module004.jpg

Spraakweergave heb je niet maar daar kan ik wel mee leven.

Als ik het nog een keer zou moeten doen zou ik binnen een uur klaar zijn denk ik.

Hoi Arjan,
Vielen dank voor deze duidelijke uitleg! Jammer is het wel dat je een variomodule kan gebruiken, maar om er in de praktijk wat aan te hebben je steeds op de Smartbox zou moeten kijken. Het zou mooi zijn als ze bij Graupner besloten toch even een simpele koptelefoon uitgang in de Smartbox te bouwen...
Op zich lokt deze 2,4Ghz overstap me nog best wel. Voor vario log&luister werk heb ik tenslotte toch een Sky Assistant. Een totale nieuwe Mx-16 HoTT is me op het moment ook gewoon te duur.

Groeten Rick

Ja....voor de MX-12 is er al wel een "Sprachausgabe Module". Voor de MX-16 heb ik die nog niet gezien. Een SD-kaartje kan er trouwens niet in dus loggen is er niet bij. Maar of je dat heel erg mist.....
Ronan vliegt vooral met deze zender en bij hem zet ik ook altijd de SkyAssistant er in. Zo heel erg is dat nou ook weer niet. Je kunt welke ontvangeraccu spanning zien (en een piepje laten geven als die onder een instelbare waarde komt, de Smartbox kan namelijk wel piepjes geven)

Ik denk dat het inderdaad geen slechte tussenstap is. Als je tzt een nieuw type MX-16 kunt kopen kun je al je ontvangers gewoon blijven gebruiken, en dat is anders vaak ook wel een obstakel.

Wel moet je er aan denken om in de Grundeinstellungen van het modelgeheugen de modulatie op PPM te zetten, op (S)PCM werkt het niet. Duurde even voor ik dat door had, staat niet in de handleiding maar vannacht om 2.00u ontdekte ik het na anderhalf uur worstelen vanzelf :-)
Ik had het al opgegeven en wilde in dit draadje al posten dat het helemaal niet werkte. De servo's gingen alle kanten op, behalve de goeie.
Totdat ik dit las :hammer: Dank!!

Back