Graupner Ultra duo plus 50

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Speedrick, 29 okt 2008.

  1. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Lekker slim om meteen te gaan solderen in een nieuw apparaat, waarvan je weet dat de service snor zit.
     
  2. Rogier

    Rogier Guest

    Tja, gelukkig vraag ik alleen maar of er mensen zijn die dit gedaan hebben. Aangezien in het bij een aantal Duitsers heb gezien. Heb nog niks gezegd over of ik het zelf uberhaupt zou willen doen.... Maar bedankt voor je nuttige antwoord! :rolleyes:
     
  3. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Naast of het verstandig is, is het naar mijn idee ook niet nuttig. Bandenwarmers, tevens te gebruiken als LiPo-warmers, sluit je aan op de bananenbussen i.c.m. de temp.sensor. Voor het laden en ontladen gebruik je ook gewoon de standaard bussen i.c.m. de balanceeraansluiting en eventueel de temp.sensor (eigenlijk alleen voor ontladen). Dus welk nut zou een "verdeelstation" hebben als je de lader gebruikt zoals hij bedoeld is? :?
     
  4. Vincent K.

    Vincent K.

    Lid geworden:
    12 feb 2003
    Berichten:
    1.409
    Locatie:
    Drenthe
    Mis je dan niet 1 lader als je je bandenwarmers ergens op aansluit?

    Kan me zo voorstellen dat je die op de 2e lader aansluit zoals jij zegt.
    Waarom zou ik dan in vredesnaam een lader kopen die 2 accus kan laden! ik kan immers de 2e niet benutten.
    Dan zou ik hem op mijn voeding aansluiten zoals normaal. Daarom ook de extra aansluitingen op de behuizing maken. Hebben we nu ook al op de Ultramat17 en werkt super.
    In dat geval kan je 2 accus laden EN heb je geen extra voeding nodig voor de rest van je spullen. :D
     
  5. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    De Duo 50 zijn twee laders in één behuizing die beiden hetzelfde kunnen. Als je rijdt/vliegt dan gebruik je gegarandeerd meer dan twee accupacks. Ik zelf in mijn autotijd 4 packs en met vliegen ook tenminste 3 packs (per vliegtuig 8O). Twee accu's laden/cyclen en één accu in gebruik. Dus mooi makkelijk om twee laders/ontladers/balancers etc. in een kastje te hebben. :yes:
     
  6. Rogier

    Rogier Guest

    Dat is inderdaad het hele idee achter de duo en de reden waarom in hem heb aangeschafd... je kan echter nog wel een verdeelstation tappen van de ingebouwde voeding. Op deze manier kan je gewoon beide laders blijven gebruiken en ondertussen ook andere zaken aansluiten. Bijv motorkoeler, bandenwarmer (niet via ingebouwde programma in de duo), ontlader voor cellen, enz enz. Dus het gaat mij erom dat je eigenlijk alleen maar de duo hoeft uit te pakken en geen andere voeding meer voor de randapparatuur. De voeding die erin zit is sterk genoeg.... Ik zal even speuren of ik nog ergens een foto kan vinden van hoe de Duitsers het hadden tijdens de ETS toen we die reden.
     
  7. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    De interne voeding is qua vermogen redelijk beperkt, maximaal 120 Watt. Dus twee dikke accu's van 4000mAh laden en je gebruikt het maximum van de interne voeding. Bandenwarmers zijn ook behoorlijke stroomverbruikers dus dat wordt lastig. Met een externe 12 Volt voeding is het maximum vermogen 2x180 Watt, per helft dus 3x zo veel laadvermogen. Voor snelladen is een 20A of 30A externe voeding dus een must (op het vliegveld dus een autoaccu ;)). Maar als je dan een externe voeding gebruikt, is een aftak op het interne gebeuren nutteloos. :?
     
  8. Spacejoy

    Spacejoy Guest

    Upgrade lukt niet (op twee computers)

    Hoi Allemaal,

    Ik heb de PLUS 50 ook aangeschaft :p en nu probeer ik die upgrades uit te voeren. Heb nu 1.1 en heb t/m 2.1 gedownload. Echter, het "Charger Firmware Upgrade" start op, de compoort wordt ingesteld en als ik op Connect klik dan geeft hij aan (bij de juiste poort) "Open port". De lader wordt dus wel gezien. (Doet het ook gewoon met Logview). :)
    Nu klik ik op [Open and Send HEX file] en klik de upgrade aan (eerst 1.2). Een paar seconden later geven beide computers (1 = XP, Andere Vista) Reageert niet... .
    Ik heb alle compoorten al bekeken maar alleen 1 compoort doet het. Ook is de upgrade met alle verschillende baut-rate opgestart. maar hij blijft op "niet reageren..." springen. :evil:

    Heb het programma ook al verwijderd, opnieuw gedownload en opnieuw gestart. Kan iemand mij helpen? :rolleyes:

    Bij voorbaat hartelijk dank...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 aug 2009
  9. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Voor de upgrade van versie 1.x naar 2.x moet eerst de boot loader software geüpdate worden. Anders laat versie 2.x zich niet uploaden.

    En ja, de hex loader is wat beroerd geschreven doorde programmeurs
    maar na zo'n 2 minuten herstart de lader ineens. Geduld hebben dus ... ;)
     
  10. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Klopt, je kan ook niet meer terug als dat eenmaal is gedaan (zou ook niet weten waarom)
     
  11. Spacejoy

    Spacejoy Guest

    :D Hartelijk dank voor jullie reactie.
    Ik heb denk ik niet goed genoeg aangegeven wat er aan de hand is of ik begrijp jullie antwoord niet :rolleyes:

    Sleurhutje, Ik heb het programma nu al meer dan 30 minuten aan staan maar er gebeurt niets. Via Ctrl+Alt+Del Toepassingen wordt weergegeven bij Status: Reageert niet. (Heb dit dus nu 30 minuten laten staan)

    Ik probeer eerst mijn PLUS 50 te upgraden naar 1.2. Nu zit er software 1.1 in. (Zie ik als ik opstart). (Ik begrijp dat het het verstandigst is om elke update die er is uit te voeren)
    Wat ik uit de upgrade handleiding begrijp is dat dit upgraden dient te gebeuren met het down te loaden programma "Winapp.exe" --> "Charger Firmware Upgrader". Dan met die knop [Open and Send HEX file] de upgrade 1.2 aanklikken en dan geeft windows in een paar seconden aan: Reageert niet. Ik heb nu dit al meer dan 10 minuten (ondertussen 30 minuten en ga nu de taak beeindigen) zo staan maar er gebeurt ook werkelijk niets ;). Mijn compoort is goed gedefinieert. De PLUS 50 wordt gedetecteerd op die poort. Ik heb ook al alle snelheden (Baute rate) geprobeert. Maar hij schiet na de update 1.2 te hebben aangeklikt na een paar seconden in "Reageert niet" :(.

    Maar wellicht vergeet ik een stap? Want wat bedoel je met boot loader software update? En waar kan ik die vinden? :confused:

    En ik begrijp uit alle forums dat die updates wel noodzakelijk zijn om bepaalde problemen (niet onbelangrijk een goed functionerende Balancer) uit de weg te gaan :D.

    Burp :D, Ik snap niet wat u bedoelt (maar er is mij qua up (of down)graden nog niets gelukt en hoop dat er iemand is die mij kan helpen) dat een downgrade niet mogelijk is. In een ander forum (zie verwijzing) hebben ze het wel over terug naar een eerdere versie en een versie opnieuw installeren om een reset te kunnen geven.

    :help:
    www.modelbouwforum.nl/forums/modelbouw-software/83788-graupner-ultra-duo-50-plus.html
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  12. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Belangrijk is dat je voor het updaten en aansluiten van de USB-kabel het netsnoer verwijdert. Dus lader spanningsloos, USB aansluiten op de computer, firmware uploaden, na 2 minuten netsteker in de lader steken en dan moet het gelukt zijn.
     
  13. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Yep, had ik de eerste keer ook :). Je denkt dat de lader aan het net moet hangen maar niets is minder waar. Stekker uit het stopcontact halen en dan de upgrade uitvoeren.
     
  14. Spacejoy

    Spacejoy Guest

    :music: Schot in de roos. Die stekker eruit en erin. Na nog eens de PDF handleiding door te hebben gelezen (Op aanwijzing van Sleurhutje) maar jij ook bedankt voor de ondersteuning, Burp en zo heerlijk en ongelofelijk snel) snapte ik wat er bedoelt wordt.

    DE EERSTE UPDATE IS EEN FEIT :banana:

    Ga nu de tweede uitvoeren maar....

    Ik begrijp als ik naar 2.0 wil upgraden dat er dan iets anders dient te gebeuren?
     
  15. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Er is een extra stukje software waarmee het opstartgedeelte voor het updaten wordt aangepast. Staat ook op de website van Graupner. Overigens geeft de duitstalige site meer info dan de engelstalige site. Zelfde procedure, soms moet je het twee keer doen (als na de eerste keer en inschakelen alleen de twee rode LEDs om en om knipperen).
     
  16. Spacejoy

    Spacejoy Guest

    Tis helemaal gelukt, geweldig en hartelijk dank voor de sneller ondersteuning... :D
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 aug 2009
  17. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
  18. Spacejoy

    Spacejoy Guest

    Ja, die staat erop 2.10 :p

    Echter, is die "UDP40_50_Test" nieuwer dan "UDP50_V2_Test" ?
    Laatste zat bij de download van update 2.0 / 2.06.
     
  19. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Hmmm, zou ik even moeten kijken welke op mijn pc staat. Helaas heeft die vanavond de geest gegeven. Moet eerst een nieuwe voeding in voor ik hem weer kan gebruiken.
     
  20. Spacejoy

    Spacejoy Guest

    Ok, kan altijdt iets stuk gaan. Wel enorm Balen voor je :evil:...
    Heb ze allebei nu op mijn computer staan. Zie niet veel verschil behalve in 1 menu. Echter, uiterlijk hoeft er niets veranderd te zijn. Innerlijk kunnen er weldegelijk zeer belangrijke veranderingen zijn ondergaan. UDP40_50_Test van april en UDP50_V2_Test van November. Jaartal kan ik niet ontdekken.
     

Deel Deze Pagina