graupner spitfire

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door cessna66, 28 feb 2008.

  1. cessna66

    cessna66 Guest

    het werkt overigens heel goed die geknoopte klijne elasticjes maar hoe maak je nou een stabilo (dat is tog het richtingsroer zo noemen wij dat in de rc)
     
  2. Commander Clumsy

    Commander Clumsy

    Lid geworden:
    20 feb 2007
    Berichten:
    1.503
    Locatie:
    Proud of brushless sprouts
    Nee hoor, het stabilo is het horizontale gedeelte met het hoogteroer eraan.

    Heeft de vleugel trouwens over de volledige breedte een hol profiel?
    Dan zou ie best wel eens heel goed kunnen vliegen 8)
     
  3. cessna66

    cessna66 Guest

    ja dat heeft hij maar dan is de stabilo dus het hoogtetoer
     
  4. hezik

    hezik Guest

    Nee het hoogteroer heet weer elevator. Tenzij je bedoelde dat het stabilo ook als elevator fungeert.. dan heb ik niets gezegd.

    stabilo ('achterste vleugel') -> horizontal stabilizer
    hoogteroer -> elevator
    kielvlak -> ?
    richtingsroer -> rudder
     
  5. Commander Clumsy

    Commander Clumsy

    Lid geworden:
    20 feb 2007
    Berichten:
    1.503
    Locatie:
    Proud of brushless sprouts
    Fin! :rolleyes:
     
  6. cessna66

    cessna66 Guest

    ja maar ik bedoel met hoogteroer ffe het hele horizontale stuk
     
  7. cessna66

    cessna66 Guest

    het haakje achter in de romp waar het elastic aan vast zit is losgegaan weet iemand hoe ik die weer op zn plaats krijg het lokt me steeds meer om de spitfite rc te bouwen maar dirk hoeveel gram servo,s heb jij er in gebouwt
     
  8. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik bedoelde met stabilo het hele horizontale staartvlak, dus met hoogteroer samen.
     
  9. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    cessna66: over het kapotte haakje: het beste is om een aluminium buisje (bijv. 2 mm diameter) door de romp te steken en daar het rubber om heen te laten lopen. Om te voorkomen dat de gaatjes waar het buisje doorheen steekt uitscheuren kun je de rompzijkanten versterken met kleine stukjes dun triplex (bijv. 0,8 of 0,4 mm). Het buisje heeft als voordeel dat je een 'houder' kunt maken waar je het model met een pen door het buisje in kunt bevestigen, zodat je de rubbermotor kunt uittrekken tijdens het winden, dan kun je er veel meer toeren op kwijt. De beste plek voor het buisje is net zo ver áchter het zwaartepunt als de propellerhaak vóór het zwaartepunt zit, dan heb je niet te maken met verschuiven van het zwaartepunt als de motor afwikkelt.
     
  10. Commander Clumsy

    Commander Clumsy

    Lid geworden:
    20 feb 2007
    Berichten:
    1.503
    Locatie:
    Proud of brushless sprouts
    Daar zou ik nu nooit zelf opgekomen zijn :shock:
     
  11. cessna66

    cessna66 Guest

    is dat alminium niet veel te zwaar??
     
  12. indoorflyer

    indoorflyer

    Lid geworden:
    30 apr 2004
    Berichten:
    323
    Locatie:
    Enschede
    Het gewicht van een buisje alluminium van ongeveer 3 cm lang is echt verwaarloosbaar hoor.

    En je zou zelfs nog wel verder naar achteren kunnen met je pen in de romp hoor. Het klopt inderdaad dat je zwaartepunt iets zal veranderen maar absoluut niet veel. Maar aangezien je rompneus wel aardig lang is moet dit goed gaan. En ik heb ervaren er moet meestal altijd wel wat lood in de neus wil je model goed vliegen. Hoe verder je het pennetje naar achteren kunt brengen hoe beter je rubber zich zal gedragen in de romp. Heb je een korte afstand zal een lange motor helemaal opkrullen in knopen en dit is zeker slecht voor je zwaartepunt. Dan zal deze continu varieren.



    Bernard
     
  13. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    :confused: Volgens mij is het ook niet zo, het zwaartepunt van het elastiek blijft toch gewoon in het midden? Of laat mijn natuurkundig voorstellings vermogen mij nu in de steek?

    Arthur

    Edit ik heb het ff getest en het klopt toch dat het zwaartepunt verschuift, weer wat geleerd!
     
    Laatst bewerkt: 25 mrt 2008
  14. indoorflyer

    indoorflyer

    Lid geworden:
    30 apr 2004
    Berichten:
    323
    Locatie:
    Enschede
    @ arthur

    Ben het helemaal met je eens. Het enigste wat het zwaartepunt kan beinvloeden is het opknopen van het rubber zoals ik al omschreef. Daardoor kan er iets meer gewicht voor of achter komen doordat alles samen gaat "klitten". En dan zal het model raar gaan doen. Dus probeer de afstand zo groot mogelijk te maken dan kan het rubber zicht goed verdelen over de romp.

    En natuurlijk bij het opdraaien het rubber goed "masseren" zodat de knopen gelijk verdeeld worden.

    Bernard
     
  15. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    hier en daar
    Ander voordeel van evenveel rubber voor als achter het zwaartepunt is dat het zwaartepunt dan niet verschuift als je dikker/dunner rubber kiest tijdens het invliegen.
     
  16. cessna66

    cessna66 Guest

    maar ik bedoel meer dat ie dan niet meer vliegt kun je geen ander ding gebruiken wat lichter is mischien een balsa stokje??
     
  17. indoorflyer

    indoorflyer

    Lid geworden:
    30 apr 2004
    Berichten:
    323
    Locatie:
    Enschede
    Ik zou zeggen vertrouw ons maar op wat we zeggen. Als jij een buisje alluminium hebt wat gewoon hol is van binnen weegt even veel tot minder dan een balsa stokje. En trouwens een balsa stokje breek je dwars door midden als je het rubber opdraait. Hij zal er echt wel om vliegen hoor. Zelf gebruik ik altijd een stukje plastic buis.


    Bermard
     
  18. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Stukje "saté-prikker" gaat ook héél goed .... precies op lengte maken (breedte romp) en met een strookje plakband borgen (pen er door steken, en gewoon een stukje plakband op de romp over het gat plakken aan beide zijden) werkt voor die Graupner 'schuimpjes' uitstekend ....
     
  19. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik gebruik zelf vaak de plastic buisjes van lollies. Liggen letterlijk voor het oprapen. Het voordeel van een hol buisje is dat je er een metalen pen door kan schuiven warmee je het model in een opwindsteun kan vastzetten. Ik denk dat je deze (nog) niet hebt en in dat geval werkt een satéprikker net zo makkelijk. Laat deze aan weerskanten van de romp wat uitsteken zodat je wat hebt om het model aan vast te houden tijdens het winden.

    Het advies om de lengte van de rubbermotor voor en achter het zwaartepunt van het model gelijk te houden is heel geschikt voor de wat zwaardere modellen. Het heeft als voordeel dat als je er meer rubber instopt er niet nog meer balast bij moet om het zwaartepunt weer op de goede plek terug te krijgen. En inderdaad het voordeel dat een andere motor geen andere afstelling geeft. Het nadeel is dat het vliegen met een lange motor lastiger wordt, maar ik zou bij deze spitfire toch gewoon een motor adviseren die bijna strak staat in de romp.
     
  20. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    De meeste oude ontwerpen, tot zeg maar de jaren '70, lieten de rubbermotoren zo ver mogelijk naar achteren in de romp doorlopen, meestal tot vlak voor het stabilo, vanuit de gedachte dat een langere motor meer rubber bevatte en dus meer toeren kon houden en dus meer kracht kon ontwikkelen. Later ontdekten de vliegers en ontwerpers dat dit een onjuiste gedachte is. Moderne rubberontwerpen laten de rubbermotor veel verder naar voren al eindigen. In het geweldige boek van John Ross over rubbermodellen staat dat hij bij het bouwen van zo'n oud ontwerp het buisje om de rubbermotor aan te bevestigen altijd een stuk naar voren verplaatst. Je kunt dezelfde lange motor daar ook aan haken.
     

Deel Deze Pagina