graupner spitfire

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door cessna66, 28 feb 2008.

  1. cessna6

    cessna6 Guest

    x twin pro???dat ding is zo flut dus daar haal ik met een gerust hard alles uit
     
  2. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Ik denk dat je mijn opmerking niet begreep. Ik zeg alleen dat naar mijn inschatting de schuim Spitfire veel te zwaar is voor de x-twin motortjes, met andere woorden, het zal niet vliegen omdat de motortjes het niet in de lucht kunnen houden, dus daarom: bespaar je de moeite. Als de lege schuim Spitfire niet méér weegt dan een gram of 10, dan kun je het proberen. Weegt hij méér, zoek dan internet af, er zijn genoeg tekeningen te vinden voor eenvoudige depron toestelletjes voor x-twin hardware die er wél goed mee vliegen.
     
  3. cessna66

    cessna66 Guest

    ik heb een tekening van een vrije vlucht model. alleen ik weet niet hoe je hem bouwd ik heb nog nooit alleen een vliegtuig gebouwd alleen rc rady to run. maar dat is alleen wat vastlijmen laten drogen en vliegen maar. ik zal de tekening van dat vliegtuig wel eens hier neer zetten. grtn cessna66
     
  4. indoorflyer

    indoorflyer

    Lid geworden:
    30 apr 2004
    Berichten:
    323
    Locatie:
    Enschede
    Heb je eventueel een naam of een andere indicate van welke klasse dit model is.

    Bijvoorbeeld:

    F1A: A2 is tot ongeveer 2,00m á 2,50 m span
    F1H: A1 is tot ongeveer 1,50 m span
    P-30: Is met rubber 70 cm span
    F1B: Wakefield de grote rubber modellen.



    Bernard
     
  5. cessna66

    cessna66 Guest

    ja maar het is een zwever dus....
     
  6. cessna66

    cessna66 Guest

    maar goed hij staat al een hele poos op de plank in een hoekje. maar ik zal er een paar foto,s op zetten van de beschildering. ik denk dat ik heb met de zomer weer ga maken en proberen hem weer te laten vliegen.
     
  7. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Bernard (indoorflyer), je moet je bedenken dat niet elk model als wedstrijdmodel bedoeld is wat in een wedstrijdklasse kan worden ingedeeld. Desondanks is het natuurlijk wel een modelvliegtuig. Ik duid niet-wedstrijdmodellen meestal aan met de term 'sportmodel'. Mensen die nieuw zijn op het gebied van vrije vlucht hebben bovendien vaak nog geen idee hebben van de indeling in wedstrijdklassen, dus dat zegt hen niets, wat in dit geval ook weer blijkt.

    Cessna66: je hebt de zwever dus nog niet gebouwd, begrijp ik. Wat is het merk van de bouwdoos en de naam van het model? Staat er ook op wat voor spanwijdte het model heeft (spanwijdte is de afstand tussen de tippen van de vleugel). Misschien kennen wij het model en kunnen we tips geven. Een hele goede tip vooraf is om het model alleen onder begeleiding van een ervaren modelbouwer te gaan bouwen, dus probeer een modelvliegclub te vinden waar iemand je daarmee wil helpen.

    Voor het bouwen is het allerbelangrijkste dat je de boel RECHT bouwt, dus niet zomaar uit de hand, maar op een rechte bouwplank, waar je de onderdelen op vast kunt prikken met glaskopspelden, zodat je het recht in elkaar kunt lijmen en het niet tijdens het drogen kromtrekt. Een krom model zal niet of zeer moeilijk af te stellen zijn en zal dus waarschijnlijk niet of nauwlijks vliegen. Daarna is het belangrijkste dat de boel niet zwaarder dan nodig wordt, want hoe zwaarder, des te minder goed het vliegt. Dat betekent dat je niet meer lijm moet gebruiken dan nodig is, dus alleen op de lijmvlakken en niet alle hoekjes opvullen met lijm. De verbinding wordt veel sterker als de lijmvlakken goed op elkaar aansluiten, dus hoe nauwkeuriger je werkt, hoe sterker je model zal worden. De beste lijm voor een zwever is UHU Hart (balsalijm) uit de modelbouwwinkel of witte houtlijm uit de bouwmarkt. Ik zou de snelle Cyano-Akrylaatlijm (Secondenlijm) nog maar even laten staan en vooral geen andere lijm zoals bisonkit of zo gebruiken.

    Als het model in elkaar zit moet je het gaan bekleden en dat is weer een heel apart proces waar je ons dan nog maar eens om raad over moet vragen.

    Als het model bekleed is moet je het zwaartepunt op de goede plaats krijgen door lood (meestal in de vorm van kogeltjes) in de neus toe te voegen. Daarna probeer je handstartjes te maken (voorzichtig vanuit schouder hoogte horizontaal, dus niet omhoog, weggooien). Als hij dan een paar meter mooi rechtuit vliegt kun je proberen hem met 20 of 30 meter lijn (voor de eerste keer zal vliegertouw voldoen, maar eigenlijk is dat te rekbaar) omhoog te krijgen. Het ene einde van de lijn hou je vast, aan de andere kant knoop je een ring die je om de haak onder het model doet. 25cm onder de ring knoop je een stukje doek als vlaggetje. Een helper laat het model los (hij mag het niet gooien, hij moet het zo'n beetje uit zijn handen laten trekken), terwijl jij hard precies tegen de wind in rent. Het model moet dan als een vlieger omhoog gaan. Wijkt het model af naar links, dan moet jij ook naar links lopen en andersom, zo probeer je hem recht te houden. Als het bijna boven je is kun je minder hard gaan lopen. Door een kort rukje aan de lijn springt de lijn van de haak en vliegt het model zelfstandig. Pas wel op, als er wind staat kan het model pas een heel eind verderop landen, dus je moet er meteen achteraan hollen. Probeer nergens te vliegen waar het model bij de landing schade kan veroorzaken, dus liefst op een heide of zo. Als je pech hebt komt het model in een thermiekbel (opstijgende warme lucht) en kan het héél hoog en ver vliegen. Schrijf of plak dus je naam, adres en telefoonnummer op het model, zodat als iemand het vindt, ze het bij je terug kunnen bezorgen.
     
  8. cessna66

    cessna66 Guest

    sorry fox maar het is géén bouwdoos. het is een tekening die je uit een plaatje balsa kunt snijden
     
  9. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Het wordt er niet duidelijker op Cessna! Wat is de spanwijdte? Is de vleugel opgebouwd, dus met ribben en liggers, of is het massief balsa? Heeft de vleugel profiel, of is het een vlakke plaat? Staat er een naam van het model op de tekening? Of wie of welk tijdschrift of bedrijf de tekening heeft gepubliceerd?
     
  10. cessna66

    cessna66 Guest

    hier iets duidelijks

    ik zat te zoeken in tekeningen op het modelbouwforum en toen kwam ik een tekeningetje tegen van een zwever (vrije vlucht)

    nou dit was het dan
     
  11. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Kan je dan een linkje geven naar waar de tekening op dit forum staat? Dan wordt het misschien echt duidelijk.....

    Ik snap iets niet, eerst schrijf je
    Daarna schrijf je
    Dus zo te lezen is hij al gebouwd. Bedoel je dat je hem alleen wilt repareren, of wil je hem nieuw bouwen? We staan hier te popelen om je te helpen, maar op het ogenblik zijn we stuurloos.
     
  12. cessna66

    cessna66 Guest

    sorry sorry sory dat op de plank is van de spitfire
     
  13. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    OK, dat van de plank is nu duidelijk. Wil je nog advies hebben over het bouwen van een zwevertje? Dan kan je denk ik het best hier een nieuw topic over beginnen en daar wat info en vragen zetten.
     
  14. cessna66

    cessna66 Guest

    ja ik moet zien dat ik die tekening nog is krijg.
    dat ging zo iemand die wou een vliegtuig bouwen uit 1 plankje balza.
    kan je mischien zo nog achter de tekening komen
     
  15. cessna66

    cessna66 Guest

    hij staat nu echt al een hele poos aan de kant!
    ik moet eerst nieuwe elastiek hebben.
    en het weer is ook erg triest
     
  16. PH7CW

    PH7CW

    Lid geworden:
    11 aug 2007
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Emmeloord
    O, dus ik ben niet de enige waar het bouwen even stil ligt. Bij mij is het omdat ik de hobbykamer aan het verbouwen ben. Pas als dat klaar is heb ik weer ruimte en tijd om wat van balsa te bouwen.
     
  17. cessna66

    cessna66 Guest

    ik zit ook in de RC dus ja...
     
  18. wilbert.v/d.berg

    wilbert.v/d.berg

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    1.658
    Locatie:
    Barneveld
    nou nou het is al weer lang geleden, dat ik nog met de spitfire bezig ben geweest.
    ik heb ondertussen met het nieuwe elastiek gevlogen maar toen is de staart gebroken.
    daarna heeft hij 2 jaar stil gelegen, maar binnenkort zal ik eens weer eens gaan proberen.
    er zit nou alleen een postbode elastiek in.
    wat is beter het postbode elastiek of aan elkaar geknoopte dunne elastiekjes?


    hier trouwens nog een fototje van de geschilderde balsa vleugel:

    [​IMG]


    Mvg

    wilbert
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Was dat alweer twee jaar geleden? Waar blijft de tijd....
    Ik denk dat er niet veel verschil zit tussen gebruik van postbode elastiek of bureau elastiekjes. Maar met postbode elastiek heb je misschien wat teveel vermogen en met kleine elastiekjes is dit wat makkelijker te veranderen door gewoon wat meer of minder te nemen. Zorg in ieder geval voor vers elastiek en goede smering!

    Succes,
    Wout
     

Deel Deze Pagina