Graupner Ti Amo (replica Riva Rivarama)

Hoi iedereen zal mezelf snel even voorstellen, ik ben dus Jan 15j uit België. Ik koester al een hele poos grote bewondering op dit forum voor de prachtige modellen die hier gemaakt worden en het was dan ook een droom van mij ook een boot te hebben. 1 groot nadeel is dat ik absoluut niet handig ben :???: Daarom heb ik enkele weken geleden een topic gepost in het draadje "algemeen scheepsbouw" waarin ik op zoek ben gegaan met behulp van een aantal zeer behulpzame mensen naar een RTR-boot. Het was geen gemakkelijke zoektocht want voor een leek zien de meeste boten er allemaal even mooi uit maar in de kwaliteit en afwerking zit toch vaak een heel groot verschil.
Gisteren is uiteindelijk een einde aan mijn zoektocht gekomen doordat ik onverwachts een heel mooi en leuk verjaardagscadeau voor de deur kreeg :o

Hier een foto van mijn nieuwe boot :D

full


Zelf vind ik haar prachtig :)

Ben niet van plan om overhaaste aankopen te doen ivm de elektronica en me alvorens goed te informeren.

Nu heb ik al een eerste vraagje voor jullie,
als ik kijk op de verschillende site's waar de Ti Amo verkocht wordt, wordt altijd vermeld dat er een Graupner Speed 600 motor ingebouwd is. Zelfs op de site van Graupner zelf is dit het geval en wordt een 8,4V accupack voorgesteld om deze motor te voeden.
Graupner TI AMO

Echter op de verpakking zelf staat vermeld dat het om een 700 klasse motor gaat
full

Na wat rondzoeken op het net ben ik er van overtuigd dat dit een 700 klasse motor is, hij is een stuk groter dan een 600 motor en de as is 5mm wat je ook niet ziet bij een 600 motor.

Er staat echter verder niets vermeld over deze motor, en op de motor zelf is ook niets af te lezen.
Vandaar mijn vraag aan jullie, ik zou graag weten om welk type 700 motor het hier gaat. Ik denk persoonlijk dat het de speed 700 turbo C is maar had het graag 100% zeker geweten...

een foto van de speed 700 turbo C
full


En enkele foto's van mijn motor
full

full

full


Hopelijk kunnen jullie me helpen met het juiste type te vinden,
alvast bedankt
Groeten Jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Jan,

Ik zou me er niet al te druk over maken welk type het is, zolang je maar op 7 cellen vaart gebeuren er geen rare dingen met de motor.

Het loont wel de moeite om de koolborstels te laten inlopen onder water.

De gedachte hierachter is dat de borstels zonder vonkvorming kunnen inslijten op de ronding van de collector.

Nieuwe koolborstels hebben maar een miniem contactvlak met de collector en alle stroom moet door die flessenhals, het inbranden van de collector is vaak het resultaat van 'even proberen hoe 'ie het doet'...

Laat de motor inlopen in een bekertje water op een dusdanig laag toerental (2-3V), dat de motor nét blijft lopen.
Aan het donkerder kleuren van het water kun je inschatten hoever het inlopen gevorderd is.
Controleer dit met tussenpozen van een minuuut of tien; als de borstels van zacht materiaal zijn, heeft het geen zin om ze bij het inlopen al deels weg te slijten.

Als de borstels mooi aanliggen op de collector laat je de motor drogen (perslucht, of een nachtje op de cv) de volgende dag een klein(!) drupje olie op de lagers en je kunt weer varen.

Koop een regelaar, die ook voor hogere voltages en lipo's geschikt is (zie hierna).

Zodra je gewend bent aan het vaargedrag van de boot, komt onvermijdelijk de dag, dat je er een 3S (of 4S) Lipo in legt, om te zien hoe hard de boot dan wil...

Met een ingelopen motor is dat geen probleem, alleen zal de motor behoorlijk heet worden en is het aanbrengen van mantel en borstelkoeling onvermijdelijk geworden.

Hier een paar foto's van hoe dat eruit ziet.

Een eenvoudige spiraal gecombineerd met borstelkoeling:

full


Een 700 NEodym waarbij de spiraal is voorzien van warmtegeleidende pasta om het contactoppervlak het verhogen, afgedekt met een stuk krimpkous om de spiraal vast te zetten en gelijk de pasta af te dekken, da's namelijk een smerig goedje (voor je kleren...):
full


Als laatste de meest efficiente koeling, een volmantelkoeling, waarbij het water direct op de (afgeplakte) fluxring loopt:
full


Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Jan,

Als regelaar had ik de Robbe ROKRAFT 120 NAVY in gedachten.

De reden waarom ik eigenlijk het juiste type van de motor wil weten is omdat ik graag een zicht zou hebben op hoeveel Amps hij verbruikt. Zo kan ik bij mijn keuze van de accu een zicht krijgen op de ongevere vaartijd.

Wat de accu betreft had ik gedacht aan een powerpack met veel amps wat meer vaartijd betekent, of ben ik hier mis.
bv. zoiets
TEAM Orion Rocket stickpack Hump NiMH 8.4V 5100mA

had hiervoor naar Chris van 2ehandsrc.nl een e-mail gestuurd en hij vond bovenstaande wel geschikt voor mijn model en een 700 klasse motor.

Hij stelde ook eventueel een loodaccu voor indien de boot het gewicht aankan (loodaccu is veel goedkoper en gemakkelijker om lange vaartijd te verkrijgen)

er is ook nog altijd het accupack dat Graupner zelf voorsteld namelijk deze
Graupner GM Power Pack 36007N-3600 8,4V G2

Hier zal ik dus best wat hulp mee kunnen gebruiken want van al die accu's heb ik niet veel verstand...

Groeten,
Jan.
 
Nog een vraagje vergeten Jan,

mocht ik echter toch voor lipo's kiezen kan ik bovenvernoemde Robbe 120 Navy dan gebruiken?

Mvg,
Jan.
 
hallo jan

een lood accu kan de amperage van je motor maar moeilijk verkroppen
ik zou voor lipo of Nmh cellen gaan
twee paketten van 3000 zijn niet duurder dan 1 paket van 5000
en je hebt 1000 Mamp meer
het enige is dat je wel moet wisselen tussen de paketten
maar wat geven die 5 minuten
een paket van 3000 is ook lichter dus je boot gaat meer in plané gaan en dus minder verbruiken
wat weer resulteerd in een langere vaartijd of ietsje sneller

je heb niet al je gegevens in gevult daarom kan ik niet kijken waar je het beste iets koopt
en er is best prijsverschil in accu paketten van winkel tot winkel

als besturing en je hebt nog niets zou ik gaan voor een 2.4 Ghz zenderset

de rocraft kan niet met lipo's over weg indie zin hij slaat niet af als de lipo gevaarlijk leeg geraakt
en dan bestaat de kans dat je de accu beschadigd en hij alleen nog goed is voor de vuilbak

als je een lader moet kopen koop dan meteen eentje die ook lipo's kan laden

bij robbe ben je heel beperkt wat regelaars aangaat
ik zou eens bij graupner gaan kijken
mischien is de oplossing van lex een goeie en kan je de rocraft mits toevoeging van zijn printje toch gebruiken
deze schakelt namelijk de regelaar uit als de lipo in het gevaren berijk komt

gr raf
 
Hoi Raf bedankt voor de info,

Mijn meeste spullen koop ik bij 2ehandsrc.nl, ik woon nabij gent en hier in België zijn er niet zoveel gespecialiseerde zaken als in Nederland. Zelfs met de verzendingskosten zijn de meeste prijzen nog goedkoper dan bij ons in België.

Een zender en ontvanger heb ik reeds in bezit namelijk een Graupner X-408, daarbij heb ik ook een Graupner Multilader 3 om de zenderaccu op te laden.

Ben nu wel heel erg aan het twijfelen tussen lipo's of Nimh pack

Als ik een Nimh pack neem dan kan ik mijn huidige lader daar ook voor gebruiken en kan ik de Robbe navy 120 ook gebruiken.
Ik had dan zo'n een powerpack in gedachten "TEAM Orion Rocket stickpack Hump NiMH 9.6V 4500mA "
Aangezien mijn graupner speed 700 turbo bij volledige belasting 18A trekt zou ik dan in principe een kwartier vaartijd hebben.

Als ik voor de lipo's kies moet ik er een andere lader bijkopen en een andere regelaar.
heb hiervoor volgende regelaar van Graupner gezien GRAUPNER-GENIUS 30 BRUSHL.+ BRUSHED nr. 2895 deze kan dan wel overweg met lipo's, of ben ik hier mis?

Alles heeft zijn voor -en nadelen maar weet hier echt niet welke keuze te maken...

Groeten,
Jan.
 
hallo

bij volle belasting wil niet zeggen dat hij heel de tijd deze 18 amp trekt
eens de boot in plané is dan gaat de motor ook minder gebruiken
daar de wrijving tenopzichte van het water mider is geworden
lucht houd minder tegen dan water

wat je keuze aan gaat wat accu betreft kan ik je moeilijk raad geven
als je bij Nmh blijft hoef je minder te investeren dan dat je omschakelt op lipo
het hangt van je budget af LOL en je kan later nog beslissen om op lipo over te gaan want die regelaar die je voorstelt kan deze wel aan
wel rekening houden dat deze regellaar in modis 4 maar 2 lipo cellen aan kan
en laat dat juist de modus zijn die je nodig hebt

gr raf
 
Laatst bewerkt:
Hoi Raf ik weet dat die motor niet constant 18A trekt maar is gewoon om te weten welke minimum vaartijd ik heb. Ik denk dat ik met bovenvermelde accupack wel aan een vaartijd van tussen de 20 à 25 min. zou komen. (zou willen voorkomen dat mijn boot met een lege accu in het midden van de vijver ligt) Bestaan er eigenlijk hulpmiddeltjes die u een sein geven als het tijd wordt aan wal te komen met een bijna lege accu?

Verder ben ik nog steeds aan het twijfelen tussen de lipo's en de Nimh's, weet iemand soms een goede boot regelaar die met lipo's overweg kan en welke ook tot 4 cellen aankan?

Groeten,
Jan.
 
hallo

het printje van lex houd je accu in het oog
dan schakelt het een relais aan als de spanning te laag dreigd te worden
aan die relais kan je dan een beeper hangen maar of die boven het geluid van je motor komt ????

mijn eigen veiligheid is dat als de boot langzamer gaat varen naar de kant en uit het water halen

gr raf
 
Nog een vraagje vergeten Jan,
mocht ik echter toch voor lipo's kiezen kan ik bovenvernoemde Robbe 120 Navy dan gebruiken?
Mvg,
Jan.
Hallo Jan,

Bij de 'grote' merken betaal je over het algemeen 30-40% meer vanwege de naam.

Ik zo zo'n regelaar overwegen:
Modellbau-Regler.de Shop - AS12/40RW Evolution II EASY - Lipo

Of een zwaarder type, al naar gelang je budget...:
Modellbau-Regler.de Shop - AS12/50RW EvoII - Lipo - WK
(kun je ongelimiteerd langzaam varen zonder gevaar voor oververhitting)

Wat het stroomverbruik van een 700 Turbo betreft; op 12-14 cellen NiMH kwam ik met moeite aan een vaartijd van 7-8 minuten (vol gas) het gemiddelde stroomverbruik tijdens een wedstrijdheat van 6 minuten lag rond de 25A.

Met Lipo's heb je een aanzienlijk langere vaartijd.

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor alle info Jan en Raf,

Ik ga de knoop doorhakken en voor de Nimh packs gaan, dit lijkt voor mij de beste keuze omdat ik dan geen extra kosten moet doen voor een extra lader en ik de Robbe rokraft 120 navy dan toch kan gebruiken.

Vind het nog steeds jammer dat ik het juiste type van mijn motor niet weet, dat zou de keuze van de NimH packs iets makkelijker maken.
Ik kan nauwelijks geloven dat graupner er een speed 700 inbouwd en dan een pack van 3600mAh 8,4V voor aanbeveeld (als ik Jan zijn bovenstaand stroomverbruik lees van 25A met een 12cellen Nimh en een vaartijd van 8 minuten dan moet voorgesteld pack van graupner amper enkele minuten in het water kunnen liggen)

Zelf heb ik mijn oog laten vallen op volgen packs
Intellect 5000mAh 8.4v High Power Airplane or Airsoft on eBay (end time 30-Mar-11 17:49:16 BST)

wat dit zal betekenen voor een minimum vaartijd heb ik geen idee van, misschien is het wel beter als ik een nieuwe motor inbouw waar ik wel alle specs van heb en die wat minder Amps trekt.
De boot hoeft niet als een speer te gaan ,een beetje snelheid is natuurlijk wel leuk maar 10 minuten vaartijd vind ik toch wel heel kort :(

Mvg,
Jan.
 
hallo jan

gewoon proberen met wat er nu in zit
dat die 700 meer stroom gaat trekken als je de spanning opvoert 12 tot 14 cellen dat is normaal
als graupner aangeeft om een 8.4 voplt paket er aan te hangen dan zal de motor daar het minste van af zien
jan vaart speed race's en dan is het een heel ander verhaal

gr raf
 
Had nog een ander idee ook maar weet niet of dit heel verstandig is namelij volgende, ik heb hier nog een nieuw intellect Nimh accupack liggen van 4,8V 5000mAh dezer was voor mijn ontvanger bedoeld maar dan had ik nog niet gezien dat er op de regelaar van Robbe Bec aanwezig is.
Dit ontvangerpack was dus eigenlijk mijn eerste miskoop, ik zat dus nu te denken om identiek pack bij te kopen en deze 2 in serie te plaatsen.
Als ik het goed heb heb ik dan 9,6V 5000mAh waar je al iets mee kan doen voor de 700 motor denk ik ...

Mvg,
Jan.
 
hallo

als het een 8.4 volt motor is kan hij er niets mee doen
het moet volgens de topic starter geen race boot worden
en twee paketten combineren is nooit ideaal
eentje van de twee gaat dan vroeg of laat de pijp aan maarten geven

gr raf
 
Hoi iedereen,

Was net wat aan het rondneuzen op het forum ivm de waterkoeling voor mijn motor en heb veel goede info gevonden. Vooral Jan heeft hier al verschillende keren info over verschaft. Ik lees dat hij tussen de spiraal en de motor koelpasta aanbrengt, is dit dezelfde koelpasta die gebruikt wordt in de computerwereld? Wordt die koelpasta in een dikke laag op de motor aangebracht of volstaat een dunne laag ook al?

Mvg,
Jan.
 
Hallo Jan,

Als je de motor watergekoeld maakt dan kun je best op 9,6V varen, daar krijgt de motor niks van.
Laat 'm wél inlopen, de motor moet er toch uit om de waterkoeling erop te maken, spiraal én borstelkoeling alstublieft, je motor zal je danken met een lange levensduur.

Van de warmte geleidende pasta heb ik zóveel gebruikt, dat de ruimte tussen de fluxring en de spiraal wordt opgevuld.
De spiraal zo strak mogelijk passend en de overtollige pasta wegvegen, het geheel afdekken met een stuk krimpkous.

De warmtegeleidende pasta is inderdaad dezelfde als voor computers en versterkers wordt gebruikt. Bij deze toepassing is een taaivloeibare (pindakaas) soort in het voordeel.

Groeten, Jan.
 
hallo jan

de rocraft kan niet met lipo's over weg indie zin hij slaat niet af als de lipo gevaarlijk leeg geraakt
en dan bestaat de kans dat je de accu beschadigd en hij alleen nog goed is voor de vuilbak

gr raf

Hallo iedereen,

heb me dit weekend vooral bezig gehouden met het brainstormen over het al dan niet gebruiken van lipo's, heb veel onderzoekswerk gedaan en blijkt dat lipo's toch een paar belangrijke voordelen biedt tov Nimh-packs.

Toch heb ik nog een vraagje ivm de waarschuwing van Raf dat de Rokraft 120 Navy regelaar niet goed met Lipo's overweg kan. Mocht ik nu toch overwegen Lipo's te gebruiken en ik een Low voltage Buzzer op de lipo zou aansluiten zoals deze Low Voltage Buzzer for 2S/3S/4S Lipo Battery (Erg Luid!!!) [BUZZER] : HobbyManiac.Com, Heeft passie voor uw hobby! dan zou het gevaar dat ik de lipo gevaarlijk leeg trek toch geweken zijn? Ik zou de low voltage buzzer dan een plaatsje geven waar hij ook zichtbaar blijft zodat ik van op afstand de led's kan zien. De buzzer is 95dB dus die kan ik ook van tamelijke afstand horen.

Dus nu mijn vraag, kan ik de lipo samen met de rokraft en low voltage alarm met een gerust geweten gebruiken?

Mvg,
Jan.
 
Hallo Jan,

Op jouw leeftijd had ik ook nog 'ontzag' voor de grote merken als Graupner en robbe.

Na verloop van tijd kom je erachter dat deze fima's (net als iedere andere) maar op één ding uit zijn; geld verdienen en liefst zoveel mogelijk...

Een kleine firma als Modellbauregler is opgezet door een paar enthousiaste vaarders, (die toevallig ook nog electrotechnisch ingenieur zijn) die weten waar ze het over hebben en de modernste technieken inzetten.

Ik zal niet zeggen, dat de Rokraft navy 120R slecht is, maar verouderd is het ontwerp wél, dat kun je compenseren met een extra buzzer, maar je bent goedkoper én zekerder onderweg met deze regelaar:
Modellbau-Regler.de Shop - AS12/50RW EvoII - Lipo - WK

Ik wil je uiteraard niks aanpraten, maar je kunt je geld maar één keer uitgeven...

Groeten, Jan.
 
Hallo Jan,

ik heb de site al eens bekeken en twijfel ook niet aan de kwaliteit van de regelaars, als jij ze in uw boten gebruikt zullen ze zeker en vast kwalitatief heel goed zijn.
Het probleem is echter dat ik de Rokraft 120 al in mijn bezit heb en nu aan het zoeken ben om deze zonder al te veel gevaren te gebruiken met lipo's.
Dus volgens u zou zo een low voltage alarm een goede oplossing kunnen zijn?

Mvg,
Jan
 
Aha, op die manier, eerst kopen en dan vragen....

Persoonlijk zou ik liever een schakeling ertussen zetten, die de lipo afschakelt, zodat je niet verder kunt varen en zo onbedoeld je lipo sloopt.

Groeten, Jan.
 
Back
Top