Graupner Spitfire met Minium electronica

• Topicstarter Topicstarter thijmus
  • Startdatum Startdatum
T

thijmus

Guest
Na de aankoop van de minium cessna was ik definitief verslaafd, vooral door de simpele electronica (hier moest meer mee te doen zijn).
Ben gaan kijken wat er verder tekoop is, al snel kwam ik bij Graupner terecht, zij hebben 3 woii vliegtuigjes die redelijk overeen komen met de spec's van de cessna

Lengte = 31 cm met prop
Spanwijdte = 36cm
gewicht nu = 17gr

modellen van Graupner

hier onder wat foto's;

Cockpit kapje moet nog geschildert

De aansturing van de rolroeren

Dit was het idee om rolroeren mogelijk te maken

De lipo komt onder de romp in het schuim bakje

Er zijn nog wel een paar punten van zorg; de staart is erg zwaar en hoop dat de balance goed zal komen (zonder electronica zit het zwaarte punt net na de vleugel)
2e punt; het hoogte roer staat iets schuin (voor hoger dan achter)

Nu nog op zoek naar de electronica, zag dat er een losse romp met alle electronica te koop is voor zo rond de 50,-

Tot zover ben ik gekomen....

T

Laatst bewerkt door een moderator:
Iemand heeft mijn idee gestolen ;)
Dat Spitfiretje heb ik ook maar ik wist nog niet hoe ik het moest aanpakken, draadje blijf ik op de voet volgen.

Iemand heeft mijn idee gestolen ;)
Dat Spitfiretje heb ik ook maar ik wist nog niet hoe ik het moest aanpakken, draadje blijf ik op de voet volgen.

een goed idee is briljant als het werkt.
het wachten is nog op de electronica, geen idee hoe lang het gaat duren
zal blijven posten

T.

Ik kan mij eigenlijk niet goed voorstellen dat het niet zou werken ;)

Als ik het goed begrijp heb je het gewicht uit de neus gehaald en kom je daarom nu uit op 17 gram?
Origineel is hij veel zwaarder geloof ik...

Waar ik ook al aan dacht is om het staartstuk van binnen nog wat verder uit te hollen en zo gewicht te besparen, en eventueel het stabilo uit 3mm depron maken.

Grappig,.zijn dat niet die cox modellen ?
Daar heb ik er 3 van,.zijn er zeker geschikt voor de minium elektronica.
Ik denk alleen dat die airace modellen beter zijn omdat ze van EPP gemaakt zijn.
Daar bedoel ik dan de crash bestendigheid mee zeg maar.
Zo een cox 1 keer te pletter gevlogen en daar bleef niet veel van over.
Ik heb de B-17 van airace een keer van 20 meter naar beneden laten stuiteren met storing.
Ik hoefde alleen de lak op de neus bij te tippen.

dit zijn styropor vrije vlucht modelletjes van graupner als ik het goed heb.
dus gewoon met rubbermotor.

stijn

Ik kan mij eigenlijk niet goed voorstellen dat het niet zou werken ;)

Als ik het goed begrijp heb je het gewicht uit de neus gehaald en kom je daarom nu uit op 17 gram?
Origineel is hij veel zwaarder geloof ik...

Waar ik ook al aan dacht is om het staartstuk van binnen nog wat verder uit te hollen en zo gewicht te besparen, en eventueel het stabilo uit 3mm depron maken.

Klopt heb het gewicht eruit gehaald en de romp in twee delen open gesneden, 1e deel is te zien op de foto
2e deel heb ik weer vast gelijmd, zodat ik de staart nog lichter kon maken, wat naar mijn idee niet veel uithaalde.
Mijn cessna heeft laatst wat schade geleden (door mijn onhandigheid), zit er dus sterk over te denken de boel om te gooien.

T.

Ik heb vanavond nog eens naar het zwaartepunt gekeken en lijkt er op dat het misschien nog wel goed gaat komen.
Foto geeft aan wat het nu is zonder hoogte roer

ha leuk :D
ik ehb er een keer 1 zien vliegen, ook met de minium besturing , bij een indoor in sneek :D
vliegt lekker rap en ook nog goed bestuurbaar :D

goed, ik heb de vorderingen alhier niet afgewacht, en ben in een opwelling de spitfire gaan opereren. helaas geen foto's. camera kwijt..

Ik heb de spitfire als een haring opengesndeden, en tot mijn blijde verassing vond ik een flinke stalen kogel in de neus verstopt. misschien kon het nog goed komen met het gewicht..!

voorzichting de ingewanden uit de minium gesloopt, en in de buik van de spitfire geprutst. het lastigste was het bestuurbaar krijgen van de staart. om het zwaartepunt goed te krijgen moets de lipo zo ver mogelijk naar voren, die belandde vlak onder de prop. nog voor het donker was het klaar, alles werkte naar behoren, incl onderstel. voor het zwaartepunt moet er alsnog een klein muntje op de neus. tijd voor een testvlucht...

vlucht 1; na 1 seconde vleugel gebroken. wat lijm en verder.
vlucht 2; vleugel gebroken. zo ook alle daaropvolgende vluchten. meer dan veredelt naar bededen zweven met een soort zoemmotortje erbij was t niet..simpelweg te zwaar. Helaas!

nog dezelfde avond zat alles weer in de minium, alsof er nooit iets was gebeurd. de spitfire belandde total loss in de vuilnisbak.

conclusie; wil je het werkend krijgen in de graupner spitfire, dan zal je de staart zelf opnieuw moeten bouwen, en dan veeeel lichter. beter nog gewoon zelf helemaal een nieuwe spifire bouwen. of helemaal iets anders.. ;)

Back