Graupner Ultra duo plus 50

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Speedrick, 29 okt 2008.

  1. Eric Dijkstra

    Eric Dijkstra

    Lid geworden:
    18 feb 2007
    Berichten:
    514
    Locatie:
    Hillegom
    Hallo,

    Heb naar aanleiding van jullie stukje over de graupner duo 50 de volgende vraag.
    Welke software is er nu op dit ogenblik.
    De software die ik nu erop heb staan is het volgende:
    gr_udp50_2a06a
    gr_udp50_bootup_2b00
    UDP50_V2_test

    Lees dat er nieuwe update voor deze programma's zijn.
    Maakt het nog wat uit of ik versie 2a06 aof 2a10a erop heb.
    Welke moet ik nu installeren op de computer.
    Heb wel de update versie 2.1 erop staan.
    Kan iemand dat mij vertellen.

    Eric
     
  2. Spacejoy

    Spacejoy Guest

    Hoi Erik,

    Ik vindt niet dat ik zou mogen reageren. Dit is meer voor de ervaren leden.
    Echter, ik denk dat men niet reageerd omdat je vraag met info een beetje onduidelijk is en omdat je t/m 2.10 erop hebt staan (wel of niet :confused:) welke op de Graupnersite keurig wordt vergezeld met updateinformatie.

    Je vraagt welke software er momenteel is.
    Dan geef je op dat je er nu 2.06 erop hebt staan.
    Vervolgens geef je aan dat je 2.10 erop hebt staan:confused:. Wat is het nu?

    Wat ik zie op de Graupner site is dat 2.10 de laatste versie is. Mijn Duits is zeer slecht :rolleyes: en om te voorkomen dat ik het verkeerd vertaal hierbij een kopie:
    Änderungen - Firmwareupdate V2.1
    Einstellbare Ladespannung für Bleiakkus
    Bugbeseitung: Fehler bei geringen Lade-/Entladeströmen von ca. 0.2A im NiMH/NiCd-Modul

    Ik heb nog geen ervingen met de lader. Tevens begin ik meteen met V2.10. Ben de gebruiksaanwijzing nog aan het ontleden. Ga vandaag de eerste pack laden. Ik kan je dus niets vertellen over gebruikersverschillen of dat het iets uitmaakt of je 2.06 of 2.10 erop hebt staan.

    Hopelijk dat je toch iets aan het antwoord hebt. ;)
    Groet...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 aug 2009
  3. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    De meest recente versie is 2.10. Zet deze er maar op, werkt prima. Bootloader heb je al geupdate dus de laatste versie is een makkie om te installeren.
     
  4. Eric Dijkstra

    Eric Dijkstra

    Lid geworden:
    18 feb 2007
    Berichten:
    514
    Locatie:
    Hillegom
    Hallo Bedankt voor de reakties.

    Zet op de computer de volgende files:
    gr_udp50_2a10a
    gr_udp50_bootup_2b00


    Haal gr_udp50_2a06a eraf en daarvoor komt in de plaats gr_udp50_2a10a
    De boot_up blijft gewoon hetzelfde.

    Denk dat ik dan zo alles up to date heb.

    De update versie 2.1 heb ik eral opstaan.

    maar het ging even over de volgende software http://www.graupner.de/fileadmin/sof...dp50_2a10a.zip
    Heb er zelf versie 2a06a nog opstaan.
    Denk dat daar even verwaring over was tussen de computer software en de software van de lader.

    Voor de rest werkt alles goed moet alleen kijken hoe je alles kunt instellen op de computer en dan naar de lader kunt sturen.
    Maar daar kom ik wel achter als ik even terug lees op het forum.

    Groetjes,
    Eric
     
  5. pbeeckman

    pbeeckman

    Lid geworden:
    11 okt 2009
    Berichten:
    24
    Hoe kun je eigenlijk die versies achterhalen?

    Als de lader opstart merk ik dat hij firmware versie 2a06 heeft (zo uit de winkel). Ik vermoed dat ik dus nog kan upgraden naar 2.10 maar hoe kan ik de bootversie achterhalen en wat is die test SW?

    Op de PC heb ik de Charger Firmware upgrader staan (CD versie) en logview 2.5. Ik vermoed dat ik hier de laatste versies heb.
     
  6. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Bij het opstarten wordt inderdaad de firmware-versie getoond. Als daat 2.06 staat dan kun je zo upgraden naar 2.1. Omdat er al een versie 2.x firmware aanwezig is, heb je ook al de bootloader voor versie erin staan, die hoef je niet meer uit te voeren.

    Met de testsoftware kun je op knullige wijze vanalles programmeren vanaf de PC. Let er wel goed op dat bepaalde waarden zijn weergegeven in duizendste (bijv. de stroom is in milli-Ampères en de spanning in milli-Volts). Grootste voordeel is dat je wat makkelijker naampjes kunt geven aan het modelnummer.
     
  7. pbeeckman

    pbeeckman

    Lid geworden:
    11 okt 2009
    Berichten:
    24
    Ok, heb de upgrade uitgevoerd en lader doet dus niets meer:

    1) Powerkabel in
    2) USB in
    3) Powerkabel uit
    4) start upgrader, selecteer COM en hex file => Wait for boot command (OK dus)
    5) Powerkabel in
    => Firmware update eindigt succesvol


    Maar de lader herstart niet, de twee rode LEDs blijven knipperen en de lader wil niet meer opstarten.

    Reeds 3 maal geprobeerd maar steeds zelfde resultaat! :(
     
  8. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Je doet het verkeerd:
    - USB erin
    - Firmware uploaden
    - 220v aansluiten

    Dus niet eerst 220v aansluiten. ;)
     
  9. pbeeckman

    pbeeckman

    Lid geworden:
    11 okt 2009
    Berichten:
    24
    @Sleurhutje: Zelfde resultaat :(

    Maar toch even iets anders geprobeerd om lader weer aan de praat te krijgen:

    1) Update van boot firmware (versie 2 (zou reeds aanwezig moeten geweest zijn)
    => Succesvol, lader start op en vraagt naar upgrade boven 2.06a

    2) Update van firmware naar versie 2.06a
    => Succesvol, lader start weer op :worship:

    Maar: Lader geeft nu firmware versie 2.0 aan (voor ik begon up te graden had ik 2.06a

    Probeer ik daarna naar 2.10b (2.10a blijkt niet meer op de site) up te graden dan steeds hetzelfde resultaat: 2 blinkende LEDs en lader wil niet heropstarten!
     
  10. pbeeckman

    pbeeckman

    Lid geworden:
    11 okt 2009
    Berichten:
    24
  11. BYM

    BYM Forum veteraan

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    7.424
    Locatie:
    Zaandam
  12. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    De lader geeft alleen de hoogste waarde van 2.1 software aan. Alle sub-versies worden niet getoond. Via het Config-menu kun je dat wel weer opzoeken.

    En zoals je al geknipt en geplakt hebt, de v2.10b is alleen voor de lader met extra 12V uitgang. Wat BYM ook zegt, dat is uitgang 3. Op zich onverstandig van Graupner om weer twee verschillende software-versies te hanteren. Eén versie die wat slimmer (en dus universeler) is voor beide laders zou beter geweest zijn. Maar ja, programmeurs zijn geen praktijkmensen. :? ;)
     
  13. BYM

    BYM Forum veteraan

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    7.424
    Locatie:
    Zaandam
    Dit wordt nog leuker .....
    Net antwoord gehad uit Duitsland, dit is wat ik vroeg:

    Dit is het antwoord wat ik kreeg uit Duitsland:



    Zucht, wat moet ik hier nu weer op zeggen, ljikt wel een blijf bij me weg spelletje?
     
  14. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Simpel, dat het met een Ultramat 14 of een Turnigy Accucel-6 wel gewoon op 5A gaat zonder één probleem, de accu in perfecte staat is en de accu keurig conform CC/CV tot 14,7V wordt geladen. :p :?

    Maar een laadspanning boven de 2,45V is niet goed voor je accu. Dus dat heeft geen zin. Maar probeer eens een hogere stroom. Dan gaat de voeding ook de meest zotte dingen doen. Raar dat een apparaat van 350 euro het niet kan een een 38 dollar ladertje geen enkel probleem ermee heeft.
     
  15. BYM

    BYM Forum veteraan

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    7.424
    Locatie:
    Zaandam
    Nieuwe mailtje gestuurd naar Duitsland, even wachten op antwoord.

    Ik heb tevens een belletje gepleegd naar de TD van contactpersoon in Nederland, en de voeding laten vervangen in verband met de hoge toon is geen probleem, ik kan hem zo opsturen en dan wordt dat onder garantie gedaan. Ik werk er gelukkig regelmatig in de buurt dus dat wordt volgende week langsbrengen :yes:
     
  16. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Hou ons maar even op de hoogte van de uitkomst van je mail. Hopenlijk wordt er nog een betere versie van de software uitgebracht. Tevens zou een goede versie van de software ook erg lekker zijn.
     
  17. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Vooral van dat proggie om alles uit en weer in te lezen via de PC. Het zijn nu een paar half werkende programma's. Ik heb gevraagd om het protocol maar dat houden ze sneaky voor zichzelf. :? Dus zelf iets maken is geen optie.
     
  18. pbeeckman

    pbeeckman

    Lid geworden:
    11 okt 2009
    Berichten:
    24
    Mijn lader had gisteren weer eens met hetzelfde probleem te kampen. Gedurende enkele dagen alles OK en gisteren werkte de stop/esc toets wederom niet (zie ook mijn posting [94236] graupner-ultra-duo-plus-50-esc-stop-toets-probleempje).

    Dus toch terug naar de winkel en gelukkig werkte hij daar toen ook niet (de vorige keer had ik hem reeds ingepakt maar toch nog even voor vertrek geprobeerd en toen werkte hij ineens wel weer, leg zo maar eens het probleem uit). Het lijkt dus wel degelijk een hardware probleem.Een nieuwe lader meegekregen en wel van het nieuwe type (dus met een output 3) - omdat de andere niet meer in stock was denk ik - terwijl die nochtans 40,00 € hoger geprijsd stond. Vanavond dus maar weer eens aan de slag om up te graden en alles terug in te stellen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2015
  19. CNG

    CNG

    Lid geworden:
    27 jan 2009
    Berichten:
    54
    Locatie:
    Kerkrade
    Heb hem ook sinds vandaag.Weet iemand waar de nederlandse handleiding vandaan te halen is ?:D

    Groetjes


    Sorry,laat maar heb hem net gevonden...ooops...haha
     
    Laatst bewerkt: 24 okt 2009
  20. eric hendriks

    eric hendriks

    Lid geworden:
    8 mei 2009
    Berichten:
    127
    Ik was van plan om een Duo plus 50 aan te schaffen maar als ik dit draadje lees kan ik beter naar iets anders uitkijken of heb ik dit fout?

    Heeft iemand een suggestie voor een vergelijkbare lader?

    hij moet 12 en 220 volt zijn en wel een beetje alles kunnen laden

    Alvast bedankt

    Eric
     

Deel Deze Pagina