Graupner ULTRA Duo plus 60 laadstroom niet gehaald

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door robertbiemans, 29 apr 2017.

  1. robertbiemans

    robertbiemans

    Lid geworden:
    23 dec 2009
    Berichten:
    82
    Hallo,

    Ik heb een graupner ultra duo plus 60 en daar wil ik (per uitgang) 6s 5800 mah lipo's mee laden op 1c (5,8A). Als ik hem op het net aansluit 230 v dan kom ik niet aan deze laadstroom (ongeveer 2,5-3 A haal ik). Ik heb wel gezien dat je de uitgangen in kunt stellen in % maar dat is niet datgene wat ik wil.

    Kan iemand mij vertellen wat ik moet doen om toch op een laadstroom van 5,8 A per uitgang te komen. Of komt het misschien omdat de interne voeding het niet aankan?

    Alvast Bedankt,
    Groeten Robert,
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Een lader heeft een maximale spanning, een max. stroom en maximaal vermogen. Het maximale leverbare vermogen is onafhankelijk van max.spanning en max.stroom.
    Het vermogen waarmee je de accu zou willen laden:
    vermogen = accu_spanning × accu_stroom.
    In jouw geval
    6 × 4.2volt × 5,8ampère = 140watt

    Kan je lader dat vermogen leveren op 230volt? En wat is het vermogen indien lader vanuit DC laagspanning, gevoed wordt?
    Zo nee, dan zal de laadstroom zakken onder de opgegeven maximale stroom.
     
    Laatst bewerkt: 29 apr 2017
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Deze lader kan, aangesloten op de 230VAC maximaal 120Watt leveren. Dat is dus 60Watt per uitgang wanneer je een accu op beide uitgangen aansluit.
    Met de door Ron reeds gegeven berekening kom je dan op ongeveer 2,3A per uitgang. Het is dus helemaal normaal.
    Wanneer je één accu aansluit heb je wel de volle 120Watt tot je beschikking dus kan je de accu laden met ongeveer 3,6A. Dat is dus nog steeds niet de gewenste 5,8A!
    Dat kan je alleen halen wanneer je de lader uit een (stevige) accu voedt of uit een netvoeding van 11V tot 15V die ongeveer 40A kan leveren.
    Dit staat overigens allemaal in de gebruiksaanwijzing!
     
  4. robertbiemans

    robertbiemans

    Lid geworden:
    23 dec 2009
    Berichten:
    82
    Heren,

    Dank jullie wel voor de reactie dit is een zeer duidelijke uitleg. Ik zal er dus een dikke voeding aan moeten hangen om de gewenste laadstroom te halen. Ik heb de gebruiksaanwijzing wel bekeken maar daar had ik het zo direct nog niet uit kunnen halen.

    Groeten Robert,
     
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Welke gebruiksaanwijzing je hebt weet ik niet maar op pagina 53 staat bovenaan het volgende:

    15. SPECIFICATION
    Battery:
    Charge currents / power
    100 mA to 20.0 A / max. 120W overall with internal power supply
    100 mA to 20.0 A / max. 2x 180 W for using both outputs or 1x 250W for using just one output with external 11...15V DC power supply
    Discharge currents / power 100 mA to 10 A / max. 80 W

    Wat voor jouw belangrijk is het ik even "vet" gemaakt.
     

Deel Deze Pagina